G:minkä ikäisenä lapsesi oppi kuivaksi?
ja sukupuoli? onnistuiko kuivaksi oppiminen helposti vai oliko pitkää paljon vahinkoja?
Kommentit (22)
sekä yö, että päiväkuivaksi. ei ole tullut vahinkoja kuin joskus pissatulehduksen aikaan. helposti oppi itsekseen, turhaa hössötystä multa ennen sitä, ne oppii kun ovat siihen valmiita
esikoinen oppi päiväkuivaksi 2,5v viikossa, yökuivaksi 3v mutta vahinkoja sattui vielä silloin tällöin viisivuotiaaksi asti.
kuopus oppi tasan 2v, samantein päivä- ja yökuivaksi ja ihan itsestään eli vaippa vaan oli kuivana ja meni pöntölle isoveljen esimerkin voimalla :)
tyttö päiväkuiva 2v3kk, vahinkoja viikoittain. Öisin vielä vaipat
Me ollaan oltu aivan ihmeissämme, kun todellakaan ei tarkoituksella olla näin aikaisin yritetty vaipoista eroon. Lapsi päätti vaan toisin.
Ja siitä kuukauden päästä myös yökuivaksi.
Helposti meni, melkein kuin itsestään, eikä paljoa sitä ennen edes oltu pottailtu kun ei vaan kiinnostanut.
Sen jälkeen sattui kyllä aina joskus vahinkoja kun ei aina malttanut mennä ajoissa vessaan (päiväkodissa ehkä enemmän, koska itse aina paikalla ollen huomasin koska piti mennä ja huomautin asiasta. Kakkavahinkoja ei koskaan, eikä yölläkään kuin ehkä yhteensä 5-10krt puolen vuoden aikana.) Ja tätä aikaa kesti 4-6kk, että sai kylässä jne. aina huomautella pissallakäynnistä.
Meillä käytössä oli kestovaipat, en tiedä oliko osuutta asiaan, että mielestäni sujui vaippojen pois jättäminen tosi helposti tuolloin, ilman minkäänlaista stressiä :).
yhtän vahinkoa ei yöllä tai päiväunilla ole tullut senjälkeen ja siitä on nyt varmaan 2vk kun jätettiin vaippa pois. päiväkuivaksikin opi heti samantien. ehkä vahinko pari per päivä jos sitäkään. ja nekin ylensä ulkoillessa.
ja niin jätettiin vaippa pois.
t: 9
mä oon luullut, että enemmistö oppii ennen kahta vuotta! No, mulla on vasta masuasukki. Joo, tiedän yksilöllistä eikä saa painostaa tai hössöttää.
Kakkavaipan pyytää yhä ja siis edelleen 3v. (kai se siirtyy pöntölle, kun on valmis)
Ihan pienenä käytettiin lavuaarissa kun tuli hätäkitinää, sen jälkeen kun pystyvät potalla istumaan niin siinä tehtiin asiat.
Päivisin ei tullut kun muutama vahinko koko vauvaiässä kellään, ja nekin minun syytäni kun tarpeeksi ajoissa kerennyt kitinään vastata. Yökuivaksi muutamassa viikossa, kun itse vie vauvaa pissalle ja kakalle, ja pian oppivat pidättämään ja ilmoittamaan kun hätä.
Päiväkuiva on jo osittain, saattaa melkein koko päivän olla pissaamatta vaippaan, mutta yleensä 1-2 pissaa vielä tulee. Yökuiva ei ole vielä ollenkaan. Tuo on ihan totta mitä edelläkin jotkut sanoivat, että kyllä se lapsi sitten oppii kun haluaa. Turha kiirehtiä näissä asioissa.
Vierailija:
Ihan pienenä käytettiin lavuaarissa kun tuli hätäkitinää, sen jälkeen kun pystyvät potalla istumaan niin siinä tehtiin asiat.
Päivisin ei tullut kun muutama vahinko koko vauvaiässä kellään, ja nekin minun syytäni kun tarpeeksi ajoissa kerennyt kitinään vastata. Yökuivaksi muutamassa viikossa, kun itse vie vauvaa pissalle ja kakalle, ja pian oppivat pidättämään ja ilmoittamaan kun hätä.
Meilläkin lentelee lehmät... Otitko jo synnärillä vaipat pois?=D
Mutta kun vauvan hoidon lisäksi on muutakin puuhaa ruoanlaitto, ulkoilut isompien lasten kanssa joten eipä tuo meillä käytännössä toiminut ja vaippoja käytettiin.
Esikoinen oppi päiväkuivaksi vähän ennen kolmen vuoden ikää ja kuopus 1v 10kk ikäisenä. Kuopus oppi esikoista matkimalla, ei tarvinnut erikseen opettaa. Esikoinen oppi yökuivaksi noin 3v2kk iässä ja koupus ennen kuin täytti kaksi vuotta.
Tän kysymyksen kannalta olennaisinta on se, milloin vaipat jäivät oikeasti ja kokonaan pois.
Mulla kaksi poikaa, toinen oppi kuivaksi 2v3kk iässä, toinen tasan 2v iässä. Toisella sattui ehkä kerran kuussa vahinkoja vuoden ajan, toisella taas pari vahinkoa ekan kuukauden aikana ja that' s it.
Olin sairaalassa kaksi päivää ja sielä ei tietenkään tätä mahdollisuutta ollut, mutta heti kotiin tultua ei enää vaippoja käytetty.
ja 18, ei oikeasti ole niin vaikeeta kun alkuunsa tuntuu. Olen sitä mieltä, että vauvan saa ihan yhtä helposti " sisäsiistiksi" kun koiran. Aina unen, syömisen, leikin, ym välissä, mutta ihan pienen vauvan kanssa kannattaa vaikka kerran tunnissa käyttää asioilla. Tosi pian vauvasta huomaa,kun on hätä, se oppii ilmoittamaan, ja pikkuhiljaa pidätyskykykin kasvaa. Säästää paljon rahaa ja vaivaa, ja mitä tärkeintä lapsella on hyvä olla puhtaissa housuissa. Minusta tuntuu kamalalata, että vielä 3 vuotiaat paskovathousuihinsa, en usko, että on yhtään sen mukavampi kokemus kun aikuisellekaan.
Meillä on ollut jokaisen kohdalla yhdet kestovaipat olemassa. Niitä käytetään, kun esimerkiksi ajetaan pidempi matka autolla. Muuten ei olla pidetty ollenkaa.
15
poika, oppi kerralla päivä- ja yökuivaksi 2v9kk iässä
Molemmilla kuukausi noista niin jäi yövaippakin pois.
alle kaksivuotiaana täysin päiväkuiva. Ei tarvinnut muistutella, ei mennyt pyytämällä potalle, vaan sitten kun oli hätä. Pottailtiin vajaan vuoden verran ahkerasti ja viimeiset puoli vuotta kaikki kakat olivatkin jo tulleet pottaan.
Nyt vähän alta kolme vuotta ja yövaippa vielä käytössä. Välillä kuiva, välillä ei, siksi en vielä ole ottanut pois.
toki niitä vahinkoja tulee joskus vieläkin ja tyttö melkein 4v