Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

imetän yhä 1,5 -vuotiastani. miten voisin lopettaa imetyksen " hellävaroen" ?

Vierailija
21.04.2008 |

kun aloitin imettämistä, päätin, että jatkan niin kauan kun lapsi itse vierottaa itsensä. nyt näyttää siltä ettei loppua tule mikäli annan rintaa aina kun lapsi sitä pyytää.

mitä olette mieltä: kannatako vielä jatkaa vai pitäiskö jo laittaa pillit pussiin?

Kommentit (25)

Vierailija
1/25 |
21.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

minua tämä ei oikeastaan häiritse mutta herätän imettämisellä ihmetystä muissa ihmisissä. jotenkin tulee sellainen olo että on ihan friikki kun vieläkin (!) imetän. eikä sitä jopa ihan suositella että imetetään mahdollisimman pitkään? ap

Vierailija
2/25 |
21.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niksi imettää noin isoa lasta. Lapsi ei saa mitään ravinteitakaan maidoista vain lapsen hampaat kärsivät. Mieti mitä haluat lapsesi hampaille. Imetys tuossa iässä ei ole enään lapsen etu.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/25 |
21.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

olen siinä käsityksessä että taaperon imettäminen ei ole kovinkaan yleistä.

Vierailija
4/25 |
21.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

mitä imettäminen tekee lapseni hampaille? ap

Vierailija
5/25 |
21.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuon ikäinen lapsi ymmärtää hyvin, jos laitat nännien päälle laastarit ja sanot että tissit on pipit. Anna tuttipullosta kulutusmaitoa tilalle ja pikkuhiljaa siirry tavalliseen maitoon/rasvattomaan siihen mitä teillä yleensä juodaan.

Minulla alkoi lapsen ollessa 1v5kk joku vanne kiristää pään ympärillä ja imetyksestä tuli yhtäkkiä inhottavaa :( Lapsi kun imi aina kun vain tilaisuuden sai. Iltaisin olisi asunut tissillä monta tuntia ja kävi rintoihin käsiksi esim kaupan jonossa, kun nostin syliin kun alkoi kiukuta jostain syystä. Siihen asti imetys oli ollut luonnollista ja ihanaa. Ehkä se oli luonnon tapa lopettaa meillä imetys.

Imetyksen lopetus oli yllättävän helppoakin. Kun lapsi pyysi rintamaitoa, niin näytin pipit ja kysyin otatko pullosta maitoa. Aina kelpasi pullomaitokin. Pari päivää jaksoi kysellä ja välillä itkeä hiukan, mutta sitten helpotti.

Vierailija:

kun aloitin imettämistä, päätin, että jatkan niin kauan kun lapsi itse vierottaa itsensä. nyt näyttää siltä ettei loppua tule mikäli annan rintaa aina kun lapsi sitä pyytää.

mitä olette mieltä: kannatako vielä jatkaa vai pitäiskö jo laittaa pillit pussiin?

Vierailija
6/25 |
21.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Imetä jos haluat, mutta älä julkisesti. Se on yököttävää kun taapero roikkuu äidin tissillä.

Olen muutaman täämöisen tilanteen nähnyt. :x

Vierailija
7/25 |
21.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Tuon ikäinen lapsi ymmärtää hyvin, jos laitat nännien päälle laastarit ja sanot että tissit on pipit. Anna tuttipullosta kulutusmaitoa tilalle ja pikkuhiljaa siirry tavalliseen maitoon/rasvattomaan siihen mitä teillä yleensä juodaan.

Minulla alkoi lapsen ollessa 1v5kk joku vanne kiristää pään ympärillä ja imetyksestä tuli yhtäkkiä inhottavaa :( Lapsi kun imi aina kun vain tilaisuuden sai. Iltaisin olisi asunut tissillä monta tuntia ja kävi rintoihin käsiksi esim kaupan jonossa, kun nostin syliin kun alkoi kiukuta jostain syystä. Siihen asti imetys oli ollut luonnollista ja ihanaa. Ehkä se oli luonnon tapa lopettaa meillä imetys.

Imetyksen lopetus oli yllättävän helppoakin. Kun lapsi pyysi rintamaitoa, niin näytin pipit ja kysyin otatko pullosta maitoa. Aina kelpasi pullomaitokin. Pari päivää jaksoi kysellä ja välillä itkeä hiukan, mutta sitten helpotti.

Vierailija:

Vierailija
8/25 |
21.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan sama mitä muut ajattelee! Meillä imetys loppui niin, että eräänä aamuyönä lapsonen nukkui jostain syystä kovin levottomasti ja oli syönyt rinnat aivan tyhjiksi. Kiukustui sitten jo kun sieltä ei mitään tullut. Aamulla juteltiin, että huomaatko nyt, olet tainnut syödä kaikki maidot loppuun. Lapsi totesi, että niin varmaan on käynyt. Siihen loppui imetys, eli erittäin luonnollisesti. Itse kyllä tuskittelin viikon verran rintoihin pakkautuvan maidon kanssa, mutta hyvä mieli jäi kaikille. Näin meillä.

Vierailija
9/25 |
21.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rinta on niin syvällä lapsen suussa, ettei ne hampaat siinä maidossa lillu. Toisin on pullon kanssa!

Vierailija
10/25 |
21.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jo imuote on sellainen, että maito menee nieluun ei hampaisiin. Siitä on ihasn tutkittua tietoa, että ei ole hampaille pahaksi.

Ja mulla oma esimerkkikin, kaikki kolme lastani ovat pitkään imetettyjä 1,5 vuotta-2,5 vuotta ja kellään ei ole yhtään reikää, vaikka vanhin on jo 9 v. Ja siis yölläkin imetetty.

Imetä niin kun itse parhaaksi koet, Jos et halua imettää, niin lopetat, mutta jos tuntuu hyvältä niin imetätä.

Kuinka usein imetätä? Mulla on aina olut tapana lapsen kasvaessa vähentää imetystä. Maito ei ole mikään juttu, jota itse juostaan hakemaan nostelemalla paidan helmaa.

Mä olen imettänyt ruoan jälkeen ja unille käydessä sekä yöllä. Siitä sitten vähentänyt niin, että lopulta vaan ilta ja yömaidot jäljellä.

Toiset lopettaa itse jossain vaiheessa, toiset ei. Itse tiedät koska tuntuu oikealta ajalta lopettaa. Mutta älä tuon ikäiselle koko ajan tarjoa rintaa, katso aina selviääkö ilman päivällä.

Älä siis tee liian tärkeäksi sitä rintaa.

Meillä on se yömaito ollut se viimeinen, josta minä sitten olen päättänyt lopettaa. Ja vaan kylmästi lpettanut, koska muut on jo lopetettu, niin olen sanonunut, että vauvat imee rintaa, nyt opetellaan nukkumaa yöllä. Sitten on pari yötä itketty vierekkäin. Sitten se on ohi.

Mun mielipide on se, että noin pitkään imetetylle lapselle ei ole hyväksi kertarysäyksellä lopettaa, jos ei ole syytä. (siis vaikka lääkekuuri), vaan pikkuhiljaa taktiikalla.

Vierailija
11/25 |
21.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja miten niin imetys ei ole enää lapsen etu? miksi lapsi sitten jatkaa rinnan syömistä?

minusta tuntuu että lapsi haluaa läheisyyttä ja turvaa rinnalle tullessaan. ymmärrän toki että noita voi antaa muillakin tavoilla mutta luulen että vierottaminen vaatisi minulta enemmän voimia kuin imetyksen jatkaminen.

Vierailija
12/25 |
21.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

meillä imetetään juuri samalla tavalla: ruoan jälkeen, päikkäreille (mikäli ei ole vaunuissa, repussa tai isällä " hoidossa" ) sekä yöunille käytäessä. myös lapsen sairastuttua imettäminen on ollut hyvä tapa saada nestettä, muun nesteen lisäksi tietenkin (jos ruoka ei ole maistunut).

taidanpa sitten jatkaa vielä vähän aikaa.

Vierailija
13/25 |
21.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

välitä näistä imetysvastaisista kommenteista, yleensä niitä laukovilla ei oli mitään faktatietoa asiasta!

hampaille ei tee mitään, juurikin hammaslääkärin kanssa keskustellut ;)

netistä löytyy taaperoimetyslista, jossa vertaistukea saatavilla ja huomaa ettei ole ainoa :)

itse olen ex- ja tuleva taaperoimettäjä ja jossain vaiheessa kun lapsi oli ehkä juuri tuon 1,5 v hän lopetti tissin pyytämisen julkisilla paikoilla ja söi niin vain kotona, joten empä saanut typeriä kommentteja tuntemattomilta, vaikka välillä ois kiva " shokeerata" ihmisiä imetyksellä kun se on muka niin kauheaa ;)

ja meillä tosiaan poika vieroittui itse, vaikkakin aika aikaisessa vaiheessa, eli vajaa 2v, mutta syystä että uuden raskauden takia maidon tulo loppui vko 20, joten imetys kerrat vähenivät ensin 3, sitten 2 ja 1 ja lopulta iltaisin ehkä joka 3. päivä ja sisaruksen synnyttyä ei enää halunnut imemistä jatkaa ;)

Vierailija
14/25 |
21.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

googlasin taaperoimetyslistan ja luin sieltä paljon tukevaa tekstiä. mitä tekisinkään ilman teitä, mammat!?

Vierailija
15/25 |
21.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

- ei ehkä suomessa kovaan ääneen suositella, ettei tule kellekään paineta, mutta pitkästä imetyksestä ei ole haittaa, mutta siitä on monenlaista hyötyä, googlaile

- älä muita ajattele.... mitä se kellekään kuuluu

- edelläkävijät imettävät pitkään, se on nykyään muotia koulutetuissa edistyksellisissä piireissä, ole chic!

Vierailija
16/25 |
21.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maitoahan se vauva rinnasta juo, miten muka on ravitsemuksen kannalta parempi korvata maito lehmänmaidolla?

Itse vieroitin 1v10kk ikäisen lapseni niin että vähensin imetyksiä, ohjasin lapsen ajatukset muualle kun halusi rintaa keskellä päivää. Illalla aloin imettää olohuoneessa valot päällä, kun siihen asti lapsi oli nukahtanut viereeni rinnalle. Aamuimetys jäi viimeiseksi ja sitä lapsi jatkoikin pitkään vaikka maito oli jo raskauden vuoksi loppunut (raskauden puolivälissä oltiin silloin). Nukuimme perhepedissä, ja lopulta aloin nousta ennen lasta, niin tissimaito ei tullut hänelle ensimmäisenä herätessään mieleen :o) Parin viikon päästä ei enää kaivannut rintaa ollenkaan.

Vierailija
17/25 |
21.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

eivät tule pitkästä imetyksestä.

Vierailija
18/25 |
21.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja roikkutissit ei pelota koska rintani ovat aina olleet pienet. nyt niistä on sentään jollekin hyötyä! :0) tuskin rinnat ovat yhtään sen vaatimattomammat imetyksen jälkeen kuin ennen sitä.

Vierailija
19/25 |
21.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

rintojen aiempi pienuus ei estä ettetkö saisi roikkutissejä.

Vierailija
20/25 |
21.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta edelleen väitän että minulle ei tule olemaan kamalia roikkutissejä. ja mitä sitten vaikka tulisikin? omatpahan ovat tissini!