Sijaiskielto osastoilla? Voiko olla totta?
Teen silloin tällöin keikaa sh:na ja korviin on kantautunut huhuja, että kohta on keikkatöistä pula kun kunnat panevat sairaalohin sijaiskiellon. Millä ihmeen resurseilla osastot sitten pyörivät? Nyt viimeistää on aika tajuta, että hoitsujen ei tarvitse olla "kilttejä tyttöjä" ja niska limassa hoitaa työnsä ja kymmenen muun kun kunta säästää. Alkaa pikku hiljaa ketuttamaan kun ei uskalleta pitää puoliaan ja sitten kotona itketään kun ei enää jakseta. Nyt pikkasen assertiivisuutta kehiin siskot ja veljet! Perkele!
Kommentit (5)
julkisella sektorilla. Onnen päivät ovat ohi. Sama meininki kaikkialla (paitsi ministeriöissä, jotka elää kuin ellun kanat, eikä edes alueellistamispelkoa ole). Meilläkin on asiakaspalvelua vähennetty. Työntekijät kun joutuivat toisiin hommiin, kun niihin ei taas ole rekrytoitu ketään poislähtijöiden tilalle sijaisista nyt puhumattakaan. Ihan lakisääteiset hommat on pakko hoitaa (hallinnollisetkin ratkaisut voivat olla ihmishenkiä säästäviä).
Se siitä elvyttämisestä. Suutarin lasten kengät eivät taida olla kunnossa.
Mutta lisätyöstä on vähän paha kieltäytyä jos työnantaja lisätyöt määrää.
Siis todella ihan pakko työsuhteen menettämisen uhalla tms.
Vai onko kyse vain siitä, että työntekijän on "pakko" suostua, koska ei uskalla kieltäytyä?
Itse olen sh enkä ole tällaisesta kuullutkaan.
Mutta lisätyöstä on vähän paha kieltäytyä jos työnantaja lisätyöt määrää.
Mun työsopimuksessa ainakin lukee että:
"Työntekijän kanssa sovitaan lisä- ja ylityöstä sekä varallaoloon osallistumisesta sopimuksen mukaisilla korvauksilla. "
Eli jos työntekijä ei niihin suostu eli ei suostu sopimaan mitään, niin eipä siinä mun käsittääkseni ole työnantajalla paljoakaan sanomista. Ja jos nyt olisikin "pakko" suostua niin ainahan voi keksiä jotain sopivia syitä miksi ylimääräisiin töihin ei voi jäädä.
Itse suostun aniharvoin lisätöihin. Menen mielummin kotiin lasteni luo. Pula on ainakin meidän leikkausosastolla työntekijöistä jo varsin kova, mutta työn takia en itseäni halua enempää uuvuttaa kuin pakko. Vain hätätöistä ei voi kieltäytyä, mutta muuten voi sanoa tylysti ei.