Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Joulupuukeräyksessä on pulaa murrosikäisten lahjoista

Vierailija
07.12.2014 |

Mitä sinne voisi viedä? Pojille ehkä keksin poikein äitinä kysymällä heiltä, mutta tytöt on vaikeampi tapaus. Minkä arvoisia lahjoja sinne toivotaan? En taida lahjakortteja laittaa, sillä olin juuri kotipaikkakunnallani, mistä lähimpään kaupunkiin on 70 km matkaa. Haluaisin osoittaa niitä ainakin osan juuri sinne, mutta en tunne perheitä suoraan, miten se olisi mahdollista? Vai annetaanko niitä vain kaupunkilaisille, missä keräyksiäkin on?

Kommentit (63)

Vierailija
1/63 |
08.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.12.2014 klo 08:13"]

[quote author="Vierailija" time="08.12.2014 klo 00:00"]

[quote author="Vierailija" time="07.12.2014 klo 22:19"]

[quote author="Vierailija" time="07.12.2014 klo 22:07"]

Mä otin joulupuusta kaks pakettikorttia. Toinen oli 14 v. tyttö. Käärin pakettiin itsetekemäni villasukat, ison karkkipussin ja Baby Lips- huulirasvan. Nyt kun luen tätä ketjua, tulee tunne, että metsään meni. No ei voi enään mitään, paketti on jo viety kuusen alle.

[/quote]

Auts :)

Ihan hyvä lahja toki, en sillä. Mutta itse en kyllä olisi karkkipussia ja villasukkia laittanut lahjaksi. Olisin ajatuksella hieman enemmän satsannut siihen, jos todella on kyseessä teinityttö, kenelle ei ole vanhemmilla varaa laittaa mitään kivaa. Olisin satsannut pieniin kosmetiikkajuttuihin ja ylellisyyteen. Karkkipussiin nyt varmaan on varaa köyhälläkin, mutta joku bodyshopin tai muun suihkusaippua ja vartalovoide olisi kyllä vienyt voiton.

Toivotaan, että kyseinen tyttö saa muutakin jouluna.

t. Eräs, joka myös on monena jouluna laittanut lahjoja teineille.

[/quote]

Voi luoja mikä sädekehän kiilottaja! Muistakaahan siis kaikki lahjoittajat tilata Victoria Secretin vartalotuoksuja rapakon takaa, notta kelpaavat varattomalle teinille.

PS. huomioikaa tullimaksut ja alv, etteivät tule yllätyksinä

[/quote]

Kyllä köyhän perheen teinitytön pitäisi olla kiitollinen villasukista ja karkkipussista. Toinen hyvä lahja olis vaikka appelsiini. Mummonikin sanoi, kuinka onnellinen oli lapsena, kun sai appelsiinin lahjaksi.

Sädekehä kiiltää lahjoittajilla

[/quote]

Mä tunnen teinitytön, jolle annoin Christina Aquileran kosmetiikka-setin kun oli vielä kuuminta hottia. 2 kk jälkeen purkit olivat täysinäisinä pitkin pihaa perheen leikki-ikäisten riepoteltavana. Kysyin vaivihkaa tytöltä, että et taida piitata naisellisista hömpötyksistä, niin hän nauroi ja sanoi, että en mä, olen enemmän kai sporttityylinen. Tarkoitti kai poikamainen tai hajusteherkkä tai jotain sinne päin, mutta tarinan opetus lienee se, että kaikki teinit eivät todellakaan arvosta body shopin litkuja kuten jotkut mammat näyttävät vakaasti uskovan. :)

Tälle teinille vein seuraavana vuonna lasisen kauniin purkin täynnä hiuslenkkejä, koska poikamaisuudesta huolimatta on aina pitkät hiukset kiinni. En tiedä tykkääkö, mutta tarvii ainakin.

Vierailija
2/63 |
08.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.12.2014 klo 08:33"]

Minä ostin 2kpl 50 euron lahjakorttia pelikauppaan, jotka voi käyttää myös internetkaupassa.Lahjakortti on minun mielestäni paras lahja teiniikäiselle.

[/quote]

Mä ostin lahjakortin auton penkkien nahkapäällystykseen köyhälle yh:lle jolla ei ole autoa. Entä jos sunkaan köyhällä teinillä ei ole pelikonetta, jossa esim tarpeeksi hyvä näytönohjain pelin pyörittämiseen?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/63 |
08.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elokuvalippuja(tai Makuuni, jos ei leffateatteri ole lähellä), Pikaruokapaikka (Mäkkäriin, Heseen tms) ja nettikaupalahjakortteja olen laittanut.  Suureen suomalaiseen kirjakauppaankn on lähtenyt muutama lahjakortti - mutta silloin olen saanut "vinkin" jo vanhemmiltaan - kaikki lapsethan eivät lue.

Vierailija
4/63 |
08.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.12.2014 klo 15:44"]

Elokuvalippuja(tai Makuuni, jos ei leffateatteri ole lähellä), Pikaruokapaikka (Mäkkäriin, Heseen tms) ja nettikaupalahjakortteja olen laittanut.  Suureen suomalaiseen kirjakauppaankn on lähtenyt muutama lahjakortti - mutta silloin olen saanut "vinkin" jo vanhemmiltaan - kaikki lapsethan eivät lue.

[/quote]

Ah, mutta lähes kaikki kouluikäiset lapset osaavat kuitenkin lukea, joten ovat potentiaalisia lukijoita. Lapsenahan se lukuharrastus tarttuu, jos tarttuu.

Vierailija
5/63 |
08.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.12.2014 klo 20:52"]

Kun nyt aloin näistä lahjoituksista kirjoittamaan, kirjoitan myös näistä lastensairaaloille yms. kerätyistä pehmoista ja leluista.

Ihan sama juttu, kuin näissä joulukeräyksissäkin. Olen itse ollut siivoamassa varastoa ja hävittämässä kaatopaikalle sitä krääsää ja satoja pehmonalleja, joita ihmiset ovat hyvänhyvyyttään lahjoittaneet. Ainoa vain, että niitä tulee niin järkyttävät määrät, että niitä varten pitää olla oma varastohuone. Mutta tarvetta olisi oikeasti ihan muulle kuin 300 smurffinallelle. Se sairas lapsi ei makaa kiitollisena letkujen varassa smurffi vieressään, vaan mieluummin kipujensa keskellä pelaisi jollain käsikonsolilla jotain peliä, että saisi pahan olonsa unohdettua. Mutta menepä toivomaan, että kerätkää ne smurffirahat yhteen ja laittakaa sen sijaan kaksi kalliimpaa lahjoitusta eli pelikonsolia, ollaan heti ulvomassa, että on ne saatana ahneita, kyllä pitäisi syöpäsairaan lapsen olla kiitollinen smurffipehmostaan, en kyllä enää ikinä lahjoita mitään.

Olen siivonnut tällaisen varaston muuton takia ja iso lavallinen tuli ikivanhoja pehmoja ja leluja, joita ei ollut ikinä käytetty. Mutta mitään ei uskalla toivoa, koska silloin ollaan heti itsekkäitä.

Sama juttu näiden joulukeräysten kanssa. Niitä palapelejä ja 3 euron puseroita pannaan tammikuussa kassiin ja annetaan kenelle vain, kuka niitä huolii.

[/quote]

Minä mietin tuota tämän vuoden joulukeräysten kohdalla. Olenko "sopimaton" jos laitan hyväkuntoisia, mutta  vanhoja (Esim Mauri Kunnaksen, Lindgrenin, Janssonin, Beskowskin jne. ) kirjoja ja vanhoja pehmoleluja (osa noita "patterilemmikkejä" joita voi kauko-ohjata - patterit hankittu) mukaan joulupussukoihin ja - laatikoihin? Ajattelin, että jos uudet lelut paketoisin ja nuo muut laittaisin mukaan ihan vain että isi ja äiti saavat valita laittavatko pakettiin vai vievätkö kirpparille tai SPR:lle tms?

Sehän on jokaisen perheen oma asia, kelpuuttaako "vanhaa" lahjaksi vai ei..

En ylipäätään  pidä ajatuksesta, että ulkopuoliset saisivat sanella kenellekään, että jonkun lapsen pitäisi "tyytyä" vähempään, kuin mitä vanhemmat kokevat lapsen ansaitsevan.

Nimenomaan vähävaraisen lahjoihin tulisi satsata.  Silloinhan sitä "hemmottelua" ei ole arjessa. (Tosin itse menin tää vuonna tosi pienellä budjetilla per lapsi ajatellen että "parempi monelle jotain pientä kuin harvalle jotain".)

Vierailija
6/63 |
08.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.12.2014 klo 16:04"]

[quote author="Vierailija" time="07.12.2014 klo 20:52"]

Kun nyt aloin näistä lahjoituksista kirjoittamaan, kirjoitan myös näistä lastensairaaloille yms. kerätyistä pehmoista ja leluista.

Ihan sama juttu, kuin näissä joulukeräyksissäkin. Olen itse ollut siivoamassa varastoa ja hävittämässä kaatopaikalle sitä krääsää ja satoja pehmonalleja, joita ihmiset ovat hyvänhyvyyttään lahjoittaneet. Ainoa vain, että niitä tulee niin järkyttävät määrät, että niitä varten pitää olla oma varastohuone. Mutta tarvetta olisi oikeasti ihan muulle kuin 300 smurffinallelle. Se sairas lapsi ei makaa kiitollisena letkujen varassa smurffi vieressään, vaan mieluummin kipujensa keskellä pelaisi jollain käsikonsolilla jotain peliä, että saisi pahan olonsa unohdettua. Mutta menepä toivomaan, että kerätkää ne smurffirahat yhteen ja laittakaa sen sijaan kaksi kalliimpaa lahjoitusta eli pelikonsolia, ollaan heti ulvomassa, että on ne saatana ahneita, kyllä pitäisi syöpäsairaan lapsen olla kiitollinen smurffipehmostaan, en kyllä enää ikinä lahjoita mitään.

Olen siivonnut tällaisen varaston muuton takia ja iso lavallinen tuli ikivanhoja pehmoja ja leluja, joita ei ollut ikinä käytetty. Mutta mitään ei uskalla toivoa, koska silloin ollaan heti itsekkäitä.

Sama juttu näiden joulukeräysten kanssa. Niitä palapelejä ja 3 euron puseroita pannaan tammikuussa kassiin ja annetaan kenelle vain, kuka niitä huolii.

[/quote]

Minä mietin tuota tämän vuoden joulukeräysten kohdalla. Olenko "sopimaton" jos laitan hyväkuntoisia, mutta  vanhoja (Esim Mauri Kunnaksen, Lindgrenin, Janssonin, Beskowskin jne. ) kirjoja ja vanhoja pehmoleluja (osa noita "patterilemmikkejä" joita voi kauko-ohjata - patterit hankittu) mukaan joulupussukoihin ja - laatikoihin? Ajattelin, että jos uudet lelut paketoisin ja nuo muut laittaisin mukaan ihan vain että isi ja äiti saavat valita laittavatko pakettiin vai vievätkö kirpparille tai SPR:lle tms?

Sehän on jokaisen perheen oma asia, kelpuuttaako "vanhaa" lahjaksi vai ei..

En ylipäätään  pidä ajatuksesta, että ulkopuoliset saisivat sanella kenellekään, että jonkun lapsen pitäisi "tyytyä" vähempään, kuin mitä vanhemmat kokevat lapsen ansaitsevan.

Nimenomaan vähävaraisen lahjoihin tulisi satsata.  Silloinhan sitä "hemmottelua" ei ole arjessa. (Tosin itse menin tää vuonna tosi pienellä budjetilla per lapsi ajatellen että "parempi monelle jotain pientä kuin harvalle jotain".)

[/quote]

Minusta käytetyissä kirjoissa ei ole mitään vikaa, kunhan ne ovat sellaisessa kunnossa, ettei käytönjälkiä juurikaan huomaa. Itsekin aion antaa kummilapselleni pari käytettyä kirjaa. En siksi, että ne olisivat minulla jotain ylijäämää, vaan siksi, ettei kyseisiä klassikkokirjoja löydy enää uutena painoksena, ja haluaisin kummilapseni ehdottomasti saavan ne :) (Itse asiassa yksi niistä on antikvariaatissa jopa kalliimpi kuin uutena...)

Vierailija
7/63 |
07.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä otin joulupuusta kaks pakettikorttia. Toinen oli 14 v. tyttö. Käärin pakettiin itsetekemäni villasukat, ison karkkipussin ja Baby Lips- huulirasvan. Nyt kun luen tätä ketjua, tulee tunne, että metsään meni. No ei voi enään mitään, paketti on jo viety kuusen alle.

[/quote]

Ihan hyvä lahja toki, en sillä. Mutta itse en kyllä olisi karkkipussia ja villasukkia laittanut lahjaksi. Olisin ajatuksella hieman enemmän satsannut siihen, jos todella on kyseessä teinityttö, kenelle ei ole vanhemmilla varaa laittaa mitään kivaa. Olisin satsannut pieniin kosmetiikkajuttuihin ja ylellisyyteen. Karkkipussiin nyt varmaan on varaa köyhälläkin, mutta joku bodyshopin tai muun suihkusaippua ja vartalovoide olisi kyllä vienyt voiton.

Vierailija
8/63 |
07.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.12.2014 klo 21:33"]Minä haluaisin viedä paketin teinipojalle, niistä kuulemma suurin pula. Mutta mitä ostaisin? Budjetti n. 30€ mullakin.
[/quote]
Se Stadiumin lahjakortti olisi ihan loistava. Sillä ostaa jo jotain kivaa ja järkevää.

Vierailija
9/63 |
07.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

kuulostaa hyvältä! Villasukat ovat kestävät ja hyödylliset.

Ja olisin viisii vuotta sitten nauttinut tuollaisesta lahjasta, älä murehdi :) T. 20-v tyttö/nainen

Vierailija
10/63 |
07.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.12.2014 klo 22:42"]

[/quote]

kuulostaa hyvältä! Villasukat ovat kestävät ja hyödylliset.

Ja olisin viisii vuotta sitten nauttinut tuollaisesta lahjasta, älä murehdi :) T. 20-v tyttö/nainen

[/quote]

mun, tosin, 7 vee tyttö juuri sanoi, että villasukat ovat hänen mieluisin joululahja. Mummi kutoo joka joulu uudet ja ne on hyvä lahja. Tietysti mummi on tytölle tärkeä ja siksi lahjalla on tunnearvoa, mutta joku teinityttö voi todella pitää niistä.

Vierailija
11/63 |
07.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.12.2014 klo 21:49"]

Jos ostat vaatteita osta merkkivaatteita! Käytettyki kelpaa jos vaik iphone?

[/quote]

Ei vaatteita voine tuntemattomille antaa, kun teineillä on melkoisia pituus- ja painoeroja, samanikäisillä. Niinkui kaikilla muillakin. 

Vierailija
12/63 |
07.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No voi rähmä, minä näköjään myöhästyin, nyt vasta löysin paikkakuntani tiedot kun googlailin :(. Oli ollut jo ja olin silloin reissussa. Höh, meni idea pilalle. Jotain muuta sitten. ap. 

Vierailija
13/63 |
07.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näkeekö niitä lahjan saajien toiveita mistään? Minäkin tahdon lahjoittaa ja miehenkin sain houkuteltua mukaan :)

Vierailija
14/63 |
07.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä haluan osallistua hankkimalla lahjan teinipojalle! Olisiko se sitten se lahjakortti? Miten olisi S-ryhmän? Sehän käy monissa paikoissa. Vai olisiko se Stadium?

Vierailija
15/63 |
07.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.12.2014 klo 21:33"]

Minä haluaisin viedä paketin teinipojalle, niistä kuulemma suurin pula. Mutta mitä ostaisin? Budjetti n. 30€ mullakin.

[/quote]Hesen tai subin lahjakortti tms. (kahdelle/useammalle, hinnasta riippuen) tai leffaliput (mahdollisesti ne popcorn- ja limuliput päälle); jos on vähävarainen, on kiva joskus voida tarjota kaverille ulkona tai ylipäätänsä lähteä muiden kanssa ulos syömään

Vierailija
16/63 |
07.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

X

Vierailija
17/63 |
08.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.12.2014 klo 22:19"]

[/quote]

[/quote]

Voi luoja mikä sädekehän kiilottaja! Muistakaahan siis kaikki lahjoittajat tilata Victoria Secretin vartalotuoksuja rapakon takaa, notta kelpaavat varattomalle teinille.

PS. huomioikaa tullimaksut ja alv, etteivät tule yllätyksinä

Vierailija
18/63 |
08.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.12.2014 klo 21:09"]Mitä tuollainen teinityttö tykkäisi, jos saisi vaikka ekologisen kylpypyyhkeen ja luontaistuotekaupasta ostettua saippuaa ja reilun kaupan suklaata, kelpaisiko? Ei mulle ekologisen tuotteen hankinta ole ongelma. Tässä kaupungissa on hyvä ja isohko luontaistuotekauppa. ap. 
[/quote]

Meillä taas nuo olis olleet ihan turhia, ehkä pyyhe käytännöllinen. Vaatelahjakortit/ lahjakortti vaikka johonkin cdoniin missä on kaikkea, kirja (esim joku klassikko tai sen hetken suosittu) tms... Meillä ei ole kumpikaan tytöistä ikinä lämmennyt tuoksuille, saippuat ja kynttilät on ihan älyttömiä ja hyödyttömiä lahjoja. Emme ole keräyksestä mitään saaneet mutta teinityttöjen lahjoista kun puhetta on niin kerron nyt kokemukseni kun (ensimmäisellä sivulla) oli melkoisen yksipuolista.

Vierailija
19/63 |
08.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mahtaakohan kirjat ilahduttaa teinityttöä? Menin tilaamaan kolme kappaletta yhtä maailmalla tällä hetkellä suosittua nuortenkirjaa (siis suomennettuna kuitenkin), joka ei kuitenkaan ole mikään perus-Nälkäpeli tms. jonka hyvin moni on jo lukenut. Nyt mietityttää, että mitä jos kirja eksyykin tytölle, joka pettyy, kun olisi odottanut jotain leffalippuja tai kosmetiikkaa.

Ääh, älyttömän vaikea ostaa lahjoja täysin vieraille ihmisille :(

Vierailija
20/63 |
08.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajattelin itsekin osallistua keraykseen, mutta haluan lahjoittaa mieluummin pienemmalle lapselle :) en halua, etta ylimielinen koppava teini heittaa lahjani roskiin, jos opiskelijabudjetista olen sen ostanut.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kuusi kuusi