Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ruoan hyvin nopea läpimeno

Vierailija
21.12.2023 |

Kun syön klo 24 ennen nukkumaanmenoa ja herätessäni klo 7.15 käyn pöntöllä, niin miten se klo 24 syömäni ruoka voi jo tulla ulos? Siinä oli muutama sulamaton kohta, josta näin sen olevan juuri sitä klo 24 syömääni ruokaa. Onko suolistossa jotain vikaa, jos ruoka menee läpi näin nopeasti? 

Kommentit (23)

Vierailija
1/23 |
21.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvähän tuo on. Syöt kuituja tarpeeksi. Ruuan ei ole tarkoitus maata päiväkausia suolistossa. Pistäppä lihanpala aurinkoisena kesäpäivänä ikkunalle muovipussiin ja katsele ja haistele sitä 48h. Mätänevä liha aiheuttaa suolistosyöpiä.

Vierailija
2/23 |
21.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tuo ole nopeaa. Mulla tulee ulos kahdessa tunnissa. Näkee hyvin jos on syönyt jotain mustikoita tai puolukoita mistä kuoret jää näkyviin. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/23 |
21.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei tuo ole nopeaa. Mulla tulee ulos kahdessa tunnissa. Näkee hyvin jos on syönyt jotain mustikoita tai puolukoita mistä kuoret jää näkyviin. 

Mutta onko se normaalia vai merkki jostain ongelmasta? Netissä lukee, että ruoansulatus kestää normaalisti noin 1-3 vuorokautta.

Vierailija
4/23 |
21.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta onko se normaalia vai merkki jostain ongelmasta? Netissä lukee, että ruoansulatus kestää normaalisti noin 1-3 vuorokautta.

Se, että iso osa ihmisistä kärsii ummetuksesta, ei ole normaalia. Tuosta on ihan tilastotietoakin, suolen toiminnan ja syöpien välisestä yhteydestä. Laktoosi-intolerantit saa suolistosyövän paljon muita harvemmin - koska heillä suoli toimii nopeammin / on löysällä aina.

Vierailija
5/23 |
21.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole omalla kohdallani pitänyt sitä ongelmana. Olen myös ajatellut että eri ruuat imeytyy eri tahtiin, eli joku raskaampi ruoka, vaikkapa joku pihvi, sulaisi kauemmin. Voin toki olla myös väärässä, mutta en ole huolissani omasta kahden tunnin suolestani.

Vierailija
6/23 |
21.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se tule ap.  Se on entistä syömäsi ruokaa, jota se uusi ruoka työntää suolistosta eteenpäin, kun raivaa itselleen tilaa.

Vierailija
7/23 |
21.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyvähän tuo on. Syöt kuituja tarpeeksi. Ruuan ei ole tarkoitus maata päiväkausia suolistossa. Pistäppä lihanpala aurinkoisena kesäpäivänä ikkunalle muovipussiin ja katsele ja haistele sitä 48h. Mätänevä liha aiheuttaa suolistosyöpiä.

Joo, tuon takia lopetin lihan syömisen!

Wessaan ei voinut  mennä mun jälkeen, taju oli lähteä! Mätäni. No ei ole ongelmaa enää kun tosiaan lopetin punaisen lihan syönnin!

Vierailija
8/23 |
21.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On se normaalia, toiset on ns "läpipaskoja". Olin aiemmin, eikä mulle kertynyt kiloja....sitten ...sain lapsen ja kaik muuttui hohhoijjaa

Vierailija
9/23 |
21.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikähän sitten on ongelmana, jos yli viikon vatsassa muhinut tulppa sisältää täysin sulamatonta ruokaa? (siis muutakin kuin kovakuorisia siemeniä yms.)

Nim.merk. Ummetus ja pahoinvointi

Vierailija
10/23 |
21.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei se tule ap.  Se on entistä syömäsi ruokaa, jota se uusi ruoka työntää suolistosta eteenpäin, kun raivaa itselleen tilaa.

Ohis: söin illalla tosi tulista nepalilaista chiliruokaa, ja kylläpä muuten tuli läpi. Ei maha sekaisin, mutta tuli kuitenkin.

Vierailija
11/23 |
21.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nyt puhut omiasi.  Ap:n voi vielä ymmärretään, mutta sinua en.

Ruoka viipyy jo mahalaukussa 2-3 tuntia, ja ihmisen suolisto on tosi pitkä.

Ei kenellekään voi 2 tunnin päästä, tulla syömånsä ruoka peräsuolesta ulos.

Täyttä puppua.

Vierailija
12/23 |
21.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikähän sitten on ongelmana, jos yli viikon vatsassa muhinut tulppa sisältää täysin sulamatonta ruokaa? (siis muutakin kuin kovakuorisia siemeniä yms.)

Jätä liha ja kuivatetut makkarat pois ruokavaliosta.

Vierailija
13/23 |
21.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole ap, mutta syön esim punajuuria todella harvoin. Silloin kun syön, tulee se ulos jo heti seuraavalla kakalla muutaman tunnin kuluttua. Sama vaikkapa porkkanoiden kanssa, ruuan jälkeen tulee porkkanan paloja kakan seassa vaikka en olisi syönyt porkkanaa kuukauteen.

Termi tälle on läpipasko.

Vierailija
14/23 |
21.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jätä liha ja kuivatetut makkarat pois ruokavaliosta.

En syö lihaa enkä kalaa.

Vierailija
15/23 |
21.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä syön maissia ehkä parin viikon välein ja siitä kyllä huomaa helposti milloin se kulkee sulamattomanana  suoliston läpi. Sama juttu paprikasta. N.10-12h on oma aika ja joidenkin lähteiden mukaan sekin olisi nopeaa. Enpä usko, lihon silti helposti. Varmaan aika tavallinen aika.

Vierailija
16/23 |
21.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nimenomaan se ei ollut entistä syömääni ruokaa, vaan tasan tarkkaan sitä, mitä söin klo 24. Kuten totesin, siinä oli sulamattomia osia. Ja en ole syönyt sitä muutoin lähiaikoina vaan ainoastaan klo 24. Tuosta tiedän varmuudella, että se nimenomaan oli sitä klo 24 syömääni ruokaa eikä aiempaa. Ap

Vierailija
17/23 |
21.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nyt puhut omiasi.  Ap:n voi vielä ymmärretään, mutta sinua en.

Ruoka viipyy jo mahalaukussa 2-3 tuntia, ja ihmisen suolisto on tosi pitkä.

Ei kenellekään voi 2 tunnin päästä, tulla syömånsä ruoka peräsuolesta ulos.

Täyttä puppua.

Kyllä tulee kahden tunnin kuluttua, olen tarkoituksella seurannut kellosta monta kertaa. Voin tulla teille kylään päivälliselle ja näytän sen jälkeen miten suoleni toimii niin näet omin silmin. 

Ihmiset ovat fysiikaltaan erilaisia, esim normaali ruumiinlämpö vaihtelee todella paljon eikä aina mahdu sen sisään mikä ilmoitetaan normaaliksi.

Vierailija
18/23 |
21.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On se normaalia, toiset on ns "läpipaskoja". Olin aiemmin, eikä mulle kertynyt kiloja....sitten ...sain lapsen ja kaik muuttui hohhoijjaa

ok läskimamma, kiva tietää. 

Vierailija
19/23 |
21.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Imeytyvätkö ravintoaineet kuitenkin normaalisti, jos ruoka kulkee läpi nopeasti? Joskus kyselin terveydenhoitajalta, että onko nopea vauhti ok. Hoitaja pohti silloin sitä, että ehtivätkö ravintoaineet imeytyä. Tuli siihen johtopäätökseen, että ehtii, koska hemoglobiinini on aina ollut suht korkea. Imeytyvätkö kaikki ravintoaineet samassa ajassa? Ap

Vierailija
20/23 |
21.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ehkä liian vähän entsyymejä tai happoa.