Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kun isovanhempia ei kiinnosta...

Vierailija
25.02.2015 |

Harmittaa omat vanhempani, joista huokuu kiinnostamattomuus lapsenlapsiansa kohtaan. Äitini soittelee usein ja kysyy kuulumisia, erityisesti ei kuitenkaan kysele lapsista, saati pyydä kylään perhettämme (vaikka asumme lähekkäin). Meillä on 6 viikkoinen vauva ja kuukauteen ei olla nähty. Laitoin äidilleni viestiä, että voisimme tulla viikonloppuna kylään, mutta heillä onkin menoa.. taas. Ei tullut mitään harmittelua kun ei käy. Koskaan eivät itse pyydä meitä käymään tai ehdota itse halukkuuttaan tulla meille kylään. Seuraavan kerran tapaamme varmaan ristiäisissä, siellä sitten esitetään niin osallistuvaa ja ihanaa isovanhempaa kuitenkin.. Harmittaa ja pahalta tuntuu ettei omat lapsenlapset kiinnosta. Anoppi puolestaan jatkuvasti pyytämässä käymään, kun vauvakin niin kovaa vauhtia kasvaa ja haluaa nähdä.. Muilla samanlaista? Mitä tekisitte?

Kommentit (60)

Vierailija
21/60 |
25.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.02.2015 klo 14:02"]

[quote author="Vierailija" time="25.02.2015 klo 13:45"]

Lapseni ei ole nähnyt vanhempiani ikinä,itsellänikin aikaa yli 17v. Heittivät minut ulos kun tulin raskaaksi enkä ole sen jälkeen edes halunnut tavata niitä. Äiti on joskus yrittänyt soittaa. Varsinkin nyt kun odotan toista lastani ja olen kunniallisesti naimisissa. 

[/quote]

Melko pysäyttävää: äitisi on KOITTANUT soittaa. Et siis vastannut?

Kyllä vanhemmilla on päätösvalta omasta kodistaan. Niin kurjaa kuin se onkin niin sinä tulit raskaaksi, joten eikö sinun kuuluisikin muuttaa omaan kotiin eikä olettaa että olet lapsuudenkodissa vauvan kanssa? Ilmeisesti miehesikin olisi pitänyt muuttaa sinne vanhempiesi kotiin? Oletan että sinulla on tämä sama mies vielä ja olet ehkä täyttämässä 20? Todella nuori siis mutta koittaisit ymmärtää että vanhemmilla on oikeus omaan elään eikä hoitaa lapsenlapsiaan, omassa kodissaan.

[/quote]

Täydellistä psykopatiaa heittää raskaana oleva lapsi ulos kotoa. Sen ymmärrän, että kannustetaan ja autetaan hommaamaan oma asunto, mutta kotoa HEITTÄMINEN on syvältä! Ja sitä paitsi, jos tuo kommentoija oli alaikäinen raskaaksi tullessaan, se elatusvastuu ei vanhemmilta häviä mihinkään. Raskaana tai ei.

Vierailija
22/60 |
25.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.02.2015 klo 13:10"][quote author="Vierailija" time="25.02.2015 klo 13:07"]Eikö noita kylmiä isovanhempia harmita jossain vaiheessa, kun eivät osallistuneet oikeastiaan ollenkaan lastenlastensa elämään? Ymmärrän sen ettei kukaan halua olla hoitoautomaatti, mutta voisihan sitä edes pari kertaa vuodessa keskittyä lapsenlapsiin. Antaa heille ja itselle hyviä muistoja ja viettää yhdessä aikaa.
[/quote]niinpä, hoitolaitoksissa näkee näitä mukatraagisia mummoja jotka parkuvat kun lapset ja lastenlapset ei käy

niin metsä vastaa kuin sinne huudetaan, paskalla kohtelulla saa paskaa kohtelua
[/quote]Eli jos ei suostu hoitamaan lapsenlapsiaan, kun niiden omia vanhempia ei lastenhoito kiinnosta ja itse olisi vielä töissä tai sairauden vuoksi kykenemätön, niin on vain oikeutettua että lapset ja lastenlapset kohtelee paskasti? Great!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/60 |
25.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.02.2015 klo 14:06"]

Lapseni ei ole nähnyt vanhempiani ikinä,itsellänikin aikaa yli 17v. Heittivät minut ulos kun tulin raskaaksi enkä ole sen jälkeen edes halunnut tavata niitä. Äiti on joskus yrittänyt soittaa. Varsinkin nyt kun odotan toista lastani ja olen kunniallisesti naimisissa. 

[/quote]

Kyllä vanhemmilla on päätösvalta omasta kodistaan. Niin kurjaa kuin se onkin niin sinä tulit raskaaksi, joten eikö sinun kuuluisikin muuttaa omaan kotiin eikä olettaa että olet lapsuudenkodissa vauvan kanssa? Ilmeisesti miehesikin olisi pitänyt muuttaa sinne vanhempiesi kotiin? Oletan että sinulla on tämä sama mies vielä ja olet ehkä täyttämässä 20? Todella nuori siis mutta koittaisit ymmärtää että vanhemmilla on oikeus omaan elään eikä hoitaa lapsenlapsiaan, omassa kodissaan.

[/quote]

Täydellistä psykopatiaa heittää raskaana oleva lapsi ulos kotoa. Sen ymmärrän, että kannustetaan ja autetaan hommaamaan oma asunto, mutta kotoa HEITTÄMINEN on syvältä! Ja sitä paitsi, jos tuo kommentoija oli alaikäinen raskaaksi tullessaan, se elatusvastuu ei vanhemmilta häviä mihinkään. Raskaana tai ei.

[/quote]

Niin tai toi nainen SANOO että heitettiin pihalle! Mikähän olisi tytön vanhempien sana tässä?

Minä en ainakaan jaksa lähteä haukkumaan ketään tollaselta pohjalta. Luultavasti tytön menneisyys on ollut muutenkin rankka ja vanhemmilla ei ole enää voimaa. Ihan OK päätös, tyttö on lisääntymässä ja täyttää 18 niin voi elää ihan omassa vastuussa. Varmaan se "ulos heitetty" lampsi suoraan sinne miehensä kämpille. Vissiin terapia kannattaisi niin oppisi näkemään että on elämässä muitakin kuin minä itse.

29

Vierailija
24/60 |
25.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täytän siis 35v ja vanhempani olen nähnyt 17v sitten. Äiti yrittänyt soittaa ja lähettää siskonkin kautta viestiä että haluaisi nähdä minut. Minulla vaan ei ole sille mitään sanottavaa. Ja mies on sama kuin silloin nuorena.

Vierailija
25/60 |
25.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.02.2015 klo 14:09"][quote author="Vierailija" time="25.02.2015 klo 13:10"][quote author="Vierailija" time="25.02.2015 klo 13:07"]Eikö noita kylmiä isovanhempia harmita jossain vaiheessa, kun eivät osallistuneet oikeastiaan ollenkaan lastenlastensa elämään? Ymmärrän sen ettei kukaan halua olla hoitoautomaatti, mutta voisihan sitä edes pari kertaa vuodessa keskittyä lapsenlapsiin. Antaa heille ja itselle hyviä muistoja ja viettää yhdessä aikaa.
[/quote]niinpä, hoitolaitoksissa näkee näitä mukatraagisia mummoja jotka parkuvat kun lapset ja lastenlapset ei käy

niin metsä vastaa kuin sinne huudetaan, paskalla kohtelulla saa paskaa kohtelua
[/quote]Eli jos ei suostu hoitamaan lapsenlapsiaan, kun niiden omia vanhempia ei lastenhoito kiinnosta ja itse olisi vielä töissä tai sairauden vuoksi kykenemätön, niin on vain oikeutettua että lapset ja lastenlapset kohtelee paskasti? Great!
[/quote]

Eikös tässä keskustelussa ole enemmän puhuttu isovanhempien kiinnostuksesta ja välittämisestä kuin lastenlasten hoitamisesta..

Vierailija
26/60 |
25.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.02.2015 klo 14:09"]

[quote author="Vierailija" time="25.02.2015 klo 13:10"][quote author="Vierailija" time="25.02.2015 klo 13:07"]Eikö noita kylmiä isovanhempia harmita jossain vaiheessa, kun eivät osallistuneet oikeastiaan ollenkaan lastenlastensa elämään? Ymmärrän sen ettei kukaan halua olla hoitoautomaatti, mutta voisihan sitä edes pari kertaa vuodessa keskittyä lapsenlapsiin. Antaa heille ja itselle hyviä muistoja ja viettää yhdessä aikaa. [/quote]niinpä, hoitolaitoksissa näkee näitä mukatraagisia mummoja jotka parkuvat kun lapset ja lastenlapset ei käy niin metsä vastaa kuin sinne huudetaan, paskalla kohtelulla saa paskaa kohtelua [/quote]Eli jos ei suostu hoitamaan lapsenlapsiaan, kun niiden omia vanhempia ei lastenhoito kiinnosta ja itse olisi vielä töissä tai sairauden vuoksi kykenemätön, niin on vain oikeutettua että lapset ja lastenlapset kohtelee paskasti? Great!

[/quote]

Sulla taitaa mättää ymmärrys...

Ei tässä nyt kenelläkään tässä ketjussa ole kyse siitä, että isovanhemmat olisivat kiireisiä työn takia tai niin vaivaisia, etteivät yksinkertaisesti VOI olla tekemisissä lastensa ja lastenlastensa kanssa.

Mielestäni juuri kukaan ei ole myöskään mankunut lastenhoitoapua.

Vaan kyse on henkisestä piittaamattomuudesta ja kylmyydestä. Siitä, että lapsenlapset ovat evvk siihen asti, kunnes ITSE tarvittaisiin apua ja seuraa.

Kanssakäyminen ja avunanto vaativat tunnesiteen. Jos sitä ei ole luotu silloin, kun lapsenlapset ovat olleet pieniä, sitä ei tyhjästä nyhjäise olemassaolevaksi silloin, kun he ovat aikuisia.

11

Vierailija
27/60 |
25.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.02.2015 klo 13:04"]Ihmiset on erilaisia, ei kaikkia kiinnosta lapsenlapset vaikka ne vanhempiensa maailman napa ovatkin. Monet mummut ja papat ovat Sitäpaitsi itsekin vielä työelämässä joten ei voi vaatia, että he hoitaisivat parkuvaa nyyttiä.
[/quote]

On kyllä kylmää jos ei lastenlapset yhtään kiinnosta!! Ja jos lastakin ajatellaan vain parkuvana nyyttinä. Jääkylmää.

Vierailija
28/60 |
25.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.02.2015 klo 14:14"][quote author="Vierailija" time="25.02.2015 klo 14:09"]

[quote author="Vierailija" time="25.02.2015 klo 13:10"][quote author="Vierailija" time="25.02.2015 klo 13:07"]Eikö noita kylmiä isovanhempia harmita jossain vaiheessa, kun eivät osallistuneet oikeastiaan ollenkaan lastenlastensa elämään? Ymmärrän sen ettei kukaan halua olla hoitoautomaatti, mutta voisihan sitä edes pari kertaa vuodessa keskittyä lapsenlapsiin. Antaa heille ja itselle hyviä muistoja ja viettää yhdessä aikaa. [/quote]niinpä, hoitolaitoksissa näkee näitä mukatraagisia mummoja jotka parkuvat kun lapset ja lastenlapset ei käy niin metsä vastaa kuin sinne huudetaan, paskalla kohtelulla saa paskaa kohtelua [/quote]Eli jos ei suostu hoitamaan lapsenlapsiaan, kun niiden omia vanhempia ei lastenhoito kiinnosta ja itse olisi vielä töissä tai sairauden vuoksi kykenemätön, niin on vain oikeutettua että lapset ja lastenlapset kohtelee paskasti? Great!

[/quote]

Sulla taitaa mättää ymmärrys...

Ei tässä nyt kenelläkään tässä ketjussa ole kyse siitä, että isovanhemmat olisivat kiireisiä työn takia tai niin vaivaisia, etteivät yksinkertaisesti VOI olla tekemisissä lastensa ja lastenlastensa kanssa.

Mielestäni juuri kukaan ei ole myöskään mankunut lastenhoitoapua.

Vaan kyse on henkisestä piittaamattomuudesta ja kylmyydestä. Siitä, että lapsenlapset ovat evvk siihen asti, kunnes ITSE tarvittaisiin apua ja seuraa.

Kanssakäyminen ja avunanto vaativat tunnesiteen. Jos sitä ei ole luotu silloin, kun lapsenlapset ovat olleet pieniä, sitä ei tyhjästä nyhjäise olemassaolevaksi silloin, kun he ovat aikuisia.

11
[/quote]Tämä pätee myös vanhempiin ja lapsiin. Eli kannattaa todella miettiä miten lapsukaisianne kohtelette.

Vierailija
29/60 |
25.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.02.2015 klo 14:11"]

[quote author="Vierailija" time="25.02.2015 klo 14:06"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Niin tai toi nainen SANOO että heitettiin pihalle! Mikähän olisi tytön vanhempien sana tässä?

Minä en ainakaan jaksa lähteä haukkumaan ketään tollaselta pohjalta. Luultavasti tytön menneisyys on ollut muutenkin rankka ja vanhemmilla ei ole enää voimaa. Ihan OK päätös, tyttö on lisääntymässä ja täyttää 18 niin voi elää ihan omassa vastuussa. Varmaan se "ulos heitetty" lampsi suoraan sinne miehensä kämpille. Vissiin terapia kannattaisi niin oppisi näkemään että on elämässä muitakin kuin minä itse.

29

[/quote]

Totta kai se oli vain hänen versionsa asiasta, mutta jos olisit fiksu ihminen, et täysin asiaa tuntematta kuvittelisi "tietäväsi" asiat paremmin. Pidä mölyt mahassa vaan, kun et mitään tiedä.

Joka tapauksessa aikuisenkin lapsen raskaus on aika hiton huono ja julma hetki potkaista ketään äkkiarvaamatta kotoa. Mitä ilmeisimmin teko on ollut julma ja epäempaattinen, jos siitä on mennyt tuon kirjoittajan välit vanhempiinsa lopullisesti.

Vierailija
30/60 |
25.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.02.2015 klo 14:16"]

[quote author="Vierailija" time="25.02.2015 klo 14:14"][quote author="Vierailija" time="25.02.2015 klo 14:09"] [quote author="Vierailija" time="25.02.2015 klo 13:10"][quote author="Vierailija" time="25.02.2015 klo 13:07"]Eikö noita kylmiä isovanhempia harmita jossain vaiheessa, kun eivät osallistuneet oikeastiaan ollenkaan lastenlastensa elämään? Ymmärrän sen ettei kukaan halua olla hoitoautomaatti, mutta voisihan sitä edes pari kertaa vuodessa keskittyä lapsenlapsiin. Antaa heille ja itselle hyviä muistoja ja viettää yhdessä aikaa. [/quote]niinpä, hoitolaitoksissa näkee näitä mukatraagisia mummoja jotka parkuvat kun lapset ja lastenlapset ei käy niin metsä vastaa kuin sinne huudetaan, paskalla kohtelulla saa paskaa kohtelua [/quote]Eli jos ei suostu hoitamaan lapsenlapsiaan, kun niiden omia vanhempia ei lastenhoito kiinnosta ja itse olisi vielä töissä tai sairauden vuoksi kykenemätön, niin on vain oikeutettua että lapset ja lastenlapset kohtelee paskasti? Great! [/quote] Sulla taitaa mättää ymmärrys... Ei tässä nyt kenelläkään tässä ketjussa ole kyse siitä, että isovanhemmat olisivat kiireisiä työn takia tai niin vaivaisia, etteivät yksinkertaisesti VOI olla tekemisissä lastensa ja lastenlastensa kanssa. Mielestäni juuri kukaan ei ole myöskään mankunut lastenhoitoapua. Vaan kyse on henkisestä piittaamattomuudesta ja kylmyydestä. Siitä, että lapsenlapset ovat evvk siihen asti, kunnes ITSE tarvittaisiin apua ja seuraa. Kanssakäyminen ja avunanto vaativat tunnesiteen. Jos sitä ei ole luotu silloin, kun lapsenlapset ovat olleet pieniä, sitä ei tyhjästä nyhjäise olemassaolevaksi silloin, kun he ovat aikuisia. 11 [/quote]Tämä pätee myös vanhempiin ja lapsiin. Eli kannattaa todella miettiä miten lapsukaisianne kohtelette.

[/quote]

Totta kai.

11

Vierailija
31/60 |
25.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä ymmärrän ,en vie perhettäni väkisin isovanhemmille.
Katse kertoo enemmän kuin tuhat sanaa.

Vierailija
32/60 |
25.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.02.2015 klo 14:03"]

En minä ainakaan luule voivani muuttaa vanhempiani, sanoin sen jo tuossa heti kättelyssä.

Mutta se ei muuta sitä surua siitä, ettei isovanhempia ole käytännössä olemassa lapsilleni.

Juuri muuten tässä maanantaina juttelin kuopukseni kanssa, kun hain häntä urheilukoulusta. Olin siinä odotellessani soittanut vanhemmilleni, kun en ollut heistä pariin viikkoon kuullut mitään. Tässä välissä oli ollut minun ja kuopuksen synttärit ja mieheni - siis vanhempieni vävyn - syöpäleikkaus  - mikään näistä ei vanhempiani ollut sen vertaan kiinnostanut, että olisivat edes soittaneet. No, minä soitin nyt.

[/quote]

Miksi sinä siis vielä yrität? Jos heitä ei kiinnosta niin ei kiinnosta. Vaikka se kuulostaa ehkä typerältä, niin ylläpidät itse sitä "surua" kun selkeästi kuitenkin vielä yrität pitää yllä välejä. Ei se suru tietenkään muutu mihinkään, jos et muuta mitään. Täytyy päästää irti jotta voi surra sen surun pois - roikkumalla kiinni se surukin vain jatkuu ja jatkuu.

Älä turhaa soittele ihmisille joita teidän asiat ei kiinnosta. Jos nuo olisi keitä tahansa muita, esim. vanhoja naapureita, niin tuskin väen vängällä yrittäisit heihin pitää yhteyttä jos toinen osapuoli olisi noin välinpitämätön. Jos sanot "mutta he ovat vanhempani", niin sitä isommalla syyllä - heidänhän kuuluisi olla kaikkea muuta kuin kylmiä ja välinpitämättömiä, eli etenkään heiltä ei moista tarvitse sietää. Satutat koko ajan itseäsi lisää kun annat moisen jatkua.

Vierailija
33/60 |
25.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä myös yksi kohtalotoveri. Äidilläni oli kamala mummokuume ennen kuin esikoiseni syntyi, mutta kiinnostus hiipui nopeasti. Tuntuu että lapsenlapsilla on joku statusarvo mutta minkäänlaista aitoa kiinnostusta heihin ei ole. Lapset ovat jo teinejä ja koululaisia eivätkä isovanhemmat koskaan vietä heidän kanssaan aikaa yhdessä asioita tehden, eivät koskaan soita heille eivätkä juuri juttele heidän kanssaan kun käymme kylässä. Omista asioistaan puhuvat vain. Lapsia ei kiinnostaisi enää kyläillä isovanhemmilla, koska siellä on niin järjettömän tylsää. Vielä olemme pakottaneet, saa nähdä mitä yhteydenpidolle sitten tapahtuu kun ovat nuoria aikuisia.
Olisimmehan me lastenhoitoapuakin tarvinneet mutta eniten suren sitä, miten etäinen suhde lapsilla isovanhempiinsa on.

Vierailija
34/60 |
25.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mieheni vanhemmat ovat todella vähän tekemisissä lastenlastensa kanssa. Ollaan kyllä koitettu kutsua synttäreille jne. mutta koskaan ei kiinnosta, vaan on muuta tekemistä. Onneksi mun vanhemmat tykkää lapsenlapsistaan ja haluavat olla tekemisissä heidän kanssaan. 

Vierailija
35/60 |
25.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap lisää, meillä siis myös eskari-ikäinen lapsi, joten kestänyt jo vuosia tämä, nyt vauvan myötä taas herää miettimään tilannetta enemmän..

Vierailija
36/60 |
25.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä taas anoppi selittänyt aina suut silmät täyteen sukulaisille kuinka paljon on läsnä lasten elämässä ja jos mennään kylään hänen luo, kun siellä on vieraita, niiin alkaa halailemaan lapsia ja kimittää yli-innostuneella äänellä kuinka ihania mummin kullanmussukoita lapset ovat. Lapset ovat ihan hämmentyneinä ja kädet roikkuvat sivuilla, kun eivät ole tottuneet halailemaan häntä.

Ikinä hän ei ole vienyt lapsia harrastuksiin, ei uimahalleihin, ei mihinkään. Jos ovat anopilla, niin ovat vain sisällä ja leipovat ja sekin tarkoittaa sitä, että anoppi pääasiassa leipoo ja lapset katsovat vierestä ja sitten selitellään kaikille kuinka hyvä mummi hän on, kun leipoikin lasten kanssa jne.

Lasten ollessa pienempiä, ei halunnut olla heidän kanssaan. Joskus otti heidät, kun mun piti käydä lääkärissä tai jossain muualla tärkeässä paikassa. Ikinä ei ole ollut oikeasti lämpimät välit ja ekaa kertaa, kun pyydettiin ottamaan lapset yökylään, että oltaisiin saatu viettää yö keskenämme, niin huusi puhelimeen, että ei todellakaan. Vanhin lapsi oli silloin varmaan 7 v. Ja isoisällä ollaan aina peloteltu. Mitään ei saanut tehdä tai isoisä suuttuu. Kivasti sekin suhde tuhottu tyhmällä käytöksellä.

Nyt lapset ovat isompia eivätkä halua nähdä mummiaan. Heidät pitää pakottaa sinne. Mua harmittaa todella, kun mun lapsilla ei ole ollut ihania välejä mummiinsa, kuten mulla isovanhempiini. Ja aivan turha odottaa lapsilta mitään apua vastaisuudessa. Niin metsä vastaa kuin sinne huudetaan.

Onneksi on toiset isovanhemmat, asuvat kauempana, mutta ovat paljon lämpimämpiä ja välittävämpiä ihmisiä ja he tykkäävät aidosti lastenlapsistaan.

Vierailija
37/60 |
25.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmiset on erilaisia, ei kaikkia kiinnosta lapsenlapset vaikka ne vanhempiensa maailman napa ovatkin. Monet mummut ja papat ovat Sitäpaitsi itsekin vielä työelämässä joten ei voi vaatia, että he hoitaisivat parkuvaa nyyttiä.

Vierailija
38/60 |
25.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maailmassa on muitakin ihmisiä kuin äitisi.

Vierailija
39/60 |
25.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et sinä voi tehdä muuta kuin hyväksyä tilanteen. Onneksi teillä on sentään yhdet välittävät isovanhemmat. Et voi muuttaa muita ihmisiä, ja kenenkään tunteita tai niiden puuttumista et voi pakottaa. Lopeta siis yrittämästä, petyt vaan turhaan kun selkeästi tilanne on pysyvä.

Vierailija
40/60 |
25.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö noita kylmiä isovanhempia harmita jossain vaiheessa, kun eivät osallistuneet oikeastiaan ollenkaan lastenlastensa elämään? Ymmärrän sen ettei kukaan halua olla hoitoautomaatti, mutta voisihan sitä edes pari kertaa vuodessa keskittyä lapsenlapsiin. Antaa heille ja itselle hyviä muistoja ja viettää yhdessä aikaa.