Taisi mennä Joulupuu lahjoitus hukkaan :(
Vein juuri keräyspisteeseen uudet lahjat, taaperoikäiselle, leikki-ikäiselle ja teinille. Valitsin lahjat, joiden tiedän ilahduttavan ainakin omia lapsia. Paketti noin 12€/kpl.
Nyt erehdyin lukemaan täältä, että koko keräys on pas**aa ja kukaan ei niitä paketteja halua.
Tuli paha mieli. Hukkaanko meni?
Kommentit (358)
musta hinta ja lahjan hyvyys ei korreloi toisiaan. oon saanut hintavia tyhmiä lahjoja ja halpoja ihania lahjoja. paras ehkä oli käytettynä ostettu telkkari, minkä sain teininä. maksoi markoissa ehkä satasen.
[quote author="Vierailija" time="13.12.2014 klo 16:01"]
Kyllä minullekin tuli paha mieli, kun hyvänhyvyyttäni halusin auttaa. Ei meillä itselläkään rahaa ole, mutta laitoin 9 vuotiaan tytön pakettiin pari pakettia hiukslenksuja ja ässämix-pussin ja pojan pakettiin pitkät kalsarit, sukat ja pantteripussin. Nyt harmittaa, kun olisi pitänyt kai olla 70 euron pleikkapelejä.
[/quote]
Miksi pojalle kalsareita ja sukkia? Kuka lapsi tykkää kalsareista ja sukista? Tyttö sai kuitenkin hiuslenkkejä, sekin on kivempi.
OT... Voisitteko jo lopettaa ton lainauksien lainaamisen, ihan kamala rimpsu jo. Menee yksi sivu jo kohta pelkkään teidän jankkaamiseen ja tohon lainaamiseen.
Itse laitoin teinipojalle lahjakortin H&M 40e, mäkkäri 30e ja 4 leffalippua suklaarasian kanssa. Halusin vilpittömästi ilahduttaa. Itsellä teinejä joten arvelin että tästä olisi iloa.
[quote author="Vierailija" time="14.12.2014 klo 14:35"]
Kyllä minullekin tuli paha mieli, kun hyvänhyvyyttäni halusin auttaa. Ei meillä itselläkään rahaa ole, mutta laitoin 9 vuotiaan tytön pakettiin pari pakettia hiukslenksuja ja ässämix-pussin ja pojan pakettiin pitkät kalsarit, sukat ja pantteripussin. Nyt harmittaa, kun olisi pitänyt kai olla 70 euron pleikkapelejä.
[/quote]
Miksi pojalle kalsareita ja sukkia? Kuka lapsi tykkää kalsareista ja sukista? Tyttö sai kuitenkin hiuslenkkejä, sekin on kivempi.
[/quote]
Meilläpäin pojilla on muotia näyttää housuista boksereiden kuminauhaa ja boksereitakin. Myös pörrösukat ja Happy socksin sukat ovat kovaa valuuttaa ainakin 13-16-vuotiailla.
Missä tällaisia on? Siis mihin lahjoja voi ostaa? Ja mikä on se köyhyysraja, että lahjoja sieltä saa?
Minä olen ollut äärimmäisen köyhissä tilanteissa, mutta aina olen lapsilleni lahjat ostanut. Vaikka sitten lainannut rahaa, mutta lahjoja ovat lapseni saaneet. On vaikea kuvitella tilannetta, jossa joku lapsi ei saa omalta vanhemmaltaa yhtään lahjaa. Sillä olen elänyt sillä pienimmällä rahalla mitä suomessa kukaan voi elää...
[quote author="Vierailija" time="14.12.2014 klo 14:47"]
[quote author="Vierailija" time="14.12.2014 klo 14:35"]
[/quote]
[/quote]
Meilläpäin pojilla on muotia näyttää housuista boksereiden kuminauhaa ja boksereitakin. Myös pörrösukat ja Happy socksin sukat ovat kovaa valuuttaa ainakin 13-16-vuotiailla.
[/quote]
No toivottavasti oli sitten edes tyylikkäät bokserit! Niitä kun olemassa aivan kamaliakin, jossa ei edes ole sitä kumilankaa.
Miksi pojille aina ostetaan boksereita? Eihän tytöillekään osteta pikkuhousuja. Mieheni saa vieläkin äidiltään aina boksereita joululahjaksi. (vähän ohi aiheen, mutta kuitenkin) Eihän me naisetkaan alushousuja lahjaksi saada.
No kyllä mä tiedän takavuosilta perheen, jossa lapset eivät saaneet edes ruokaa joka päivä, sukulaisten naapuri. Toinen lapsi oli sukulaisten kaveri ja sai aika usein ruokaa heillä, pienempää auttoivat kyläläiset. Rahat menivät vanhemmilla enimmäkseen viinaan ja veikkauksiin (kamala ajatus, että olisivat voittaneet) Käsittämätöntä, että piti tapahtua jotain aika inhottavaa, ennenkuin lapset otettiin huostaan. En viitsi kertoa tarkemmin, koska tämä on erittäin harvinainen tapaus ja pieni ihme, ettei silloin tullut ip-lehtiin, vastaavan tyyppisiä on kyllä ollut lehdissä. Ei se ole lapsen vika, että on syntynyt sellaiseen perheeseen. Tuon tytön näin joskus ja hän oli onnellinen ihan mistä vaan. Se ainoa joululahja tuli siltä kaverilta, sukulaistemme lapselta siis ja heillä ei isoon ollut varaa, mutta se pienikin kelpasi. Usein se oli joku kiva vaate, jota ei muuten saanut.
Ihan sillai mielenkiinnosta, että jos ostaisi kännykän Joulupuu-lahjaksi, niin kuka maksaa ne laskut? Ei kai vähävaraisilla ole varaa maksaa noita laskuja?
[quote author="Vierailija" time="14.12.2014 klo 14:51"]
Miksi pojille aina ostetaan boksereita? Eihän tytöillekään osteta pikkuhousuja. Mieheni saa vieläkin äidiltään aina boksereita joululahjaksi. (vähän ohi aiheen, mutta kuitenkin) Eihän me naisetkaan alushousuja lahjaksi saada.
[/quote]
kun niille on niin vaikea keksiä muuta
[quote author="Vierailija" time="14.12.2014 klo 14:49"]
Missä tällaisia on? Siis mihin lahjoja voi ostaa? Ja mikä on se köyhyysraja, että lahjoja sieltä saa?
Minä olen ollut äärimmäisen köyhissä tilanteissa, mutta aina olen lapsilleni lahjat ostanut. Vaikka sitten lainannut rahaa, mutta lahjoja ovat lapseni saaneet. On vaikea kuvitella tilannetta, jossa joku lapsi ei saa omalta vanhemmaltaa yhtään lahjaa. Sillä olen elänyt sillä pienimmällä rahalla mitä suomessa kukaan voi elää...
[/quote] Lastensuojelun piirissä ja huostaanotettuina olevat lapset.
[quote author="Vierailija" time="14.12.2014 klo 23:13"] [quote author="Vierailija" time="14.12.2014 klo 14:51"]
[/quote] kun niille on niin vaikea keksiä muuta[/quote]
Bokserit (trikoiset) sattuvat nyt olemaan in. Pojilla on kovia paineita jo alakoulussa riisuutua toisten nähden. Noloja ukkokalsareita ei halua kukaan ja pääkallot ovat so last season.
[quote author="Vierailija" time="14.12.2014 klo 14:41"]
Itse laitoin teinipojalle lahjakortin H&M 40e, mäkkäri 30e ja 4 leffalippua suklaarasian kanssa. Halusin vilpittömästi ilahduttaa. Itsellä teinejä joten arvelin että tästä olisi iloa.
[/quote]
ihan varmasti on, pidemmänkin ajan :)
teinipojat saa kaikkein vähiten lahjoja, senkin takia hyvä valinta.
[quote author="Vierailija" time="14.12.2014 klo 13:37"][quote author="Vierailija" time="14.12.2014 klo 02:18"]
Minun 11-vuotiaani oli tänään omin luvin käynyt hakemassa joulupuusta 12-vuotiaan tytön lapun (koska ei ollut löytänyt 11-vuotiasta), käynyt ostamassa baby lips-huulirasvan ja 15 euron lahjakortin h&m:lle ja vienyt ne paketoitavaksi joulupuupisteelle. Lahjoja, joita on toivonut itselleen. Olin sanaton kun kertoi tästä :)
[/quote]
mun mielestä tällaiseen tiivistyy, tai siis pitäisi tiivistyä, koko keräyksen idea. Mietitään mistä joku saattaisi ilahtua ja annetaan saamatta itse mitään takaisin. Tämäkin 11v-tyttö on todennäköisesti fiksumpi ja kultaisempi kuin suurin osa täällä riitelijöistä.
Onnittelut upeasta tyttärestä sinulle joka tämän kerroit, saat olla ylpeä!
[/quote]
Voi kiitos sinulle, toki ymmärrän olla ylpeä :) Näytin myös hänelle kirjoituksesi, josta ilahtui kovasti. Uskon myös, että nämä täällä parjatut halpojen lahjojen/kalsareiden ostajat ovat ihan vilpittömästi ajatelleet samoin kuin lapseni -hankkineet ajatuksella jotain mistä uskovat saajan ilahtuvan. Jokainenhan tarvitsee lämpimiä pitkiksiä/ehjiä sukkia talveksi, se siis ei voi mennä mönkään, ja siihen on ostettu karkkia lisäksi. Tai meidän laittamamme pienten lahja, jossa oli muovailuvahapakkaus, pehmolelu ja jouluinen tarra-arkki -lahjan hinta saattaa jäädä alle 20 euron, mutta ihan varmasti kolmivuotias ilahtuu näistä enkä oikein tiedä, olisiko kalliimpi lahja ollut välttämättä lahjan saajalle sen arvokkaampi. Ihanaa, että tällaista järjestetään ja että ihmiset myös ovat innokkaita osallistumaan tähän. Toivoisin niin, ettei keneltäkään vietäisi näillä jutuilla iloa tästä!
Joo mahti-idea. Kertokaa mitä paketista nousi ja lahjan saajan fiilikset.
[quote author="Vierailija" time="29.12.2014 klo 21:26"][quote author="Vierailija" time="29.12.2014 klo 21:01"]Me toivottiin lapsille prinsessa barbeja, eikä saatu niitä. Lapsi sanoi että pukki ei tuonut prinsessabarbia, missä se on?
Selitin että pukki ei tuo kaikkea mitä lapsi toivoo. Itku tuli silti lapselta... :(
[/quote]
Näin kävi minunkin lapselle, joulupukki ei tuonut juuri sitä mitä toivoi, vaikka ihan itse omilla rahoilla ostimme kaikki lahjat. Saatika, jos vielä ilmaiseksi olisi lahjat tullut. Joku tolkku nyt kerjätessäkin pitäisi olla.
[/quote]
Katoitteko esim. Tori.fi?
Siellä oli paljon Barbeja.
Löysin youtubesta ohjelman "Benefits Britain: Life on the dole". Siitä saa vähän käsitystä Britannian köyhistä ja tuillaeläjistä. Näkökulma ehkä hivenen provosoiva - "veronmaksajia" tietoisesti ärsytetään näyttämällä köyhien elämää yltäkylläisenä parasiitteina. Mutta aika ääritapauksia ovatkin onnistuneet löytämään, mm. kahdeksan lapsen yh-äiti, jolla oli melkoisen lokoiset tulot hankittu lapsilla. Jouluepisodissa äidin oli vaikea löytää lapselleen jotain uutta, koska lähes kaikki esineet lelukaupan hyllyltä hänen tyttärellään jo oli. Samaan ilmiöön voi törmätä myös suomalaisissa "köyhissä" perheissä: vähät rahat laitetaan menemään johonkin muoviroinaan. Jos köyhyys määritellään siten, että tavarat ovat vähissä - Suomesta ei löydä köyhää perhettä. Mutta kenties köyhyys ilmenee juuri siten, ettei koskaan ole varaa tehdä "järkeviä" sijoituksia, jotka kantaisivat vähän pidemmälle, vaan kaikki varat hupenevat juuri epäolennaiseen sälään.
[quote author="Vierailija" time="29.12.2014 klo 21:01"]
Me toivottiin lapsille prinsessa barbeja, eikä saatu niitä. Lapsi sanoi että pukki ei tuonut prinsessabarbia, missä se on?
Selitin että pukki ei tuo kaikkea mitä lapsi toivoo. Itku tuli silti lapselta... :(
[/quote]
Nyt hei, meidänkin lapsi toivoi uutta, aika hinnakasta lelua. Varoittelin jo etukäteen ettei pukki välttämättä sellaista tuo, ostos olisi ollut liian suuri lovi budjettiin. Pettymyshän se olikin, mutta se on elämää. Nyt on selitetty, ettei pukki ole mikään tavarantoimittaja, jolta tilataan tavaroita! Tällaisetkin pettymykset tekevät lapsille ihan hyvää välillä! Ja me ollaan ydinperhe. Vähän järkeä tuohonkin touhuun...
[quote author="Vierailija" time="14.12.2014 klo 14:05"][quote author="Vierailija" time="14.12.2014 klo 13:33"]
[quote author="Vierailija" time="14.12.2014 klo 13:26"][quote author="Vierailija" time="14.12.2014 klo 13:12"] [quote author="Vierailija" time="14.12.2014 klo 13:09"][quote author="Vierailija" time="13.12.2014 klo 16:10"] [quote author="Vierailija" time="13.12.2014 klo 16:06"] [quote author="Vierailija" time="13.12.2014 klo 16:00"] [quote author="Vierailija" time="13.12.2014 klo 15:52"]Vein juuri keräyspisteeseen uudet lahjat, taaperoikäiselle, leikki-ikäiselle ja teinille. Valitsin lahjat, joiden tiedän ilahduttavan ainakin omia lapsia. Paketti noin 12€/kpl. Nyt erehdyin lukemaan täältä, että koko keräys on pas**aa ja kukaan ei niitä paketteja halua. Tuli paha mieli. Hukkaanko meni? [/quote] No vähän halvat lahjat ostit. Omat lapsesi varmaan tykkäisivät ko jutuista koska saavat muutakin. Jos olisi ainoa lahja niin tykkäisivätkö silti? Muutaman euron lahjoja voi vähävaraisetkin yleensä ostaa. Itse ajattelen että esim joulupuu-keräys mahdollistaa vähävaraisten lapsille tunteen siitä että ovat samalla viivalla rikkaampien kavereidensa kanssa, jotka tietysti saavat lahjoiksi arvokkaampia juttuja. Eikä tarvi överiksi mennä ja ostaa kalleinta älypuhelinta, mutta jotain sellaista mihin lasten omilla vanhemmilla ei ole mahdollisuutta. Esim värityskirjan pystyy Suomessa kuka hyvänsä lapselleen ostamaan mutta kännykkää, uusia farkkuja tai kunnon meikkejä ei välttämättä pysty. [/quote] Näin minäkin olen ajatellut. Jos laitan 40 euroa avustukseen, olen ostanut mieluummin vain yhden lahjan ja katsonut, että se olisi sellaista, mitä ei omat vanhemmat pysty ostamaan. Nämä lapset saavat varmaan vanhemmiltaan jo euron värityskirjoja ja tikkaripussin. Mutta eivät juuri sitä nukkea, mikä on tällä hetkellä se kovin sana lasten keskuudessa. Tämä juontaa juurensa siitä, että vieläkin muistan, kuinka lapsena odotin barbienukkea. Ne olivat 70-luvulla meille tytöille se suurin haave. Mutta sain jouluna villasukkia ja suklaakonvehteja erillisessä peltirasiassa ja monta muuta pientä pakettia. Äitini perusteli sen sillä, että oot varmaan onnellisempi kuitenkin, kun sait useamman paketin, kun jotain nukkea. Me aikuiset niin mielellämme määrittelemme, mistä lapsi saisi olla onnellinen. Minä olisin ollut onnellisempi ilman niitä muutamaa pientä pakettia, jos se raha olisi käytetty siihen kauan haaveilemaani nukkeen. [/quote] Eli summa summarum, toiset vähävaraiset jolla ei ole 40 euroa laittaa lahjoihin, eivät saisi osallistua lainkaan? [/quote]Toisten vähävaraisten ei tarvi osallistua jos tarvii tänne tulla nurisemaan kun "hyväähyvyyttä" -elettä ei ehkä arvostetakaan, ja nyyh. Sanoin "ehkä" - useimmat lahjoista varmasti ilahduttavat mutta ne tarinat eivät päädy tänne - ja lisään vielä: jos on itsellä tiukkaa, miksi osallistua? osallistukoon ne joilla siihen on oikeasti varaa. Ei Joulupuu ole mitään hyvän omantunnon hankintaa vaan tahtoa ilahduttaa pyyteettömästi jotakuta vähävaraista. Ihan oikeasti on niitä perheitä joissa lapsilla ei ole ne parhaat oltavat. [/quote] No miksei vähävaraiset saa lahjoittaa vähästäkin? [/quote]Saa lahjoittaa eikä sillä lahjan arvolla ole väliä. Pointtini oli se että täällä av:lla on jo monessa ketjussa ollut sama virsi tyyliin "kun vähästä laitoimme" ja suurin piirtein oma talous kaatuu siihen. Mitä järkeä sellaisessa anteliaisuudessa on että itse on puilla paljailla ja sitten harmitellaan ettei lahja kelpaa. Voi osallistua sitten kun siihen on oikeasti varaa eikä tarvi tehdä numeroa siitä että ollaan köyhiä mutta silti autetaan. Sädekehän kiillotukselta se ennemmin vaikuttaa. Lapsi ei sen lahjan arvoa tiedä joten mielestäni noiden summien luettelemisen voisi unohtaa kokonaan. [/quote] No samalla tavalla täällä on niitä tyyppejä jotka niistä lahjoista valittaa. Ei tämä palsta kerro todellisuutta. Minusta vaan on turha teilata vähävaraisia auttajia, tuntuu se tyhmältä kun muut arvostelee lahjan huonoksi. Minusta lahjan antajan kuuluukin tuntea olonsa hyväksi, ei ksi muuten kukaan lahjoittaisi mitään?
[/quote]Ihan näin kiteytetysti: mulla ei ole varaa tänä vuonna osallistua, ostan lahjat omille lapsilleni, heidän toiveitaan kuunnellen, en muille. Osallistun sitten kun siihen on varaa eikä harmita se ettei lahjani ehkä kelvannutkaan. Jos nyt laittaisin sen 20 euroa tai jotain lahjaan joka ei mahdollisesti olekaan vastaanottajan toivelahja, ajattelisin että ok, sen 20 euroa/40 euroa olisin voinut sijoittaa johonkin meilläkin. Sitten kun minulla on varaa, ei heilautua taloudellisesti eikä henkisesti se menikö lahjavalinta ihan nappiin koska parhaani yritin ja siihen oli varaakin. Hyvä että vähävaraisetkin haluavat auttaa mutta alkaa nyppiä tuo sävy jolla tänne tullaan kerta toisensa jälkeen avautumaan "sijoitin lahjaan niin ja niin paljon eikä se varmasti kelpaakaan :( " Älkää lahjoittako jos se on niin vaikeaa että pitää rakennella skenaarioita siitä miten lahjaanne suhtaudutaan ja mihin se kuitenkin päätyy (kirpparille/rahoilla ostetaan kaljaa jne). Kyse on yhdestä tai kahdesta pienestä lahjasta, ei elämästä ja kuolemasta. Jollekin lapselle se yksikin lahja on kuitenkin enemmän kuin nolla. Ei ne aikuisten keskenkään annetut lahjat yleensä osu ihan kohdilleen.
Oman anonyymin lahjoitukseni teen tänä vuonna kodittomalle henkilölle. Vien vähän ruokaa, lämmikettä sisäisesti ja ulkoisesti ja muutaman euron että saa kahvit kahvilassa. Sen verran löytyy kaapistakin.
[/quote]
Ethän vie romanikerjäläiselle? Jos viet, tuet järjestäytynyttä rikollisuutta.