18-vuotias poika menossa töihin, paljonko maksaa kotiin?
Mitä te " ottaisitte" 18-vuotiaalta kotona asuvalta pojalta kuussa asmiseen ja ruokaan? Itse ajattelin että hän maksaisi 100e/kk sekä osallistusi joka 3. kk sähkölaskuun jollain summalla.
Tuntuu vaan inhottavalta olla käsi ojossa kun toinen alkaa tienaa, mutta en halua hänen olevan kotona täysihoidossakaan koska on kuitenkin jo täysikäinen. Kaikki maksaa ja pojankin on se ajoissa opittava.
Kommentit (118)
Vierailija:
Toki voisi olettaa pojan maksavan tytön syömiset ym., mutta jos ovat suht siivosti (kikattelu pojan huoneessa ON siivoa) eivätkä ihan keittiön pöydällä naiskentele, mitä pahaa?
ei meidän katon alla katsottaisi. Ja tämä ihan sen takia, että jos haluaa elää kuin aikuinen, hommaa itselleen oman asunnon. Joku porkkana siinäkin pitää olla!
Vierailija:
Sitävastoin joku säästämisoperaatioon pakottaminen menee sille puolelle, että se rikkoo aikuisen itsemääräämistä. Ruokaraha ei sitä tee.
onhan siinäkin valinnanvapaus " asun kotona ja säästän" - " en asu kotona, teen rahalla mitä teen" .
joten tee niin. Lisäksi tuohon sähkölaskuun osallistuminen on kans ok. Lisäksi hankkikoon vaatteensa itse ja maksakoon puhelinkulunsa ilmeisesti kännykkä hänellä on.
kyllä vanhuksena maksaisin asumiskuluista lapselleni, jos joutuisin hänen taloonsa asumaan (toivottavasti en). Eli hän saa minulta pyytää vastaavasti " vuokraa" jos joskus tilanne vastaan tulee.
Minä pyytäisin ehkä juuri 100 e / kk. Ja kehoittaisin muuten säästäväisyyteen, avaisin hänelle vaikka säästötilin tms.
ei ap
eläkkeellä? heh.
kohtele toisia niin kuin toivoisit itseäsi kohdeltavan!
Sen jälkeen varmaankin muuttaakin omilleen, joten eikö nyt olisi reilua antaa sen puoli vuotta tai vuoden ennen inttiä säästää huonekaluihin ja takuuvuokriin.
kukapa ei haluaisi, että joku maksaa kaiken ja voisi itse elää siivellä... kukapa ei.
Jos hän on säästäväinen luonteeltaan, niin sitten voi olla ok, ettei peri mitään kuluja.
Mutta jos poika pistää kaikki rahansa levyihin, autoon, vapaa-aikaan, kaikkeen kivaan, niin miksi hänen pitäisi antaa elää siten?
laitteet stereoihin ja tietokoneeseen ym mitä tuon ikäiset harrastaa.
Ei kai sitä rahaa tarvi kotiin tuoda kuitenkaan. Kotitöitä voisi tietysti tehdä kuten ennenkin puhtaiden lakanoiden ja ruua eteen. Ei ne ton ikäisen liksat tehtaissa/kaupoissa hurjia ole, minimipalkkoja
Sillä summalla hän saa ruuan lämpöisenä pöytään ja kaikki muukin löytyy valmiina kotoa. Pois en halua hänen vielä muuttavan koska ei ole mielestäni siihen vielä tarpeeksi kypsä, ja varsinkaan ennen inttiä.
Sen satasen jälkeen minkä hän kotiin maksaa jää hänelle vielä n. 1200e/kk, eli selkänahasta tuota sataa euroa ei nyhdetä.
Ajokortinkin hänelle juuri maksoin, auton hän saa ostaa itse.
ap
ap juuri sanoi, että poika tienaa saman verran kuin hän itse.
Seuraavaksi siitä kundista pitää huolen tyttöystävä ja voi sitä naisparkaa.
Ihan minustakin riittää että omat hommansa kustantaa (auto, vaatteet, harrasteet...) ja kotitöitä tekee. Jos vaan mahdollista, laittakoon vähän säästöön mahdollisia opiskeluja ja omaan vuokra-asuntoon muuttoa varten
asumisesta enkä ruuasta. Kun töihin poikani menevät niin saavat kyllä jokaisen sentin laittaa mihin haluavat.
Meillä poika nyt vaan saa sen satasen kotiin kantaa, olin siitä vielä pikkuisen epavarma aiemmin ja tuntui vähän hassulta mutta kyllähän nyt n. 1300e/kk tienaava täysi-ikäinen voi itse osallistua ruokaansa ym. satasella kuussa.
ap
rupesi vaatimaan vuokra, ruoka, sähkö, vesi, lehti, jne..maksuja kuussa, eli kaikki kulut puoliksi ja sillä siisti.
Mieheni vuokrasi oman kämpän ja omat kulut, eikä ole päätöstään katunut.
Äiti oli kovasti pettynyt moisesta käytöksestä. Menetti elättäjän ja hyvän elatusavun.
Lapsien ei kuulu elättää vanhempiaan kotonaan. Lasten ei tulisi elää sellaisessa riippuvuussuhteessa meidän kulttuurissa.
Vierailija:
eläkkeellä? heh.
kohtele toisia niin kuin toivoisit itseäsi kohdeltavan!
Tulojeni mukaan maksaisin, en voisi elää toisten rahoilla. Tuleojeni mukaan siis, kuten 18 v työssä käyvä lapsenikin.
53
No sekin on sinun valintasi.
Mä en kehtais edes lapseltani ottaa rahaa. Niin kuan kuin lapseni kotona asuvat, kaikki kuuluu vanhempien maksaa.
Omat vanhempani ostivat minulle muinoin auton, maksoivat ulkomaan matkani ja vaatteeni, vaikka kävin koulun ohessa töissä.
Vierailija:
rupesi vaatimaan vuokra, ruoka, sähkö, vesi, lehti, jne..maksuja kuussa, eli kaikki kulut puoliksi ja sillä siisti.Mieheni vuokrasi oman kämpän ja omat kulut, eikä ole päätöstään katunut.
Äiti oli kovasti pettynyt moisesta käytöksestä. Menetti elättäjän ja hyvän elatusavun.Lapsien ei kuulu elättää vanhempiaan kotonaan. Lasten ei tulisi elää sellaisessa riippuvuussuhteessa meidän kulttuurissa.
Ei tulis mieleenkää alkaa pummimaan rahaa lapsiltani.
satanen ei ole sama asia kuin viisisataa.
Ikärajaa ei ole, täällä saa lapseni asua ilmaiseksi vaikka olisivat 60v. Vastuun ottoa ja arkea opettaisin mielummin niin, että poika saisi käydä omalla vuorollaan ruokakaupassa. Ja toki omat menonsa maksaisi itse, puhelimen, bensat, auton maksut jne.