Kyllä vuokra asuminen on kannattavampaa kuin omistusasuminen,
ainkin meidän kohdalla. Tosin meillä on käynyt hyvä tuuri, kun olemme saaneet helsingin kaupungin vuokra-asunnon, jossa on edullinen vuokra. Nyt kun tulomme ovat nousseet sen verran niin voitaisiin myös hankkia omistusasunto, mutta siinä ei olisi mitään järkeä. Samankokoinen asunto samalta alueelta nostaisi meidän asumiskulut jopa kaksin/kolminkertaisiksi.
Kommentit (87)
Vuokralla asuminen on nöyryyttävintä touhua ikinä! Ei saa rempata kämppää mieleisekseen tai tehdä pieniäkään muutoksia, ei omista edes omia seiniään, ja joka hiton kuukausi joutuu maksamaan rahaa jollekin vieraalle urpolle! Asuntolaina ei ahdista, toisen pussiin eläminen ahdistaa.
viiden vuoden välein ja jos ovat tarkastuhetkellä yli tulorajojen niin ulos vaan. Kaupungin (ja meidän muiden veronmaksajien) ei kuulu tukea hyvätuloisten asumista. Toivottavasti tälle asialle tehdään jotain ja pian.
Tosin meillä on käynyt hyvä tuuri, kun olemme saaneet helsingin kaupungin vuokra-asunnon, jossa on edullinen vuokra. Nyt kun tulomme ovat nousseet sen verran niin voitaisiin myös hankkia omistusasunto,
että kun omistusasunnosta lähtee, jää käteen asunnon myyntivoitto. Kun vuokra-asunnosta lähtee, käteen jää lähinnä kakkaa.
Asutaan isossa halvassa kaupungin vuokra-asunnossa. Ei kyllä laina lyhenisi sillä summalla, mitä nyt maksetaan vuokraa, jos vastaavan kokoinen omistusasunto ostettaisiin samasta kaupungista.
ennen kuin siinä asuminen käy kalliimmaksi kuin omistusasuminen (mikäli joutuu ottamaan ison lainan eikä ole säästöjä). Itse muutimme omistusasuntoon, joka on vieläpä pienempi kuin aikaisempi vuokra-asunto. Kuitenkin meillä on tähän asumiseen varaa emmekä ole katuneet vielä ikinä. Vuokralla asuessa olisi jäänyt enemmä ylimääräistä käyttörahaa, mutta on aivan eri fiilis asua omistusasunnossa. Voimme tehdä asunnosta meidän näköisemme eikä tarvitse kysellä lupia tai varautua repimään tapetteja pois pois muuttaessa. Voimme hankkia huonekaluja juuri tänne mitoitettuna eikä tarvitse ajatella josko ne sitten enää sopivat seuraavaan asuntoon. Voimme remontoida keittiön oman makumme mukaiseksi eikä tarvitse sietää niitä vuokra-asuntojen valkoisia laminaattiovia yms. Tämä on esteetikon - ei niinkään penninvenyttäjän - valinta. Omistusasuminen, kerrostalossa, on myös huoletonta verrattuna vuokra-asumiseen. Vaikutusmahdollisuutemme ovat paljon suuremmat. Vuokra-asunnossa vuokra voi yhtäkkiä vaan nousta eikä asiaan voi vaikuttaa. Osakkeen omistaja on mukana päättämässä asioista, jotka vaikuttavat vastikkeen nousuun. Asunnon arvon romahtamista ei tarvitse pelätä, kun aikoo asua asunnossa vähintään 10 vuotta ja asunto on hyvällä paikalla. Omistusasujaa myös palkitaan verotuksessa. Oma veroprosenttini putosi monta yksikköä alettuani lainanmaksajaksi.
Ette siis ajatellut jättää mitään lapsille tulevaisuudessa, jotta he pärjäisivät paremmin kuin te itse.
Me ostettiin asunto siinä mielessä, että myydään se tai käytetään lasten asuntolainojen takuuna, kun lapset tarvitsee oman kämpän. Itse muutetaan silloin jo pienempään, kun lapset "lentää" kodista.
erilaista. Mieluummin annan lapsille hyvän, taloudellisesti turvatun lapsuuden nyt, niin ettei tarvitse joka asiasta tinkiä. Ja varmaan tulevaisuudessa saadaan näin rahaa säästöön lapsille. ap
Meidän vuokratalossa asuu mm. opettaja, lastentarhanopettajia, sosiaalityöntekijä, nuorisotyöntekijä, eläkeläisiä.
lapsiperheitä ja eläkeläisiä. Ja me ollaan kyllä laitettu koti mieleiseksemme. En näe tässä mitään nöyryyttävää. ap
en asuisi kaupungin vuokrakämpässä edes ilmaiseksi, enkä kyllä voi sanoa niissä murjuissa denojen ja rupujen seassa asumista mitenkään hyväksi lapsuudeksi kenellekään. Paitsi jos vaihtoehtona on roskis.
Ette siis ajatellut jättää mitään lapsille tulevaisuudessa, jotta he pärjäisivät paremmin kuin te itse.
Me ostettiin asunto siinä mielessä, että myydään se tai käytetään lasten asuntolainojen takuuna, kun lapset tarvitsee oman kämpän. Itse muutetaan silloin jo pienempään, kun lapset "lentää" kodista.
Omat vanhempani ovat omistusasujia. Heillä on omakotitalo pääkaupunkiseudulla. Ei se kuitenkaan vaikuta millään tavalla oman perheeni toimeentuloon: vanhemmathan asuvat siinä talossa! En todellakaan odottele kieli pitkällä perintöä. Sitten joskus, kun vanhemmistani aika jättää, olen toivottavasti niin vanha, että olemme jo oman asuntolainamme maksaneet. Emme me ole mitään isovanhempien perintöjä saaneet, koska ne rahat ovat jakautuneet niin monen perillisen kesken. Kyllä omistusasumisen tulee palvella asunnon omistajia eikä asuntoa todellakaan kannata ruveta hankkimaan omia perillisiä ajatellen. Ei siinä ole mitään tolkkua. Kyllä nuorten täytyy oppia tulemaan toimeen omillaan sitten, kun ovat aikuistumisvaiheessa. Minä ja mieheni emme todellakaan kyselleet omia vanhempiamme asuntolainamme takaajiksi, koska haluamme kantaa itse vastuun omista taloudellisista ratkaisuistamme. Enpä siis usko, että omatkaan lapsemme olettaisivat meidän takaavan heidän asuntolainojaan. Kyllä omistusasunto kannattaa hankkia vasta sitten, kun siihen on varaa ja taloudellinen tilanne on vakiintunut. Siihen asti voi aivan hyvin asua opiskelija-asunnoissa tai muuten vuokralla.
t. omistusasuja
Pitkällä aikavälillä omistusasuminen tulee halvemmaksi kuin vuokralla asuminen, mutta tällä hetkellä tulee taatusti vuokralla asuminen halvemmaksi ties kuinka monta vuotta, eikä tarvitse edes olla kaupungin vuokra-asunto, vaikka vuokraisi yksityisiltä markkinoilta.
Ylimääräiset rahat olemme sijoittaneet järkevästi ja saamme koko ajan puhdasta tuottoa niistä.
Oma asunto on tietenkin kiva, mutta sijoituksena huono. Ensinnäkin maksatte pankille isoa korkoa, mitä ette saa omaan taskuun. Sijoituksista emme maksa korkoa vaan saamme kaiken voittona itsellemme.
Asunnon arvo heilahtee ja asuntoa täytyy huoltaa, että arvo säilyy. Sijoituksia ei täydy remontoida ja sen saa käyttöön heti. Asunnon arvon saa käteen vasta kun se on myyty ja silloinkin täytyy asua jossakin.
Joten sijoituksena en asuntoa pitäisi. Moni tuttu elää todellisessä köyhyysloukssa, koska lainaerät ovat niin isot. Toki lapset saavat asunnon perittäväksi sitten kun vanhemmat kuolee eli n. 50-60 vuoden päästä.
Vuokra-asuminen on järkevää jos tulot ovat sitä luokkaa, että jää ylimääräistä rahaa.
parkettiin omalla kustannuksella vai?
Ja meilläkin oli rapussa kunnon ihmisiä, kunnes yksi muutti ja asuntoon tuli romanisakki ja lopun varmaan arvaattekin: auto AINA oven edessä, rapussa tupakansavu, rikkinäinen imuri viskattiin vain partsilta pihalle, viikottaiset sukukyläilyt jne... Ja meidän muutto omistusasuntoon.
Eli jos vanhemmilla on vuokra-asunto, lapsetkin saavat.
Siksi se on tuollaisten ääliöiden kähmintää koko touhu. Elättejä olette, ap.
toki saadaan peruskoulu ja päivähoito vastineeksi verorahoille. Terveydenhuolto maksetaan lasten osalta itse vakuutuksilla ja oman hoitaa työterveyshuolto. Ihan samalla tavalla asuntolainan ottajia tuetaan verorahoista. Tämä vaan on meidän valinta. Tuo varmuutta kun tietää että koti pysyy niin kauan kun halutaan, vuokran nousu on tosi pientä. Ja tuo periminen on puppua.
laminaatit omalla kustannuksella. Mekin ollaan maalattu asunto kokonaan ja ihan omalla kustannuksella kun haluttiin punaista ja keltaista ym. värejä. Mutta ollaan asuttu tässä jo 6v ja asutaan varmaan vielä pitkään joten ei haittaa vaikka siihen meni rahaa. Kun taas ollaan saatu pyydettäessä, uusi lieis uusi jääkaappipakastin, putkimies paikalle silloin kun tarvitaan jne, ilman kustannuksia. Minusta nämä myös vuokra asumisen helppoutta. ap
Kuppaat muita helsinkiläisiä, jotka maksavat asumisestaan oikean hinnan.
Ja ilmeisesti olet lisäksi jossain kunnan/valtion suojatyöpaikassa, joten "työntekosikin" samaa elättinä riippumista.
Onhan se ikävää kun ei ole rahaa lasten harrastuksiin ja remontiin ja koko ajan pitää pelätä lomautuksia kusi sukassa.
Voivoi..