Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hukkunut 4-vuotias tyttö oli veden alla useita minuutteja.

Vierailija
05.05.2008 |


Eilen sai sen käsityksen että heti olisi nostettu vedestä.

Ranta oli mummolan mökkiranta ja laiturilla oli muitakin lapsia.



Vesi oli niin sameaa ettei isä löytänyt lasta heti, veden syvyys 1,6 metriä.



Kommentit (23)

Vierailija
1/23 |
05.05.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos jossain on laituri, ja sen alla SUMEAA VETTÄ 1,6 METRIÄ, niin miksi helvetissä uimataidottomat lapset ovat sillä laiturilla yksin?!?

Miten se muka voi olla mahdotonta tajuta, ettei uimataidotonta lasta jätetä yksin mihinkään veden ääreen. Vaikka vanhempi olisi lähellä, se ei auta. Vanhemman on oltava VIERESSÄ, estämässä veteen tippuminen. Etenkin nyt tietysti jos vesi on sumeaa ja miltei kaksi metristä.

Vierailija
2/23 |
05.05.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun ei ole kokemusta sameassa vedessä sukeltelusta etsiskellen jotain...Siksipä en ole päästäny lasta yksin ikinä laiturille mökillä. En voi ees kuvitella sitä hukkuneen lapsen vanhempien tuskan määrää :(

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/23 |
05.05.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta kakarat ovat rannassa AINA pelastusliivit päällä. Mä en kestäisi ajatusta, että jos käännän minuutiksi selkäni niin jompikumpi on hukkunut. Lapset eivät myöskään koskaan ole rannassa yksinään. Vesistö on aina uhka pienille, luulisi että näistä monista edeltävistä hukkumistapauksista olisi opittu jotain.



Mä en ymmärrä myöskään sitä, että aikuiset ihmiset veneilevät ilman liiviä, vaikka kävisivät vain verkoilla. Se liivi ei oikeasti ole niin vaivalloinen ettei sitä voisi päällä pitää. Aika monelta hukkumistapaukselta selvittäisiin vuosittain.



Ja kolmas asia: Mkä siinä on, että kevättalvella sinne jäälle on pakko lähteä kokeilemaan, kantaako jää. Kuinkahan moni pilkkijä taas putosi tänä keväänä jäihin ja muutama hukkuikin.

Vierailija
4/23 |
05.05.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhemmat olivat siinä ihan vieressä, mutta eivät silti saaneet pelastettua.

Vahtimista ei siis laiminlyöty.



Ai niin, mutta täydellinen av-mamma olisi tietenkin osannut toimia just oikein.



Haistakaa haaskat pitkä p!

Vierailija
5/23 |
05.05.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me asumme joen rannassa ja arvata saatte, että vahdin lapsia. Pihalla jos touhutaan, en uskalla edes roskia mennä viemään ja jättää lapsia leikkimään. Ja että sukulaiset haukkuvatkin minua hysteerikoksi ja ei sinne ole ennenkään lapsia hukkunut.

Vierailija
6/23 |
05.05.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

että lapsen hukkuminen on mun suurin painajaiseni! siksi en koskaan voisi kuvitella asuvani veden äärellä! vahdin todellakin kokoajan vieressä kun veden äärellä ollaan!!



osanottoni kyseiselle perheelle!! =(

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
7/23 |
05.05.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Typerä kommentti.

Vierailija
8/23 |
05.05.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:


Vanhemmat olivat siinä ihan vieressä, mutta eivät silti saaneet pelastettua.

Vahtimista ei siis laiminlyöty.

Ai niin, mutta täydellinen av-mamma olisi tietenkin osannut toimia just oikein.

Haistakaa haaskat pitkä p!

Kyllä täällä osataan hyviä neuvoja antaa, eikä siinä mitään, mutta miettikää vähän niitä vanhempia!

" Mitäs et vahtinut, nyt on lapsesi kuollut!!!"

HALOO!!!!!!!!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
9/23 |
05.05.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:


että lapsen hukkuminen on mun suurin painajaiseni! siksi en koskaan voisi kuvitella asuvani veden äärellä! vahdin todellakin kokoajan vieressä kun veden äärellä ollaan!!

osanottoni kyseiselle perheelle!! =(

Ei se vaara, vaan vahtiminen ja varautuminen!

Vierailija
10/23 |
05.05.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja totesinkin juuri, että HUKKUMINEN on nimenomaan mun suurin painajainen! toki lapsia vahditaan muutenkin...



10

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
11/23 |
05.05.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikka olisi kuinka vieressä seisomassa ja heti valmis apuun, virtahan voi ehtiä viedä vaikka kuinka kauas. Ja se säikähdys kun lapsi putoaa, ei välttämättä heti tajua mennä perässä tai jotain. Ei asiat mene aina niin yksinkertaisella systeemillä...

Vierailija
12/23 |
05.05.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos ollaan veden äärellä? Oma poikani tippui juuri viime kesänä mökkilaiturilta veteen (itse olin noin kymmenen metrin päässä), enkä tiedä miten olisi käynyt ilman pelastusliivejä?



Enkä ole " täydellinen äiti, joka kiillottelee sädekehäänsä" , vaikka meidän lapsen pyöräilevät kypärä päässä ja käyttävät rannalla liivejä. On vaan minusta ihan normaalia..

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
13/23 |
05.05.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta itse olen sen verran hysteerikko, että lapseni ei koskaan olisi 4-vuotiaana ja uimataidottomana ollut laiturilla, sumean 1,6-metrisen veden äärellä ilman pelastusliivejä tai ilman minua siinä vieressä pitämässä olkapäästä kiinni. Niin se vaan on.



Vanhinkoja voi sattua missä vaan, vaikka kuinka olisi vieressä, tämän ymmärrän. Voimme vaikka kävellä kadulla käsi kädessä ja lapsi riuhtaisee itsensä sekuntiksi irti ja hums, just silloin kaartaa auto lapsen päälle...Mutta kyseistä vahinkoa ei varmaan omalleni olisi sattunut, sillä koskaan en ole veden ääressä ollut hänestä 10 cm kauempana, eikä hän ole ollut uimataidottomana missään veden äärellä iman liivejä. Olen vain niin neuroottinen tuon hukkumisen kanssa ollut.



Tässä tapauksessa lapsi ei hukkunut 2 cm veteen tai virtaavaan jokeen, vaan 1,6 m sumeaan veteen, sillä ehti tippua sinne, ilman liivejä, vanhempien ollessa vähän matkan päässä. Liian kova hinta tietysti noille vanhemmille maksettavaksi liivittömyydestä tai siitä, etteivät olleet siinä laiturilla juuri lapsen vieressä kun lapsi lipsahti.

Vierailija
14/23 |
05.05.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla pääsi itku tuota juttua lukiessa. Osan otto perheelle ja paljon voimia, toivottavasti on ystäviä ja sukulaisia jotka pystyvät tukemaan ja auttamaan.



Elämä on luopumista joskus, kuolema kuuluu myös elämään. Vaikka ihminen luulee olevansa kaikkivoipanen ja hyvä vahtija niin joskus se elämä loppuu myös lapsena. Näin on määrätty jo ennen lapsen syntymää.



Aina on vain vaikea ymmärtää miksi näin pitää käydä...





PAljon voimia ko perheelle!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
15/23 |
05.05.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

tosi skarppina, mutta meillä mies on se, joka haukkuu minut hysteerikoksi. Tuosta heti-hukkumisesta olisin kyllä sitä mieltä, että eihän lapsi heti pohjaan painu. Meillä joskus lapsi tipahti veteen, ja pysyi kyllä pinnalla niin kauan, että sain nostettua (2v), tosi takissa ollut ilmakupla edesauttoi pinnalla pysymistä.

Vierailija:


Me asumme joen rannassa ja arvata saatte, että vahdin lapsia. Pihalla jos touhutaan, en uskalla edes roskia mennä viemään ja jättää lapsia leikkimään. Ja että sukulaiset haukkuvatkin minua hysteerikoksi ja ei sinne ole ennenkään lapsia hukkunut.

Vierailija
16/23 |
05.05.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en käsitä tuota " ei sinne ennenkään kukaan ole hukkunut" , " ei se ennenkään ole tielle juossut" tms. ajattelua. Enkä nyt viittaa tähän tapaukseen, vaan ihan yleisesti; omassakin ympäristössäni on tuollaisia ihmisiä. :/ Miten vaikea joidenkin on käsittää, että lapset ovat sukkelia ja että vahinko voi tapahtua sekunnissa??? Aaargh!

Vierailija
17/23 |
05.05.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

kerran kun vetää kunnolla vettä keuhkoon, niin se on siinä.



Kotkassa hukkui joku vuosi sitten pikkutyttö lastenaltaaseen. Isä oli koko ajan vieressä. Mies oli katsonut hetken muualle ja tyttö kerkesi hörppäämään vettä. :(

Vierailija
18/23 |
05.05.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta kun onnettomuus tapahtuu, on se niinkin ettei sille vanhempikaan AINA mahda mitään, vaikka vieressä seisoisi.



Mutta tiukalla valvonnalla voi pelastaa silti lapsensa monesta vaarasta. Meillä haravoitiin kerran pihaa, minä ja silloin 4-v lapsi vierekkäin. Takapihalla on jyrkkäreunainen oja. Ojassa oli 30 cm vettä ja tyttö kompastui, kierähti ojaan naamalleen. Minä vedin tytön ylös samantien, mutta hän oli jo ehtinyt vetää säikähdyksissään vettä henkeensä, kakoi ja köhi.



Entä jos en olisi ollut siinä vieressä?

Vierailija
19/23 |
05.05.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

En sano, etteikö minullekin voisi vahinkoa tapahtua, mutta ymmärtäisin silloin kyllä kuka siihen on syyllinen.

Vierailija
20/23 |
05.05.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

sen voi muuten tehdä myös pelastusliiviin puettuna. Liivi kääntää (munnolla toimiessaan, muttei varmasti) oikein päin, mutta sitä ennen ehtii olle naama vedessä monta pitkää sekuntia (yli 10, ja hengitysrefleksithän toimivat jo alle sekunnissa).



Lisäksi pelastusliivi tai kelluntapuku ei suojaa näiden säiden ja vesien pahimmalta vaaralta eli kylmyydeltä mitenkään. Hypotermiä iskee jo parissa minuutissa.



Mitään varmaa keinoa ei ole. Sorry vaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yhdeksän kahdeksan