Miksi aiheutan vihaa muissa vanhemmissa?
Perheessämme on muutamia periaatteita, joita noudatamme. Mm. kestovaippailemme, emme käytä tuttia (lapsi on rauhallinen eikä kaipaa tuttia), imetän (lapsi vasta 6kk), meillä ei ole tv:tä tai autoa, emme syö lihaa ja suosimme luomu- ja lähiruokaa. Lapsemme ei kuitenkaan ole mikään "vapaan kasvatuksen" hedelmä.
Nämä asiat tuntuvat usein herättävän negatiivisia tunteita muissa vanhemmissa. En koskaan väitä oman tapani olevan parempi kuin jonkun toisen, vaan nämä valinnat edustavat omaa arvomaailmaamme. Esimerkiksi televisioista luopuminen lisää perheen yhteistä aikaa ja vähentää taustamelua kotona.
Miksi meidän valintojamme voi arvostella ja vähätellä, vaikka minä en arvostele muiden valintoja?
Kommentit (51)
toimivat huonoon valoon. Esimerkiksi ei kannata mainostaa, että haluaa lapsille suuret ikäerot, jotta jokainen lapsi saa riittävästi rakkautta ja huomiota, ainakaan jos toisella nimenomaan on lapset tehty pienellä ikäerolla. Tämä esimerkki elävästä elämästä. Itse olin juuri saamassa toisen lapsen 1,5 vuoden ikäerolla.
Jos korostat ja perustelet valintojasi siten,että se saa toisella tapaa
toimivat huonoon valoon.
Ja toinen on se jos mennään ihan älyttömyyksiin. Kaikki luomut ja kestoilut ja televisiottomuudet on ihan jees, mutta kohtuus kaikessa.... Jos edes hätätilassa ei voi laittaa kertakäyttövaippaa vaan asiasta tehdään iso numero. Jos mammakerhossa 5 vee lapsi ei saa ottaa edes yhtä pientä piparia "koska meillä ei syödä makeaa". Haloo, kaikki muut lapset saa ja luomumamman lapset saa vaan katsoa päältä. Silloin on menty liian pitkälle ja siirrytty terveen järjen tuolle puolen.
Ihan ekaksi tuli minullekin mieleen, että mistä ihmiset tietävät, ettei teillä ole telkkaria tai että teillä ei syödä lihaa. Ainoa selitys on varmaan se, että olet itse kertonut. En usko, että sinua tai teidän perhettä vihataan valintojenne takia, ehkä ei vain ylistetäkään. Minusta kirjoituksestasi kuului vähän rivien välistä, että odotat valinnoistasi gloriaa, ja kun sitä ei tulekaan, tulkitset, että sinua vihataan. Ja tosiaan, ei puolivuotiasta nyt oikein vielä kasvateta :) Pakko nauraa, en voi mitään. Puhu kasvatuksesta, sanokaamme kymmenen vuoden päästä.
Tuttavani tietävät näistä asioista, koska kutsuessani heidät kylään, joudun sanomaan ettei ehdotettu salkkareiden/pikku kakkosen katselu onnistu meillä. Tutut näkevät, kun ruokin lastani (=imetän). Minua ei todellakaan ärsytä, jos joku ei imetä, sillä se on täysin vauvan ja äidin välinen asia. Lisäksi olen lohduttanut ei-imettäviä kavereitani, ettei rakkautta mitata litroissa.
Vaippaa vaihtaessani olen kuullut kommentteja, kuten "mua ällttäis kantaa tollasta kestohaisijaa laukussa", 'teillä taitaa olla liikaa rahaa' ja "'en viitsi hankaloittaa elämääni tollasilla". Enkä ole avannut suutani koko aikana, vaan vaihtanut lapseni vaipan.
alatiesynnytys. Jos alatiesynnytys olisi kielletty, ihmiskuntaa ei olisi olemassa.
kaikkien valinnat ärsyttää aina jotakuta. Tuskin ärsytät sen enempää kuin tasan kukaan muukaan.
Joitain suututtaa täysimetys, jotain pulloruokinta, joitain alatiesynnytys, joitain sektio, joitain einekset, joitain luomuruoka.
Olet tavallinen tavallisten joukossa ja ärsytät tavallisen paljon.
Mutta pakko vielä kommentoida tuota ap:n uutta kirjoitusta. Itse en ole kokenut noita kestovaipoista saatuja kommentteja mitenkään arvosteluksi, saati, että herättäisin vihaa muissa äideissä. Jos joku on jotain kommentoinut, olen vastannut ihan asiallisesti esim. "ei nämä minusta haise", "ei kestojen kanssa niin kamalasti enempää työtä ole kuin muissakaan", "ostin nämä käytettyinä" jne. Ihmiset tekevät omat valintansa näissäkin asioissa eivätkä minun valintani ole sen hienompia kuin muidenkaan enkä niistä mitään glooriaa odota saavani. Sitäpaitsi en koe tehtäväkseni LOHDUTTAA sellaisia kavereitani, jotka eivät syystä tai toisesta ole imettäneet. Jos joku on kysynyt neuvoa tai apua imetykseen, olen toki kertonut omat vinkkini, mutta eivät korviketta antavat äidit mitään lohdutusta yleensä tarvitse.
Siis joko sinulla on tosi omituinen tuttavapiiri tai sitten korostat valintojasi.
voihan olla että he puhuessaan PUOLUSTELEVAT omia, erilaisia valintojaan. Kuuntelepa ensi kerralla vielä tarkemmin. Äideillä tuntuu olevan usein taipumus keskittyä puimaan juuri sitä omaa ongelmaansa/kantaansa johonkin asiaan ja kun toinen äiti siihen väliin heittää kommenttia omista kokemuksistaan että onhan se asia kyllä niinkin mutta on se näinkin, niin se ensimmäinen äiti ottaakin kommentit kuin oman toimintansa arvosteluna tai oman näkökantansa tyrmäämisenä. Esim. äiti A sanoo: "Synnytys on kyllä todella tuskaisa kokemus, suurempaa kipua en ole ikinä tuntenut..." ja äiti B jatkaa "Synnytys oli kyllä helppo juttu", ja näin äiti A loukkaantuu vaikka äiti B ehkä vain jakoi oman kokemuksensa, ei arvostellut äidin A tunnetta.
Ärsytät ehkä sen vuoksi, että teidän arvonne ja elämäntapanne saattavat herättää muissa syyllisyyttä ja kateutta, ajatellaan että kuvitteletko olevasi jotenkin parempi tms.? Ihmiset ovat turhan usein laiskoja ja mukavuudenhaluisia, joku tästä poikkeava herättää helposti närää sellaisessa joka itse ei oikeasti ole tasapainossa omien valintojensa kanssa. En tiedä kuinka paljon tuot esiin elämäntapaanne, mutta surullista kyllä, viisainta olisi ehkä pitää nämä asiat enemmän omana tietona tai ainakin miettiä kelle niistä kertoo, jos negatiivinen suhtautuminen vaivaa. Kaikkia ei voi miellyttää, eläkää vain rohkeasti tyylillänne, ilkeys kertoo vain ilkeilijästä itsestään, ei niinkään sinusta!
puhdas ja aatteellinen, että olet samalla ahdas ja puutteellinen (en jaksa tarkistaa kirjoittajan numeroa).
Et ehkä tietoisesti tai tarkoituksella, mutta vaikuttaa siltä, kun tekisit kuitenkin numeron valinnoistasi, joita nimität periaatteiksi. Noita kommenttejä kestovaipoista tuskin voi aggressiivisinä pitää, korkeintaa omia valintoja perustelevinan keskustelunaloitusyrityksinä, jotka aloittajan näkökulmasta näyttävät tyssänneet ylimieliseen vaiteliaisuuteesi.
Jos olet koko ajan kovin tietoinen näistä "periaatteistasi", vaikutat ylimieliseltä teitpä sitten mitä tahansa ja tulkitset muiden käytöksen hyökkääväksi tekivätpä he sitten mitä tahansa. Uskon, että iän (oletan sinut aika nuoreksi) ja lapsen kasvamisen tai uusien lasten saamisen myötä kokemasi vihamielisyys vähenee.
en minä jaksa ottaa vakavasti kun kaverini paasaavat miten raskasta on arki ja etteivät IKINÄ käyttäisi kestovaippoja, ajaisi julkisilla, ennättäisi laittaa itse ruokaa (eli ettei eineksiä) jne. Tätä he tekevät vaikka hyvin tietävät että minä käytän julkista liikennettä tai vielä mielummin kävelen/pyöräilen kun vaan mahdollista, laitan itse ruuat, jopa pakastin lapselle annoksia kun ei vielä syönyt samoja ruokia meidän kanssamme, käytämme kestovaippoja, ostelemme kirppiksiltä, lajittelen roskat mahdollisuuksien mukana ja jopa kävellen kuljettelen niitä lajittelupisteisiin....
Nämä ovat minun/meidän valintojamme ja perustuvat luonnon säästämiseen vaikka samallahan toki säästämme rahallisesti itsekin. Ystäväni eivät ymmärrä näitä valintoja koska olemme ihan hyvin toimeentulevia ja siten voisimme tehdä toisinkin. Siis heidän mielestään ei ole järkeä käyttää kestoja "kun on varaa ostaakin vaippoja". No joo. Heidän kommenttinsa ovat välillä varsin kärkkäitä (keskenään siis puhuvat jos olemme isommalla porukalla), mutta ei kukaan minulle suoraan asiasta mitään sano. En koskaan kommentoi näihin aiheisiin mitenkään enkä osallistu keskusteluun, ellei minulta nimenomaan kysytä asiasta mielipidettä/neuvoa/kokemuksia. En halua omaa valintaani kenellekään tyrkyttää eikä minusta ne "kimppahaukkujaiset" ole oikea paikka ketään valistaakaan. Tekevät näissä asioissa kuten haluavat, ovat silti oikein mukavia kavereita vaikka tässä hommassa on eri näkemys asiasta. Vähissäpä olisi kaverit jos en tätä erilaisuutta hyväksyisi :)
*te joilla niin ihmetellään kestovaippoja, kasvissyöntiä ja pitkää imetystä?*
Olen suurperheen äiti ja olen jo vuosia käynyt erilaisissa kerhoissa ja mammatapaamisissa useamman kerran viikossa. Voin kokemuksella kertoa, että täällä "maalla" kestovaippailijoita alkaa olla jo suurin osa, imetykseen ei kiinnitetä juuri mitään huomiota (vaikka olisi 2-vuotias rinnalla niin kuin itselläni paraikaa) ja kasvisruokavalio on ihan normaalia siinä kuin allergia- tai vaikkapa laktoositon ruokavalio.
Toisaalta itse aloin kestoilemaan vasta kolmannen lapsen kanssa muutama vuosi sitten, ja silloin aloitin kyllä kaverin painostuksesta! Hän on sellainen rouva suorasuu, ja sai minut sisuuntumaan ja ostamaan ekat kestot. Ja siitä se lähti! Itse en silti painosta tai kovistele ketään tämänkään valinnan suhteen, mutta täytyy myöntää, että kun kaverini sai syksyllä esikoisensa, niin ilomielin hänelle kerroin erilaisista vaipoista ja lainasin ja myin pieneksi jääneitä. Hän oli todella innostunut ja kestoileekin nyt sataprosenttisesti (mitä itse en tee, meillä kertikset öisin).
Menin kerran lapsien kanssa kerhoon. 2 isompaa meni leikkimään ja 2 pienempää jäi siihen viereeni. Imetin muutaman viikon ikäistä vauvaa ja isosisko 1.7kk höpötti kanssani.
Oli uusi ohjaaja, joka tuli mairealla äänellä selittämään, että "voi kun näkee, että on jo toinen lapsi kyseessä kun niin tottuneesti käsität, lässyti, lässyti lälläää"
Sanoin hänelle vain, että tämä on jo neljäs, nuo veljekset tuolla ovat myös minun.
Eukko toljotti vähän aikaa ja käännähti vihaisena pois. Koko keväänä tämä ohjaaja ei puhunut meille mitään.
Jäin vähän hömistyneenä katsomaan. Mutta joku kertoi minulle, että ohjaajalla on itsellään 3 lasta ja oli kai ajatellut tulla neuvomaan ällömakean mairittelevasti "vain" kahden lapsen äitiä. Veti herneet nenään kun ei päässytkään sitä tekemään.
Joten ap voi olla samanlainen. Hän yhden vauvan suurella kokemuksella maireasti päivittelee toisille kasvatusasioita ja korostaa hyvyyttään. Ja sitten ihmetellään, miksi kaikki ei kiitollisina otakaan hänen neuvojaan vastaan.
kuinka muut vanhemmat tietävät kaikki nuo mainitsemasi asiat teistä? Ei meilläkään syödä lihaa jne. mutta en kerro sitä kenellekään, ellei asia tule väkisin esiin. Ei haluta erottautua joukosta, ettei kenellekään toiselle tulisi kiusallinen olo. Kuitenkin eletään ihan sillä tavalla kuin itse halutaan. Ei se mielestäni kuulu muille. Ehkä olet tuonut elämäntyyliänne liiaksi esiin?
Täytyykö siis omaa elämää salata? Kyllä toi esim. ettei syö lihaa tulee ilmi ihan normaali elämässä aika usein. Ja kyllä monet siihen nenäänsä nyrpistelee. Tämä on aika tyypillinen eläkää ja antakaa toisten elää keskustelu. En kuitenkaan koskaan ala elämään siten, mitä MUUT ajattelee!!! Se on kaikkein kauheinta ja surullisinta. Annetaan kaikkien kukkien kukkia. Tasapäistäminen on kaikkein kauheinta. Onnea ja iloa teidän elämään, kuulostaa tosi täyspäiseltä!!!
Ehkä olet ap aika herkkä ottamaan nokkiisi. Mä en käsittänyt noita esittämiä kommentteja ollenkaan vihamielisiksi hyökkäyksiksi teidän elämäntyyliä vastaan, vaan ihan normaaliksi keskusteluksi. Ehkä tuttavillasi on hiukan tarvetta puolustella valintojaan, mutta ole sinä itse kypsempi ja hyväksy muidenkin valinnat.
Ja sitten: miten 6 kk vauvaa kasvatetaan vapaasti tai muuten? Meillä on kyllä tuossa vaiheessa ihan riittänyt rakkaus ja huolehtiminen.
vanhempi. Jos tosiaan luulet kasvattavasi puolivuotiasta, tai tietäväsi mitä on lapsen kasvatus, ja luulet, että sinun tehtäväsi on lohduttaa pullomaitoa antavia äitejä, olet luultavasti aika lapsellinen ja siksi hieman rasittava.
Mutta niinhän meistä moni on ollut, kyllä siitä kasvaa irti.
Vähän ihmeporukoissa muuten liikut, jos ne kylään tullessaan haluavat katsoa Salkkareita. Meillä on televisio, mutta kukaan ei ole KOSKAAN ehdottanut Salkkareiden katsomista, eikä television ylipäätään, kun meille tulevat kylään. Ja ystäväpiirissäni kaikki ovat imettäneet, muutamaa ilmeistä poikkeusta lukuunottamatta, joilla on ollut siihen syynsä. (Heissä ei muuten ole mitään säälittävää tai lohdutettavaa, mahtavia naisia ja äitejä ovat).
Oletkos katsonut peiliin että voisko olla vaikka syy siinä miten tuot nämä asiat esille! Korostatko niitä ja muille selväksi että miten hyviä valintoja teillä on.
Meillä ei nuorin vauvoista syö tuttia, käytämme osittain kestoja, suosimme lähiruokaa ja olen valmis maksamaan suomalaisesta ruuasta enemmän. Yritän välttää lapsilla lisäaineita ja siksi valmistan ruuan suurimmaksi osaksi aina itse ym.
Mutta ikinä en mainosta näitä asioita muille ihmisille jos joku kysyy niinkun on monesti kysynyt että teetkö aina noin tai näin niin vastaan ja perustelen.
En ikinä ole huomannut että minua vihattaisiin näiden asioiden takia. Ainakin ystävät ja tuttavat ovat vain lisääntyneet vuosien myötä.
ilman TV:tä eläjiä. Herättävät minussa yllättäen vihaa vaikka elän itse samalla tavalla - ihan sen takia että katsovat velvollisuudekseen tuoda julki omaa totuuttaan jokaisessa mahdollisessa käänteessä. En jaksa tietäväistä hymyä ja nyökyttelyä, jos vaikka keskustelen vaippaihottumasta, sillä tiedän että pian alkaa luento siitä että vauvan iho pysyy niiiin paljon parempana kun käyttää kestoja, ja että korvike monesti ei sovi kaikille. Vältän näissä tilanteissa mainitsemasta että kertakäyttövaippoja ei ole meidän perheessä käytetty ainoatakaan sen jälkeen kun on synnytyssairaalasta päästy, eivätkä lapseni ole huolineet edes lypsymaitoa pullosta :(
ovat usein pahimpia besserwissereitä? Itsekin olin silloin.;) Nyt kun on jo kolme lasta ja takana erilaisia imetysaikoja, tutteja/tutittomuutta, yövalvomisia/unikouluja, erilaisia temperamentteja/uhmakausia, ym. ym. ym. niin todellakin ajatus on kuten joku mainitsikin, että live and let live.
Niin kauan kuin lapset ovat suht terveitä ja onnellisia (ei väkivaltaa, laiminlyöntejä tmv), niin kukin tekee ratkaisunsa niin kuin hyvältä/oikealta itsestä tuntuu omassa perheessään. Muiden ratkaisut ei kuulu mulle eikä mun muille. Nautitaan lapsistamme ja elämästä!