Millaisia oireita teillä on ollut, kun hedelmöittyminen ja kiinnittyminen on tapahtunut?
Mulla ovis oli viikko sitten perjantaina(eli 9vrkttta sitten), oli oikein selkeät nipistelyt ja limat ja kaikki sekä petipuuhat osuivat hyvin kohdilleen. Saatan olla kyllä ihan vainoharhainen mutta ihan kuin rinnoissa tuntuisi ihan pikkaisen arastusta(siis kun oikein painaa ja runnoo..hih hih, aivan hullua:).. HALUAN OLLA RASKAANA!!!!! HALUAN KOLMANNEN LAPSEN!!!!! EN KESTÄ ENÄÄ YRITTÄMISTÄ, pää alkaa olla koetuksella.... mutta nyt on toiveet korkealla taas... peukut pystyyn meidän kaikkien puolesta:) :)
Kommentit (35)
Vastaan ihan ite ittelleni :)
No nyt tiedän mistä se kipu johtuu. Ensnäkii, kun se follikkeli posahtaa niin sieltä tuleva neste voi tehdä kiusaa. Samoin, kun munatorvi alkaa hillumaan, että saa aikaseksi imuvirtauksen sitä munasolua varten, voi aiheuttaa kipua.
Kävin eilen gynellä, niin se ultras koko kaluston ja anto mulle hienoja kuvia mukaan. Kaikki on niin hyvin kun olla voi, hieno iso follikkeli oli posahtamaisillaan. Tänään se sitten posahti, ihan kamalaa särkyä ollut aamusta asti. Nyt alkaa helpottaa kun otin särkylääkettä. Tikutin eilen, testiviiva oli reippaasti tummempi kun kontrolliviiva. Lämpö tippui eilen ja tänään 0,2 astetta, villi arvaus että huomenna viimeistään illalla nousee 0,5-0,7 astetta.
Mua itseäni ainakin helpottaa kun tietää mitä millonkin tapahtuu. Nyt, kun olen aika syvällisesti aiheeseen paneutunut, on helpompi ymmärtää kaikkia kolotuksia, kipuja ja mielen heittelyitä. Oppii ennakoimaan ja niiden kanssa on helpompi elää.
Mä en voi uskoa, että mä olen niin stressivapaa kaikesta tästä hösäämisstä huolimatta. Tosin, mä olen jo kerran hyväksynyt en tosiasian että ei se hedelmöityminen tapahdu ihan niks naks, vaikka kaikki olisikin kohdallaan.
Onpas muuten tuulinen päivä.
Vastaan ihan ite ittelleni :)
No nyt tiedän mistä se kipu johtuu. Ensnäkii, kun se follikkeli posahtaa niin sieltä tuleva neste voi tehdä kiusaa. Samoin, kun munatorvi alkaa hillumaan, että saa aikaseksi imuvirtauksen sitä munasolua varten, voi aiheuttaa kipua.
Kävin eilen gynellä, niin se ultras koko kaluston ja anto mulle hienoja kuvia mukaan. Kaikki on niin hyvin kun olla voi, hieno iso follikkeli oli posahtamaisillaan. Tänään se sitten posahti, ihan kamalaa särkyä ollut aamusta asti. Nyt alkaa helpottaa kun otin särkylääkettä. Tikutin eilen, testiviiva oli reippaasti tummempi kun kontrolliviiva. Lämpö tippui eilen ja tänään 0,2 astetta, villi arvaus että huomenna viimeistään illalla nousee 0,5-0,7 astetta.
Mua itseäni ainakin helpottaa kun tietää mitä millonkin tapahtuu. Nyt, kun olen aika syvällisesti aiheeseen paneutunut, on helpompi ymmärtää kaikkia kolotuksia, kipuja ja mielen heittelyitä. Oppii ennakoimaan ja niiden kanssa on helpompi elää.
Mä en voi uskoa, että mä olen niin stressivapaa kaikesta tästä hösäämisstä huolimatta. Tosin, mä olen jo kerran hyväksynyt en tosiasian että ei se hedelmöityminen tapahdu ihan niks naks, vaikka kaikki olisikin kohdallaan.
Onpas muuten tuulinen päivä.
Istukan rakenteen ja toiminnan ymmärtämiseksi on perehdyttävä tarkemmin sen kehitykseen. Siittiön hedelmöittämästä munasolusta muodostuu sen jakautuessa alkiorakkula eli blastokysti. Syntynyt blastokysti kulkeutuu munanjohdinta pitkin kohdunonteloon ja kiinnittyy kohdun limakalvoon, tavallisesti kuukautiskierron puolivälin jälkeen, jolloin limakalvo on paksuimmillaan. Kiinnittyminen voi onnistua vain, jos sekä alkiorakkula että kohdun limakalvo ovat juuri oikeassa kehitysvaiheessa.
Blastokystin sisäsolukosta muodostuu alkiolevy, joka kehittyy vähitellen sikiöksi ja edelleen syntyväksi lapseksi. Blastokystiä ympäröivästä kalvosta syntyvät vastaavasti istukka ja lapsivesipussi. Istukka kehittyy siis hedelmöittyneestä munasolusta ja on siten osa sikiökehitystä. Kohdun limakalvoon kiinnittyessään blastokysti erittää entsyymejä, joiden seurauksena blastokysti painuu noin viikon kuluttua hedelmöittymisestä kohdun limakalvoon, joka alkaa paksuntua. Blastokystin vastaavaan kohtaan alkaa kasvaa istukka, jonka villukset eli nukkamaiset ulokkeet tunkeutuvat kohdun limakalvoon. Istukka on kehittynyt 12. raskausviikkoon mennessä täysin toimivaksi, mutta sen kasvu jatkuu synnytykseen saakka.
Kehittyvä sikiö saa raskauden alussa ravintonsa alkion viereen entodermistä syntyvästä sekundaarisesta ruskuaispussista, joka täyttyy raskaana olevan elimistöstä tulevista ravintoaineista. Kolmannen raskausviikon lopulta alkaen istukka on kehittynyt niin paljon, että sikiön kasvu on sen välityksellä raskaana olevan elimistön varassa. Istukan toiminnan huomattavin osa näyttää olevan sikiön kehityksen ja kasvun turvaaminen, mutta sillä on hyvin suuri merkitys myös raskaana olevalle raskauden jatkumisen ja synnytykseen valmistumisen kannalta. Siten istukka toimii sekä sikiön että raskaana olevan hyväksi ja lisäksi näiden välillä tapahtuvan vuorovaikutuksen säätelijänä.
Raskaana olevalla esiintyy raskauden neljän ensimmäisen kuukauden aikana usein raskauspahoinvointia (emesis gravidarum), joskus jopa vaikeana ja yleisvointia uhkaavana oksenteluna (hypermesis gravidarum). Oireen kaikki syyt eivät ole selvillä, mutta ilmeisen merkittävä osuus siinä on koriongonadotropiinin erityksellä.
Jo muutamia päiviä sen jälkeen, kun munasolu on kiinnittynyt kohdun seinään, alkaa muodostuva istukkakudos erittää koriongonadotropiinia, joka lisää raskaana olevalla munasarjojen ja keltarauhasen toimintaa varsinkin raskauden ensimmäisen ja toisen kuukauden aikana. Ilman sitä keltarauhasen toiminta lakkaisi pari viikkoa munasolun kiinnittymisen jälkeen ja johtaisi kuukautisvuodon ilmaantumiseen, joka puolestaan johtaisi yleensä raskauden keskeytymiseen. Koriongonadotropiinin eritys lisääntyy nopeasti ja on suurimmillaan 8.-10. raskausviikkojen aikana. Sen jälkeen se vähenee ja raskauden lopulla sen aluksi ylläpitämä keltarauhanen onkin surkastunut ja lakannut toimimasta.
Mulla ollut vähän saman suuntaisia oireita vaikka ovusta ei oo viel montaa päivää.
Alkoi rinnat kipeytyä jo pari-kolme päivää ovulaation jälkeen ja pientä pahoinvointiakin oli mm. auton kyydissä, mikä poikkesi muista kierroista aivan täysin. Myös valkoisia pikku näppyjä alkoi tulla nännipihoille. Rinnat kipeytyi kipeytymistään ja lopulta tein raskaustestin 4 päivää ennen kuin kuukautisten olisi pitänyt alkaa ja haamuplussa tuli. Tänään (huomenna pitäisi alkaa kuukautisten) viiva on sitten jo vahvistunut ja testaan vielä muutaman päivän päästä kunhan ei vain ne menkat tulekkaan :) Itse en pitänyt mahdollisena, että oireet alkaisivat noin aikaisin, mutta näin ne nyt teki.
normi ovulaatio...josta jäi rintojen kipu mut ei kova, eräänä yönä tajuton kipu vatsassa kesti noin tunnin...sillo tällö päivisin olis kipuja munasarjoissa. sitten jäi ainoastaan rintojen arkuus. Tänään sitten tikutin kun olisi pitänyt menkat tulla ja selvä plussa tuli...pari päivää on ollu jo sellanen tunne että olen raskaana..jotenkin sellanen olo että sitä vaan tiesi. TOivottavasti nyt kaikki menee jatkossa hyvin ja vauveli tulisi :D
Haamuviivan tein tänään, ja tätä ketjua lueskelleena halusin tulla mainitsemaan parit oireet jotka mulla tulivat heti oviksen ja hedelmöittymisen jälkeen. Paha olo alkoi jostain syystä hetikohta, pari päivää oviksen jälkeen, sellainen pieni etova olo varsinkin nälkäisenä (joka mulla on edell raskauksissa alkanut vasta 6+ viikolla), ja kuuma mulla on ollut. Ei palelua, ainakaan toistaiseksi, vaan kuumia aaltoja!
Olen uusi taalla palstalla ja hirmuinen vauvakuume vaivaa!! Yrityskertoja vasta yksi takana ja tanaan nakyi punaista vesassa kaydessa.... :(
Ihana nahda, etta en ole ainoa, joka miettii ovulaatioita ja seksin oikein ajoitusta... Valilla tuntuu, etta olen ihan vainoharhainen ja typera taman asian kanssa!! ;) Asiaa tosin hieman auttaa se, etta myos miehellanin on kova into saada vauva alulle!
Itse lopetin pillerit n. 5 kk sitten (ei siis alettu yrittaa heti..) ja sen jalkeen olen joka kuukausi tuntenut oviksen aikas kovana kipuna. Kipu on yleensa oikealla puolella ja kestaa viikon! Kestaako kellaan muulla oviskivut noin kauan???
Mieltani hieman masensi artikkeli, jonka luin viikonloppuna. Sen mukaan 30-vuotias ovuloi vain (?) 8-10 kertaa vuodessa!! Eli n. 2-4 kuukautena vuodessa ei ole siis minkaanlaisia tsaansseja tulla raskaaksi!! :)
Vaikka onkin vanhoja, tää on kuitenkin polttava puheenaihe koko ajan.
Ovista ootellessa. Oon miettinyt, että onko se ihan normaalia että on alavatsa ja selkä ihan stanan kipeet kun ovuloi? ei istua pysty kun sattuu.
Meillä oli ovulaatio viime perjantaina ja puuhat ajoitettiin hyvin kohdilleen! Tänään olen potenut hetkellisesti aivan järkyttävää vatsakipua.. tuntuivat samoilta, kuin esikoista synnyttäessä tulleet supistukset! Ajattelinkin, että voiko kiinnittyminen olla näin kivuliasta/oireilevaa vai oliko se jotain muuta? Ja noista limoista vielä... jatkuuko runsaiden limojen tulo ovulaation jälkeen, mikäli hedelmöittyminen on tapahtunut?
Kiitos etukäteen!! :D
Moi!
Just samaa mäkin olen miettinyt, että minkälaisia oireita mahdollisesti on ovulaation jälkeen, jos kiinnittyminen tapahtuu?
Olen syönyt pari kiertoa clomeja ja tuntemukset vähän vaihtelee. Olen välillä tuntenut " kipua" tai pistosta vasemmalla puolen, ehkä munasarjoissa ja olen miettinyt että johtuuko se clomeista vai jostain muusta.
Jos jollakin on kokemuksia niin minäkin mielelläni niitä lukisin!
*Minor*
miettinyt minäkin tänään.Ovulaatio oli perjantaina ja tänään olen todellakin potenut selkäkipuja ja mahassakin ihme tuntemuksia.Esikoisesta aikanaan selkä kipeytyi pari päivää tärpistä,mutta kakkosesta en muista moista.Mulla keskenmenojen takia vauvakuumekin on kyllä niin kova,että mielikuvituskin voi tehdä hyvinkin tepposia...
Minä heräsin joskus viidennen tai kuudennen vuorokauden jälkeen oletetusta oviksesta keskellä yötä viiltävään vatsakipuun, joka loppui saman tein. Uskon se olleen kiinnittymisestä johtuvaa. (Tulin siis todellakin siinä kierrossa raskaaksi.) Kipu kyllä loppui saman tein ja sain jatkaa uniani. Muita vatsakipuja ei ollut, paitsi silloin kun menkkojen piti alkaa niin oli vähäisiä menkkakipuja ja luulin jo niiden alkavan. Mutta ei.. :)
Mietin kans joka kierrossa heti oviksen jälkeen onko tärpänny ja odottelen " kovinkin ihmeellisiä" (?!) oireita...mut mitään normaalista poikkeavaa nippailun/vatsakivun lisäksi ei ole tapahtunut. Ja alkaako raskausoireet heti vai kuinka monen päivän päästä? Vai tarviiko odotella, että oireet esiintyy vasta, kun menkat on myöhässä? Kyllä ihmisen pää hajoo omiin ajatuksiin ja vainoharhasuuteen!!
Olen uusi tällä palstalla. Syön toista kiertoa clomeja ja kierron pituus 27. Nyt toisella kuulla clomien syönnillä ovusta n. 5 pv. jälkeen alkoi alavatsaan enemmän oikealle puolelle sattumaan, välillä napakastikin ja päähän sattui. Ovun ollessa ei tullut samanlaista limaklönttiä kuin viime kuussa, vain hieman limaa.
Eilen alkoi ihmeellistä tuhnuvuotoa ja tänään tuli kuin ruosteista vettä olisi valunut pissatessa, ei siis paljoa. Ristiselkä kipeä ja oikealta alavatsa.
Kuukautisten alkamisesta on 17 pv.
Seuraavien kuukautisten pitäisi alkaa vasta 28.pv. Mä olen ihan pihalla....
Voiko tuhnuvuoto, ristiselkäkipu ja alavatsakipuilu johtua raskaudesta?
Onko muilla kokemusta clomeista ja millaisia? Mulla clomeista mielialan heilahduksia, paino noussut, rinnat suurentuneet ja muutenkin sellainen olo, eten tunnista kehossani tapahtuvia muutoksia :(