Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vajaan 1 kk ikäinen vauva tunniksi hoitoon isovanhemmille?

Vierailija
04.01.2015 |

Pitäisi käydä huomenna asioilla, mies töissä ja kovaa pakkasta luvattu joten en viitsisi vauvaa ottaa sen takia mukaan.  Voiko reilun 3 viikkoisen jättää tunniksi mummolaan? Hirveen epävarma olo tämän asian suhteen.

Kommentit (30)

Vierailija
1/30 |
04.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi toki. Minä jätin kuukauden ikäisen kolmeksi tunniksi isovanhemmille, ja se on kieltämättä kaduttanut jälkeenpäin. Ei olisi ollut mikään pakko edes jättää, vaan haluttiin miehen kanssa "omaa aikaa", mikä oli ihan helvetin turhaa. Seuraavan kerran lapsi menikin hoitoon vasta paljon isompana. Mutta siis kyllä, voi jättää ja kannattaakin, jos on kovin kylmät ilmat tiedossa.

Eräs kaveri jätti vähän alle kuukauden ikäisen jo yöksi isovanhemmille... Sitä en käsitä.

Vierailija
2/30 |
04.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi. Tai riippuu tietysti isovanhemmista. Ihanan huolehtivainen olet :-)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/30 |
04.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sun pää sanoo ettei voi koska hormonit määrää sitä mutta todellisuudessa se ei vaikuta mihinkään vaikka se pää huutaa "maailmanloppu". Annat maidon ja laitat päiväunille vauvan ja "simsalabim" vauva nukkui eikä huomaa mitään :)

Vierailija
4/30 |
04.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi, jos vaan isovanhemmat vielä osaa ja jaksaa hoitaa.

Vierailija
5/30 |
04.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi jättää, itse jätin nukkuvan juuri rinnalla olleen 2vkon ikäisen 30min ajaksi papalle. oli huutanut 20min ja herännyt heti kun lähdin :(

Vierailija
6/30 |
04.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä voit jättää turvalliselle hoitajalle :-) Hyvä vaan, että mummo saa muodostaa hoivasuhdetta lapsenlapseensa. Siitä on enemmän hyötyä kuin haittaa.

Vierailija
7/30 |
04.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jätin ensimmäistä kertaa kolmeviikkoisena kahdeksi tunniksi isoäidilleen kun minulla oli hammaslääkäri (tulehtuneen hampaan juurihoito, eli aika akuutti). Jännitin ja pelkäsin etukäteen ja koko hammaslääkärin ajan unohdin olevani hammaslääkärissä kun niin mietin vauvaa.
Tulin kotiin, vauva nukkui sohvalla ja äitini luki vieressä lehteä. Oli kuulemma nukkunut koko ajan.
Jätin ja sinunkin tilanteessa jättäisin. :)

Vierailija
8/30 |
04.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Okei. Ehkä mä sit uskallan jättää siksi aikaa että käyn nopeasti keskustassa asioilla. Kyllä isovanhemmat jaksaa ja mielellään hoitavatkin :) Äitini täytti juuri 50 ja isäniki vasta 51 vuotta, eli eivät mitään vanhuksia vielä :) Vauva vaan on aika vaativa, ei tykkäisi olla kuin minun sylissä joko nukkumassa tai tissiä imien :/ Päiväseltään kyllä tuntuu nukkuvan pidempään ja sikeämmin. Pelottaa vaan, että se huutaa siellä mummolassa sen koko tunnin minkä olen poissa..jos niin käy voiko vauva jotenkin traumatisoitua siitä?

Ap

Vierailija
9/30 |
04.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei voi traumatisoitua. Trauma vaatisi sen, että toistuvasti jättäisit lapsen vaihtuville hoitajille ja itsekin olisit läsnäollessakin poissaoleva henkisesti, välinpitämätön tai kylmä.
Nyt huoli pois ja asioille, huomaat sen tunnin jälkeen miten hiton kiva oli hetki hengittää ja huomaat, että vauvasi voi edelleen hyvin ja sinä olet aivan yhtä hyvä äiti edelleen! :)

Vierailija
10/30 |
04.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Okei. Kiitos vastauksista ja rohkaisusta! Ehkäpä me huomisesta asiointireissusta selvitään kumpikin, minä ja vauva :)

Vierailija
11/30 |
04.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tottakai voit jättää luotettavalle hoitajalle. Mun vauva oli 5-viikkoisena jo yön mummilla, oli heränny kerran yöllä ja nukkunu yhteensä 9 tuntia. Tuskin jäi traumoja siitäkään. Siitä lähtien on ollu aina kerran kuukaudessa yötä mummilla, menee aina mielellään. Niillä on ihan omat jututkin nykyään, tosi läheinen suhde. Lapsi on nyt 3v. Hyvä vaan siis että isovanhemmille tulee alusta asti läheinen suhde lapsenlapseen :)

Vierailija
12/30 |
04.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi tietenkin.

Vierailija
13/30 |
04.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi varmasti minunkin mielestä jättää. Itse huolehtisin siitä, että vauva on syönyt hyvin ennen lähtöä, ettei vauvan tarvitsisi olla nälissään. Siltikin jättäisin pullon ja pumpattua maitoa/korviketta, näin voisin olla rauhassa asioilla pelkäämättä että vauvaparka huutaisi nälkäänsä. Ruokaa vauvan ei pitäisi tuossa iässä antaa odottaa yhtään, vaan sitä on saatava kun vauva on nälissään! Mullakin on tuollainen vaativa vauva, 5kk tosin nyt että helpottunu jo paljon, mutta aluksi oli koko ajan tissillä ja alkuun max tunnin olin pois kun olin just syöttäny vauvan.

Vierailija
14/30 |
04.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo tottakai imetän ennen lähtöä ja jätän varulta korviketta myös :)

Ap

Vierailija
15/30 |
04.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.01.2015 klo 20:54"]Voi toki. Minä jätin kuukauden ikäisen kolmeksi tunniksi isovanhemmille, ja se on kieltämättä kaduttanut jälkeenpäin. Ei olisi ollut mikään pakko edes jättää, vaan haluttiin miehen kanssa "omaa aikaa", mikä oli ihan helvetin turhaa. Seuraavan kerran lapsi menikin hoitoon vasta paljon isompana. Mutta siis kyllä, voi jättää ja kannattaakin, jos on kovin kylmät ilmat tiedossa.

Eräs kaveri jätti vähän alle kuukauden ikäisen jo yöksi isovanhemmille... Sitä en käsitä.
[/quote]Mikä ongelma tuossa on? Rättiväsynyt tyttäreni tuli mökille viikoksi nukkumaan kuukauden ikäisen kanssa. Minä hoidin yöt ja yhdessä päivät ja kaikki olivat tyytyväisiä. Kerran annoin pullosta yöllä ja vein imetettäväksi kerran ja kumpikin nukkui yli 10 tuntia.

Vierailija
16/30 |
04.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan se mummi jo ainakin yhden lapsen (sinut) hoitanut, niin eiköhän se pärjää vaikka vauva vähän itkisikin. Ja vauva ei siitä rikki mene, kun ei yksin ja hylätty ole ollenkaan.

Vierailija
17/30 |
04.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi jättää. Minä jätin 3 vko ikäisen naapurin huomaan tunniksi kun esikoinen pyörtyi ja löi pahasti päänsä ja piti lähteä tikattavaksi eikä ollut aikaa alkaa pukea vauvaa ja kerätä tarvittavia tavaroita kasaan. Äkkiä vaan naapuriin sanomaan mikä tilanne ja että mun mies tulee mahdollisimman äkkiä kotiin ja saman tien esikoinen autoon ja sairaalaan. Vauva ei traumatisoitunut siitäkään vaikka ei ollut naapuria ikinä edes nähnyt.

Vierailija
18/30 |
05.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietenkin voit. Syötät ennen lähtöä ja varalta jätät lisämaitoa jos suostuu pullosta juomaan. Ei tunti ole liian kauan poissa vauvan luota. Itsellä vauvani on vähän yli kuukauden. :) Onnea vauvasta!

Vierailija
19/30 |
17.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse pohdin tätä vasta nyt kun lapsi on n. 15kk ikäinen. Ollut ennenkin papan kanssa, mutta ei tuntia. Tekisi hyvää olla hetki itsekseen. Papan kanssa on mennyt aina hyvin. Hän on kuitenkin tottunut olemaan vain pieniä aikoja erossa minusta tuleekohan hänelle traumoja, jos olen tunnin poissa? Pappa kyllä jaksaa leikittää ja keksiä huvituksia paljon enemmän kuin itse jaksan, mutta maitoa häneltä ei tule. 

Vierailija
20/30 |
17.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse pohdin tätä vasta nyt kun lapsi on n. 15kk ikäinen. Ollut ennenkin papan kanssa, mutta ei tuntia. Tekisi hyvää olla hetki itsekseen. Papan kanssa on mennyt aina hyvin. Hän on kuitenkin tottunut olemaan vain pieniä aikoja erossa minusta tuleekohan hänelle traumoja, jos olen tunnin poissa? Pappa kyllä jaksaa leikittää ja keksiä huvituksia paljon enemmän kuin itse jaksan, mutta maitoa häneltä ei tule. 

Minun on pian mentävä operaatioon, joka kestää ainakin tunnin, joten jokatapauksessa joutuu olemaan kohta erossa sen aikaa. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yksi kuusi