Mitä mieltä olette poikani opettajan käytöksestä?
Poikani (9-luokkalainen) oli sanonut opettajalleen että häntä vituttaisi tulla kouluun autolla niin kaukaa kuin tämä opettaja tulee. Opettaja oli tokaissut takaisin että häntä vituttaisi tulla bussilla kouluun.
Kyseessä on nuori opettaja joka omaa vähän rennomman tyylin olla opettajan roolissa, mutta mielestäni tuo meni jo solvaukseksi.
Kommentit (72)
Vaikka teinit ovat tottuneet kiroiluun, on opettajan tarpeetonta tehdä samaa. Itselle tuollainen haistattelu on ihan tuttua puuhaa, etenkin noiden 9-luokkalaisten toimesta. Olen siis yläasteella aineenopettajana. Useimmiten saan haistattelun yms loppumaan sillä että pyydän luokan ulkopuolelle sen huonosti käyttäytyvän nuoren ja kysyn ihan suoraan jääkö hän v:n viljely puuhiin luokan ulkopuolelle ja palaa sitten kesälomalla suorittamaan samaista kurssia jonka muut suorittavat tämän huonosti käyttäytyvän oppilaan viljellessä v:tä luokan ulkopuolella.
Nyt äkkiä traumaterapia-aikaa pojalle varaamaan, hopi hop!!
Minä olisin ensin keskustellut oppilaan kanssa siitä, mitä vittu tarkalleen ottaen tarkoittaa. Sitten olisin keskustellut siitä, miksi en halua asua koulupiirin alueella vaan kauempana. Seuraavaksi olisin kertonut, että autolla tulen kouluun vartissa kun taas julkisilla työmatka kestää tunnista puoleentoista, koska suoraa linjaa ei ole vaan pitää kiertää keskustan kautta vaihtamassa linja-autoa. Lopuksi olisin laittanut oppilaan pohtimaan, mitä termiä olisi parempi käyttää vituttamisen sijasta tällaisessa julkisessa ja virallisessa ympäristössä kuin koulu.
Tämä kaikki rennon humoristisella asenteella. Keskustelu on oppilaasta niin peräti uuvuttava ja nolokin, kun kaverit vieressä höröttävät, että kerrasta oppii olemaan vittuilematta minulle ja toimii myös hyvänä esimerkkinä ympäristölle. En ole enää nuori opettaja, vaan tällainen menettytapa on kokemuksen myötä syntynyt ja parhaaksi havaittu.
[quote author="Vierailija" time="06.02.2015 klo 12:36"]Ap tässä, en sitten tiedä olenko itse turhan nipo kun olen sitä mieltä ettei opettajan kuulu provosoitua teini-ikäisten jutuista ja kiroilla. En väitä etteivätkö teinit kiroilisi, mutta tarvitseeko opettajankin esimerkkiä näyttävänä aikuisena tehdä niin? Vaikka ei kai tuosta pojalle mitään traumoja jäänyt. Kertoi tuon lähinnä asenteella - Tänään tapahtui koulussa eräs hauska juttu. Minun korviin ei vain kuulostanut ollenkaan hauskalta.[/quote]
Niin, ei se ollutkaan kovin hauskaa kun lapsi kiroili opettajalle.
Jos olet ap kerran niin "nipo" niin miten on mahdollista, että poikasi käyttää sitten tuollaista kieltä ja puhuu vielä opettajalle tuohon sävyyn? Taidat olla sitä mieltä, että hyvät tavat koskee kaikkia muita paitsi tuota sinun kullannuppuasi.
Muakin kiinnostaisi kuulla, että minkälaista palautetta ap annoit pojallesi, kun puhui noin rumasti opettajalle? Vai annoitko minkäänlaista? Kuitenkin olet opettajan kielenkäytöstä aivan tuohtunut. Ysiluokkalainen ei oikeasti ole enää ihan mikään teini (7 ja 8 luokkalaisilta tuollaiset aivopierut nyt vielä meneekin) mutta kyllä 15-16 -vuotiaan täytyy olla fiksumpi.
Yks poika sanoi nuorelle mies opettajalle, että haista vittu. Opettaja sanoi, että kiitos mielelläni, minä myös nuolen sitä.
Annoitko pojallesi edes kurinpalautus. Tuollainen kielenkäyttö kun ei kuulu ysiluokkaiselle, vaan käytöstavat ovat hukassa. Ehkä opettaja antai takaisin samalla mitalla, että poikasi tajuaisi omaan kielenkäyttöään.
Ihan normipuhetta yläkoulussa, molemmilla. T ope.
Ap kyselee että mitä mieltä pojan opettajan käytöksestä, mutta ei näe ilmeisesti mitään väärää oman poikansa käytöksessä- joka oli siis muutoin täysin identtistä opettajan käytökseen verrattuna, ainoaa vaan että poikasi aloitti tuon koko sopan.
Lapseni luokkatoveri äiti kertoi kerran tuohtuneena että poikaansa opettaa yläasteella joku pöljä ämmä. Kertoi että opettaja oli laittanut hänen poikansa aika pian oppitunnin alussa käytävän puolelle tekemään oppitunnin tehtäviä. Pojalla oli äidin mukaan vähän ollut ilmavaivoja ja opettaja oli ylireagoinut asiaan että jos vähän mahasta vääntää ja tupsu pääsee vahingossa niin rankaisee siitä. Kysyin omalta siis samalla luokalla olevalta nuorelta että mitä se opettaja teki. Nuori vastasi että teki aivan oikein ja että se poika oli aivan tahallaan piereskellyt aamusta asti joka tunnilla ja haju oli ollut hirveä. Oli oikein vääntämällä väkisten vääntänyt pieruja ja kaikki tunnit oli ollut alusta asti rauhattomia sen vuoksi. Joku opettaja oli jo aamulla sanonut että mennä terveydenhoitajalle hakemaan asiaan apua tai hakemaan luvan lähteä kotiin mutta poika ei ollut niin tehnyt. Ei tietenkään kun oli saanut koko päivän hillitä porukkaa. Että semmoinen oppilas ja vanhempi.
Vierailija kirjoitti:
Olen toiminut opettajana yläasteella vasta muutaman vuoden. Opin jo opiskeluaikana sen että yläasteikäisten opettamisessa tarvitaan pitkää pinnaa, kykyä asettaa rajoja, ripaus lempeyttä, paljon huumorintajua ja ennen kaikkea kekseliäisyyttä.
Harvaan yläasteikäiseen toimii sellainen oppikirjamainen tapa kieltää asioita, neuvoa tai torua. Tarvitaan siis luovuutta, jotta asia saadaan hoidettua asiallisesti, mutta silti nuorelle ominaiselle tavalle. Joskus tarvitaan kovempia otteita, mutta ensin tietysti yritetään hyvällä. Harvemmin nuoret ilkeyttään käyttäytyvät huonosti ja päästelevät suustaan sammakoita. Se on osa sitä nuoruutta ja aikuiseksi opettelua että rikotaan rajoja ja tehdään juuri niin kuin ei pitäisi. Käytöshäiriöt ja yleinen kurinpuute on sitten asioita erikseen. Normitilanteista puhuttaessa aikuisten tehtävä on kuitenkin tarvittaessa ohjata nuorta oikealle polulle. Toki myös poikkeustilanteissa, mutta se onkin sitten jo asia eri
Mistä oppaasta kopioit tekstin?
Olen sitä mieltä, että ap on epäonnistunut kasvattajana.
Todella huonoa käytöstä oppilaalta, mutta ikä huomioiden ei läheskään yhtä tuomittavaa kuin aikuisen opettajan vastaveto. Huhhuh. Kaikkea sitä saakin lukea. Ja täälläkin valtaosa kommentoijista suitsuttaa täysin lapsen asteelle vajonnutta ammattikasvattajaa. Kyllä on erikoiseksi maailma mennyt.
Nuoret nyt pyrkivät esiintymään ja ansaitsemaan kannuksiaan kavereiltaan, mut mihin tämä opettaja pyrki? En ymmärrä.
Poikasiko tuosta tuli sinulle valittamaan? Vai tekikö hän tuosta jonkun tik-tok-videon? Etkä edes puuttunut hänen omaan kielenkäyttöönsä.
Ap, järkyttyikö sun poika, kun kuuli kirosanan, vai mikä tässä on ongelma?
Yläasteella eräs poika lällätti minua tunnin alussa Anne-manneksi. Opettaja kuittasi siihen, että "Mika-sika on nyt hiljaa!".
Olin kyllä hiton tyytyväinen siihen nuoreen miesopettaja sijaiseen! :)
No, voi voi. Poikasi käytti tyypillistä teinien kieltä ja opettaja näpäytti samalla tavalla takaisin. Mikä oli vahinko? Lopeta nyt hyvä ihminen tiukkapipoinen käytös.
Ja kyllä, olen yläkoulun opettaja. Keski-ikäinen täti. Ja voisin hyvin sanoa samalla tavalla teinille takaisin. Olen aina voinut sanoa ja kukaan ei ole valittanut koskaan. Teinit pitää servata tarvittaessa ja huumorilla pääsee pitkälle.
Sinusta ei siis ole mitään vikaa siinä että poikasi kiroili opettajalle? En ymmärrä miksi joku teini edes puuttuu siihen miten opettaja työmatkansa kulkee ja kommentoi sitä tuollaisin sanankääntein. Ja tämä oli ap:n mielestä aivan okei?