Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kyllä vuokra asuminen on kannattavampaa kuin omistusasuminen,

Vierailija
08.02.2009 |

ainkin meidän kohdalla. Tosin meillä on käynyt hyvä tuuri, kun olemme saaneet helsingin kaupungin vuokra-asunnon, jossa on edullinen vuokra. Nyt kun tulomme ovat nousseet sen verran niin voitaisiin myös hankkia omistusasunto, mutta siinä ei olisi mitään järkeä. Samankokoinen asunto samalta alueelta nostaisi meidän asumiskulut jopa kaksin/kolminkertaisiksi.

Kommentit (87)

Vierailija
81/87 |
08.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

kerrotko mitä etua olisi siitä, että asuinkulut niusisi 2-3 kertaisiksi ja elämiseen ei jäisi rahaa? ap

Vierailija
82/87 |
08.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun ne sijoittaa hyvin niin vuodessa on jo 100 000 € rahaa....

Ette siis ajatellut jättää mitään lapsille tulevaisuudessa, jotta he pärjäisivät paremmin kuin te itse.

Me ostettiin asunto siinä mielessä, että myydään se tai käytetään lasten asuntolainojen takuuna, kun lapset tarvitsee oman kämpän. Itse muutetaan silloin jo pienempään, kun lapset "lentää" kodista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/87 |
08.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos nyt myyvät saavat kivasti voittoa? Oletteko kuulleet talouskriisistä ja lamasta?

Vierailija
84/87 |
08.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos nyt myyvät saavat kivasti voittoa? Oletteko kuulleet talouskriisistä ja lamasta?

Mutta harva kirjoittaja on esim. ostanut asunnon huippuhintojen aikaan ja pakotettu myymään juuri nyt nopeasti.Eivät asuntojen hinnat ole romahtaneet, suinkaan. Jos ei viimeinen penni ole asunnossa kiinni, eikä ole pakko myydä, ei ole huolta.

Itse rakennuttamastamme talosta meille myydessämme tulisi tällä hetkellä yli 100.000 e myyntivoittoa, vaikka laskisimme hinnan alle kaikkien koko kaupungissa toteutuneiden myyntihintojen. Ja jos vaikka myisimme "paniikissa" talon velkamme katteeksi, olisi kauppa varmaan kaupungissa suunnilleen historiallisen halpa ostajale.

Vierailija
85/87 |
08.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eläkkeet ovat jo nyt melko pieniä, eikä näköpiirissä ole että ne tuosta yhtään paranisivat. Maksan mielelläni nyt tätä asuntoani varten ottamaani lainaa, jotta saan sitten eläkkeellä asua mukavsti, eikä tarvitse miettiä riittävätkö rahat vuokraan, ruokaan ja mahdolliisiin lääkkeisiin.

Minun asuntolainani on maksettu ennen kuin täytän 40v. jää vielä aikaa säästää ja vaikka matkustellakin ennen eläkepäiviä.

Vierailija
86/87 |
08.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

minä olen 35 ja mies 38 -- ostimme ekan asuntomme 11 vuotta sitten ja ekan sijoitusasuntomme 7 vuotta sitten. Heti siis kun omistimme omaa asuntoamme sen verran että omistusosuus riitti vakuudeksi halvan yksiön sataprosenttiseen lainaan. Omaa ensiasuntoa ostaessa meillä oli n. 30 % omarahoitusosuus säästöistä/osakkeista.

Olemme aina etsineet mahdollisimman halvan asunnon alueelta, jolla vuokramarkkinat ovat vilkkaat. Nyrkkisääntönä on ollut, että asunto on noin (lue vähintään) 20 % halvempi kuin alueen kivat ja remontoidut samankokoiset asunnot samalla hetkellä. Radan varsi tai ratikkalinjojen varret täällä pk-seudulla siis. ja koska olemme etsineet ns. läävää kivasta taloyhtiöstä on remontti ollut yhtä kertaa lukuunottamatta niin iso, ettei meistä olisi ollut sen tekijöiksi. Meillä on pieni luottofirma vähän pk-seudun ulkopuolelta, jolla remontit teetämme. Itse autamme purkutöissä ja saatamme maalailla seiniä ja ovenkarmeja tms. mutta keittiöt ja kylppärit laitetaan ammattimiehellä takuutyönä mutta suht edullisesti.

Suosittelen lämpimästi -- meillä on oma laina lyhentynyt supervauhtia ja yksi yksiökin on nyt melkein velaton. Omaisuus karttuu mukavasti juuri mitään tekemättä -- vaivaa on oston ja myynnin hetkellä ja vuokralaisten valinnassa ja remonteissa, mutta siinä välissä on vuosia rauhallisempaa aikaa. Meillä on ollut yhteensä 6 yksiötä -- 3 siis on jo myyty, 3 ostettu tilalle ja yhtä ollaan laittamassa myyntiin ja sitten taas ostamassa uutta....

Vierailija
87/87 |
08.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta ainakin meillä on omakotitalossa laina-aika tällä hetkellä kokonaisuudessaan 20-vuotta, eli n. 45-vuotiaina meillä on iso omakotitalo maksettuna, jolloin asumiskustannukset ovat sähkö-, vesi- ja jätemaksut sekä kiinteistövero sekä aunnon remontoinnista ehkä aiheutuvat kulut.

Juuri eläkeikää ja oikeastaan myös lasten teini-ikää ajatellen, asumisen kulut meillä laskevat kokoajan tasosta tinkimättä.

Kaupungin vuokra-asuntoa emme tässä tilanteessamme saisi, joten pelkkä vertailukin on turhaa, yksityisen vuokrat ovat enemmän kuin lainan korkomme nyt.