Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Huh huh, jouduin synnytyksen jälkeen itse vaihamaan veriset lakanat

Vierailija
20.04.2008 |

vuodeostastolla. Hemppa oli alle 90 ja pyörytti ja heikotti puhumattakaan juuri leikatusta episiotomi-haavasta. Olin ehtinyt olla osastolla pri tuntia yöllä, kun lakanat olivat veriset ja kysyin kätilöltä, että saisinko uudet lakanat. Kätilö sitten sanoikin, että voin vaihtaa ne itse..Samoin kuin jouduin hakemaan ja etsimään ruot ja juomat itse ja kipulääkkeitä hakemaan, vaikka juuri ja juuri pysyin tolpillani.

Aika karua meininkiä. Kukaan ei tullut kysymään / tarjoamaan apua vauvanhoidossa, vaikka olin niin poikki rankasta synnytyksestä. Onko tää siis ihan perusmeininkiä vuodeosastoilla????

Kommentit (273)

Vierailija
21/273 |
21.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

osastolla kukaan letkuissa ja katetreissa liikkuu, väsyneenä tietysti.

Vierailija
22/273 |
21.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

kaikki lähtee nimittäin asenteesta - naisten asenteesta toisiaan kohtaan. Mihin tämä yhteiskunta on mennyt kun ei voida asettua toisten asemaan (siis niiden huonompikuntoisten)? Jos sinun synnytyksesi on mennyt hyvin (tosin epäilen että kaikki tähän ketjuun vastanneet eivät ole sitä tehneet), niin voit varmaan edes pienillä järjenhivenilläsi päätellä että kaikkien synnytys ei ehkä ole mennyt niin hyvin.

Ihan oikeasti, olen ollut potilaana kolmella eri osastolla ja missään muualla kuin synnytysosastolla ole kohdeltu potilaita niin välinpitämättömästi ja kylmästi! Ja kyllä, olin (ja kaikki muutkin ko osastoilla olleet olivat) paljon paremmassa kunnossa ja olisimme hyvin voineet itse hakea ruokamme ja vaihtaa lakanat kuin suurin osa juuri synnytysrääkin läpi käyneistä naisista.

Luuletteko että miehet ikinä alistuisivat tällaiseen kohteluun minkään pienemmänkään operaation jälkeen? e-hei. Ja juuri 182 & co takia naisilla ei ole oikeus edes pieneen lepohetkeen (maidonkin tulon varmistamiseksi) maratoniin verrattavan fyysisen rasituksen/ leikkauksen/ repeämien jälkeen? Just.

Ja tiedoksi, kyse oli HUONOKUNTOISTEN naisten avustamisesta lakanoiden vaihdossa, ruoan hakemisessa jne. Jos tykkäät pomppia perse revenneenä, siitä vain. Mutta älä vaadi sitä muilta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/273 |
21.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

On totta,että yleensä äidit vaihtavat itse tarpeen mukaan lakanansa ja hakevat ruokansa. Huonokuntoisille vuotaneille, leikatuille yms. nämä palvelut toki kätilö tekee. Mutta ei laitoshuoltaja, eikä lähihoitaja, joita synnytyssairaaloissa ei olekaan töissä.

Jos joku äiti kokee,ettei jaksa vaihtaa lakanoita, toivottavaa olisi,että hän kertoisi tämän kätilölle, jos kätilö asiaa ei ole huomannut. Turha sitä on jälkikäteen netissä ruikuttaa. Uskoakseni kaikki apu annetaan,mihin kyetään.

Tässä ketjussa kommentoineilla ei monellakaan tunnu olevan realistista kuvaa sairaalamaailmasta. Kätilöllä on hoidettavana yhdessä vuorossa tukku äitejä ja vauvoja, joille tehdään HOIDOLLISIA palveluja ja tutkimuksia. Jos jokaiselle vietäisiin ruuat ja vaihdettaisiin lakanat, se olisi jostain muusta pois, esim imetysohjauksesta tai lääkitysten ja nesteytysten säännöllisestä huolehdinnasta.

Ja nämä maksavat asiakkaat... tuollaista voi sanoa vain, jos on yksityissairaalassa hoidossa ja todella maksaa hoidostaan oikean hinnan. Tiesittekö,että perus normaalisti sujunut alatiesynnytys epiduraalipuudutuksella maksaa 10 000 euroa? Ja miettikää sitten maksoitteko sen summan sairaalasaskua maksaessanne?

Tosin veroissa olen sen voinu maksaakin. Mutta toisaalta enpä saanut epiduraalia, en kipulääkkeitä enkä imetysohjaustakaan (enkä kyllä puhtaita lakanoitakaan tahi ruokaa sänkyyn)

Vierailija
24/273 |
21.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja sieltä sängystä on kuitenkin hyvä edes vähän liikkua, niin miksi ei sitten ruokaa hakemaan???

Sitä lepoa kerkeää saamaan ihan hyvin niiden ruuan hakujen välissäkin.

Suurin osa synnyttäjistä ON niin hyvässä kunnossa, että kykenevät nämä toimet suorittamaan ihan itse.

Vierailija
25/273 |
21.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei luulisi olevan ylivoimainen tehtävä niille ihraperseille, joiden työn toimenkuvaan se kuuluu!

Vierailija
26/273 |
21.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki sairaalatkin (kuten ihmiset) kun ovat erilaisia. Meillä ruoka haettiin pitkää käytävää pitkin toisesta päästä osastoa, ja samaan paikkaan palautettiin astiat (ihme kun ei pyydetty tiskaamaan, siinähän se olisi mielestäsi mennyt samassa!?). Hyvä siinä on yrittää juuri pysyä pystyssä ja laahustaa mahdollisimman nopeasti huoneeseen ettei vauva alkaisi huutaa maitoa juuri silloin, toivoen ettei tiputa tarjotinta lautasineen ja mukeineen. Lakanat olivat liinavaatekomerossa, ensin siis pitää repiä hyvin laitetut (tiukasti kiinni olevat) poikkilakana, sitten aluslakana ja kenties vielä patjansuoja jos hyvin käy. Sitten viedä ne likapyykkikoriin (minne vauva tässä välissä? Hoitajilla kun on niiin kiire), ottaa puhtaat lakanat, yrittää taiteilla ne puolikuntoisena suurin piirtein inhimilliseen kuntoon. Sitten onkin niin väsynyt operaation jälkeen ettei tee mieli oikein muuta tehdä. Ai niin, pitäisi kuitenkin syödä ja hoitaa vauvaa, imettää ja vaihtaa vaippa.

Ylläoleva on hieman eri asia kuin rauhassa kävellä esim. miehen kanssa vauvaa sängyssään työntäen yhteisiin tiloihin tai vain ympäriinsä. Ymmärrätkö? Toisen saa tehdä omassa tahdissa, ilman kantamuksia ja tuki vieressä. Jos miestä ei ole, niin kätilön auttamana tai jopa seinien kaiteita kiinni pitäen.

Edelleenkään, kukaan ei estä sinua siivoamasta vaikka koko osastoa, kunhan et siihen muita velvoita. Asiat pitäisi (varsinkin synnytyksen jälkeen!) tehdä oman jaksamisen mukaan, jolloin on väärin ensisynnyttäjiä/muuten arempia kohtaan pitää oletuksena huippukuntoa ja halua toimia heti kympillä.

Omalla kohdallani olin arka rankan synnytyksen jälkeen pyytämään apua, mutta älkää kätilöt sun muut pelätkö. Nyt kyllä osaan juoksuttaa teitä senkin edestä ja kenties vielä ujompien vierustovereiden puolesta.

Vierailija
27/273 |
21.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pohjois-Karjalan Keskussairaalan synnytysvuodeosastolle! 5 vrk tuli tässä taannoin oltua ja hoito oli asianmukaista ja palvelevaa jos näin voi sanoa :)

Kakkosta tein ko. sairaalassa ja mm. imetysohjaus oli ekaan synnytyksen jälkeen kuin eri vuosisadalta... sairaalakin eri...

5 vrk:n aikana ehdin toki tavata mitä erilaisimmilla asenteilla varautuneita kätilöitä ja hoitajia mutta suurin osa oli todella ihanaa, työstään selvästi pitävää henkilökuntaa ! Äidin ja vauvan hyvinvointi oli ykkösasia ja imetykseen tässä sairaalassa kannustetetaan.

Vierailija
28/273 |
21.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun sieltähän on osalta poistettu lääkärikäynnit (normaaleissa) raskauksissa kokonaan ja korvattu th:n tarkastuksilla. Että en kyllä menisi sanomaan miksikään äitien ja vauvojen ihmemaa(kunna)ksi ;).

Vierailija
29/273 |
21.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

kätilöllä voi olla kiireellisempää menoa, esim. synnytys, niin kuinka monessa sairaalassa synnytys- ja lapsivuodeosasto ovat sama yksikkö? Haloo! Synnyttäneiden osastolla ei ole kovinkaan paljon ns. kriisitilanteita, vaan hoitsut ovat siellä äitejä ja vauvoja varten.

Kiire voi toki olla, jos asiakkaita on paljon ja mm. imetysohjausta monille. Mutta ei se mikään er ole. Halojaa..

Vierailija
30/273 |
21.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

yhdestä ja samasta E-Suomen synnytyssairaalsta.

Ensimmäisellä kerralla kun esikoisen sain. Piti kaikkea itse pyytää tai osata vaatia. Enkä mä sitten osannut. Joten tuli tunne että olen ulkopuolinen ja vaivaan vaan turhaan hoitajia.

Toisella kerralla 4 vuotta myöhemmin. Palvelu oli paranutnut huomattavasti. Mulle tultiin tarjoamaan kipulääkkeitä, vauvan hoito apua ja imettämistukea ihan pyytämättä :)

Sittenkin kuopus joutui lastenosastolle, kohdeltiin mua ystävällisesti ja huomioitiin. ihan mukavasti.

Joten palvelukin voi parantua, jjos siitä varsinkin annetaan palautetta.

Vierailija
31/273 |
21.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Ihmisillä tuntuu olevan käsitys, että sairaala on hotelli ja siellä pitää saada hotellitasoista palvelua.

Näin ei todellakaan ole. Se on jokaisen omaksi parhaakseen nousta sieltä sängystä mahd nopeasti ylös. Normaalin leikkauksen jälkeenkin potilaat valittavat, kun ei saa vain maata sängyssä, vaan pitää nousta jalkeille.

Ihminen on vain niin mukavuuden haluinen, että mieluummin jäisi sinne sängyn pohjalle makaamaan. Joten, kun joutuu hakemaan ruokansa itse ja vaihtamaan lakanansa, tulee pakosta liikuttua.

Toki erikeseen on ne, joila synnytyksessä ollut ongelmia. Mutta silloinkin " palvelu " lopetetaan heti, kun on yhtään toipunut.

Siitä olen samaa mieltä, että äideille pitäisi enemmän kertoa osaston tavoista, jotta tietäisivät toimia oikein.

Terv sh+ kahden äiti, toisessa synnytyksessä ongelmia, joten sain alkuun tarvitsemaani palvelua (KSKS)

Kenen vastuu, jos synnyttänyt letkuissa ja leikkaushaavoissaan kaatuu vaikka jonkun vauvan päälle, kun ei saa apua? Sairaanhoitajakin yrittää nyt vain tajuta, että potilas on potilas, eikä sairaalan henkilökuntaa.

Vierailija
32/273 |
21.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta niin kauan kuin on näitä ilkeämielisiä, jotka eivät osaa asettua heikompansa asemaan, ylläpidetään sitä kulttuuria, että mistään ei saa valittaa.

Vierailija
33/273 |
21.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

172, sillä sun maksamallasi 300000 euron veropotilla maksetaan paljon muutakin kuin lapsesi synnytys.

Minäkin maksan huomattavan summan veroja ja mielummin niitä rahoja laittaisin laitosvanhusten vaipan vaihtoon tai vaikka virikkeisiin heille kuin synnyttäneiden hyväkuntoisten naisten poikkilakanan vaihtoon.

Ja en ole nyt eväämässä juuri leikattujen lakananvaihtoa...

Pointti on se, että ne verorahat on rajalliset käytettäviksi. Minkä helvetin takia niitä hassattaisiin terveiden naisten passaamiseen?

Taidat olla hoitsu, kun ei tuo lukemisen ymmärtäminen oikein tahdo sujua. Ja toinen esimerkki huonosta lukemisen ymmärtämisestäsi: tässä EI OLE kyse hyväkuntoisista naisista, vaan HUONOKUNTOISISTA!!

Vittu, mikä ääliö!!

Vierailija
34/273 |
21.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jouduin sektioon. Ekan päivän " palvelu" oli erinomaista, olinhan sen verran heikossa hapessa. Seuravana yönä vauva jo lykättiin vierihoitoon, vaikka en saanut häntä nostettua sängystään.

Itse sai hakea ruuat ja viedä astiat pois.

Helpommalla pääsi kotona, kun oli mies auttelemassa..

Vierailija
35/273 |
21.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ei kerran synnytyksestä toipuva äiti saa asianmukaista apua, niin minä nappaan vauvan mukaani ja lähdemme kotiin koko perhe. Siellä sentään mies pitää huolta, vaihtaa lakanat, laittaa ja tuo ruoat, auttaa suihkuun. Hassua, eikä hänellä ole minkään valtakunnan terveydenhuoltoalan koulutusta ja silti osaa tehdä nämä! On kätilöiden kermaperseet vaan sellaisia korkeastikoulutettuja nyt, ettei voi tuollaisia " paskahommia" tehdä. Hävetkää.

Vierailija
36/273 |
21.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä oli lääkärintarkastukset , neuvolan terkkakäyntien lisäksi.

Musta oli liiankin tiuhana noita terkan luona käyntejä-ainakin Joensuussa ! Vissiin kun ekan raskauden aikana taas olisi saanut useamminkin käydä, näin jälkikäteen ja kokeneempana sanoen.

Ei ollut moittimista neuvolaseurannassakaan, mulla oli tosi mahtava vanhempi neuvolan terveydenhoitaja, apua sai kun tarvitsi ja soitinkin mm. kerran apua kun luulin lapsivettä tihkuvan. Sain mennä siihen tikkutestiin pikapikaa.

Tosin synnytysvalmennukset poistettu tai ainakin supistettu Joensuussakin (kai?) Minusta se on tosi pitkä miinus...

Joo lisään vielä että mua oli peloteltu hirveesti tuosta 3C:stä että siellä saa rukoilla kipulääkkeitä tmv. Olin varannut omat Buranat ja Banadolit sairaalakassiin näiden pelottelujen seurauksena muttei niitä tarvittu kun kipulääkettä suorastaan tyrkytettiin!

193

Vierailija
37/273 |
21.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

193/202

Vierailija
38/273 |
21.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun eivät jaksa toisia palvella

Vierailija
39/273 |
21.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

paljon siellä osstolla on synnyttäneitä? Aikas paljon.

m- en ole edes kätilö tai lastenhoitaja sh. Mutta siltikkään itse synnrärillä olleena voin sanoa että ei ne kätilöt siellä pahemmin istu, muuta kuin vuoron vaihdon aikaan.

Vierailija
40/273 |
21.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen töissä yhdessa Suomen suurimmista synnytyssairaaloista ja lapsivuodeosastolla. Iltavuorossa eilen oli kolme kätilöä töissä ja äitejä osastolla 21, päälle vauvat, joita oli 25, parit geminit siis mukana.

Samaan aikaan osastolla oli useita todella huonokuntoisia äitejä, yksi lähes kuoleman porteilla käynyt vakavasta raskauskomplikaatiosta kärsinyt, siis vielä osastolle tullessa tehohoidettava, joka vei yhden kätilön ajan kokonaan valvontalaitteineen, lääkityksineen seurantoineen. Kaksi muuta kätilöä hoisi loppuosastoa. Joukossa oli samana päivänä leikattuja, 2-3 litraa vuotaneita, joiden hb 60-70 veritiputuksineen. Lisäksi kaksi äitiä, joiden vauvat olivat vakavassa tilassa lastenosastolla. Heidän tarvitsemansa apu oli lähinnä aikaa, kuuntelua ja keskustelua.

Noin reilu puolet synnyttäneistä oli normaalitilassa, joka tarkoittaa, että totta kai väsyttää ja episiotomia saattaa aristaa. Heitäkin autetaan, lääkitään niitä kipuja, opastetaan vauvan hoitoa ja imetystä. Mutta ihan oikeasti: olisiko teistä reilumpaa tulla vaihtamaan lakanat hyväkuntoisiltakin äideiltä (toki väsyneiltä), jos se seisi aikaa esim. sen äidin itkun kuuntelulta, joka juuri kuuli,että hänen lapsellaan on vakava kromosomihäiriö? Käsi sydämelle!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä viisi yhdeksän