Sirot "keijukaisnaiset", ruokavalion ne?
Liikuntatottumuksenne? Pituutenne, painonne, ikänne? Kertokaa miten syötte päivittäin, vaikka ruokavalioesimerkki tyypilliseltä päivältänne?
Kommentit (241)
Olen suunnilleen 47-49/160, ikää 32 v. Raskausaikoina olen painanut jopa 65 kiloa, turvotusta tosin tuli lopussa (jos onnistuu niin kannattaa yrittää kevätvauvaa) ja synnytysten jälkeen se turvotus vielä paheni vaan..
anyways nyt syön kuin hevonen sillä imetän. "Perusasetuksessa" syön kevyehkösti, mutten välttele mitään ruoka-aineita. Pyrin syömään oikeaa ruokaa ja välttämään sokerikoukkua. Juon melkoisesti kahvia ja herkuttelen suklaalla ja pähkinöillä. Pidän raikkaista hedelmistä, vihanneksista ja voileivistä (heehhehee).
Liikun paljon, olen aina liikkunut. Ihan perusolemukseni lienee vähän levoton ja harrastuksiin kuuluu lenkkeilyä (juosten, etenkin polkujuoksua), tanssia kerran viikossa (enempää en ehdi tällä hetkellä), satunnaisesti uimista ja muutamana iltana joogaa rentoutukseen (ei kovin totista). Arkiliikuntaa kolmen lapsen kanssa on ihan reippaasti, tulevaisuudessa ehkä neljännenkin. :)
En siis syö erityisen kevyesti vaan niin, että tulen kylläiseksi ja oloni on energinen. Liikun paljon. Liikunnan ilo on tärkeää, ei itsensä rankaisu.
Sekin käsittääkseni vaikuttaa, että olen aina ollut tervepainoinen, vähän ehkä turhankin siro/hoikka. Ikä kyllä luultavasti tekee vielä tehtävänsä ja saan muutaman kilon nostettua. Jossain (yleltä) näin kuitenkin dokumentin, että keho ikään kuin rekisteröi parhaan ravitsemustilan ja aivot tuottavat nälkähormoneja siihen tähdäten. Ylipainoisen on siis laihduttuaan vaikeampi ylläpitää normaalipainoa ja häneltä vaaditaan enemmän itsekuria/nälän vastustamista/kuitujen syömistä kuin ikänsä normaalipainossa eläneeltä.
Mikään keijukaismaisuus ei kyllä ole itse elämän tarkoitus. Jos olet joskus sitä ollut/se on identiteettisi niin mieti arvosi uusiksi. Yritä hyväksyä kehosi sellaisena kuin se on, tähtää terveyteen. Ruumis on sielun temppeli.
Huoh, syö vähemmän kuin kulutat.
Sillon kun BMI on alle 20, alkaa olla siro ja keijukaismainen.
Vierailija kirjoitti:
Huoh, syö vähemmän kuin kulutat.
Sillon kun BMI on alle 20, alkaa olla siro ja keijukaismainen.
148cm/43kg, 25v
En syö aamupalaa lainkaan.
Pitkin päivää napostelen jotain pientä,
yleensä juurikin hedelmiä.
Illalla sitten teen kunnon aterian, eilen oli kanaa, riisiä ja salaattia.
Mä pysyn sit tonnikeijuna. Useimmat luonnostaan hoikat ketä tunnen, on niin sanottuja pahvisuita, oikeesti ei erota margariinia voista.
Vierailija kirjoitti:
175cm/52kg. Syön päivässä yhden lämpimän aterian, hedelmiä, ehkä leivän, pari palaa tummaa suklaata, ja 3-4 kuppia teetä.
Esim. tänään söin kasvispyöryköitä, itsetehtyjä lohkopottuja & salaattia ruuaksi, jälkkäriksi rivi steviasuklaata, nyt söin ruisleipää aurinkokuivatulla tomaatilla+juustolla ja teetä on mennyt 3 kuppia. Iltapalaksi syön kai vielä pari omenaa lohkoina.
Siis ei mitään aamulla paitsi teetä?
En tiedä mikä on määritelmä keijukaisnaiselle, mutta olen 29-vuotias, 172 cm ja 55 kg. Aina olen ollut siro ja hoikka ja osaksi johtuu geeneistä, vaikka toki elämäntavatkin paljon vaikuttaa.
Syön yleensä 4 krt/pv eli aamupalan, lounaan/välipalan, päivällisen ja iltapalan. Aamupala useimmiten kaurapuuroa marjoilla tai hedelmillä ja kuppi kahvia, lounas salaatti (esim kanasalaatti tai lohisalaatti) tai joskus vain välipala mikä yleensä esim leipää ja jogurttirahkaa marjoilla tai hedelmillä, päivälliseksi kanaa/kalaa/kalkkunaa (en syö punaista lihaa kuin pari kertaa vuodessa esim ravintolassa) tai joskus lihaton vaihtoehto eli vaikkapa sienikastike + riisiä/pastaa/perunaa/bataattia + kasviksia ja iltapalaksi aika vaihtelevasti milloin mitäkin, eilen esim oli jogurttirahkaa mustikoilla ja karjalanpiirakka, tänään on smoothie (jogurttirahka, vesi, mansikka, vadelma, banaani, hunaja, kauraleseet). Lisäksi juon paljon vettä päivän aikana. Herkkuja syön joskus viikonloppuisin, ehkä noin joka toinen viikko sillä tavalla vähän enemmän, että tulee syötyä vaikka hampurilainen tai pizzaa + jätskiä tai karkkia. Ja noin joka toinen viikko kyseessä on vaan joku pieni juttu, tyyliin yksi suklaapatukka.
Liikuntaa harrastan 3-4 krt/vko + arkiliikunta. Kerran viikossa käyn spinningissä, kerran viikossa zumbassa ja muuten lähinnä lenkkeilen. Kotitreenejäkin teen jonkinverran, siis sellaisia mitkä vähän niinkuin korvaa salilla käyntiä. Kahvakuulan ja käsipainot olen hommannut avuksi, muita välineitä ei ole tarvinnut ja tosi hyviä, tehokkaita treenejä on löytynyt esim. youtubesta ja instagramista.
55 kg 178 cm, 31 v. Kävelen kaikkialle ja työpäivästäni suurin osa kuluu jalkojen päällä.
Ruokavalio koostuu lähinnä leivästä, lihasta, maitotuotteista. Syön pieniä annoksia, mutta todella usein. Herkuttelen päivittäin, mutta yleensä se tarkoittaa suklaapatukkaa, jäätelöä tai pullaa, ei kaikkia näitä.
Vierailija kirjoitti:
26v 157cm/42kg.
Su-To 800-1000kcal. Vihreitä omenia, kesoa, kaurapuuroa, kasvissosekeittoa, salaatteja, rahkaa, ananasta, näkkäriä...
Pe syön 1500kcal, viikon ainoa päivä, kun syön jotain "kunnollista" lämmintä ruokaa esim. riisiä ja kanaa.
La on herkkupäivä, jolloin syön noiden perusruokieni lisäksi n. 200g irtokarkkeja, silloin tällöin myös pulla tms.
Ja Su taas ruotuun.
Liikuntana enimmäkseen kävelylenkit ja hyötyliikunta.
Onpa ankeaa, todella
Vierailija kirjoitti:
Aamupala:ruisleipä, flora, kinkkuleike, rasvaton jogurtti, kahvia
lounas: salaatti ja broileria, real ruisleipä, flora
töissä lisäksi eväänä omena ja greippi
päivällinen: makaronilaatikkoa lautasellinen
iltapala pari porkkanaa, ruisleipä, kinkku, polar-juusto, flora.
Päivän mittaan juon paljon vettä ja muutaman kupin kahvia. Melko lailla samalla kaavalla syön arkisin. Viikonloppuisin aamupala sama, mutta sitten saattaa olla jotain "herkumpaa" ruokana, tosin silloin syön vain kerran päivässä lämmintä ruokaa. Harrastan liikuntaa yleensä kolmesti viikossa: juoksua, hiihtoa, uintia, jumppaa, mikä nyt sattuu milloinkin huvittamaan.
Olen 39 vuotias, Painan 58kg ja olen 169cm pitkä. En siis ihan mikään keijukainen, mutta xs/s kokoa kuitenkin. Rasvaprosentti on 17.
Ohis, selittääkin miksi ole 80 kg ja XL vaikka syön laadullisesti hyvin. 🤣
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
26v 157cm/42kg.
Su-To 800-1000kcal. Vihreitä omenia, kesoa, kaurapuuroa, kasvissosekeittoa, salaatteja, rahkaa, ananasta, näkkäriä...
Pe syön 1500kcal, viikon ainoa päivä, kun syön jotain "kunnollista" lämmintä ruokaa esim. riisiä ja kanaa.
La on herkkupäivä, jolloin syön noiden perusruokieni lisäksi n. 200g irtokarkkeja, silloin tällöin myös pulla tms.
Ja Su taas ruotuun.
Liikuntana enimmäkseen kävelylenkit ja hyötyliikunta.Onpa ankeaa, todella
monella normaalipainoisella se "tulipa syötyä ihan älyttömästi" tarkoittaa perus mammalle alkupalaa vasta.
siinä se ero.
Ihmisiä on eri kokoisia aivan niin kuin eläimiäkin. Syömällä jonkun toisen ruokavaliota teet vain itsellesi hallaa.
157cm/44kg
Minulla ei ole mahtava ruokahalu, joten syön kolme kertaa päivässä. En syö herkkuja ellei oikein tee mieli.
En ole himourheilija mutta harrastan paljon hyötyliikuntaa, sekä käyn pari kertaa viikossa lenkillä.
Ainakin ystäväni joka on tuommoinen keijukainen, syö aikalailla lautasmallin mukaisesti. Pieniä annoksia kylläkin. On jotain 165 cm, painaa 48-50 kg. Itse Olen rotevampi, harteikas ja iso rintainen 162 cm/60 kg. Olen painanut joskus 50 kg ja näytin aika kolholta ja nälkiintyneeltä koska olen isoluisempi kuin tuo keijumainen ystäväni. Meitä on moneksi :)
Kun joskus olin parikymppinen keijukainen, söin näin:
Aamiainen: 1 dl rasvatonta jugurttia, yksi siivu ruisleipää kinkkusiivulla ja kurkulla. Paljon kahvia.
Lounas: salaatti kananmunanvalkuaisella (1 muna), keltuainen roskiin
Välipala: omena ja kahvia
Päivällinen: esim. 3 dl riisipuuroa rasvattomalla maidolla tai puolikas eines (150 g)
Iltapala: omena ja vihreää teetä
Liikunta: kävely kauppaan (päivittäin) ja kouluun ma-pe
En ole enää keijukainen vaan 167/58. Kävi nimittäin äärettömän ikävystyttäväksi.
Ainakin ystäväni joka on tuommoinen keijukainen, syö aikalailla lautasmallin mukaisesti. Pieniä annoksia kylläkin. On jotain 165 cm, painaa 48-50 kg. Itse Olen rotevampi, harteikas ja iso rintainen 162 cm/60 kg. Olen painanut joskus 50 kg ja näytin aika kolholta ja nälkiintyneeltä koska olen isoluisempi kuin tuo keijumainen ystäväni. Meitä on moneksi :)
Mua sanottii aina keijukaiseks ku olin 161cm ja 55kg. Joillain vaatii pienempää painoo näyttää ns keijulta. :D jotkut taas on sanonu mua rotevaks, mut sillon oon yleensä ollu tosi liikunnallinen et ehkä treenaaminen tekee lihaksikkaammaks ja isommaks?? :))) Ja myös pyöreänä saottu vankaks, mut hoikkana sitten sanottu keijukaiseks usein. :D et tiedä sitten mikä on totuus. ite oisin anorektikko tossa painossa mikä sulla.
Voitaisiinko määritellä tuo "keijukainen" jotenkin tarkemmin, esim kuvin?
Minä 157senttisenä ja 44-46kg en tunne olevani keiju, mutta toiset samaa kokoa olevat taas ovat kommentoineet.
Tulee oma nuoruuden syömishäiriö mieleen kun lukee osaa kuvauksista. Jos tarkkailisin itse syömisiäni noin, sairastuisin varmasti uudestaan. Onneksi en lue tällaisia ketjuja usein.