Miksi aiheutan vihaa muissa vanhemmissa?
Perheessämme on muutamia periaatteita, joita noudatamme. Mm. kestovaippailemme, emme käytä tuttia (lapsi on rauhallinen eikä kaipaa tuttia), imetän (lapsi vasta 6kk), meillä ei ole tv:tä tai autoa, emme syö lihaa ja suosimme luomu- ja lähiruokaa. Lapsemme ei kuitenkaan ole mikään "vapaan kasvatuksen" hedelmä.
Nämä asiat tuntuvat usein herättävän negatiivisia tunteita muissa vanhemmissa. En koskaan väitä oman tapani olevan parempi kuin jonkun toisen, vaan nämä valinnat edustavat omaa arvomaailmaamme. Esimerkiksi televisioista luopuminen lisää perheen yhteistä aikaa ja vähentää taustamelua kotona.
Miksi meidän valintojamme voi arvostella ja vähätellä, vaikka minä en arvostele muiden valintoja?
Kommentit (51)
Ihan ekaksi tuli minullekin mieleen, että mistä ihmiset tietävät, ettei teillä ole telkkaria tai että teillä ei syödä lihaa. Ainoa selitys on varmaan se, että olet itse kertonut. En usko, että sinua tai teidän perhettä vihataan valintojenne takia, ehkä ei vain ylistetäkään. Minusta kirjoituksestasi kuului vähän rivien välistä, että odotat valinnoistasi gloriaa, ja kun sitä ei tulekaan, tulkitset, että sinua vihataan. Ja tosiaan, ei puolivuotiasta nyt oikein vielä kasvateta :) Pakko nauraa, en voi mitään. Puhu kasvatuksesta, sanokaamme kymmenen vuoden päästä.
Ei kannata toitotella omaa "vakaumusta" tai "käännyttää" muita. Ei meilläkään telkkua katsota tai lihaa syödä, mutta tämä tulee esiin vaan, jos luontevasti esiin tulee. Monestihan ihmiset arvostavat kyllä kestovaippojen käyttäjiä tai luomusoseen vääntäjiä, mutta sanovat myös rehellisesti et eivät itse kyllä jaksaisi. Se ei ole sinun kritisoimistasi vaan tavallaan arvostamistasi. Taidat lukea turhan paljon niin sanotusti rivien välistä. ja never say never. Kyl se pikkukakkonen teidän kotikoneelta alkaa kohta pyöriä ylen arenalta :). Hellitä vähän pipon nyörejä ja osta vaiks eineksiä vaihteeksi ap!
yksinkertaisesti väärissä piireissä. Omissa "piireissäni" kestovaippojen käyttö on ihan tavallista (itse kyllä käytän kertiksiä) ja imettäminen varsinkin ehdottomasti luontevin tapa ruokkia pientä vauvaa ja kyllä suurin osa imettää vielä vuoden vanhaakin lasta. Eli ilmeisesti asut alueella, jossa paljon alhaisesti koulutettuja äitejä, jotka eivät imetä pitkään jne...
Jos todella jollain on tietoa siitä, että kestovaipat auttavat / ovat parempia vaippaihottumaa, niin miksei sitä saa sanoa ääneen.
Tai sitä, että korvike voi aiheuttaa jotain, jos joku aiheesta jotain tietää.
Ihme alemmuudentuntoisia jotkut ovat. Itse käytän kertiksiä, mutta en todellakaan pahastu, jos joku hehkuttaa kestovaippoja. Kyllähän sitä aina saa asioita suositella - ihan sama, kun vaikka vaihdellaan jotain hyviä ruokareseptejä. Hyviä vinkkejä otetaan aina vastaan.
No ei nuo nyt mitään ihmeellisiä juttuja ole. pienet on piirit, jos noin on ongelma jollekin.
näitä asioita kuin sellaisille, joiden tiedän ajattelevan ja jopa toimivan vähän samaan tapaan. Niin paljon agressioita ihan vaan jonkin tuollaisen asian mainitseminen aiheuttaa.
Olen kyllä havainnut, että jos työmatkapyöräily on sallittua jos sen perustelee pelkästään liikunnalla eli tyyliin, kun muuten ei jää aikaa liikunnalle niin täytyy hyödyntää työmatkat. Kestovaippoja voi perustella sillä, että lapsen iho ei kestä muovia tms. Kasvisruokia laihdutuksella/terveellisyydellä jne. Mutta ympäristöasioita ei parane mainita.
Todella mielenkiintoista minustakin kuinka paljon agressioita ihan vain maininta voi saada aikaan. Ympäristövalistus tehoaa ja saa ihmiset tuntemaan syyllisyyttä ja agressioita, mutta ei ainakaan vielä muuttamaan toimintaansa. Ehkä se on sitten se seuraava vaihe.
Mutta en koskaan selitellytkään valintojamme kenellekään.
Herättää kai se ärtymystä jos joku on kaakottamasa vieressä, että "hui kauhea, tekö käytätte kertiksiä, MINÄ en koskaan. Ja pulloa, MINÄ EN kyllä. Ja lihaako teidän Petteri saa, MEILLÄ ei ikinä. Ja telkkari, MINÄ EN koskaa"
Sitä saa, mitä tilaa. Näin se vain menee.
arvostelet kuitenkin, rivien välissä. Ei meilläkään lapset syö tuttia ja olen imettänyt pitkään, eikä telkkaria ole tällä hetkellä, mutta en ole ikinä kohdannut mitään negatiivisia tunteita kenenkään taholta näiden asioiden tiimoilta. Ehkä siksi että ne eivät ole mitään "periaatteita joita noudatamme", niin nyt vaan sattuu olemaan. Telkkari on rikki eikä lapset huolineet tuttia, en osannut opettaa tutille. "Periaate joita noudatamme" sisältää vähän sellaisen sivuajatuksen että näin kuuluukin tehdä ja niillä joilla ei ole samoin ei ole periaatteita. Ja perustelut joita esität viestittävät myös piiloarvosteluna oletuksen, että ne joilla on telkkari eivät vietä perheen yhteistä aikaa ja heillä on kauhea mökä kotona.
Sit olet ehkä esikoisen äitinä vielä vähän vihreä ja höynä, jos kuvittelet, että puolivuotias vauva voisi olla "vapaan kasvatuksen hedelmä". Haloo, lapsi on puolivuotias, hyvä kun kääntyy vasta. Vapaa kasvatus tai vapaa kasvatuksettomuus tulee kuvioihin vasta kun lapsi osaa jotain minkä tekemisestä pitäisi ojentaa.
kyseisistä asioista puhutaan. Jos vaikka mammakerhossa kaikki kertovat ruokavaliostaan ja siitä mitä ruokia laittavat, pitäisikö kasvissyöjän olla hiljaa? Tai kun puhutaan vaipoista? Saako äänessä olla vain ne, jotka toimivat valtavirran mukaan? Jos ihan asiallisesti ja neutraalisti kertoo tekevänsä toisin, miksi se suomalaisissa herättä äaggressiota?
Outoa.
Ja kestovaippailijoita on puolet porukasta nykyään.
Ongelman avain on luultavasti se miten "neutraalisti" asiasta puhuu.
"Olen kasvissyöjä" tai "Meillä on pikku Muumilla todettu hyväksi nämä Kakkulipeppuli-merkkiset kestovaipat" ei yleensä herätä aggressioita, mutta saa syyttää itseään jos sen jälkeen kun toiset ovat kertoneet parhaista liharuokaresepteistään ja kertisostoksistaan tokaisee että "_Meillä_ on sellainen periaate, että emme syö kuolleita eläimiä, tehotuotanto on eläinrääkkäystä" ja "Musta on ihan vastuutonta käyttää kertakäyttövaippoja nykyään, se on laiskan ihmisen valinta"
imetin yli vuoden, käytämme paljon luomua, en ole ottanut kaikkia rokotuksia lapsille (hui!) jne.
mutta en kerro näistä asioista , jollei kysytä. Mitä ne muille kuuluu edes? Jos on joku samanhenkinen mamma niin voidaan jutella, mutta muille en kuuluttele valinnoistani.
Siksipä minuun ei kohdistu mitään aggressioitakaan, eikä tarvii olla puolustelemassa elämäänsä. Olen jo 40 v, joten en myöskään tarvitse kenenkään ulkopuolisen tukea sille mitä valitsen.
Koen olevani aika samankaltainen äiti kuin ap. Minulle on suoraan kommentoitu, etten kyllä yhtään jaksa teitä "viherpiipertäjä-äitejä". Samaan tapaan kuin uskovaisia arvostellaan ja kartetaan, kartetaan muitakin valtavirrasta poikkeavia.
Kuten täälläkin palstalla olemme huomanneet; jos et törsää rahojasi materiaan ja sillä tavalla pröystäilemällä (lasten merkkivaatteet, omat vaatteet, auto, asunto) hanki muiden ihailua, olet halveksittu. Äidithän yleensä ottaen rakastavat kaikkea kilpailua -> kenen lapsilla kauneimmat vaatteet, parhaat käytöstavat, fiksuimmat jutuit, kuka on sosiaalisin, musikaalisin, matemaattisin jne. Joku voi siis ottaa tuon myös kilpailuna siitä, kuka on ekologisin, eettisin jne.
Ja kyllä voin myös myöntää sen, että pidänkin itseäni parempana kansalaisena (en välttämättä äitinä) kuin esimerkiksi kertakäyttövaippailijat ja lihansyöjät, koska minä ainakin olen tehnyt kaiken sen, mitä itse voin tehdä sen eteen, että lapsellanikin olisi tulevaisuus tällä pallolla (kestovaipat, kasvissyönti, julkiset kulkuneuvot, autottomuus jne.). Ihmisten on niin vaikea tajuta, että juuri heidän tulisi muuttaa kulutustapojaan, ostotottumuksiaan tai ruokavaliotaan ja pian, koska se ei ole pakollista/arvostettua. Aina voi vedota siihen, ettei sitä tee muutkaan ja että ei ole todistettua, että ekologisemmalla elämäntavalla olisi oikeasti vaikutuksia jne. SItten, kun joku elää ihanteen mukaan, niin heitä sitten haukutaan hihhuleiksi, jotta saisi itse tekosyyn jatkaa entiseen malliin = paljon luonnonvaroja kuluttavalla tavalla, koska eihän kukaan halua hihhuliksi leimautua.