Riittääkö 50€ häälahjaksi?
Olen menossa parin viikon kuluttua lapsuudenystäväni häihin. Emme ole kunnolla pitäneet yhteyttä lähes kymmeneen vuoteen.
Kommentit (109)
[quote author="Vierailija" time="03.01.2015 klo 12:24"]
[quote author="Vierailija" time="03.01.2015 klo 12:20"]
Järjestäkööt hääpari sellaiset kemut kuin talous antaa myötä. Jos ei rahat kuin karjalanpaistiin seurojentalolla niin sitten niin. Ei niitä rahoja voi alkaa vierailta kinuamaan. Tai sitten pitää kutsussa suoraan ilmoittaa, että osallistumismaksu on X euroa per perse.
[/quote]
Tutuillamme oli lämmintä graavia&kotikaljaa ja lihapullia, homeisessa työväentalossa/vastaavassa. Oli kyllä köyhimmät häät jossa olen ollut. Ainoa mihin panostettiin oli viinan määrä.
[/quote]
Tuo ilmaisen viinan hehkuttaminen on jotain niin junttia ja wt:tä. Sekö on häissä hienointa että juhlaparia myöden ollaan jo ennen auringonlaskua sammumispisteessä?
Ettekö tajua että häät ovat vieraille maksuton tilaisuus? Pääsymaksua ei peritä. Lahjan jokainen harkitsee itse!
Oletteko te tosissanne?
Järjestimme itse ihanat häät, joihin säästimme etukäteen rahat. Häälahjat olivat ihan sivuseikka. Olin iloinen, että monet ystävät saapuivat kaukaa juliimme ja yöpyivät hotellissa. Ei tullut miekeenikään vaatia heitä osallistumaan meidän häistä aiheutuneisiin kustannuksiin.
Ja lähdimme myös parin kuukauden mittaiselle häämatkalle ihan omilla säästöillämme. Toki matkan jälkeen oli kiva ostaa uusi sänky lahjarahoilla, mutta elämä olisi ollut onnellista ilman sitäkin.
Vastaus aloittajalle: 50 e on täysin sopiva, sen yli menevä on jo liioittelua. Tämän ketjun idiooteista turha välittää, tulevat provoilemaan tällaisiin aloituksiin.
"Mä kaasona vaadin jokaiselta polttareihin kutsutulta sen 200€ kulujen kattamiseksi vaikkeivat osallistuneetkaan. Ohjelma kuitenkin järjestettiin kutsuttujen lukumäärän mukaan."
Oi tsiisus, en tiedä pitäiskö itkeä vai nauraa. :D Kenenkään ei ole mikään pakko tulla polttareihin ja vielä vähemmän maksaa penniäkään, jos ei tule. Toivottavastu en ikinä tule kutsutuksi tuollaisiin polttareihin.
Meillä oli hääkutsussa tilinumero häämatkaa varten, mutta vihjaus myös siitä, että konkreettisista häälahjatoiveista voi tiedustella vanhemmiltamme. 50e on minusta aivan sopiva pariskunnaltakin, etenkin jos ette ole enää kovin läheisissä väleissä.
Minusta summa kun summa on ok tai vaikka kortti, lahjoista en niin perusta, vaikea osua nappiin ja lahjalistat on niin mauttomia, ihan kasaria. Yleensä rahaa sanotaan mauttomaksi mutta kyllä se on nykyään toisinpäin. Itse morsiamena ollessani yllätyin kun pari vierasta, toinen läheinen perhe ja toinen työkaveri eivät muistaneet mitenkään, ei edes korttia. Yllätyin eniten siitä, että voiko näinkin toimia en epäile, etteikö heillä olisi ollut häissä mukavaa ja että he eivät hääparista pitäisi, varmaan vaan tiukka hetki taloudessa.
Eli vähintään kortti niin ei aiheuta ihmettelyjä on vinkkini, 50 € lahjana yhdeltä tai kahdelta tai perheeltä on ihan ok, 100 € pariskunnalta kertoo, että huomioitte hääparin kustannukset ja sitä arvostetaan kyllä.
Kyllä mielestäni riittää.
Ajatukseni muutenkin on, että jos joskus menen naimisiin niin en odota rahalahjoja, ja vaikka niitä tulisikin niin ei tarvitse olla suuria summia; kaikilla ei ole varaa antaa montaa sataa ja tuskin edes miettisin jälkeenpäin että kuinka monta kymppiä tuli keneltäkin.
[quote author="Vierailija" time="03.01.2015 klo 11:02"]
[quote author="Vierailija" time="03.01.2015 klo 10:58"]
[quote author="Vierailija" time="03.01.2015 klo 10:55"][quote author="Vierailija" time="03.01.2015 klo 10:51"] Ootko menossa yksin? 50€ on aivan äärimmäinen minini per hlö häälahjaksi, eli jos menet miehen kanssa sitten maksat vähintään 100€. Ei ole kuitenkaan isoista rahoista kyse, ja kai haluat oikeasti että lahjasi on lahja eikä jää alle häiden kulujen summan per vieras. [/quote] Ei minua ikinä ole hääparin kulut kiinnostaneet. Kirkko on ilmainen ja pukunsa saavat vaikka vuokrata. Juhlapaikka ja ruoka on omia "pröystäily" valintoja. Muutenkaan ei tuntemattomien sukulaisten tai lapsuudenystävien häät kiinnosta paskan vertaa. Täytevieraaksi menen silti kohteliaisuudesta. [/quote] Ikävää kun ajattelet noin rumasti toisen ihmisen häistä. Kylmää miten itsekäs olet. Minun mielestäni häät ovat kaunis tapahtuma ja onnellinen hetki hääparilla, ja haluan muistaa lahjalla vaikka eivät niin läheisiä minulle olisi.
[/quote]
Kamalaa että olet noin kylmä ihminen että pitää rahan vuoksi toisia haukkua itsekkäiksi :(
Aina olen sen perus 50€ antanut. Mutta ei paljoa enää onnelliset hetket kiinnosta kun juoksee joka vuosi 1-4 häissä. Kiitos suuren suvun ja ystäväpiirin. Lomapäivien menetyksen lisäksi häät ovat myös aina rahan menoa ja muutenkin pitkiä ja väsyttäviä päiviä.
[/quote]
Hääkutsuista saa myös kieltäytyä. Itse haluaisin, että omiin häihin tulisi ne, joita liikuttaa edes hieman naimisiinmenoni. Surulliseksihan siinä tulisi, jos vieras murjottaa nurkassa ja suree, ettei päässytkään lomaa viettämään aurinkorannalle drinkki kourassa.
Me veimme miehen kanssa 50 euroa yhteensä viime kesänä, nuoret eivät olleet mukana eikä heitä oltu kutsussakaan manittu. Meillä ei kerta kaikkiaan ollut varaa enempään, joten olisi kai pitänyt jättää lähtemättä. Häissä ei tosin ollut mitään erikoista ohjelmaa, eikä alkoholitarjoilua, jota en toki kaipaa. Siellä oli ok ruoka ja sukulaislasten esityksiä; musikaalinen suku. Meillä oli poikkeuksellinen kesä, kun kaksi lasta muuttu opiskelemaan. Sen lisäksi oli lyhyen ajan sisällä omat 50-v synttärit, joita juhlin toki hyvin pienesti,sukulaisten mieliksi, mutta tuli senkin laittamisesta kustannuksia. Sitten oli kolmet yo-juhlat ja kahdet muut 50-v juhlat sekä yhdet rippijuhlat. Se nyt vaan menee niin, että emme voi syytä rahaa tavallisista keskituloista ympäriinsä, kun itselläkin oli menoja - vaihtoehtona olisi ollut jättää oma kesälomareissu väliin, mutta mieluummin jätämme juhliin kokonaan menemättä ja lahjat antamatta, jos summat ovat kerta liian pieniä.
Meidän häihin pariskunnat lahjoittivat pääsääntöisesti 50€ ja sinkut noin 30€ mainitsemaamme ostosta varten. Kaikki eivät tuoneet rahaa, vaan jonkin kivan lahjan. Tämä oli mielestäni oikein sopiva summa. Suurin osa vieraista oli hyvätuloisia. Olisi outoa antaa ystäville isoja summia rahaa lahjaksi.
[quote author="Vierailija" time="03.01.2015 klo 13:30"]
[quote author="Vierailija" time="03.01.2015 klo 10:55"][quote author="Vierailija" time="03.01.2015 klo 10:51"] Ootko menossa yksin? 50€ on aivan äärimmäinen minini per hlö häälahjaksi, eli jos menet miehen kanssa sitten maksat vähintään 100€. Ei ole kuitenkaan isoista rahoista kyse, ja kai haluat oikeasti että lahjasi on lahja eikä jää alle häiden kulujen summan per vieras. [/quote] Ei minua ikinä ole hääparin kulut kiinnostaneet. Kirkko on ilmainen ja pukunsa saavat vaikka vuokrata. Juhlapaikka ja ruoka on omia "pröystäily" valintoja. Muutenkaan ei tuntemattomien sukulaisten tai lapsuudenystävien häät kiinnosta paskan vertaa. Täytevieraaksi menen silti kohteliaisuudesta. [/quote] Ikävää kun ajattelet noin rumasti toisen ihmisen häistä. Kylmää miten itsekäs olet. Minun mielestäni häät ovat kaunis tapahtuma ja onnellinen hetki hääparilla, ja haluan muistaa lahjalla vaikka eivät niin läheisiä minulle olisi.
[/quote]
Kamalaa että olet noin kylmä ihminen että pitää rahan vuoksi toisia haukkua itsekkäiksi :(
Aina olen sen perus 50€ antanut. Mutta ei paljoa enää onnelliset hetket kiinnosta kun juoksee joka vuosi 1-4 häissä. Kiitos suuren suvun ja ystäväpiirin. Lomapäivien menetyksen lisäksi häät ovat myös aina rahan menoa ja muutenkin pitkiä ja väsyttäviä päiviä.
[/quote]
Hääkutsuista saa myös kieltäytyä. Itse haluaisin, että omiin häihin tulisi ne, joita liikuttaa edes hieman naimisiinmenoni. Surulliseksihan siinä tulisi, jos vieras murjottaa nurkassa ja suree, ettei päässytkään lomaa viettämään aurinkorannalle drinkki kourassa.
[/quote]
Turhaan kärjistät. Kyllä silti hymyilen ja olen kohtelias, vaikkei koko tapahtuma minua kiinnostaisi ja epäilisin parin eroavan seuraavan kymmenen vuoden aikana.
[quote author="Vierailija" time="03.01.2015 klo 11:04"][quote author="Vierailija" time="03.01.2015 klo 11:01"]Siis hä!!! Onko lahja ns pääsylippu häihin? Pitääkö sen kattaa syömiseni ym?
Sekö on idea?
[/quote]
Tietysti on ja pitää kattaa! Millähän rahalla hääpari lähtee häämatkalle jos jää häistään tappiolle? Hitto mitä spedejä
[/quote]
Me mentiin häämatkalle ihan itse säästämillämme rahoilla. Häätkin pidettiin ihan itse säästetyillä rahoilla. Nykyisin hääparit eivät kai edes kuvittele että voisivat ihan itse säästää rahaa ja itse maksaa kulunsa...
[quote author="Vierailija" time="03.01.2015 klo 11:20"][quote author="Vierailija" time="03.01.2015 klo 11:16"]Entäs jos pitää vielä vaikka yöpyä hotellissa? Häistä vaan on tullut ihan hullun kalliita...
[/quote]
Persaukisten ja toisten rakkautta arvostamattomien ei tarvi osallistua piste
[/quote]
Tämä kannattaa huomioida jo kutsuja lähettäessä ja jättää kaikki keskituloisia köyhemmät kutsumatta. Ei ainakaan kukaan erehdy luulemaan, että te haluaisit häihinne vieraita enemmän kuin rahaa.
[quote author="Vierailija" time="03.01.2015 klo 11:33"]Morsiammen vanhemmat maksavat häät.
lahjat menevät hääparille.
Eli ei sen rahan tarvitse mitään kuluja kattaa.
Eri asia ovat nämä 40v naimisiin menijät, mutta sellaisiin häihin ei yleensä edes viedä lahjoja on niin nolot,
[/quote]
Oot vissiin jäänyt vuosisadan ajassa jälkeen, nykyään ei todellakaan ole normi että morsiamen vanhemmat maksaa häät..
[quote author="Vierailija" time="03.01.2015 klo 13:53"]
[quote author="Vierailija" time="03.01.2015 klo 13:30"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Turhaan kärjistät. Kyllä silti hymyilen ja olen kohtelias, vaikkei koko tapahtuma minua kiinnostaisi ja epäilisin parin eroavan seuraavan kymmenen vuoden aikana.
[/quote]
Turhaan sinäkin kärjistät. Olisit kohteliaampi, jos et tuhlaisi hääparin rahoja tulemalla häihin, kun ei kerta kiinnosta.
[quote author="Vierailija" time="03.01.2015 klo 10:57"]
Ois kiva kuulla mielipiteitä sopivista rahasummista esim.
-rippilapselle 50e
-rippilapselle(kummilapsi) 100e
-ylioppilaalle 30e-500e (jos ei läheinen niin 30 ja jos esim siskon tytär niin varallisuudesta riippuen 50e-150e , jos lapsen lapsi niin varal riip 200-500e
-hääparille ei sukua, ei läheinen 50e (per nenä), läheinen 100-1000e
-50v synttärisankarille 50-100e
Tottakai vaikuttaa se kuinka läheinen sankari on mutta laittakaa vaikka n.summia mitä yleensä annatte.
[/quote]
Mielestäni HÄIHIN n50e per nenä on minimi, ainakin jos ihan norm häät tiedossa. Tyttäreni häät maksoivat n150e per vieras, eli 50e lahja oli aika olematon kustannuksiin nähden.
KAIKKIEN vieraiden kannattaisi muuten laittaa ainakin kortti ja siihen maininta lahjasta minkä antavat koska ikävä kyllä lahjoja myös VARASTETAAN. Mainitsemissani häissä näin ei käynyt, mutta tiedän kyllä häitä josta kadonnut mm risteilyliput, rahaa, matkalahjakortti jne. Eli te jotka ette ole joltain ihmiseltä saaneet mitään häälahjaa, saattaa olla että joku pitkäkyntinen sen nappasi.
Kaverille (ei läheinen) taisin laittaa 30- 40 euroa kun olin yksin juhlissa. Ruuan verran.
Menee nyt vähän ohi, mutta:
Mua vähän yllätti ihmisten piheys kun järjestin polttareita parhaalle ystävälleni. Kutsuin juhliin alunperin kymmenen, kaikki olivat innoissaan ja tulossa. Olin hahmotellut budjetiksi sellaista, että jokainen maksaisi n. 30-40€. Suunnittelin sitten ohjelmaa tarkemmin, ja kun ilmoitin lopullinen summan per nenä (37€) alkoi peruutuksia tulla. Loppujen lopuksi oli sitten ihan älyttömän vaikeaa koittaa soveltaa morsiamen toivomaa ohjelmaa, kun missään vaiheessa ei tiennyt kuinka moni lopulta tulee. Onko tuo 37€ oikeasti joku dealbreaker? :D koitin miettiä niin, että kaikilla olisi varaa.
Kaiken lisäksi osa alkoi vänkäämään siitä, että koska he liittyivät seuraan vasta myöhemmin niin esimerkiksi aamupalan kustannuksiin eivät suostu osallistumaan (n. 3€ per nenä..).