Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten töissänne työt järjestetään, jos joku on pois ?

Vierailija
03.02.2009 |

Onko tosiaan muissa työpaikoissa tällaista kuin meillä ?

Olen kotipalvelussa töissä, ja välillä voi olla päiviä, jolloin jopa 5 työntekijää on samaan aikaan pois töistä. Silti joudumme aina tekemään samat työt, sitten vain juostaan hullun tavalla ilman ruokataukoja paikasta toiseen ja tehdään niiden viiden muunkin työt. Tietysti ilman mitään ylimääräistä korvausta.

Siinä sivussa kuunnellaan asiakkaiden valitukset, että kuinka nyt näin myöhään tullaan ja näin vähän aikaa ollaan...

Miten muissa työpaikoissa hommat järjestetään, jos joku työntekijä on kipeänä ? Tai useampi...

Niin ja sijaisia ei edes muutaman päivän poissaoloihin oteta, pidempiinkin saa usein turhaan sijaista odotella. "kyllä ne muut sitten juoksevat"

Kommentit (20)

Vierailija
1/20 |
03.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

kyllä yritetään edes järjestää sijainen. Aika uskomatonta meininkiä, että muiden pitäisi tehdä samassa ajassa samat työt. Ei ihme ettei alalle ole halukkaita tekijöitä!

Vierailija
2/20 |
03.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siinä onkin sitten kierre valmis, koska koskaan ei pääse toipumaan ennen kuin tulee taas jo uudestaan kipeäksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/20 |
03.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja ollaan pörssiyhtiössä töissä... Henkilöstölehdessä aina kehuskellaan hyvällä työpaikkailmapiirillä, mutta ei ulotu ainakaan sairauslomasijaisiin, niitä meillä ei tunneta.

Samat työt toki tehtävä, eli kollegan selkänahasta revitään, kun joku on kipeä.

Vierailija
4/20 |
03.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

joku oli pois. Eli siis esim. kaksi vuoroa peräkkäin klo 7.00-23.00 tai sitten tultiin vapaapäivältä töihin.

Seuraavassa työpaikassa (sihteeri) meille oli määrätty aina toinen sihteeri tuuraajaksi. Eli teit omat työt ja sitten ne toisen kiireelliset työt, jotka ei voineet odottaa.

Nykyisessä paikassa työt odottavat poissaolijan paluuta, paitsi muut työntekijä yrittävät aina tehdä ne akuuteimmat hommat pois mahdollisuuksien mukaan.

Vierailija
5/20 |
03.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

on sairaana, ei tilalle tulee ketään. Esim. iltavuorossa pitäisi olla kaksi mutta saatatkin joutua selviytymään siitä yksin!

Olen myös hoitoalalla (teen keikkaa). Kenen vastuu se on jos jotain tapahtuu silloin kun työskentelet vajaa miehityksellä??

Vierailija
6/20 |
03.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja sitten vielä kuuntelet niitä haukkuja paitsi asiakkailta, niin myös omaisilta. Kun taaskaan ne "laiskat kotiavut" eivät mitään tehneet, kävivät vain kääntymässä. Varmaan tauolla istuvat koko ajan ja muita asiakkaitahan ei ole kuin meidän mamma...

Vierailija
7/20 |
03.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne valitukset voisi sitten osoittaa kaupungille, ei meille toiden töitäkin raataville...

Vierailija
8/20 |
03.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meilläkin niin, että jos joku/jotkut pois töistä, niin työt jaetan uudestaan sille porukalle, mikä on paikalla. Ja meillä on päiviä, että listan mukaan vain neljä töissä, niin kiire tulee jos 2 sairastuu yhtä aikaa. Iltavuorossa ollaan yksin, viikonloppuaamussa 2 (toinen vain puoli päivää), silloin on varallaolo. Joskus on jouduttu hälyttämään omaa väkeä vapaapäiviltä kun on tilanne ollut se, ettei hommia millään saada tehtyä. Mutta ulkopuolisia ei helpolla saa.

Vierailija
9/20 |
03.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse irtisanoin itseni 5v jälkeen kun useista valituksista huolimatta tuo tilanne ei parantunut. En varsinaisessa kotiavussa vaan olin sellaisessa hoitotyössä jossa pienryhmässä hoidettiin,meitä oli 3 hoitajaa (yksi per vuoro,3-vuorotyö) ja auta armias jos kaks sattui sairastuun yhtäaikaa... KAKSI kertaa viiteen vuoteen saatiin sijainen ja nekin oli siis NIIN hirveen huudon ja haukkumisen takana :(

Pahimmillaan olin itse tehnyt 4 yövuoroa peräkkäin,ehtinyt nukkua 6h kun tuli soitto et pitäis tulla samaan iltaan vielä... ja paskat...

Vierailija
10/20 |
03.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse työskentelen kirurgisella vuodeosastolla ja jos joku sairaana, niin oma porukka tekee pitkää päivää tai sitten tehdään vajaalla miehityksellä. Jo nyt tilanne niin huono, että koko osastolla saattaa arkiaamunakin olla vain 2 sairaanhoitajaa! Perushoitoihin et kerkeä ollenkaan, vaan jäävät kaikki perushoitajille. Itse sitten hypit lääkärinkierrolla, hoidat lääkkeet ja avustat toimenpiteissä. Kun niin mielellään hoitaisi potilaat hyvin...Aiva älytöntä.

Ja tosiaan ne haukut täytyy ottaa vaan vastaan ja pahoitella tilannetta.

Vierailija
11/20 |
03.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän työpaikalla pomot ovat ylpeitä kun poissaoloja on niin vähän. Eipä ole ihmekään kun jokainen raahautuu töihin vaikka henkihorteissa. Sijaisia ei siis palkata edes pitkiin (esim. puoli vuotta) sairaslomiin. Omat hommansa saa hoitaa ja esim. peruuttaa asiakkailta ajat jos niitä ei pysty pitämään. Kun kalenteri on aivan ylitäynnä ja vielä yrittää tunkea sinne sairasloma-ajan asiakkaat niin sotku on valmis. Palkallisia ylitöitä ei luonnollisestikaan saa tehdä. Palkattomia kaikki tekevät. Asiakkaat huutavat ja uhkailevat oikeustoimilla kun joku lausunto ei tule ajoissa tai lapsi ei saa tavittavaa määrää käyntejä.

T: Kunnan ainoa puheterapeutti (muut työkaverit myös tällaisia ainokaisia, toimintaterapeutti, psykologi jne.)

Vierailija
12/20 |
03.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joitain asioita hoidetaan itse etänä sairauslomankin aikana ja jos on pidempään pois (3-4 viikkoa) niin pitää alkaa jo delegoimaan.

Vierailija
13/20 |
03.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

olen ollut sekä vanhainkodissa, että kotipalvelussa töissä. Vanhainkodissa sijaisia sai suht kivasti ja lähes ikinä ei ollut paniikkitilannetta.

Toisin on kotipalvelussa. Työntekijöitä voi olla pois vaikka 10, ja silti vain oletetaan meidän ehtivän tekemään kaikki työt. "peruuttakaa vähiten apua tarvitsevat asiakkaat, jos ei muu auta".

Silti ylemmät pomot vaativat, että on tultava lisää asiakastyöaikaa ! (nämä raatamisethan eivät näy missään papereilla, kun sinne on vain kirjattu sovitutu jutut tyyliin yhdellä työntekijällä on 6 asiakasta päivässä.. ja todellisuudessa näinä päivinä voidaan käydä lähemmäs kahdenkymmenen asiakkaan luona)

Vierailija
14/20 |
03.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on pienillä 8-9 alle 3 v lasta. Jos toinen sairastuu niin hoidat jopa useamman päivän lapsia yksin. Sijaisia ei näy. Ja jos näkyy niin todella harvoin!

Ja jos et pärjää niin olet huono! Kunnalla sentään on sijaisia, jopa vakituisia. Mutta yksityiset säästää monessa muussakin asiassa...

Vierailija
15/20 |
03.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mun töihin kukaan kyllä koske jos pois olen. Eli olenko - no mieluiten en...

Vierailija
16/20 |
03.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on esim. kaksi viikkoa sairaslomaa, työt pitää tehdä sairaana tai myöhemmin. Sairaslomasta huolimatta opiskelijoille on luvattu esim. sähköpostitse vastaus 2 arkipäivän sisään. Ongelma vain on se, että kaikki kurssit pitää pitää ja noudattaa opetussunnitelmaa. Kuumeessa täytyy ilmoittaa opiskelijoille, koululle ja sitten keksiä korvaavia etätehtäviä, joiden tarkistus vie ikuisuudeen (varsinkin) sairaana.

Eli jos olet kipeä, saat tehdä monin verroin töitä, kun palaat takaisin. Jos mulla on alle 39 kuumetta, menen töihin.

Ja kaikki hallinnolliset hommat on hoidettava annetussa aikataulussa, oli sairas tai ei.

Jos on kuukausia poissa, tunnit hoidetaan muiden opettajien avustuksella. Jos koko lukuvuoden poissa, muut opettajat hoitaa omien hommiensa lisäksi tai harvoin otetaan sijainen (en ole kuullut, että koskaan). Näistä toki maksetaan.

T: aikuisopettaja

Vierailija
17/20 |
03.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

sisäsiisti myymälätyö, niin yleensä jos joku on pois, niin meidän osarit ottaa mielellään lisätunteja.

Jos vaikka iltavuorolainen on pois, eikä kukaan suostu jäämään niin myöhään (kokoaikasia ei voi pitää ylitöissä, meillä on ylityö kiellettyä) niin esimies tulee sitten vielä illalla töihin. Yleensä ihan hyvin järjestyy.

Ja ap.n kannattaa katsoa työehtosopimuksestaan lakisääteiset tauot.

Ei ketään saa tauotta töissä pitää.

Vierailija
18/20 |
03.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

eri asia saanko levätä...

Vierailija
19/20 |
03.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Välillä on puolet porukasta poissa, mutta ei kuulemma saa sijaisia, onko sitten totta vai ei? Olen jo kurkkua myöten täynnä tätä työtä, en vaan tiedä mihin muualle mennä...

Vierailija
20/20 |
03.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

mikäli on ihan pakko. Muuten ei kosketa toisten töihin, ei niitä ehdi tekemään. Hyvä kun ehtii omansa. Onneksi monet hommat ovat sellaisia, että voivat odottaa sairaslomalaisen paluuta. Hänelle siis kasautuu tekemättömien hommien pino.

Eli jos olen itse pois, voin odottaa järkyttävää työrupeamaan työpöydälläni palattuani. Aika moni vähän kipeä ottaa sitten töitä kotiin tai tulee sairaana töihin, koska ei halua saada tuollaista töiden kasautumista. Varsin vaikea tilanne on, jos sulla on pieniä lapsia ja ne on haettava päiväkodista, etkä voi jäädä vapaaehtoisesti iltaa niitä töitä tekemään. Ylitöistä ei muuten makseta mitään. Menee viikkoja saada tuo kasauma purettua, jos sellainen tulee kolmenkin päivän sairaslomasta. Ja jos lapsi sattuu olemaan sairastelevaista sorttia, niin työt on jatkuvassa kaaoksessa. Mutta kaikkeen tottuu.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kuusi kuusi