Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi AMK vahtii ja kyttää opiskelijoidensa poissaoloja ja vaatii poissaoloselvityksiä?

Vierailija
30.03.2009 |

Aivan älytöntä aikuisten ihmisten kyttäämistä! Kaverini opiskelee amk:ssa ja heille tuli juuri juuri sähköpostia, jossa peloteltiin sanktioilla jos poissaoloja on liikaa. Kirjeessä painotettiin, kuinka korkeakouluopiskelijoiden pitää muistaa olevansa korkeakoululaisia ja arvostaa opintojaan.

Siis HÄH? Eihän yliopistossakaan kukaan kyttäile perään! Kun aikuisista ihmisistä on kyse, pitäisi olla ihmisen itsensä vastuulla olla edistymisestään. Miten voi olla pokkaa amkin opettajalla kysellä poissaolotodistuksia aikuiselta opiskelijalta??

Kommentit (31)

Vierailija
1/31 |
30.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitäs luulet, miten se työnantaja suhtautuu siihen, että olet poissa ilman selvityksiä?

Vierailija
2/31 |
30.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei oikeasti tajua, että ei ammattia voi saada ilman, että tunneilla käydään ja jotain opitaan. Yliopistossakin tietyillä luennoilla on läsnäolopakko ja toivottavasti käytäntö lisääntyy. Ainakin luennoitsijoita ärsyttää kun on isot valmistelut tehty ja sitten vain muutama ilmestyy torstai aamuna.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/31 |
30.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

2 selittämätöntä poissaoloa saa olla. Luennoilla saa käydä miten haluaa.

Vierailija
4/31 |
30.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ideana siis olisi että jos ei tule suorituksia, ei valmistukaan. Eikö se ole ihan yksinkertaista? Ihanaa, kun yliopistolla on annettu vastuu opiskelijalle itselleen, eikä ole mitään lapsellista kyyläämistä.

Vierailija
5/31 |
30.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ideana siis olisi että jos ei tule suorituksia, ei valmistukaan. Eikö se ole ihan yksinkertaista? Ihanaa, kun yliopistolla on annettu vastuu opiskelijalle itselleen, eikä ole mitään lapsellista kyyläämistä.

mutta samankaltaisia lainalaisuuksia sieltä löytyy. Tulee olla paikalla, tehdä annetut tehtävät, noudattaa aikatauluja, jne. Ihan perusjuttuja, mitkä ikävä kyllä ovat täysin ylivoimaisia monelle "onxpakkojoseihaluu"-nuorelle ja miksei vähän vanhemmallekin. Joo, se opiskelu on vapaaehtoista, mutta niin on työssäkäyntikin. Jos ei sovitut asiat maita, niin kannattaa vaihtaa maisemaa. Niin yksinkertaista...

Yliopistolla on myös läsnäolopakkoa käytössä, ja mitään narinaa ei siellä kuulu. Ehkä tämä on yksi ero amkkilaisten ja akateemisten välillä.

2

Vierailija
6/31 |
30.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei lukiossakaan kukaan kyttää perään ja meilläkin vasta kyseltiin 6 selittämättömän poissolon jälkeen tai sitten vaan tenttii, mutta ei kukaan alkanut meille äitiä ja isää leikkimään. Onhan se naurettavaa, että tälläinen neljääkymppiä käyvä kolmen lapsen äitikin olisi jokaisesta neuvola ja lääkärireissusta opettajalle selvitysvelvollinen. Työpaikka tietysti on eri homma. Siellä sinä olet vastuussa kaikille työtovereille ja pomollesi.

Vierailija
7/31 |
30.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

just joo...

Vierailija
8/31 |
30.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ikävä kyllä siellä opiskeluissakin pitää kantaa vastuuta. Saatat olla osa tiimiä, projektia, ja olet muille opiskelijoilla vastuussa siitä, että teet sovitut hommat. Olet myös opettajille vastuussa siitä, että teet sovitut hommat.

Itse kannattaisin Ruotsin mallia, jossa selvittämättömät poissaolot kirjataan päästötodistukseen. Työnantajaakin saattaa kiinnostaa, millaista sitoutumista hakija on osoittanut jo opiskeluaikoinaan.

2

Vierailija
9/31 |
30.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ammattiaineiden tunnilla. En kyllä ihan hirveesti haluaisi pelkän kirjanoppineen sairaanhoitajan hoitavan itseäni. Jos haluaa kirjekurssitutkinnon, niin niitähän netistä löytyy, mutta on toinen kysymys, että mikä sen tutkinnon arvo on.

Vierailija
10/31 |
30.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se nyt kovin pahaa kyttäämistä ole. Jos et ole ollut paikalla, niin et pääse tenttiin ja et saa kurssia suoritettua. Vaikuttaahan se opintotukeen, jos et suorita tiettyä määrää opintopisteitä.

Vierailija
11/31 |
30.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä opiskelen TuAMK:ssa, eikä mun todellakaan tarvitse tehdä selvitystä poissaoloistani.

Vierailija
12/31 |
30.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja poissaolojen kyttääminen todella ärsyttää. HUOM: ymmärrän jos kyse nuorista, mutta kyseessä aikuislinja...!

Ja kyllä, työelämäänhän sitä valmistaudutaan jne. MUTTA meilläkin opiskelijoiden keski-ikä n. 25-vuotta, KAIKKI ovat jo työelämässä olleet...!

Ja en ymmärrä sitä miksi jokaisesta poissaolosta pitää tehdä selvitys, sillä lukiossakin sai olla tietyn määrän pois tunnelita ilman selitystä. Eri asia jos joku koko ajan pois...

Esimerkkinä voidaan mainita vaikkapa tilanne kun on flunssa iskenyt; tyhmää mennä hakemaan saikkulappua terveyskeskuksesta (jossa usein joutuu jonottamaan jne. ja esim. minun tapauksessani vielä menemään bussilla). Talvellakin lähdin pakkaseen hakemaan sitä saikkulappua ja koska juuri myöhästyin bussista, niin seisoin pysäkillä 20 minuuttia takaisin tullessa odottamassa seuraavaa:(

Olin kuumeessa ja todella heikko olo, parempi olisi ollut vain maata kotona peiton alla tuokin kaksi tuntia mikä meni kaikkinensa sairaloman hakemiseen, -kahden päivän to&pe vuoksi!

Samaten olen sitä mieltä, että osa tunneista/päivistä on sisällöltään aivan turhia. Toki paljon on hyödyllistä jne. mutta todella usein on päivän jälkeen tuntunut, ettei mitään järkeä ollut raahautua kouluun... Esim. aamun tuplatunneilla joku sijainen jakaa tehtävät (miksei voida lähettää sähköpostilla ja tehdä kotona?!), sen jälkeen on hyppytunti, sitten kokeen palautus jossa käydään oikeat vastaukset läpi (=ei hyödytä oikein ketään, koska suurin osa saanut hyviä numeroita) ja sitten tunti jossa ehkä vartti käydään asiaa läpi ja sen jälkeen jutellaan mukavia opettajan kanssa.

Niin, ja työpaikoista sen verran; monissa työpaikoissa riittää oma soitto 1-3 päiväksi että on sairaana. Joissain oma ilmoitus riittää poissaoloon, mutta palkan saa vain sairaslomatodistusta vastaan.

Yleensä työpaikoilla on myös sovittavissa omat menot, eli saa vapaata neuvolakäynnin ajaksi jne. En tiedä onko minulla ollut hyvä tuuri, mutta KAIKKI työpaikkani ovat olleet hyvin joustavia...! Paljon joustavampia mitä tämä nykyinen kouluni... Huomauttaisin vielä sen verran, että aikuisopiskelijoista moni käy töissä koulun ohella (on PAKKO, sillä opintotuki ja -laina ei riitä elämiseen...) joten joskus se työvuoro saattaa mennä vähän koulutuntien kanssa päällekkäin. Ja ainakin itse olen joskus kerta kaikkiaan niin väsynyt, että en jaksa ihan aamulla herätä (koulu+työ+lapsi) vaan on pakko olla ilman lupaa pois.

Vierailija
13/31 |
30.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

siellä AMK'ssa on tolloa väkeä että ne ei älyä, ettei luvattomia poissaoloja saa olla edes täissä

Vierailija
14/31 |
30.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaan ihan lukiopohjaisessa ammattikoulussa :)

13

Vierailija
15/31 |
30.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oppiminen on omalla vastuulla, tätä nimenomaan painotetaan.

Vierailija
16/31 |
30.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ei yleensä vahdita liiketaloudessa poissaoloja, mutta toiset opettajat sen halutessaan tekevät.

Se johtuu siitä, että opettaja suunnittelee opintojakson loogisesti siten, että yksi asia seuraa toista. Kun opiskelija on yhdeltä tunnilta pois, häneltä katkee tämä loogisuus.

Toinen syy on käytännöllisyys. Jos opettaja suunnittelee esim. jonkun ryhmätyön ja siellä onkin vain 8 oppilasta paikalla - se ei toimi. Ei ole mahdollista suunnitella kahta eri toteutusta: jos meitä on 30, teemme näin, jos on 8, teemme näin.

Kolmanneksi jotkut vain haluavat, että kun sen valtavan suunnitelutyön tekee, niin sitä sitten ollaan kuuntelemassa. ..

Vierailija
17/31 |
30.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näinhän se menee kuten yllä sanottiin:

yliopistolla pienryhmissä ja demoissa läsnäolopakko

2 selittämätöntä poissaoloa saa olla. Luennoilla saa käydä miten haluaa.

Vierailija
18/31 |
30.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

On eri asia jos kyseessä on núori joka asuu kotona, jolla ei ole lapsia eikä tarvitse käydä töissä ---> koulu on ainoa "työ".

Siksi onkin kummallista, että aikuisilta (opiskelivat he sitten missä tahansa oppilaitoksessa) vaaditaan tilityksiä jokaisesta poissaolosta. Lukiossa painotettiin että opiskellaan itseä varten jne. ja vastuu opintojen etenemisestä on itsellä.

Itse olen tällä hetkellä ammattikoulussa juuri siksi, että tuttavilta olen kuullut niin paljon huonoa AMK:sta. Vaikka ammattikoulussakin kytätään, niin ainakaan tämä ei kestä pitkää aikaa, ja suuri osa opiskeluista on työssäoppimista.

Yliopistoissa sen sijaan olen kuullut olevan rennompaa (riippuu toki siitä mitä opiskelee!) paljon kirjatenttejä jne. Toivon mukaan pääsen yliopistoon kunhan saan tämän koulun ensin hoidettua :)

Vierailija
19/31 |
30.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

luulenpa, että tuttavasi ovat vain nostaneet opintotukea eivätkä ole ollenkaan opiskelleet, sillä AMK:ssa ei _todellakaan_ ole aikaa kytätä kenenkään tunnilla olemisia tai olemattomuutta. Siinä vaiheessa se "kyttäys" alkaa, kun kela alkaa vaatia selvitystä, miksi opintopisteitä ei ole kertynyt ja AMK:sta joudutaan lähettämään kysely opiskelijalle ja selvitys opintotukilautakunnalle..

Vierailija
20/31 |
30.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

luulenpa, että tuttavasi ovat vain nostaneet opintotukea eivätkä ole ollenkaan opiskelleet, sillä AMK:ssa ei _todellakaan_ ole aikaa kytätä kenenkään tunnilla olemisia tai olemattomuutta. Siinä vaiheessa se "kyttäys" alkaa, kun kela alkaa vaatia selvitystä, miksi opintopisteitä ei ole kertynyt ja AMK:sta joudutaan lähettämään kysely opiskelijalle ja selvitys opintotukilautakunnalle..