Huh huh, jouduin synnytyksen jälkeen itse vaihamaan veriset lakanat
vuodeostastolla. Hemppa oli alle 90 ja pyörytti ja heikotti puhumattakaan juuri leikatusta episiotomi-haavasta. Olin ehtinyt olla osastolla pri tuntia yöllä, kun lakanat olivat veriset ja kysyin kätilöltä, että saisinko uudet lakanat. Kätilö sitten sanoikin, että voin vaihtaa ne itse..Samoin kuin jouduin hakemaan ja etsimään ruot ja juomat itse ja kipulääkkeitä hakemaan, vaikka juuri ja juuri pysyin tolpillani.
Aika karua meininkiä. Kukaan ei tullut kysymään / tarjoamaan apua vauvanhoidossa, vaikka olin niin poikki rankasta synnytyksestä. Onko tää siis ihan perusmeininkiä vuodeosastoilla????
Kommentit (273)
miksi ihmeessä synnytysosastoilla ei ole lähihoitajia tekemässä näitä muita työtehtäviä? Vaihtamassa lakanoita, auttamassa synnyttänyttä peseytymään, jakamassa lääkkeitä ja ruokaa, auttamassa vauvan hoidossa? Jotenkin tietysti luulisi kätilöltäkin löytyvän sen verran ammattitaitoa, että tajuaa, että synnyttänyt, joka on letkuissa kiinni, leikattu ja hg alle 100, että ei ehkä ihan terävimmässä kunnossa ole... No, tämä on niin tätä.
Ja tiedoksesi, että maksan joka kuukausi verorahoissani sitä kymppitonnin synnytystä, en vain omaani, vaan kaikkien synnyttäjien.
Joka kuukausi maksan palkastani korkeita veroja ja kyllä niistä elämäni aikana tulee enemmänkin kuin 10 000 euroa eli lapseni synnytyksen hinta.. Matikkapäätä ei siihen kauheasti tarvitse.
Ja miksi ihmeessä potilaan pitäisi edes lakanoita vaihtaa???? Kilkuttakaa vaan sitä kelloanne ja antakaa heikossa kunnossa olevien äitien tuntea olevansa huonoja, kun jää ateriat saamatta..
Ja ne hyvä kuntoiset ja sisukkaat äidit voivat edelleen ihan rauhassa vaihtaa itse lakansa, sitähän ei tässä ketjussa ole kukaan kieltänyt tai edes puhe ollut. Että mukavaa lapsivuodeosasto aikaa vaan kaikille tuleville synnyttäjille!
kun äidin pitää heti synnytyksen jälkeen stressata lakananvaihdolla ja siitä, että saako ruokaa! Stressi muuten, kätilö-hyvä, estää oksitosiinin erittymistä. Kannattaisiko hieman tarkistaa hoitokäytäntöjä, ja miettiä ihan oikeasti, mikä on tärkeintä? Sekö, että vaihdetaan lakanat itse vai se, että äiti, isä ja vauva saavat rauhassa, stressittömässä tilanteessa aloitella yhteistä elämäänsä?
Kätilöiden käsissä ei ole se ketä sairaalassa on töissä. Viime vuosina erikoissairaanhoitoon ei ole enää palkattu kuin sairaanhoitajia tai kätilöitä toimipaikasta riippuen. Ts. aiemmat kouluasteelta valmistuneet lastenhoitajat ja perushoitajat ovat töissä eläkkeelle jäämisikäänsä saakka, elleivät saa siirtoa muualle. Omassa työpisteessäni ei näiden ammattikuntien edustajia ole enää yhtäkään.
Valittakaa asiasta päättäjille, kätilöt eivät niitä ole!
Provosoivalle kuulostivat jutut,missä äitejä olisi kehoitettu tipassa, katetreissa tai dreeneissä vaihtamaan lakanoita. Kaikkihan sen ymmärtävät, että se on silloin todella vaikeaa, jos ei mahdotontakin. Jos näissä jutuissa on todellisuuspohjaa, niin melkein uskon,että ko. tapauksissa kätilön aika on ollut todella kortilla ja osasto täynnä paljon hoitoa vaativilla asiakkailla. Silloin on täytynyt priorisoida ja lakananvaihto on saattanut tuntua kätilöstä vähiten akuutille työlle ja unohtuakin sitten työn tiimellyksessä. Toki yksittäiselle äidille tärkeä juttu päästä pois verisistä lakanoista,muttei hengenvaarallinen kuitenkaan! Ja aina voi soittaa kelloa ja kysyä ihan ystävälliseen sävyyn onko asia päässyt unohtumaan.
Ja vielä verovaroista. Ei ne verorahat ole korvamerkittyjä. Sinun 10000 euron verosi ovatkin saattaneet mennä kaupungin viidesluokkalaisten lyijykynähankintoihin, etkä todellisuudessa maksanut synnytyksestäsi muuta kuin hoitopäivämaksun.
Enköhän sillä kata julkisen sektorin tarjoamat palvelut itselleni ja vähän enemmänkin. Plus vielä mieheni maksamat verot, niin päästään aika huikeisiin summiin. Kyllä sillä yksi lakananvaihto ja ateria tarjoiltuna sairaalasänkyyn pitäisi saada.
Tota noin... missä sun logiikkasi on?
Ostat tulla rahasummalla mieluiten lakananvaihdon? Mitään muuta olellisempaa et tarvitse itsellesi tai huono-osasisille lähimmäisillesi? Hyvinvointivaltio on jo romahtamassa, kiitos sinunlaisille " laajakatseisille kansalaisille" .
Vierailija:
Tota noin... missä sun logiikkasi on?
Ostat tulla rahasummalla mieluiten lakananvaihdon? Mitään muuta olellisempaa et tarvitse itsellesi tai huono-osasisille lähimmäisillesi? Hyvinvointivaltio on jo romahtamassa, kiitos sinunlaisille " laajakatseisille kansalaisille" .
Enkö ekassa virkkeessäni kirjoittanut, että sillä summalla pitäisi saada julkisen sektorin palvelut itselleen? Ja lyönpä vetoa, että jää vähän ylikin niille " huono-osaisille lähimmäisille" .
Koulutuksineen, päiväkoteineen, neuvoloineen. Ei se teidän potti ihan taida riittää edes kaikkeen omaan hyväänkään.
Meidän kaltaiset keskituloiset ylläpitävät tätä yhteiskuntaa. Jos yhden keskiluokkaisen pariskunnan verovarat ei riittäisi edes yhden lapsen julkisiin palveluihin, niin aika kusessahan tämä yhteiskunta olisi.
Jos minulla olisi hemoglobiini 90, niin en todellakaan mitään lakanoita vaihtaisi! Hei haloo mammat!
Ei ainakaan mun mies kun se oli viemässä vauvaa keskolaan. Tämäkin tyksissä. Ruuan hain itse, laikkarit kävi vaihtamassa lakanat ja jakoi ruuan niille jotka oli huonossa kunnossa sekä niille jotka oli juuri synnyttäneet.
Ihmisillä tuntuu olevan käsitys, että sairaala on hotelli ja siellä pitää saada hotellitasoista palvelua.
Näin ei todellakaan ole. Se on jokaisen omaksi parhaakseen nousta sieltä sängystä mahd nopeasti ylös. Normaalin leikkauksen jälkeenkin potilaat valittavat, kun ei saa vain maata sängyssä, vaan pitää nousta jalkeille.
Ihminen on vain niin mukavuuden haluinen, että mieluummin jäisi sinne sängyn pohjalle makaamaan. Joten, kun joutuu hakemaan ruokansa itse ja vaihtamaan lakanansa, tulee pakosta liikuttua.
Toki erikeseen on ne, joila synnytyksessä ollut ongelmia. Mutta silloinkin " palvelu " lopetetaan heti, kun on yhtään toipunut.
Siitä olen samaa mieltä, että äideille pitäisi enemmän kertoa osaston tavoista, jotta tietäisivät toimia oikein.
Terv sh+ kahden äiti, toisessa synnytyksessä ongelmia, joten sain alkuun tarvitsemaani palvelua (KSKS)
edes vaihtaa? Minä ainakin pääsin puhtaaseen sänkyyn osastolle, ja lakanoiden vaihtoa ei päivään/pariin tarvinnut edes miettiä. Silloinkin siinä oli sellainen helppo keskikaistale millä sai sen tuhriintuneimman osan pois.
Siivooja siivoaa, ruoanjakaja jakaa ruoan.
Potilas on potilas. Hänen pitää toipua ja kuntoutua, eikä hoitaa laiskimusten töitä.
Minäkin maksan huomattavan summan veroja ja mielummin niitä rahoja laittaisin laitosvanhusten vaipan vaihtoon tai vaikka virikkeisiin heille kuin synnyttäneiden hyväkuntoisten naisten poikkilakanan vaihtoon.
Ja en ole nyt eväämässä juuri leikattujen lakananvaihtoa...
Pointti on se, että ne verorahat on rajalliset käytettäviksi. Minkä helvetin takia niitä hassattaisiin terveiden naisten passaamiseen?
että kun olin rannekanavan tähystyksessä, josta toivuin n. puolessa tunnissa, ei yksin vessaan menosta ollut puhettakaan. Koko ajan kuljettiin mukana ja passattiin.
Synnytys vie kuitenkin ihmisen aika lailla heikompaan kuntoon ja tuntuu tosi raadolliseslta, että jonkun pitää pelätä pyörtyvänsä vessaan, kun on pakko mennä yksi.
Käsittääkseni sektiohaava ei ole mikään pieni, kuten ei kyseinen leikkaus ylipäänsä. Ei sen jälkeen voida olettaa, että ihminen on täysin toimintakykyinen!
Enemmän tässä on mielestäni kyse nöyryyttämiskokemuksesta. Lapsivuodeosastolla hoitajilla ei ole sellainen kiire kuin itse synnärillä. Jos heikon ihmisen kohdalla ei ammattitaito riitä kysymään, ' onko kaikki hyvin, selviätkö? ' on todellakin syytä tarkistaa asenteita.
Kukaan ei ole kieltänyt hääräämästä niin paljon kuin haluaa, jos kaikki on hyvin ja olo Ok. Mutta ihminen ei myöskään ole kermaperse, jos hän pyytää apua silloin, kun sitä kokee tarvitsevansa.
kulttuuripalvelut, samaten tiehuolto. Ei niissäkään sairaanhoidosta ole kyse.
Samaten ne vanhukset pois sieltä vanhainkodeista. Terveet omaiset hoitakoot!
Lapset pois päivähoidosta! Vain sairaiden äitien lapset saisi olla siellä.
kukaan ei ole mielestäni täällä väittänyt, että hyvinvoivia, terveitä naisia pitäisi passata turhaan.
Kysymys on siitä, että synnyttänyttä naista ei voi automatic pitää ' kaikki kunnossa' -kategoriaan kuuluvana.
Ei tarvinnut hoitajien juosta katsomassa tarvitsenko apua.
On totta,että yleensä äidit vaihtavat itse tarpeen mukaan lakanansa ja hakevat ruokansa. Huonokuntoisille vuotaneille, leikatuille yms. nämä palvelut toki kätilö tekee. Mutta ei laitoshuoltaja, eikä lähihoitaja, joita synnytyssairaaloissa ei olekaan töissä.
Jos joku äiti kokee,ettei jaksa vaihtaa lakanoita, toivottavaa olisi,että hän kertoisi tämän kätilölle, jos kätilö asiaa ei ole huomannut. Turha sitä on jälkikäteen netissä ruikuttaa. Uskoakseni kaikki apu annetaan,mihin kyetään.
Tässä ketjussa kommentoineilla ei monellakaan tunnu olevan realistista kuvaa sairaalamaailmasta. Kätilöllä on hoidettavana yhdessä vuorossa tukku äitejä ja vauvoja, joille tehdään HOIDOLLISIA palveluja ja tutkimuksia. Jos jokaiselle vietäisiin ruuat ja vaihdettaisiin lakanat, se olisi jostain muusta pois, esim imetysohjauksesta tai lääkitysten ja nesteytysten säännöllisestä huolehdinnasta.
Ja nämä maksavat asiakkaat... tuollaista voi sanoa vain, jos on yksityissairaalassa hoidossa ja todella maksaa hoidostaan oikean hinnan. Tiesittekö,että perus normaalisti sujunut alatiesynnytys epiduraalipuudutuksella maksaa 10 000 euroa? Ja miettikää sitten maksoitteko sen summan sairaalasaskua maksaessanne?