Tietääkö kukaan äänihuulihalvauksesta?
Kuinka pitkän ajan kuluttua saattaa vielä palautua?
Kommentit (7)
kellään mulla kokemuksia? Nimenoamaan tuosta toispuoleisesta.
Toinen äänihuuleni halvaantui kilpirauhasen poistoleikkauksessa.
Aluksi en osannut vokaaleja. En osannut yskiä tai aivastella. Ääneni oli pientä kähinää, huutaa en osannut.
Kävin puheterapeutilla ohjeita ääniharjoitteluun.
Onneksi äänihuuli jäi hermon katketessa sellaiseen asentoon, että toisen äänihuulen oli helpompaa mennä keskiviivan yli kiinni toiseen asti....
Meni lähes puoli vuotta ennen kuin ääneni kuulosti lähes samalta kuin ennen.
Vaivaahan se vieläkin, mutta toivon ettei toista kilpirauhasta jouduta leikkaamaan, siloin voisin menettää koko ääneni.
Kilpirauhasinfosta löydät lisää tietoa.
mulla ei tapahtunut toi halvaus leikkauksen yhteydessä vaan ihan muuten äkillisesti ilmeisesti pienen flunssan ja rasituksen seurauksena. Hirvittää vaan jos ääni ei tuu itekseen takaisin vaan joudutaan leikkaamaan.
että äänihuulen toiminta palautuu itsestään. Jos äänihermo on poikki, äänihuuli ei tule liikkumaan enää.
Jos hermo on vaurioitunut ns. tuntemattomasta syystä (joku virus yleensä), äänihuulten toiminta usein palautuu, ainakin lähelle entistä, jos ei nyt ihan entiselleen.
Hakeuden puheterapeutin luokse ääniterapiaan, jos se on vain mahdollista. Melko yksinkertaisilla harjoituksilla saa paljon apua.
Mun isällä oli tuollainen toispuoleisesti, ja hoidettiin leikkauksella. Ehkä ei olisi itsestään koskaan palautunut normaaliksi.