Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Minkä ikäiselle aloitatte pottailut?

Vierailija
08.02.2009 |

Toisessa aloituksessa joku sanoi aloittavansa nyt kun lapsi on reilun vuoden(??).

itse aloitimme n. 6kk iässä silloin tällöin, ja nyt vähän alle 10 kk ikäistä olemme pissattaneet aamuisin ja joka ruoan jälkeen.

Siihen liittyen voisi vielä kysyä että koska vanhemmat lapsenne sitten oppivat kuiviksi?

Kommentit (23)

Vierailija
1/23 |
08.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

hän oppi kuivaksi samantien. Toisen kanssa aloitettiin joskus vähän alle vuoden iässä, hän on nyt 2v10kk ja vielä täysin vaipoissa. Saa sitten nähdä josko kouluikään mennessä oppisi... Kolmannen kanssa ajattelin taas aloittaa joskus parivuotiaana.

Vierailija
2/23 |
08.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Säästyyhän siinä vaippoja, mutta ei sen ikäisen hermosto ole vielä kehittynyt niin että voisi varsinaisesti oppia kuivaksi. Äiti voi kyllä oppia vaistoamaan lapsen pissihädän, näin kerrotaan.

Olen aloitellut potattamisen siinä 2-vuotiaana mutta 3-vuotiaana vasta on opittu kuivaksi, siis kokonaan kuivaksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/23 |
08.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleensä ei suostu istumaan vaan punkeaa koko ajan ylös. En halua pakolla pitää ettei tule mitään pottamörköä.

Esikoinen oppi kuivaksi tasan 2v, potalla istuminen siihen asti oli todella satunnaista. Hänen kohdallaan ekat yritykset oli reilusti yli 1v, ei koskaan oikein suostunut potalle. Kuivaksi oppi kuitenkin verrattain aikaisin.

Vierailija
4/23 |
08.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

vähän ennen 2 v synttäreitä ja parissa viikossa oli päiväkuiva. Yövaippaa pidettiin vielä noin puolivuotta; vähän turhankin kauan, mutta varmuuden vuoksi...

Vierailija
5/23 |
08.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

päiväkuivaksi oppi vähän sen jälkeen kun täytti 3 v. nyt tuo poika on 3 v ja 3 kk, yövaippa on vielä käytössä. eli ei ainakaan meillä aikainen pottailun aloittaminen nopeuttanut kuivaksioppimista.

Vierailija
6/23 |
08.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

en mä oletakaan että se suoranaisesti oppisi vielä kuivaksi. Säästyy vaipat,ja kivempi siivoo se kakka potasta kuin pyllyyn litistyneenä. ja siitä tulee näin jo nyt tapa,ettei tuu noita "mörköjä" jonka joku jo mainitsi. Poika kuitenkin vielä istuu siinä kiltisti kun ei osaa kävellä. (Vaikka veteleekin itseään huvittavasti sen potan kanssa eteenpäin:D )

Pottaillaan kuitenkin vaan kotona ollessa.

mä oon tykänny tästä ratkaisusta ainakin toistaiseksi.

ap

Vierailija
7/23 |
08.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaippa jäi kokonaan pois 1,5v.n iässä.

Kakat teki pääsääntöisesti pottaan jo alle vuoden vanhana.

Vierailija
8/23 |
08.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Artikkeli vaipattomuudesta:

http://www.voima.fi/content/view/full/611

Meillä alotettiin pottailut 7kk iässä. Istutan aina vaipanvaihdon yhteydessä. Yleensä tulee jotain. Näyttää oikein pitävän pottaan kakkaamisesta. Lapsi nyt tasan vuoden.

Vierailija
9/23 |
08.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Säästyyhän siinä vaippoja, mutta ei sen ikäisen hermosto ole vielä kehittynyt niin että voisi varsinaisesti oppia kuivaksi. Äiti voi kyllä oppia vaistoamaan lapsen pissihädän, näin kerrotaan.

Olen aloitellut potattamisen siinä 2-vuotiaana mutta 3-vuotiaana vasta on opittu kuivaksi, siis kokonaan kuivaksi.

Meillä kaikki lapset on saaneet istua potalla 6kk lähtien. Ovat tykänneet. Pissa tulee usein. Sitten on kiva konttailla vähän aikaa ilman vaippaa. Vaippoja toki käytetään. Kaksi vanhinta oppi kunnolla kuiviksi vasta n. 2,5-vuotiainan. Nuorin vielä vaipoissa. Vanhin ja nuorin teki/tekee usein kakat pottaa. Esikoinen oli niin säännöllinen, että kun vaan istutti tiettyyn aikaan niin kakkasi. Nuorimmalla kun alkaa naama punoittaa ja rupsuttaa, niin nostan potalle ja yleensä kakka tulee. Keskimmäinen ei tainnut koskaan sinne pottaan kakata ennen kuin oppi kuivaksi. Mukavampi sitä pottaa on pestä kuin kaapia lyttyyn istuttuja soseita pitkin vauvan pyllyä ahtaan lavuaarin yllä :P

Vierailija
10/23 |
08.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

10kk iässä tuli lähes kaikki pissat jo pottaaan, kakkakin satunnaisesti

1v:n iässä vauva lopulta lapsi inhosi pottaa ja alkoi kauhea parku, kun joutui siihen... 2,5v:nä oli vasta kuiva

Vierailija
11/23 |
08.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Odotin, että tulee kesä ja jätin vaipat pois ulkoillessa.

Esikoinen oppi kuivaksi 2v3kk iässä.

Kakkonen 2v1kk iässä

kolmas 1v8kk

Alkoivat käydä suoraan pöntöllä

Vierailija
12/23 |
08.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaippoja pidin viimeksi KOTONA 2,5kk vanhalla lapsella. (Kylään laitan kestot, pyytää kyllä yleensä kylässäkin viemärille, joten mennään sinne hädälle mös kylässä) Lapsi nyt 7kk

Vierailija
13/23 |
08.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

kuin 2.5 vuotiaana.

Vierailija
14/23 |
08.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esikoinen oli parin päivän, kuopus parin viikon päästä kuivia.

En tekisi toisin.

Vierailija
15/23 |
08.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän neiti konttasi heti synnytyksen jälkeen ihan itse potalle,oikein ryömi synnytyskanavastani ulos ja huusii "ottaa,ottaa",vaippoja ei tarvitse käyttää ollenkaan koska nyt puolivuotiaana juoksee jo ihan itse wessaan potalle!!

Vierailija
16/23 |
08.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

miten 7kk pyytää päästä pissalle viemärille? ihan mielenkiinnosta kysyn...

itse kysymykseen vastatkseni. Poika täytti elokuussa 2v. ja silloin jäi vaipat kokonaan pois. kesällä oltiin paljon ilman vaippaa ja oppi siinä. Pakotettu ei missään vaiheessa.

Vierailija
17/23 |
08.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

siis tuolloin 2,5-vuotiaana vaipat vain otettiin pois, mitään "potattamisia" ei ollut koskaan (potta ei ollut edes käytössä ikinä, pytylle menivät suoraan:-)).

Tietäväthän tuon ikäiset jo, mitä vessassa tehdään...

Vierailija
18/23 |
08.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku kysyi että mikä järi on istuttaa lasta potalla 2 vuotta kun ei kuitenkaan opi kuivaksi kuin 2,5 vuotiaana.

No. Ei se siinä sitä kahta vuotta istu :D Ihan muutamia minuutteja kerrallaan vaipan vaihdolla.

Mitä järkeä nyt monessa muussakaan jutussa on :) Mitä järkevämpää nuo muutamat minuutit pitäisi tehdä?

Ja ei, en ole yhden lapsen yli-innokas äiti. Ihan kolmen lapsen jo. Ja silti jää aikaa tuollaiseen.

Vierailija
19/23 |
08.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

saastuttaahan ne mielettömästi tätä maapalloa. Eipä ole vaippoja kiinalaislapsillakaan kuulemma, housuissa vaan aukko. Kyllä toi pissautus on ihan hyvä juttu ekologiselta kannalta katsottuna. Mutta mä en vaan viitsi ruveta sellaiseen kaiken muun keskellä.

Vierailija
20/23 |
08.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ai kun niitä lasten tuotoksia selitettiin kahvipöydissä.

Toisaalta oli kamalaakin katsoa kun pientä istutettiin väkisin potalla ja yritettiin saada pissaa siihen. Melkoista kilpailua.

Itse en aloittanut koko hommaa vaan jätin vaipat pois parin vuoden iässä ja kaikki lapset ovat oppineet viikossa. kahdessa kuiviksi.

Suomessa on lapsilla ja aikuisillakin paljon ummetusongelmia ja oman seksuaalisuutensa kanssa ongelmia. paljonkohan niistä johtuu tästä väkisin potattamisesta, mitä harjoitetaan pari vuotta kun lapsen rakko ei ole kypsä siihen.