Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Taisi mennä Joulupuu lahjoitus hukkaan :(

Vierailija
13.12.2014 |

Vein juuri keräyspisteeseen uudet lahjat, taaperoikäiselle, leikki-ikäiselle ja teinille. Valitsin lahjat, joiden tiedän ilahduttavan ainakin omia lapsia. Paketti noin 12€/kpl.

Nyt erehdyin lukemaan täältä, että koko keräys on pas**aa ja kukaan ei niitä paketteja halua.
Tuli paha mieli. Hukkaanko meni?

Kommentit (358)

Vierailija
301/358 |
14.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.12.2014 klo 01:03"]Oma äitini vei ainakin tänään johonkin keräykseen lahjan jossa oli dödö,suihkugeeli,ponnareita,ripsiväri ja valokynä. 17 vuotiaalle tytölle tarkoitettu. Ite oon 17 ja mun mielestä ainakin ois hyvä lahja :) 
[/quote]
Muuten kyllä hyvä lahja, mutta eikös valokynä ole vähän varttuneempien juttu? Itse en ainakaan vielä 25-vuotiaanakaan käytä, pitäisukö?

Vierailija
302/358 |
14.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.12.2014 klo 10:51"]

Antaminen on näköjään taitolaji. Ei riitä, että sinulla on varaa ja resursseja. Se on huomattu tästä ketjusta. Antaminen on nimittäin sellaista, että annetaan jotain eikä odoteta mitään takaisin. Moni joulupuukeräykseen täällä pettynyt, ei ole oivaltanut sitä.

Jos laitat keräykseen legopaketin tai villasukat,se on siinä. Ei ole mitään hehkutusta sinulle tyyliin "olet upea ihminen kiitos kiitos. Olen ikuisesti kiitollinen ja kyynelsilmin liikutuksesta kumarran edessäsi." Oletetaan, että osallistujalle riittää se epämääräinen tietoisuus, että ehkä jossain joku varattoman perheen lapsi ilahtuu lahjasta

Mutta tätä ketjua lukiessa tulee ikävä aavistus, ettei se tosiaankaan riitä. Auttamisesta tehdään ehdollista, siitä tehdään iso numero, avunsaajat leimataa kiittämättömiksi surkimuksiksi, joille saa luvan kelvata vähän toisenluokan lahjoitus, kun kerta ovat vähän toisen luokan ihmisiä jo muutenkin... Ja kuinka kehtaavatkin olettaa saavansa jotain sellaista, mitä rikkaammissa (=paremmissa) perheissä! Tällaiset ajatuskulut ovat tuulleet kyllä vahvasti esiin täällä.

[/quote]

Jos joku jotain ylitsevuotavaa kiitollisuutta ja hehkutusta odottaa, niin tuskin osallistuu Joulupuu-keräykseen, jossa sekä antajaa että vastaanottajaa ei edes tiedetä.

Vuodatuksesi sopii ehkä yhteen tuntemaani ihmiseen, joka antoi vähävaraiselle tutulle kaksi säkillistä 80-luvun rikkinäisiä vaatteita ja liikuttui kyyneliin omasta anteliaisuudestaan, mutta ei oikein Joulupuu-keräykseen. Eikä varsinkaan anonyymiin AV-palstakeskusteluun ko. keräyksestä. Täällä kun on vähän paha rummuttaa omaa rintaansa, kun kukaan ei edes tiedä, kuka olet.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
303/358 |
14.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.12.2014 klo 16:33"]

Nolo teinin sanoa koulussa, että no minä sain kalsarit, kun muut ovat saaneet jotain oikeasti mukavaa.

[/quote]

No jos haluaa kertoa kavereille, niin omapa on valintansa.

Mä lähden muuten kohta Tokmannille kalsarikauppaan, kun pojat toivoivat niitä joululahjaksi.

Vierailija
304/358 |
14.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luulin, että tämä Joulupuu-keräys oli se, jossa lapset ovat esittäneet toiveitaan ja lahjat ostetaan toiveiden mukaan, mutta ei sitten ilmeisesti olekaan. Tietääkö kukaan, mikä tämä toivelahja-keräys on...muistan täällä Tampereella joskus olleen sellainen.

En minäkään viitsi ostaa tuntemattomille mitä sattuu -lahjoja.

Vaikka olisi kuinka kallis, mistä voin tietää, onko sille käyttöä - mieluummin antaisin sitten vaikka rahana. Lasten kalsarit laittaisin vanhempien pakettiin, he niistä enemmän ilahtuvat, jos ei ole rahaa käydä niitä ostamassa. 

Vierailija
305/358 |
14.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.12.2014 klo 16:10"]

[quote author="Vierailija" time="13.12.2014 klo 16:06"]

[quote author="Vierailija" time="13.12.2014 klo 16:00"]

[quote author="Vierailija" time="13.12.2014 klo 15:52"]Vein juuri keräyspisteeseen uudet lahjat, taaperoikäiselle, leikki-ikäiselle ja teinille. Valitsin lahjat, joiden tiedän ilahduttavan ainakin omia lapsia. Paketti noin 12€/kpl. Nyt erehdyin lukemaan täältä, että koko keräys on pas**aa ja kukaan ei niitä paketteja halua. Tuli paha mieli. Hukkaanko meni? [/quote] No vähän halvat lahjat ostit. Omat lapsesi varmaan tykkäisivät ko jutuista koska saavat muutakin. Jos olisi ainoa lahja niin tykkäisivätkö silti? Muutaman euron lahjoja voi vähävaraisetkin yleensä ostaa. Itse ajattelen että esim joulupuu-keräys mahdollistaa vähävaraisten lapsille tunteen siitä että ovat samalla viivalla rikkaampien kavereidensa kanssa, jotka tietysti saavat lahjoiksi arvokkaampia juttuja. Eikä tarvi överiksi mennä ja ostaa kalleinta älypuhelinta, mutta jotain sellaista mihin lasten omilla vanhemmilla ei ole mahdollisuutta. Esim värityskirjan pystyy Suomessa kuka hyvänsä lapselleen ostamaan mutta kännykkää, uusia farkkuja tai kunnon meikkejä ei välttämättä pysty.

[/quote]

Näin minäkin olen ajatellut. Jos laitan 40 euroa avustukseen, olen ostanut mieluummin vain yhden lahjan ja katsonut, että se olisi sellaista, mitä ei omat vanhemmat pysty ostamaan. Nämä lapset saavat varmaan vanhemmiltaan jo euron värityskirjoja ja tikkaripussin. Mutta eivät juuri sitä nukkea, mikä on tällä hetkellä se kovin sana lasten keskuudessa.

Tämä juontaa juurensa siitä, että vieläkin muistan, kuinka lapsena odotin barbienukkea. Ne olivat 70-luvulla meille tytöille se suurin haave. Mutta sain jouluna villasukkia ja suklaakonvehteja erillisessä peltirasiassa ja monta muuta pientä pakettia. Äitini perusteli sen sillä, että oot varmaan onnellisempi kuitenkin, kun sait useamman paketin, kun jotain nukkea.

Me aikuiset niin mielellämme määrittelemme, mistä lapsi saisi olla onnellinen. Minä olisin ollut onnellisempi ilman niitä muutamaa pientä pakettia, jos se raha olisi käytetty siihen kauan haaveilemaani nukkeen.

[/quote]

Eli summa summarum, toiset vähävaraiset jolla ei ole 40 euroa laittaa lahjoihin, eivät saisi osallistua lainkaan?

[/quote]Toisten vähävaraisten ei tarvi osallistua jos tarvii tänne tulla nurisemaan kun "hyväähyvyyttä" -elettä ei ehkä arvostetakaan, ja nyyh. Sanoin "ehkä" - useimmat lahjoista varmasti ilahduttavat mutta ne tarinat eivät päädy tänne - ja lisään vielä: jos on itsellä tiukkaa, miksi osallistua? osallistukoon ne joilla siihen on oikeasti varaa. Ei Joulupuu ole mitään hyvän omantunnon hankintaa vaan tahtoa ilahduttaa pyyteettömästi jotakuta vähävaraista. Ihan oikeasti on niitä perheitä joissa lapsilla ei ole ne parhaat oltavat. 

Vierailija
306/358 |
14.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.12.2014 klo 13:09"][quote author="Vierailija" time="13.12.2014 klo 16:10"]

[quote author="Vierailija" time="13.12.2014 klo 16:06"]

[quote author="Vierailija" time="13.12.2014 klo 16:00"]

[quote author="Vierailija" time="13.12.2014 klo 15:52"]Vein juuri keräyspisteeseen uudet lahjat, taaperoikäiselle, leikki-ikäiselle ja teinille. Valitsin lahjat, joiden tiedän ilahduttavan ainakin omia lapsia. Paketti noin 12€/kpl. Nyt erehdyin lukemaan täältä, että koko keräys on pas**aa ja kukaan ei niitä paketteja halua. Tuli paha mieli. Hukkaanko meni? [/quote] No vähän halvat lahjat ostit. Omat lapsesi varmaan tykkäisivät ko jutuista koska saavat muutakin. Jos olisi ainoa lahja niin tykkäisivätkö silti? Muutaman euron lahjoja voi vähävaraisetkin yleensä ostaa. Itse ajattelen että esim joulupuu-keräys mahdollistaa vähävaraisten lapsille tunteen siitä että ovat samalla viivalla rikkaampien kavereidensa kanssa, jotka tietysti saavat lahjoiksi arvokkaampia juttuja. Eikä tarvi överiksi mennä ja ostaa kalleinta älypuhelinta, mutta jotain sellaista mihin lasten omilla vanhemmilla ei ole mahdollisuutta. Esim värityskirjan pystyy Suomessa kuka hyvänsä lapselleen ostamaan mutta kännykkää, uusia farkkuja tai kunnon meikkejä ei välttämättä pysty.

[/quote]

Näin minäkin olen ajatellut. Jos laitan 40 euroa avustukseen, olen ostanut mieluummin vain yhden lahjan ja katsonut, että se olisi sellaista, mitä ei omat vanhemmat pysty ostamaan. Nämä lapset saavat varmaan vanhemmiltaan jo euron värityskirjoja ja tikkaripussin. Mutta eivät juuri sitä nukkea, mikä on tällä hetkellä se kovin sana lasten keskuudessa.

Tämä juontaa juurensa siitä, että vieläkin muistan, kuinka lapsena odotin barbienukkea. Ne olivat 70-luvulla meille tytöille se suurin haave. Mutta sain jouluna villasukkia ja suklaakonvehteja erillisessä peltirasiassa ja monta muuta pientä pakettia. Äitini perusteli sen sillä, että oot varmaan onnellisempi kuitenkin, kun sait useamman paketin, kun jotain nukkea.

Me aikuiset niin mielellämme määrittelemme, mistä lapsi saisi olla onnellinen. Minä olisin ollut onnellisempi ilman niitä muutamaa pientä pakettia, jos se raha olisi käytetty siihen kauan haaveilemaani nukkeen.

[/quote]

Eli summa summarum, toiset vähävaraiset jolla ei ole 40 euroa laittaa lahjoihin, eivät saisi osallistua lainkaan?

[/quote]Toisten vähävaraisten ei tarvi osallistua jos tarvii tänne tulla nurisemaan kun "hyväähyvyyttä" -elettä ei ehkä arvostetakaan, ja nyyh. Sanoin "ehkä" - useimmat lahjoista varmasti ilahduttavat mutta ne tarinat eivät päädy tänne - ja lisään vielä: jos on itsellä tiukkaa, miksi osallistua? osallistukoon ne joilla siihen on oikeasti varaa. Ei Joulupuu ole mitään hyvän omantunnon hankintaa vaan tahtoa ilahduttaa pyyteettömästi jotakuta vähävaraista. Ihan oikeasti on niitä perheitä joissa lapsilla ei ole ne parhaat oltavat. 
[/quote]

No miksei vähävaraiset saa lahjoittaa vähästäkin?

Vierailija
307/358 |
14.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.12.2014 klo 13:03"]Luulin, että tämä Joulupuu-keräys oli se, jossa lapset ovat esittäneet toiveitaan ja lahjat ostetaan toiveiden mukaan, mutta ei sitten ilmeisesti olekaan. Tietääkö kukaan, mikä tämä toivelahja-keräys on...muistan täällä Tampereella joskus olleen sellainen.

En minäkään viitsi ostaa tuntemattomille mitä sattuu -lahjoja.

Vaikka olisi kuinka kallis, mistä voin tietää, onko sille käyttöä - mieluummin antaisin sitten vaikka rahana. Lasten kalsarit laittaisin vanhempien pakettiin, he niistä enemmän ilahtuvat, jos ei ole rahaa käydä niitä ostamassa. 
[/quote]

Meillä joulupuu keräys oli nimenomaan sellainen mihin perhetyöntekijä pyysi lapsilta lahjatoiveen. Eli puuhun kiinnitettiin lappu jossa toivottiin jotakin tiettyä. Ilmeisesti monissa paikoissa ei ole saanut antaa toivetta, on vain kerrottu lasten ikä ja sukupuoli..

Vierailija
308/358 |
14.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleensä ainakin Suomessa vähempituloisimmat ovat innokkaimpia lahjoittajia.

Vierailija
309/358 |
14.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.12.2014 klo 13:12"]

[quote author="Vierailija" time="14.12.2014 klo 13:09"][quote author="Vierailija" time="13.12.2014 klo 16:10"] [quote author="Vierailija" time="13.12.2014 klo 16:06"] [quote author="Vierailija" time="13.12.2014 klo 16:00"] [quote author="Vierailija" time="13.12.2014 klo 15:52"]Vein juuri keräyspisteeseen uudet lahjat, taaperoikäiselle, leikki-ikäiselle ja teinille. Valitsin lahjat, joiden tiedän ilahduttavan ainakin omia lapsia. Paketti noin 12€/kpl. Nyt erehdyin lukemaan täältä, että koko keräys on pas**aa ja kukaan ei niitä paketteja halua. Tuli paha mieli. Hukkaanko meni? [/quote] No vähän halvat lahjat ostit. Omat lapsesi varmaan tykkäisivät ko jutuista koska saavat muutakin. Jos olisi ainoa lahja niin tykkäisivätkö silti? Muutaman euron lahjoja voi vähävaraisetkin yleensä ostaa. Itse ajattelen että esim joulupuu-keräys mahdollistaa vähävaraisten lapsille tunteen siitä että ovat samalla viivalla rikkaampien kavereidensa kanssa, jotka tietysti saavat lahjoiksi arvokkaampia juttuja. Eikä tarvi överiksi mennä ja ostaa kalleinta älypuhelinta, mutta jotain sellaista mihin lasten omilla vanhemmilla ei ole mahdollisuutta. Esim värityskirjan pystyy Suomessa kuka hyvänsä lapselleen ostamaan mutta kännykkää, uusia farkkuja tai kunnon meikkejä ei välttämättä pysty. [/quote]   Näin minäkin olen ajatellut. Jos laitan 40 euroa avustukseen, olen ostanut mieluummin vain yhden lahjan ja katsonut, että se olisi sellaista, mitä ei omat vanhemmat pysty ostamaan. Nämä lapset saavat varmaan vanhemmiltaan jo euron värityskirjoja ja tikkaripussin. Mutta eivät juuri sitä nukkea, mikä on tällä hetkellä se kovin sana lasten keskuudessa. Tämä juontaa juurensa siitä, että vieläkin muistan, kuinka lapsena odotin barbienukkea. Ne olivat 70-luvulla meille tytöille se suurin haave. Mutta sain jouluna villasukkia ja suklaakonvehteja erillisessä peltirasiassa ja monta muuta pientä pakettia. Äitini perusteli sen sillä, että oot varmaan onnellisempi kuitenkin, kun sait useamman paketin, kun jotain nukkea. Me aikuiset niin mielellämme määrittelemme, mistä lapsi saisi olla onnellinen. Minä olisin ollut onnellisempi ilman niitä muutamaa pientä pakettia, jos se raha olisi käytetty siihen kauan haaveilemaani nukkeen. [/quote]   Eli summa summarum, toiset vähävaraiset jolla ei ole 40 euroa laittaa lahjoihin, eivät saisi osallistua lainkaan? [/quote]Toisten vähävaraisten ei tarvi osallistua jos tarvii tänne tulla nurisemaan kun "hyväähyvyyttä" -elettä ei ehkä arvostetakaan, ja nyyh. Sanoin "ehkä" - useimmat lahjoista varmasti ilahduttavat mutta ne tarinat eivät päädy tänne - ja lisään vielä: jos on itsellä tiukkaa, miksi osallistua? osallistukoon ne joilla siihen on oikeasti varaa. Ei Joulupuu ole mitään hyvän omantunnon hankintaa vaan tahtoa ilahduttaa pyyteettömästi jotakuta vähävaraista. Ihan oikeasti on niitä perheitä joissa lapsilla ei ole ne parhaat oltavat.  [/quote] No miksei vähävaraiset saa lahjoittaa vähästäkin?

[/quote]Saa lahjoittaa eikä sillä lahjan arvolla ole väliä. Pointtini oli se että täällä av:lla on jo monessa ketjussa ollut sama virsi tyyliin "kun vähästä laitoimme" ja suurin piirtein oma talous kaatuu siihen. Mitä järkeä sellaisessa anteliaisuudessa on että itse on puilla paljailla ja sitten harmitellaan ettei lahja kelpaa. Voi osallistua sitten kun siihen  on oikeasti varaa eikä tarvi tehdä numeroa siitä että ollaan köyhiä mutta silti autetaan. Sädekehän kiillotukselta se ennemmin vaikuttaa. Lapsi ei sen lahjan arvoa tiedä joten mielestäni noiden summien luettelemisen voisi unohtaa kokonaan. 

Vierailija
310/358 |
14.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.12.2014 klo 13:26"][quote author="Vierailija" time="14.12.2014 klo 13:12"]

[quote author="Vierailija" time="14.12.2014 klo 13:09"][quote author="Vierailija" time="13.12.2014 klo 16:10"] [quote author="Vierailija" time="13.12.2014 klo 16:06"] [quote author="Vierailija" time="13.12.2014 klo 16:00"] [quote author="Vierailija" time="13.12.2014 klo 15:52"]Vein juuri keräyspisteeseen uudet lahjat, taaperoikäiselle, leikki-ikäiselle ja teinille. Valitsin lahjat, joiden tiedän ilahduttavan ainakin omia lapsia. Paketti noin 12€/kpl. Nyt erehdyin lukemaan täältä, että koko keräys on pas**aa ja kukaan ei niitä paketteja halua. Tuli paha mieli. Hukkaanko meni? [/quote] No vähän halvat lahjat ostit. Omat lapsesi varmaan tykkäisivät ko jutuista koska saavat muutakin. Jos olisi ainoa lahja niin tykkäisivätkö silti? Muutaman euron lahjoja voi vähävaraisetkin yleensä ostaa. Itse ajattelen että esim joulupuu-keräys mahdollistaa vähävaraisten lapsille tunteen siitä että ovat samalla viivalla rikkaampien kavereidensa kanssa, jotka tietysti saavat lahjoiksi arvokkaampia juttuja. Eikä tarvi överiksi mennä ja ostaa kalleinta älypuhelinta, mutta jotain sellaista mihin lasten omilla vanhemmilla ei ole mahdollisuutta. Esim värityskirjan pystyy Suomessa kuka hyvänsä lapselleen ostamaan mutta kännykkää, uusia farkkuja tai kunnon meikkejä ei välttämättä pysty. [/quote]   Näin minäkin olen ajatellut. Jos laitan 40 euroa avustukseen, olen ostanut mieluummin vain yhden lahjan ja katsonut, että se olisi sellaista, mitä ei omat vanhemmat pysty ostamaan. Nämä lapset saavat varmaan vanhemmiltaan jo euron värityskirjoja ja tikkaripussin. Mutta eivät juuri sitä nukkea, mikä on tällä hetkellä se kovin sana lasten keskuudessa. Tämä juontaa juurensa siitä, että vieläkin muistan, kuinka lapsena odotin barbienukkea. Ne olivat 70-luvulla meille tytöille se suurin haave. Mutta sain jouluna villasukkia ja suklaakonvehteja erillisessä peltirasiassa ja monta muuta pientä pakettia. Äitini perusteli sen sillä, että oot varmaan onnellisempi kuitenkin, kun sait useamman paketin, kun jotain nukkea. Me aikuiset niin mielellämme määrittelemme, mistä lapsi saisi olla onnellinen. Minä olisin ollut onnellisempi ilman niitä muutamaa pientä pakettia, jos se raha olisi käytetty siihen kauan haaveilemaani nukkeen. [/quote]   Eli summa summarum, toiset vähävaraiset jolla ei ole 40 euroa laittaa lahjoihin, eivät saisi osallistua lainkaan? [/quote]Toisten vähävaraisten ei tarvi osallistua jos tarvii tänne tulla nurisemaan kun "hyväähyvyyttä" -elettä ei ehkä arvostetakaan, ja nyyh. Sanoin "ehkä" - useimmat lahjoista varmasti ilahduttavat mutta ne tarinat eivät päädy tänne - ja lisään vielä: jos on itsellä tiukkaa, miksi osallistua? osallistukoon ne joilla siihen on oikeasti varaa. Ei Joulupuu ole mitään hyvän omantunnon hankintaa vaan tahtoa ilahduttaa pyyteettömästi jotakuta vähävaraista. Ihan oikeasti on niitä perheitä joissa lapsilla ei ole ne parhaat oltavat.  [/quote] No miksei vähävaraiset saa lahjoittaa vähästäkin?

[/quote]Saa lahjoittaa eikä sillä lahjan arvolla ole väliä. Pointtini oli se että täällä av:lla on jo monessa ketjussa ollut sama virsi tyyliin "kun vähästä laitoimme" ja suurin piirtein oma talous kaatuu siihen. Mitä järkeä sellaisessa anteliaisuudessa on että itse on puilla paljailla ja sitten harmitellaan ettei lahja kelpaa. Voi osallistua sitten kun siihen  on oikeasti varaa eikä tarvi tehdä numeroa siitä että ollaan köyhiä mutta silti autetaan. Sädekehän kiillotukselta se ennemmin vaikuttaa. Lapsi ei sen lahjan arvoa tiedä joten mielestäni noiden summien luettelemisen voisi unohtaa kokonaan. 
[/quote]

No samalla tavalla täällä on niitä tyyppejä jotka niistä lahjoista valittaa. Ei tämä palsta kerro todellisuutta.

Minusta vaan on turha teilata vähävaraisia auttajia, tuntuu se tyhmältä kun muut arvostelee lahjan huonoksi. Minusta lahjan antajan kuuluukin tuntea olonsa hyväksi, ei ksi muuten kukaan lahjoittaisi mitään?

Vierailija
311/358 |
14.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.12.2014 klo 02:18"]

Minun 11-vuotiaani oli tänään omin luvin käynyt hakemassa joulupuusta 12-vuotiaan tytön lapun (koska ei ollut löytänyt 11-vuotiasta), käynyt ostamassa baby lips-huulirasvan ja 15 euron lahjakortin h&m:lle ja vienyt ne paketoitavaksi joulupuupisteelle. Lahjoja, joita on toivonut itselleen. Olin sanaton kun kertoi tästä :)

[/quote]

mun mielestä tällaiseen tiivistyy, tai siis pitäisi tiivistyä, koko keräyksen idea. Mietitään mistä joku saattaisi ilahtua ja annetaan saamatta itse mitään takaisin. Tämäkin 11v-tyttö on todennäköisesti fiksumpi ja kultaisempi kuin suurin osa täällä riitelijöistä.

Onnittelut upeasta tyttärestä sinulle joka tämän kerroit, saat olla ylpeä!

Vierailija
312/358 |
14.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.12.2014 klo 10:09"]

[quote author="Vierailija" time="14.12.2014 klo 10:06"][quote author="Vierailija" time="14.12.2014 klo 00:41"] Mä oon oikeasti järkyttynyt näistä kirjoituksista täällä! Minkälaiseksi te olette ne lapsenne kasvattaneet jos mikään ei kelpaa ja täytyy olla kalliita lahjoja!? Meillä kyllä lapset tykkäävät uusista alusvaatteistakin ja niitä on saatu joululahjaksikin. Juuri ostin 8-vuotiaalle tytölleni ja tyttö oli niistä ihan täpinöissään. Maksoi 9,90. Ja lisättäköön että olemme varakkaita! [/quote] Ne lapset saa varmaan muutakin. Kokeile jouluna, että saavat vain pari lahjaa. Toiseen 10 alusvaatteet ja toiseen värityskirja.  [/quote] Meillä ei ikinä saa enempää kuin pari lahjaa? Ei sitä tavara krääsää tarvitse. Mieluummin käyttötarpeeseen. Leluja on jo ennestään ihan liikaa.

[/quote]aivan...mutta niissä vähävaraisissa perheissä ei ehkä ole. Teillä ilmeisesti ostetaan läpi vuoden "liikaa" mutta keräysten lapset ovat koko vuoden aika lailla ilman. 

Vierailija
313/358 |
14.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.12.2014 klo 01:34"]12v-tytölle Starbucks-muki, jonka sisällä suihkugeeli ja 20 e lahjakortti vaatekauppaan. Mitä mieltä?
[/quote]

Tuntemattomalle yli 30€ on aika iso raha mutta ihana lahja :)

Vierailija
314/358 |
14.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.12.2014 klo 13:38"][quote author="Vierailija" time="14.12.2014 klo 10:09"]

[quote author="Vierailija" time="14.12.2014 klo 10:06"][quote author="Vierailija" time="14.12.2014 klo 00:41"] Mä oon oikeasti järkyttynyt näistä kirjoituksista täällä! Minkälaiseksi te olette ne lapsenne kasvattaneet jos mikään ei kelpaa ja täytyy olla kalliita lahjoja!? Meillä kyllä lapset tykkäävät uusista alusvaatteistakin ja niitä on saatu joululahjaksikin. Juuri ostin 8-vuotiaalle tytölleni ja tyttö oli niistä ihan täpinöissään. Maksoi 9,90. Ja lisättäköön että olemme varakkaita! [/quote] Ne lapset saa varmaan muutakin. Kokeile jouluna, että saavat vain pari lahjaa. Toiseen 10 alusvaatteet ja toiseen värityskirja.  [/quote] Meillä ei ikinä saa enempää kuin pari lahjaa? Ei sitä tavara krääsää tarvitse. Mieluummin käyttötarpeeseen. Leluja on jo ennestään ihan liikaa.

[/quote]aivan...mutta niissä vähävaraisissa perheissä ei ehkä ole. Teillä ilmeisesti ostetaan läpi vuoden "liikaa" mutta keräysten lapset ovat koko vuoden aika lailla ilman. 
[/quote]

Vähävaraisilla sossun asiakkailla on just eniten krääsää kun sitä pakonomaisesti ostetaan lisää "kun muillakin on"

Vierailija
315/358 |
14.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.12.2014 klo 08:34"]Nää on vaikeita asioita. Tuollakin mahtaa olla monenlaista perhettä. Tulee mieleen takavuosilta perhe, jossa perhe menetti kaiken tulipalossa - vakuutukset olivat kyllä kunnossa, mutta sehän vie kauan saada sieltä mitään ja jokainen voi miettiä, että jos mitään ei jää jäljelle, niin paljon siinä on sellaista, mitä ei mikään vakuutus korvaa, vaikkapa työtodistukset (omani menivät sen jälkeen kassalippaaseen), kun välttämättä niitä firmoja, missä on joskus ollut ei enää edes ole ja uusia ei voi siksi saada. Tuossakin tapauksessa palo oli ulkopuolisen aiheuttama. Itse olin silloin pieni, mutta vanhempani auttoivat heitä ja ihan kaikki kyllä kelpasi. 
[/quote] off topic, mutta tämän takia skannaan kaikki todistukset, tärkeät valokuvat yms saman tien ja tallennan sähköpostiini.

Vierailija
316/358 |
14.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.12.2014 klo 00:45"][quote author="Vierailija" time="13.12.2014 klo 17:57"]

[quote author="Vierailija" time="13.12.2014 klo 17:39"]

Mitä maria ja joosef hyötyi mirhasta ja suitsukkeesta. Miten ne matkassa auttoivat?

[/quote]

jaa-a. Myivät varmaan huutonetissä.

[/quote]

haukuttuaan ensin halpahallikamaksi. Kullan varmaan veivät panttilainaamoon.
[/quote] ja saamallaan käteisellä ostivat J:lle kaljaa ja M:lle lonkeroita.

Vierailija
317/358 |
14.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.12.2014 klo 13:33"]

[quote author="Vierailija" time="14.12.2014 klo 13:26"][quote author="Vierailija" time="14.12.2014 klo 13:12"] [quote author="Vierailija" time="14.12.2014 klo 13:09"][quote author="Vierailija" time="13.12.2014 klo 16:10"] [quote author="Vierailija" time="13.12.2014 klo 16:06"] [quote author="Vierailija" time="13.12.2014 klo 16:00"] [quote author="Vierailija" time="13.12.2014 klo 15:52"]Vein juuri keräyspisteeseen uudet lahjat, taaperoikäiselle, leikki-ikäiselle ja teinille. Valitsin lahjat, joiden tiedän ilahduttavan ainakin omia lapsia. Paketti noin 12€/kpl. Nyt erehdyin lukemaan täältä, että koko keräys on pas**aa ja kukaan ei niitä paketteja halua. Tuli paha mieli. Hukkaanko meni? [/quote] No vähän halvat lahjat ostit. Omat lapsesi varmaan tykkäisivät ko jutuista koska saavat muutakin. Jos olisi ainoa lahja niin tykkäisivätkö silti? Muutaman euron lahjoja voi vähävaraisetkin yleensä ostaa. Itse ajattelen että esim joulupuu-keräys mahdollistaa vähävaraisten lapsille tunteen siitä että ovat samalla viivalla rikkaampien kavereidensa kanssa, jotka tietysti saavat lahjoiksi arvokkaampia juttuja. Eikä tarvi överiksi mennä ja ostaa kalleinta älypuhelinta, mutta jotain sellaista mihin lasten omilla vanhemmilla ei ole mahdollisuutta. Esim värityskirjan pystyy Suomessa kuka hyvänsä lapselleen ostamaan mutta kännykkää, uusia farkkuja tai kunnon meikkejä ei välttämättä pysty. [/quote]   Näin minäkin olen ajatellut. Jos laitan 40 euroa avustukseen, olen ostanut mieluummin vain yhden lahjan ja katsonut, että se olisi sellaista, mitä ei omat vanhemmat pysty ostamaan. Nämä lapset saavat varmaan vanhemmiltaan jo euron värityskirjoja ja tikkaripussin. Mutta eivät juuri sitä nukkea, mikä on tällä hetkellä se kovin sana lasten keskuudessa. Tämä juontaa juurensa siitä, että vieläkin muistan, kuinka lapsena odotin barbienukkea. Ne olivat 70-luvulla meille tytöille se suurin haave. Mutta sain jouluna villasukkia ja suklaakonvehteja erillisessä peltirasiassa ja monta muuta pientä pakettia. Äitini perusteli sen sillä, että oot varmaan onnellisempi kuitenkin, kun sait useamman paketin, kun jotain nukkea. Me aikuiset niin mielellämme määrittelemme, mistä lapsi saisi olla onnellinen. Minä olisin ollut onnellisempi ilman niitä muutamaa pientä pakettia, jos se raha olisi käytetty siihen kauan haaveilemaani nukkeen. [/quote]   Eli summa summarum, toiset vähävaraiset jolla ei ole 40 euroa laittaa lahjoihin, eivät saisi osallistua lainkaan? [/quote]Toisten vähävaraisten ei tarvi osallistua jos tarvii tänne tulla nurisemaan kun "hyväähyvyyttä" -elettä ei ehkä arvostetakaan, ja nyyh. Sanoin "ehkä" - useimmat lahjoista varmasti ilahduttavat mutta ne tarinat eivät päädy tänne - ja lisään vielä: jos on itsellä tiukkaa, miksi osallistua? osallistukoon ne joilla siihen on oikeasti varaa. Ei Joulupuu ole mitään hyvän omantunnon hankintaa vaan tahtoa ilahduttaa pyyteettömästi jotakuta vähävaraista. Ihan oikeasti on niitä perheitä joissa lapsilla ei ole ne parhaat oltavat.  [/quote] No miksei vähävaraiset saa lahjoittaa vähästäkin? [/quote]Saa lahjoittaa eikä sillä lahjan arvolla ole väliä. Pointtini oli se että täällä av:lla on jo monessa ketjussa ollut sama virsi tyyliin "kun vähästä laitoimme" ja suurin piirtein oma talous kaatuu siihen. Mitä järkeä sellaisessa anteliaisuudessa on että itse on puilla paljailla ja sitten harmitellaan ettei lahja kelpaa. Voi osallistua sitten kun siihen  on oikeasti varaa eikä tarvi tehdä numeroa siitä että ollaan köyhiä mutta silti autetaan. Sädekehän kiillotukselta se ennemmin vaikuttaa. Lapsi ei sen lahjan arvoa tiedä joten mielestäni noiden summien luettelemisen voisi unohtaa kokonaan.  [/quote] No samalla tavalla täällä on niitä tyyppejä jotka niistä lahjoista valittaa. Ei tämä palsta kerro todellisuutta. Minusta vaan on turha teilata vähävaraisia auttajia, tuntuu se tyhmältä kun muut arvostelee lahjan huonoksi. Minusta lahjan antajan kuuluukin tuntea olonsa hyväksi, ei ksi muuten kukaan lahjoittaisi mitään?

[/quote]Ihan näin kiteytetysti:  mulla ei ole varaa tänä vuonna osallistua, ostan lahjat omille lapsilleni, heidän toiveitaan kuunnellen, en muille. Osallistun sitten kun siihen on varaa eikä harmita se ettei lahjani ehkä kelvannutkaan. Jos nyt laittaisin sen 20 euroa tai jotain lahjaan joka ei mahdollisesti olekaan vastaanottajan toivelahja, ajattelisin että ok, sen 20 euroa/40 euroa olisin voinut sijoittaa johonkin meilläkin. Sitten kun minulla on varaa, ei heilautua taloudellisesti eikä henkisesti se menikö lahjavalinta ihan nappiin koska parhaani yritin ja siihen oli varaakin. Hyvä että vähävaraisetkin haluavat auttaa mutta alkaa nyppiä tuo sävy jolla tänne tullaan kerta toisensa jälkeen avautumaan "sijoitin lahjaan niin ja niin paljon eikä se varmasti kelpaakaan :( " Älkää lahjoittako jos se on niin vaikeaa että pitää rakennella skenaarioita siitä miten lahjaanne suhtaudutaan ja mihin se kuitenkin päätyy (kirpparille/rahoilla ostetaan kaljaa jne). Kyse on yhdestä tai kahdesta pienestä lahjasta, ei elämästä ja kuolemasta. Jollekin lapselle se yksikin lahja on kuitenkin enemmän kuin nolla. Ei ne aikuisten keskenkään annetut lahjat yleensä osu ihan kohdilleen. 

Oman anonyymin lahjoitukseni teen tänä vuonna kodittomalle henkilölle. Vien vähän ruokaa, lämmikettä sisäisesti ja ulkoisesti ja muutaman euron että saa kahvit kahvilassa. Sen verran löytyy kaapistakin. 

Vierailija
318/358 |
14.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.12.2014 klo 13:57"]

[quote author="Vierailija" time="14.12.2014 klo 08:34"]Nää on vaikeita asioita. Tuollakin mahtaa olla monenlaista perhettä. Tulee mieleen takavuosilta perhe, jossa perhe menetti kaiken tulipalossa - vakuutukset olivat kyllä kunnossa, mutta sehän vie kauan saada sieltä mitään ja jokainen voi miettiä, että jos mitään ei jää jäljelle, niin paljon siinä on sellaista, mitä ei mikään vakuutus korvaa, vaikkapa työtodistukset (omani menivät sen jälkeen kassalippaaseen), kun välttämättä niitä firmoja, missä on joskus ollut ei enää edes ole ja uusia ei voi siksi saada. Tuossakin tapauksessa palo oli ulkopuolisen aiheuttama. Itse olin silloin pieni, mutta vanhempani auttoivat heitä ja ihan kaikki kyllä kelpasi.  [/quote] off topic, mutta tämän takia skannaan kaikki todistukset, tärkeät valokuvat yms saman tien ja tallennan sähköpostiini.

[/quote]näin meilläkin on tehty ja laitettu sähköpostiin. Passeja ja kelakortteja myöten kaikki tallessa. On kätevä myös ulkomailla jos paperit varastetaan. 

Vierailija
319/358 |
14.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.12.2014 klo 17:22"]

[quote author="Vierailija" time="13.12.2014 klo 17:18"]

[quote author="Vierailija" time="13.12.2014 klo 17:15"]

[quote author="Vierailija" time="13.12.2014 klo 17:03"]

Joka joulun alla täällä tapellaan. Silloin yksi joulu oli väittely siitä, onko villasukat -ska lahja vai ei.

[/quote]

Villasukat on paska lahja, koska minullakin niitä on jo kaksi isoa roskasäkillistä vaatehuoneessa, kun joka joulu niitä tuodaan lahjaksi. En käytä villasukkia, kuin hyvin harvoin. Villasukat kuuluu siihen lajiin juuri, että ilahduttaa lahjanantajaa eniten. Moni kutoo sukkia ihan ajankuluksi ja kun ei niitä mihinkään saa, jakaa lahjoiksi ja odottaa, että kaikki aivan pyörtyvät ihastuksesta.

Ainoat villasukat, joista olen ollut todella ilahtunut, oli mummon vanhoilla käsillään ihan juuri minulle kudotut sukat. Ei mitään rivisukkia, joista on kudottu ajankuluksi koko vuosi ja sitten niitä jaellaan koko suvulle lahjaksi, että päästään niistä eroon.

[/quote]

Niin, me ollaan erilaisia. Mulla ei voi olla tarpeeksi villasukkia. Varpaat jäässä usein ja käytänkin usean parin vuodessa ihan loppuun.

[/quote]

Minä voisin lahjoittaa ne kaksi isoa roskasäkillistä villasukkia ihan hyvin sinulle. En roskiin viitsi heittää, kun pelkään, että lahjanantaja loukkaantuu. Mutta tiedän, että tänä joulunakin tulee muutama pari sukkia.

Itsekin tykkäisin kutoa sukkia, mutta en viitsi, koska niillä ei tee mitään.

[/quote]

miksi et sano, että niitä sukkia on jo tarpeeksi? tai että et käytä villasukkia?

Vierailija
320/358 |
14.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

tuolla joulupuu-järjestäjien esimerkkilistassa on kyllä paljon ihan tavallisia lahjaehdotuksia, vesivärit, koulutarvikkeet, kirjat ja korut. Jos tosiaan olisi tarkoitus että vain isoja lahjoja kerättäisiin, niin kyllä se varmaan sanottaisiin.

http://www.sello.fi/sites/default/files/ajankohtaista/joulupuu_lahjavinkki.pdf

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yhdeksän yhdeksän