Minkä ikäisenä lapsesi sanoi ensimmäisen sanansa?
Kiinnostaisi tietää onko " kaikki" muka jo sanoneet jonkin oikean sanan 1-vuotiaana. Tämä siksi kun sukulaiset jaksaa ihmetellä meidän 1v 6kk joka ei ole vielä (ihan) sanonut mitään selkeää sanaa. Kovasti kuitenkin treenaa koko ajan eli ei omasta mielestäni ole mitenkään " jälkeenjäänyt" . Vai onko?
Kommentit (8)
Poika sanoi vähän alle 2v. En ollut huolissani, kaikki ajallaan. Nyt puhetta riittää.
Itse asiassa 1,5 vuoden iässä " pitäisi" olla jo ainakin yksi tai muutama sana että katsotaan puheen kehityksen olevan normaalin tasolla. Ei se välttämättä mitään tarkoita enkä sano että sun pitäisi huolestua mutta jos sanoja ei tuossa iässä ole ollut niin kehitys on keskimääräistä hitaampaa.
Mulla tuo toinen lapsi (joka siis sanoi 14 kk iässä ekan sanan) on selvästi puheen kehityksessä " jälkeenjäänyt" , nyt ikää on 2v1kk ja sanoja tulee ehkä noin kymmenen. Tosin en ole huolissani, uskon että puhetta pian tulee enemmän.
Nyt 1v 9kk puhuu kolmisanaisilla lauseilla. Mutta hänpäs alkoi esim. konttaamaan vasta 12kk ja kävelemään 18kk vanhana, kaikki aikanaan ja omassa järjestyksessä :)
on sanonut " äiti" 7-kuukautisesta asti.
äiti, mamma, anna ja titti (=tissi)
En edes tiennyt että jo puolivuotias voisi sanoa jotakin! Meillä siinä kohtaa keskityttiin vain konttaamiseen ja seisomiseen, todella harvoin piti mitään ääntä poika puolen vuoden iässä. Ehkäpä sillä vain on erilaiset kiinnostuksen kohteet?
Tuolle, jonka lapsi sanoin 8kk ikäisenä ämmä, pitää todeta että itse en ole kokenut tuollaista oikeaksi sanaksi vaan luen sen tavujokellukseen kuuluvaksi. (Ämmä, mamma yms sanoo siis meidänkin lapsi, mutta ei mielestäni koe niille mitään merkitystä vaan treenaa vaan tavuja.) Kiva kuitenkin oli kuulla että aika isolla ikävälillä voi ne ensisanat tulla. Ehkäpä meilläkin ihan kohta! :)
-ap
Nyt täytti juuri vuoden, ja merkityksellisiä sanoja on 11 kpl.
sanoi ekat sanansa 8 kk iässä ja vuoden vanhana oli jo paljon sanoja. Poika oli liki 2v, ennen kuin puhui mitään...