Taisi mennä Joulupuu lahjoitus hukkaan :(
Vein juuri keräyspisteeseen uudet lahjat, taaperoikäiselle, leikki-ikäiselle ja teinille. Valitsin lahjat, joiden tiedän ilahduttavan ainakin omia lapsia. Paketti noin 12€/kpl.
Nyt erehdyin lukemaan täältä, että koko keräys on pas**aa ja kukaan ei niitä paketteja halua.
Tuli paha mieli. Hukkaanko meni?
Kommentit (358)
Muistatteko, kun Eteläniemen perhe osti pesukonetta. Kyllä tällainen tavallinen vankasti varakas keskiluokkainen pulliainen katsoi touhua huuli pyöreänä. Joillekin, onneksi uskoakseni vain joillekin, syntyy jotain ihme ajatusvääristymiä rahasta ja materiasta, kun kokee niistä puutetta ja myös kun se tippuu taivaasta vastikkeetta.
Uskon, että 95 % keräyksen lapsista on onnessaan lahjasta. Jo pelkästään siitäkin, että joku tuntematon on ajatellut heitä ja vapaaehtoisesti antanut omastaan heitä ilahduttaskseen.
Minusta tässä on menty vähän hakoteille, ei lueta tai ymmärretä toisen viestejä ja tehdään tulkintoja, jotka eivät vastaa viestiä. Esim. joku (suuttuneena) ymmärsi, että barbie ja legopaketti eivät ole hyviä lahjoja, kun maksoivat "vain" 15-20 euroa, mutta minun ymmärtääkseni täällä ei niinkään ole hinnasta nilitetty vaan siitä lahjasta eli kalsarit vs legopaketti, jotka samanhintaisia. Jonkun lapsi olisi ollut pettynyt, toisen aivan innoissaan. Lapsia kun on erilaisia.
Minusta tuollaiselle 3-8-vuotiaalle on hirveän hankala ostaa mitään, kun omista lapsistani tiedän, että maku ei mene yksiin ns. valtavirran kanssa. Minulla on 8v, 6v ja 4v eikä yksikään ole koskaan tykännyt piirtämisestä, värittämisestä tai puuhakirjoista. Kaikki kiltit sukulaiset ja tuttavat tuovat meille aina näitä ja meillä olisi kasassa varmaan jo 50 erilaista puuha/värityskirjaa, jos kaikki olisin säilyttänyt, mutta aika pian opin että niille ei ole mitään käyttöä ja olen vienyt sitten päiväkotiin ylimääräiset. Lapset osaavat kyllä kiittää nätisti mutta eivät välitä näistä pätkääkään. Toisaalta taas ystävän lapsi 6v ei pidä legoista ja itsekin sinne roudasin legopakettia, kun ovat meidän poikien suosikkeja, mutta onneksi ystävä sitten onnistui sanomaan, että legoja ei tänne kannata tuoda. Niin ne lapset ovat erilaisia. Meidän 6v ei syö karkkia, mutta kaksi muuta olisivat ikionnellisia pussillisesta karkkia.
Kun ostaa lahjoja tuntemattomalle, niin siinä on yhtä suuret mahdollisuudet mennä metsään kuin onnistuakin. Siksi ei kannata täällä palstalla vertailla, onko lahja onnistunut, jos jonkun lapsi pitää/ei pidä. Kohta jää lahja ostamatta kokonaan tai - niin kuin itse tein- ostaa sen isommalle, joka osaa paremmin hyödyntää ei-toivottuja lahjojakin ja usein ilahtuu kaikenlaisesta. Ostin karkkipussin ja leffalippuja, ja arvelen, että vaikka ei itse haluaisi niitä käyttää, osaa varmaan niitä myydä vaikka kavareilleen.
[quote author="Vierailija" time="13.12.2014 klo 22:54"]
[quote author="Vierailija" time="13.12.2014 klo 22:45"]Musta on jotenkin hämmentävää (kun mietin omaa lapsuuttani, siis 90-lukua), miten täällä vedotaan niin kovasti siihen, että lasten kuuluu saada just sitä samaa mitä kavereillakin on, muuten lahja on pettymys ja suoranaista julmuutta lasta kohtaan. Eikö lapsille opeteta enää että 1) joillakin on enemmän rahaa kuin toisilla ja 2) kenenkään arvo ei riipu siitä, mitä omistaa. Ja että ihan ylipäänsä kaikkea ei tarvi omistaa - asioista voi nauttia myös muuten. Vai koulukiusaamistako tässä ajatellaan? Kyllä sen juuriminen pitää hoitaa jotenkin muuten kuin vaatimalla, että kaikki ovat samanlaisia. [/quote] Samaa mieltä. Aikoinaan paras ystäväni oli varakkaasta perheestä, missä joululahjat olivat tyyliin pleikkaria, stigas, lemmikkejä, hienoja Barbin tarvikkeita ja muotijuttuja. Minä sain yleensä vaatteita ja piirustustarvikkeita. Joulun jälkeen pelailtiin sitten yhdessä kaverin pleikkarilla ja väritettiin värikynillä :)
[/quote]
Niinpä! Enpä saanut minäkään barbitaloa UUTENA jouluna. Mutta tietenkään ei tarkota, että joulupuuhun voi mitä vaan antaa:) yritetään oikeesti ilahduttaa omien varojen mukaan, mutta ei sen lahjan sikakallis tarvi olla, kun vähän järkeä käyttää! Jotain, mitä lapsi vois toivoa/vanhemmat ei pysty hankkimaan/välitä hankkia. Mikä ei tarkota, että pitää olla hittilelu tai hervoton paketti. Ei kai nyt kukaan odotakaan, että hyväntekeväisyydestä saatu lahja olis 30-50-100 euroa ainakin...
Ne pikkulahjat pitäis yhdistellä. Tai jos panostaa 5-10e, sen voi viedä vaikka joulupataan kolikoina. Lahjotetaan sydämestä eikä sädekehän kiillotukseen(:Yleensä lahjoja tulee ainakin pikkulapsille "liikaa". Musta 15-20 euroa vois olla aika sopiva hinta ja enemmän jos on varaa. Ite vein vähän vajaan 30e lahjan
Antaminen on näköjään taitolaji. Ei riitä, että sinulla on varaa ja resursseja. Se on huomattu tästä ketjusta. Antaminen on nimittäin sellaista, että annetaan jotain eikä odoteta mitään takaisin. Moni joulupuukeräykseen täällä pettynyt, ei ole oivaltanut sitä.
Jos laitat keräykseen legopaketin tai villasukat,se on siinä. Ei ole mitään hehkutusta sinulle tyyliin "olet upea ihminen kiitos kiitos. Olen ikuisesti kiitollinen ja kyynelsilmin liikutuksesta kumarran edessäsi." Oletetaan, että osallistujalle riittää se epämääräinen tietoisuus, että ehkä jossain joku varattoman perheen lapsi ilahtuu lahjasta
Mutta tätä ketjua lukiessa tulee ikävä aavistus, ettei se tosiaankaan riitä. Auttamisesta tehdään ehdollista, siitä tehdään iso numero, avunsaajat leimataa kiittämättömiksi surkimuksiksi, joille saa luvan kelvata vähän toisenluokan lahjoitus, kun kerta ovat vähän toisen luokan ihmisiä jo muutenkin... Ja kuinka kehtaavatkin olettaa saavansa jotain sellaista, mitä rikkaammissa (=paremmissa) perheissä! Tällaiset ajatuskulut ovat tuulleet kyllä vahvasti esiin täällä.
[quote author="Vierailija" time="14.12.2014 klo 01:03"]
Oma äitini vei ainakin tänään johonkin keräykseen lahjan jossa oli dödö,suihkugeeli,ponnareita,ripsiväri ja valokynä. 17 vuotiaalle tytölle tarkoitettu. Ite oon 17 ja mun mielestä ainakin ois hyvä lahja :)
[/quote]
Mun mielestä on hyvä lahja(: jos allergia pelottaa (jos ei järjestäjät selvitä, mutta yleensä kyllä pyritään, ettei esim suklaata allergiselle), viekää ensi vuonna vaatelahjakortti. Ja ei kaikki ole allergisia!:) vinkkilistassa on sitäpaitsi meikit, kosmetiikka ja pesuaineet. Hölmöt taas mesoaa.
[quote author="Vierailija" time="13.12.2014 klo 16:00"]
[quote author="Vierailija" time="13.12.2014 klo 15:52"]Vein juuri keräyspisteeseen uudet lahjat, taaperoikäiselle, leikki-ikäiselle ja teinille. Valitsin lahjat, joiden tiedän ilahduttavan ainakin omia lapsia. Paketti noin 12€/kpl. Nyt erehdyin lukemaan täältä, että koko keräys on pas**aa ja kukaan ei niitä paketteja halua. Tuli paha mieli. Hukkaanko meni? [/quote] No vähän halvat lahjat ostit. Omat lapsesi varmaan tykkäisivät ko jutuista koska saavat muutakin. Jos olisi ainoa lahja niin tykkäisivätkö silti? Muutaman euron lahjoja voi vähävaraisetkin yleensä ostaa. Itse ajattelen että esim joulupuu-keräys mahdollistaa vähävaraisten lapsille tunteen siitä että ovat samalla viivalla rikkaampien kavereidensa kanssa, jotka tietysti saavat lahjoiksi arvokkaampia juttuja. Eikä tarvi överiksi mennä ja ostaa kalleinta älypuhelinta, mutta jotain sellaista mihin lasten omilla vanhemmilla ei ole mahdollisuutta. Esim värityskirjan pystyy Suomessa kuka hyvänsä lapselleen ostamaan mutta kännykkää, uusia farkkuja tai kunnon meikkejä ei välttämättä pysty.
[/quote]
En jaksanut lukea tästä ketjusta kuin eka sivun pari kommenttia ja heti tuli viesti joka sai ärsytyksen potenssiin sata!!
Itse ajattelen että esim joulupuu-keräys mahdollistaa vähävaraisten lapsille tunteen siitä että ovat samalla viivalla rikkaampien kavereidensa kanssa, jotka tietysti saavat lahjoiksi arvokkaampia juttuja.
Miksi ihmeessä pitäisi lapsille opettaa näin harhaanjohtavaa illuusiota lapsesta saakka?? Maailma ei tule koskaan olemaan tasa-arvoinen paikka, jossa kaikilla olisi yhtä paljon maallista mammonaa, joten miksi ihmeessä valehdella tästä lapsille. Tulee aina olemaan niitä, joilla on enemmän ja niitä, joilla vähemmän, myös niitä joilla ei ole juuri mitään. Mutta törkeyden huippu on vaatia ILMAISEKSI yhtään mitään.
En tänä vuonna osallistunut ollenkaan, koska on tiukka rahatilanne. En ikinä antaisi kenellekään sukkia ja karkkia lahjaksi. Sain niitä itse joka joulu, koska vanhemmat ajatteli korvaavansa määrällä laadun, enkä koskaan saanut toivomaani lahjaa. Kaunis ajatus, mutta olisin ollut onnellinen siitä yhdestä toivomastani lelusta kuin kymmenestä pikkupaketista.
Hitto näitä joista kotiaskareet on ankeita lapsille jouluaattona. :D
Siis ymmärrättekö ollenkaan, että kaikille joulu ei ole mikään lahjajuhla, vaan perhe/sukujuhlapäivä jolloin nautitaan rauhasta, perheen ja suvun seurasta, ruuasta ja juomasta.
Lahjat ovat täysin toissijainen asia. Meillä ei ole koskaan joulua painoitettu lahjojen varaan, täysin kaupallista schaissea.
Meillä käydään hautausmaalla muistelemassa menneitä sukulaisia, sytytämme kynttilät, tulemme kotiin tai menemme sukulaisille, syödään hyvin, saunotaan, jutellaan, sitten saavat ne muutamat lahjat, riippuen niiden sisällöstä jatkamme iltaa. Voi hyvinkin olla että pestään pyykkiäkin jos tulee pussilakanaa, uutta paitaa jne. Ne eivät meidän joulumieltä huononna. :D
Kommentoin "kalsarilahjaa", mutta en ole saamassa joulupuusta tai mistään musstakaan mitään. Vaikka kritisoin, niin en ole "köyhä vaatimassa". Älkää nyt laittako minun kritiikkiäni köyhien piikkiin!
On nämä Joulupuu-keskustelut kyllä jänniä, mielenkiinnolla olen lukenut. Itse ostin yhden lahjan, teinipojalle 30e lahjakortin Stadiumiin ja karkkipussin. Olisi ollut enemmänkin rahaa laittaa, mutta en omillekaan läheisilleni juuri tuon kalliimpia lahjoja osta joten tuntui ihan riittävältä (lapsia minulla ei ole). Jonkun mielestä varmasti aika paska lahja (siis liian halpa, teinit kun jo hyvinkin ymmärtävät tuon rahan arvon perään), mutta uskallan kuitenkin toivoa että itse saaja on jos ei nyt mitenkään haltioissaan niin ainakin ihan ok tyytyväinen lahjaansa.
Ymmärrän kritiikin siitä, että joku sukkapari voi tuntua (jostakusta) lapsesta vähän valjulta lahjalta, mutta kyllähän se lahja on lahja ja joskus se ei ole niin mieleinen, ei sille mitään voi. Sen takia valitsin itse juuri hieman vanhemman lapsen jotta voin antaa lahjakortin, koska täysin vieraalle on oikeasti täysin mahdotonta ostaa jotain varmasti mieleistä. Nuo kalsarit ja hiuslenksut ovat ihan hyviä yleispäteviä lahjoja, eivät ne nyt varmaan iPhonelle vertaa vedä mutta minkäs teet, maailma on epäreilu paikka. Ja niinkuin joku sanoikin, ei aikuinen aina voi tietää mistä lapsi eniten tykkäisi, joten tärkeintä on varmaankin yrittää parhaansa ilahduttaa ja jos menee metsään niin c'est la vie. Uskon silti että hyvin moni lapsi saisi mielummin ne hiuslenksut kuin ei mitään.
[quote author="Vierailija" time="13.12.2014 klo 16:32"][quote author="Vierailija" time="13.12.2014 klo 16:27"]
Ei nyky-Suomessa ole niin köyhää, että lapsi ilahtuu jostain alusvaatteesta. Joululahjan kuuluisi olla jotain ekstraa. Sellaista vähän turhaa, jota ei olisi muutoin pakko ostaa.
[/quote]
No meillä on ilahtunut vaikkei vähävaraisia ollakaan.
Pilalle kasvatettuja mukuloita teillä jos ei osaa arvostaa vaatelahjoja.
[/quote]
Ei meiiläkään lapsi jostain alusvaatteesta ilahdu, vaikka vaatelahjoja arvostaakin. Niitä alusvaatteita kun ostetaan tarpeen mukaan joka tapauksessa. Niihin on aina rahaa. Muuten taas saa niitä vaatteita/vaatelahjakortteja lahjaksi ja tykkää niistä hirveästi, kun en turhaan niitä sille ostele, Silloin saa uudet jos edelliset on pienet tai puhki, koska rahaa ei ihan hirveästi ole, kun mies jäi onnettomuuden vuoksi työttömäksi.
[quote author="Vierailija" time="19.12.2014 klo 02:48"]
[quote author="Vierailija" time="18.12.2014 klo 15:34"]Ehkä se on sitten parempi, että se pieni tyttö tai poika ei saa yhtään lahjaa. Eikös se vasta noloa ole kertoa koulussa että en saanut mitään, kuin se että sain ponnareita ja namia. Kyllä se teinityttö on ihan varmasti kiitollinen vaate lahjoista. [/quote]Teinit toivovat vaatteita. Mutta eivätköhän siihenkin nämä köyhiä lapsia nöyryyteen kouluttavat keksisi antaa jotain sellaista mikä on kaikkea muuta kuin sellaista mitä teinit yleensä toivovat. Jos oikeasti haluaa ilahduttaa köyhää teiniä niin parasta on antaa lahjakortti nuortenvaateliikkeeseen jotta teini voi itse ostaa sopivan vaatteen. Näitä lahjoja valitessa kannattaa yrittää asettua lapsen asemaan:mitä itse toivoisin jos olisin hyvin köyhästä perheestä. Ja karkin lahjoittaminen on ylipäänsä huono idea. Kaikki eivät niitä edes voi syödä esimerkiksi joidenkin allergioiden vuoksi.
[/quote]
Siinä tapauksessa siis kaikki vaan lahjakortteja ostamaan on muuten hyvä idea saavat sitten lapset ostaa ihan mitä itse tykkää. Täytyy vaan toivoa että se lahja menee myös sinne minne on tarkoitettu.
Joulu meni jo. Voisitteko marttyyrit lopettaa jo.
[quote author="Vierailija" time="13.12.2014 klo 17:15"]
[quote author="Vierailija" time="13.12.2014 klo 17:03"]
Joka joulun alla täällä tapellaan. Silloin yksi joulu oli väittely siitä, onko villasukat -ska lahja vai ei.
[/quote]
Villasukat on paska lahja, koska minullakin niitä on jo kaksi isoa roskasäkillistä vaatehuoneessa, kun joka joulu niitä tuodaan lahjaksi. En käytä villasukkia, kuin hyvin harvoin. Villasukat kuuluu siihen lajiin juuri, että ilahduttaa lahjanantajaa eniten. Moni kutoo sukkia ihan ajankuluksi ja kun ei niitä mihinkään saa, jakaa lahjoiksi ja odottaa, että kaikki aivan pyörtyvät ihastuksesta.
Ainoat villasukat, joista olen ollut todella ilahtunut, oli mummon vanhoilla käsillään ihan juuri minulle kudotut sukat. Ei mitään rivisukkia, joista on kudottu ajankuluksi koko vuosi ja sitten niitä jaellaan koko suvulle lahjaksi, että päästään niistä eroon.
[/quote]
Kippaat kassillisen sukkia vaikkapa Fidaan ja ongelma ratkaistu.
[quote author="Vierailija" time="29.12.2014 klo 21:10"]
Minä sain joulupuun kautta ihanan lahjan, tulin siitä aidosti iloiseksi. 4 leffalippua, suklaarasia ja nuorten lehti.
[/quote]
Kiva että ilahduit, mutta aika kallis lahja tuo on - noin 50 euroa. Harvalla lahjoittajalla on varaa tuohon hintatasoon :/
[quote author="Vierailija" time="29.12.2014 klo 21:01"]Me toivottiin lapsille prinsessa barbeja, eikä saatu niitä. Lapsi sanoi että pukki ei tuonut prinsessabarbia, missä se on?
Selitin että pukki ei tuo kaikkea mitä lapsi toivoo. Itku tuli silti lapselta... :(
[/quote] oikeesti, sen barbien kyllä pystyy köyhäkin vanhempi halutessaan hankkimaan lapselleen, jos vain haluaa. Kuukaudessa 2 e säästöön joululahjaa varten, sen saa vaikka pulloja keräämällä. Jos siis viitsii.
Mun mielestä Suomessa pitäisi olla kerjääminen kielletty koska meillä on sossu ja kela jotka antavat jo koko vuoden rahaa köyhille lahjana. Jos sossusta ei heru rahaa erikseen lapsen joululahjaa varten niin silloin rahaa on jo annettu niin paljon että katsotaan sen kattavan lapsen joululahjan.
[quote author="Vierailija" time="14.12.2014 klo 10:06"][quote author="Vierailija" time="14.12.2014 klo 00:41"]
Mä oon oikeasti järkyttynyt näistä kirjoituksista täällä! Minkälaiseksi te olette ne lapsenne kasvattaneet jos mikään ei kelpaa ja täytyy olla kalliita lahjoja!? Meillä kyllä lapset tykkäävät uusista alusvaatteistakin ja niitä on saatu joululahjaksikin. Juuri ostin 8-vuotiaalle tytölleni ja tyttö oli niistä ihan täpinöissään. Maksoi 9,90. Ja lisättäköön että olemme varakkaita!
[/quote]
Ne lapset saa varmaan muutakin. Kokeile jouluna, että saavat vain pari lahjaa. Toiseen 10 alusvaatteet ja toiseen värityskirja.
[/quote]
Meillä ei ikinä saa enempää kuin pari lahjaa?
Ei sitä tavara krääsää tarvitse. Mieluummin käyttötarpeeseen. Leluja on jo ennestään ihan liikaa.