Huh huh, jouduin synnytyksen jälkeen itse vaihamaan veriset lakanat
vuodeostastolla. Hemppa oli alle 90 ja pyörytti ja heikotti puhumattakaan juuri leikatusta episiotomi-haavasta. Olin ehtinyt olla osastolla pri tuntia yöllä, kun lakanat olivat veriset ja kysyin kätilöltä, että saisinko uudet lakanat. Kätilö sitten sanoikin, että voin vaihtaa ne itse..Samoin kuin jouduin hakemaan ja etsimään ruot ja juomat itse ja kipulääkkeitä hakemaan, vaikka juuri ja juuri pysyin tolpillani.
Aika karua meininkiä. Kukaan ei tullut kysymään / tarjoamaan apua vauvanhoidossa, vaikka olin niin poikki rankasta synnytyksestä. Onko tää siis ihan perusmeininkiä vuodeosastoilla????
Kommentit (273)
Mekin maksamme veroja, yhtälailla kuin ne huonokuntoiset äidit.
Vierailija:
Olen töissä yhdessa Suomen suurimmista synnytyssairaaloista ja lapsivuodeosastolla. Iltavuorossa eilen oli kolme kätilöä töissä ja äitejä osastolla 21, päälle vauvat, joita oli 25, parit geminit siis mukana.
Samaan aikaan osastolla oli useita todella huonokuntoisia äitejä, yksi lähes kuoleman porteilla käynyt vakavasta raskauskomplikaatiosta kärsinyt, siis vielä osastolle tullessa tehohoidettava, joka vei yhden kätilön ajan kokonaan valvontalaitteineen, lääkityksineen seurantoineen. Kaksi muuta kätilöä hoisi loppuosastoa. Joukossa oli samana päivänä leikattuja, 2-3 litraa vuotaneita, joiden hb 60-70 veritiputuksineen. Lisäksi kaksi äitiä, joiden vauvat olivat vakavassa tilassa lastenosastolla. Heidän tarvitsemansa apu oli lähinnä aikaa, kuuntelua ja keskustelua.
Noin reilu puolet synnyttäneistä oli normaalitilassa, joka tarkoittaa, että totta kai väsyttää ja episiotomia saattaa aristaa. Heitäkin autetaan, lääkitään niitä kipuja, opastetaan vauvan hoitoa ja imetystä. Mutta ihan oikeasti: olisiko teistä reilumpaa tulla vaihtamaan lakanat hyväkuntoisiltakin äideiltä (toki väsyneiltä), jos se seisi aikaa esim. sen äidin itkun kuuntelulta, joka juuri kuuli,että hänen lapsellaan on vakava kromosomihäiriö? Käsi sydämelle!
Äitien/potilaiden vika ei ole se, että henkilökuntaa on liian vähän! Vaatikaa lisää henkilökuntaa sairaalan johdolta, mutta älkää pliis antako potilaiden kärsiä.
Tuollainen ihminen vaihtelemassa itselleen lakanoita ja hakemassa itselleen ruokaa on vaaraksi itselleen ja ympäristölle!!
Miksei muka synnärillä voi olla lähihoitajia?
Menkää vaikka kunnanvaltuustoihin tai eduskuntaan ja muuttakaa asioita oikeasti, kätilöiden haukkuminen ei asiaa auta.
mutta totuushan on ettei hoitajia ole tarpeeksi. Meidän osastolla (kirurginen vuodeosastosto) on hoitajat väsyneet työtaakan alle. Potilaita on aivan liikaa yhdelle hoitajalle. Ja jos niistä potilaista yksikin voi huonosti, toiset potilaat jäävät " tuuliajolle" . Täytyy kait sattua jotain hirveää ennen kuin päättäjät uskovat meitä.
Mutta ei. Rahahan se oli kaikkein tärkein, kyllähän se joukkoirtisanoutumisten aikana huomasi.
Vakavia komplikaatioita kärsineiden äitien hoito on toki ensi alkuun heräämössä,mutta heidän siirtyessä lv-osastolle, on heidän tilansa usein sellainen, että he tarvitsevan ensivuorokauden aikana oman hoitajan, joka ei siis ota muita potilaita, vaan keskittyy tämän yhden äidin ja hänen vauvansa hoitoon.
Ja en tiedä miten tämän rautalangasta vääntäisin. Jos työaikaa on 8 tuntia, mutta pelkkään HYVÄÄN potilashoitoon menisi 10 tuntia, että työt olisi tehty sillä lailla, että itsekin voisi olla tyytyväinen. Sen päälle tulisivat vielä nämä terveiden äitien passaukset, jotka vaativat vain sitä sen vuoksi,että ovat veroja makselleet, huh huh.
Melkein tulee itku kurkkuun, kun tietää, miten töissä saa juosta, että edes välttämättömimmät työt tulisi tehtyä. Kuitenkin saa jälkikäteen kuulla netissä arvostelua jälkikäteen,että ollaan joko kermaperseitä tai marttyyreitä, jotain aina vuoron perään. Päättäkää edes kumpaa.
Kun sitä ei yksinkertaisesti ole. Jos vuorosta sairastuu kätilö, sijaista ei pääkaupunkiseudulla välttämättä edes löydy. Ja jos löytyy, se on ehkä joku aloitteleva opiskelija.
Potilaat voisivat osoittaa itse ne valituksensa oikeaan osoitteeseen, eli ylihoitajille tai vaikka valtiovallalle.
Ei ole kätilöiden ongelma, jos ei ehdi, niin ei ehdi. Koittakaapa ymmärtää se.
perhehuoneseseen osastolle voi kai useimmissa paikoissa ottaa mukaan. Mutta kyllä siellä sille isosisarukselle voi tulla tylsää.
Korotukset ja saavutettu palkka ei ole hääppöinen.
Enkä ole kätilö, mutta olen sh sairaalan kuntoutuspuolella. Hoitotyö sairaalassa on kuntoutusvoittoista. Eli minkä potilas pystyy itse tekemään, sen hän myös tekee. Ja tämän luulisi pätevän etenkin synnytysosastolla, koska siellä ei olla sairaita. Vaikka synnytys olisi ollut kuinka kivulias ja alapäähän tai leikkaushaavaan sattuu, niin mitä nopeammin äiti saadaan sängystä ylös, sitä nopeampaa on hänen toipumisensa. Muistakaa siis, että sairaanhoitajat/kätilöt/lähihoitajat eivät ole piikoja.
Mitä väliä sillä on MIKSI ihminen on huonossa kunnossa ja kivulias? Jos kerran synnytyksen jälkeen pitää aneemisena pystyä toimimaan pyörtymättä niin toki kaikkien muidenkin sellaisten tilamteiden jälkeen kun on menettänyt verta, eikös?
Vierailija:
Mielummin supernainen kuin onneton kaikesta vinkuva pilalle lellitty uusavuton (ilmeisen iäkäs ensisynnyttäjä) joka ei saa ruokaa haettua tai lakanoita vaihdettua:)
Olen synnyttänyt 5 kertaa, joista 2 kertaa Jorvissa.
Jorvi oli ehdottomasti paras paikka! Henkilökunta aivan ihanaa.
Kyllä minä ainakin lääkkettä sain kun pyysin.
Kiitosta vaan koko Jorvin henkilökunnalle : )
muuta aikaiseksi kuin että suurempi osa hoitajista siirtyy muihin ammatteihin.
Nyt jo naurattaa nämä ens kesän kermapersesynnyttäjät kun kesälomittajia ei löydy.
Kuulkaahan haukutut kätilöt. Hakekaa reilusti saikkua ens kesänä ja antakaa näiden äitien maata siellä sängyssä ihan rauhassa. Kas kun ei ole ketään, ketä ottaa tilalle hoitamaan. Buahahaaa, sielläpä sitten makaatte ja haukutte kun ette saa veroeuroillenne vastinetta.
Vanha mies oli töölön sairaalassa toipumassa lonkkaleikkauksen jälkeen. Lonkkapotilas ei saa liikkua, joten ukko soitti kelloa pyytääkseen hoitsuja viemään hänet vessareissulle. Hän ehti soitella tunnin ja toisenkin eikä ketään kuulunut. Lopulta tapahtui vahinko, ja hoitajan viimein saapuessa isoisäni toivoi anteeksi pyydelle, että hänet vaihdetaan kuiviin. Hoitaja vaihtoi puhtaan pyjaman, laittoi miehen likaiseen sänkyyn, ja meni matkoihinsa.
Isoisä soitti uudestaan kelloa, ja hoitajan saapuessa pyysi vielä lakanoiden vaihtoa. Hoitaja hävisi, saapui hetken päästä, heitti lakanat isoisän syliin sängylle, sanoi " siinon, vaihda ite" , ja hävisi.
Isoisäni ei itse koskaan kertonut tapahtuneesta, vaan hänen huonetoverinsa, joka oli tapahtumaa todistamassa. Toivon, että kyseessä on pöyristyttävä yksittäistapaus, kuten ap:nkin osalta. Synnytin itse myös Jorvissa ja sain niin hyvää hoitoa, että olisin voinut jäädä sinne asumaan :)
lapsi. Siellä se ramppasi isänsä kanssa slista käytävälle ja takasin.... itseäni häiritsi kyllä kovasti se pieni poukkoilemassa synnytysosastolal ylipäänsä,ja kätilöt pahoittelivat että uloskaan ei voi laittaa, ettei tule syytöstä rasismista. Kokeilkaapa joskus keskittyä ponnistuksen jne kun sellaienn ipana kälkättää voen takana,ja varmasti huuto jne kuuluu senkin korviin =( . Omiani en kyllä ottaisi mukaan.
ja tässäkin keskustelussa on tullut jo ilmi ettei se 70 hemoglobiinikaan palveluun oikeuta. Kukaan ei pyydä passaamaan tervettä äitiä joka voi hyvin vaan niitä jotka ei kertakaikkiaan pärjää kipujen takia. Sairaanhoitajan en ole koskaan nähnyt vaihtavan ainuttakaan lakanaa vaan se on ollut laitoshuoltajan hommia. Eikä sinne kansliaan uskallakkaan mennä sairaanhoitajien jutustelua häiritsemään.