Mitä tekisit jos saisit tietä miniäsi tehneen abortin (olisit esim. sairaalassa töissä)
ja samaan aikaan poikasi puhuisi että heillä on lapsettomuusongelma?
Kommentit (41)
Ja ennen kaikkea sanoisin pojalle että mene naimisiin kunniallisen naisen kanssa ja unohda kyseinen henkilö!
Toivon minäkin, sillä poikani ovat vielä lapsia. :)
Mutta toivon heistä kasvavan kunniallisia miehiä, jotka saavat lapset vasta avioliitossa, naisen kanssa jonka vakaumukseen ei abortit kuulu!
Mutta virka ja ammatin harjoittaminen mietityttäisi jos ne vietäisiin.
Vierailija - 31.1.2009 11:05 (ID 1337935)
No minä kyllä kertoisin
Jos lastani noin röyhkeästi kustaisiin linssiin!
Ei kyllä paljon oikeuteen haastamiset pelottaisi.
Riippuisi siitä onko abortista aikaa vai onko teettänyt sen poikani kanssa ollessaan.
Tuon asian voisi vaikka nimettömällä kirjeellä imoittaa, ei kuitenkaan sormenjälkiä eikä omasta tulostimesta. Pojalle postia.
toisekseen toivon että tämä oli vain retorinen kysymys.
Potilastietoja ei levitellä, toisten tietoja ei selailla ellei ole potilassuhdetta. Ja jos niin typerä olet että puhut, toivon että tajuavat haastaa sut oikeuteen ja menetät työpaikkasi ja oikeutesi jatkaa koko alalla...kuten molnelle lörpölle on käynyt, kun juttelee vaikka potilasasioista nimittä, mutta tunnistettavasti bussissa jossa sattuukin istumaan lähiomaisia...
ottaisin asian puheeksi miniäni kanssa kahden kesken. Ei siinä silloin mitään vaitiolovelvollisuutta rikota!
vaitiolovelvollisuutta, jos mennään puhumaan asianomaiselle itselleen!
Tulisi heti mieleen, että jaah, vika lapsettomuuteen on siis pojassa. Ei muuta. Aivan törkeää, että jonkun mielestä asiaan pitäisi jotenkin puuttua.
Jos todellinen tilanne, kannattaisi AP:llä harkita alanvaihtoa. Opiskellessaan alaa on taatusti tiennyt että hänellä on VAITIOLOVELVOLLISUUS, joka sitoo AINA JA KAIKISSA TILANTEISSA.
Ap:lle on jo kerrottukin, mitä tehdä ja olla tekemättä.
Miten joillekin ekana tulee mieleen, että miniä huijaa poikaa ja ei haluakaan lapsia? Tiedoksi ap:lle ja muille, että voi se vika lapsettomuuteen olla miehessäkin.
Vaitiolovelvollisuuteen liittyviä asioita pitäisi varmaan kerrata aina välillä, vaikka suurimmalle osalle asiat varmasti ovat selviä. Tunnen monia alalla työskenteleviä, jotka selvästi eivät tiedä, mitä vaitiolovelvollisuus tarkasti tarkoittaa ja miksi se on olemassa. "Mitä se haittaa, jos tämmöisen kerron." Tai esim. luulevat, että saa kertoa tarkastikin kuvaillen, jos ei mainitse nimeä. Tai että saa kysyä esim. naapurilta kahvipöydässä hänen asioistaan, jotka on saanut tietoonsa potilaspapereista.
abortti on tehty yhteisymmärryksessä. Pari ei halua ollenkaan lapsia ja ap painostaa poikaansa lisääntymään. Poika yrittää välttää puheenaihetta vetoamalla lapsettomuuteen.
Onko varmaa että kyseessä oli abortti? Itse olen ollut lääkkeellisessä tyhjennyksessä keskeytyneen keskenmenon vuoksi, enkä tiedä mitä papereissani luki, mutta voisin kuvitella että hätäisesti katsoen ja yksityiskohtiin perehtymättömän mielestä sellainenkin voisi vaikuttaa siltä että olin abortissa.
Jospa kyseessä olikin moinen? Ja SIKSI poika kertoo, että heillä on lapsettomuusongelma, koska ainakin se yksi raskaus oli mennyt kesken?
miltäköhän tuo miniästä tuntuisi? Ja miten se keskustelu alkaisi? Kannattaisi ehkä äidin katkaista napanuora poikaansa. Tai pojan äitiinsä.
ottaisin asian puheeksi miniäni kanssa kahden kesken. Ei siinä silloin mitään vaitiolovelvollisuutta rikota!
Voi poikaparkaa, äiti on hieman hukassa...
Mikäli poikani josn näin;
Jos minua sitoo vaitiolovelvollisuus, en tietenkään voisi puhua asiasta. (Mutta kyllä miettisin...)
Jos se tulisi muuta kautta tietooni, eikä minua sitois vaitiolovelvollisuus niin toki ottaisin asian puheeksi poikani kanssa.Jos kyseinen ihminen ei olisi poikani kanssa naimisissa,
ottaisin asian puheeksi "tyttöystävän" kera, mikäli ylipäätään oltais siinä vaiheessa edes väleissä.
Ja ennen kaikkea sanoisin pojalle että mene naimisiin kunniallisen naisen kanssa ja unohda kyseinen henkilö!
Mutta jos sen saisin muuten, kuin omalla urkkimisella tietää, niin sanoisin asiasta takuuvarmana. Jos poika tosiaan puhuisi lapsettomuudesta..
Muussa tapauksessa en todellakaan puuttuisi asioihin.
Lisäksi voihan aborttiin olla monia syitä. Voi olla, että toivomansa lapsi on vammautunut pahasti ja se on parempi ottaa ulos ja voi olla niin kova paikka vanhemmille, etteivät todellakaan halua puhua asiasta.
Asiahan siis ei kuuluisi anopille mitenkään!
Itse olen sh, ja joskus saanut tietää töissäni asioita jostain tutusta, mutta en ole voinut puhua niistä mitään kenellekään, koska vaitiolovelvollisuus sitoo. Vaikka asia olisi ollut joku ihan muu kuin silloiseen hoitokokonaisuuteen liittyvä (esim. vauva tulossa, ovat eroamassa tms.), niin en voi kertoa siitä vaikka miehelleni kotona, koska en voi kertoa hoitaneeni töissä ko. ihmistä! Nykyisenä tietokoneaikana hoitajilla ei ole lupa mennä katsomaan kenenkään muun kuin omien hoidettavien potilaittensa tietoja. Edes omia tietoja ei saa katsella!
Minä tekinsin anopista valituksen, jos selviäisi että käynyt asiattomasti minun potilastiedoissa.
Mikäli poikani josn näin;
Jos minua sitoo vaitiolovelvollisuus, en tietenkään voisi puhua asiasta. (Mutta kyllä miettisin...)
Jos se tulisi muuta kautta tietooni, eikä minua sitois vaitiolovelvollisuus niin toki ottaisin asian puheeksi poikani kanssa.
Jos kyseinen ihminen ei olisi poikani kanssa naimisissa,
ottaisin asian puheeksi "tyttöystävän" kera, mikäli ylipäätään oltais siinä vaiheessa edes väleissä.