imetän yhä 1,5 -vuotiastani. miten voisin lopettaa imetyksen " hellävaroen" ?
kun aloitin imettämistä, päätin, että jatkan niin kauan kun lapsi itse vierottaa itsensä. nyt näyttää siltä ettei loppua tule mikäli annan rintaa aina kun lapsi sitä pyytää.
mitä olette mieltä: kannatako vielä jatkaa vai pitäiskö jo laittaa pillit pussiin?
Kommentit (25)
Kyllä se on okei just noin että ruoan jälkeen ja yöunille mentäessä, mutta kun yksi tuttavani käy kylässä niin pari vuotias päättää itse milloin menee tissille. Esim kun mieheni tulee kotiin ja ujostuttaa niin repii väkisin sen tissi nkaveriltani ja sinne vaan imuttelemaan. On myös kaupan jonossa ja ihan missä vaan lapsi haluaa ja tuhottoman monta kertaa päivässä ja yössä. Olen hienovaraisesti vihjaillut kun hän valittaa kun ei saa nukuttua öisin, että lopettaa imettämisen, mutta ei. Hän ei halua kuunnella sitä paria päivää huutoa ja sanoi suoraan että kun se vaan repii sen tissin sieltä, oli se missä vaan.
Vieroitus alkaa nyt olla takana päin. Kyllästyin imettämiseen ja siihen, ettei isä saa nukutettua lasta iltaisin/päivisin.
Aloitin vieroituksen, kun yhtenä päivänä lapsi tuntui olevan koko ajan imetettävänä ja jos en imettänyt, niin repi paitaani jne. Kävelin jääkaapille ja etsin jotain pahanmakuista. Silmiin osui yskänlääke pullo, johon sitten kastoin sormeni ja levitin sitä tissiin. Menin sohvalle istumaan ja samantien oli kuopus tissiä vinkumassa. No aloin aivan normaalisti imettää lasta. Lapsi ehti vain laittaa tissin suuhunsa ja samantien pois. Minä kysyin silmät pyöreinä ihmetellen lapselta " Mikä nyt? Etkö haluakaan maitoa?" Lapsi sanoi vain " Yök!" Sitten selitin hänelle, että tissin maito on varmaankin mennyt vanhaksi. Samalla tavalla kuin isoveljen nokkamukissa, jos hän piilottaa sen tai jättää johonkin. Sitten kysyin haluaisiko lapsi maitoa nokkamukista, kun kerran tissin maito on mennyt huonoksi.
Sen jälkeenkin lapsi aina välillä halusi tissiä. Sanoin aina, että odota hetki saat kohta ja kävin jääkaapilla ennen sitä.
Vieroitus kävi tuolla tavalla yllättävän helposti ja nopeasti. Lapsi ei pahemmin kitissyt/itkenyt, joskus yöllä kyllä vähän, mutta rauhoittui kuitenkin aika nopeasti. Ja nopeasti lopetti myös kyselyt tissin perään, vaikka kuopuksemme on ollut todellinen tissi riippuvaisen yskänlääkkeeseen asti.
" Kyllä se on okei just noin että ruoan jälkeen ja yöunille mentäessä, mutta kun yksi tuttavani käy kylässä niin pari vuotias päättää itse milloin menee tissille. Esim kun mieheni tulee kotiin ja ujostuttaa niin repii väkisin sen tissi nkaveriltani ja sinne vaan imuttelemaan. On myös kaupan jonossa ja ihan missä vaan lapsi haluaa ja tuhottoman monta kertaa päivässä ja yössä. Olen hienovaraisesti vihjaillut kun hän valittaa kun ei saa nukuttua öisin, että lopettaa imettämisen, mutta ei. Hän ei halua kuunnella sitä paria päivää huutoa ja sanoi suoraan että kun se vaan repii sen tissin sieltä, oli se missä vaan."
tietty vieroittaa milloin itsestä siltä tuntuu, mutta meillä ei kyllä imetys ole ikinä estänyt esim. lapsen nukuttamista ihan isän voimin! miksei sitä imetyksestä voisi siitä nukkumaan mennossa luopua, ei tarvitse välttämättä kokonaan vieroittaa?! sama juttu öisin, vieroitettiin yöimetyksistä samalla kuin siirtyi perhepedistä omaan sänkyyn meidän sängyn viereen, mutta päivisin jatkui vielä pitkään..
tiedoksi, että tissit alkavat roikkua jos alkavat, raskauden tuomien juttujen ohessa jo, imetys ei siihen vaikuta. varsinkaan pitkä imetys, jolloin maitoa tulee ehkä n. 3 dl per rinta per päivä, ei siinä vaiheessa päälle päin kukaan varmasti huomaa koko eroa imettävän ja ei-imettävän välillä..