Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Huh huh, jouduin synnytyksen jälkeen itse vaihamaan veriset lakanat

Vierailija
20.04.2008 |

vuodeostastolla. Hemppa oli alle 90 ja pyörytti ja heikotti puhumattakaan juuri leikatusta episiotomi-haavasta. Olin ehtinyt olla osastolla pri tuntia yöllä, kun lakanat olivat veriset ja kysyin kätilöltä, että saisinko uudet lakanat. Kätilö sitten sanoikin, että voin vaihtaa ne itse..Samoin kuin jouduin hakemaan ja etsimään ruot ja juomat itse ja kipulääkkeitä hakemaan, vaikka juuri ja juuri pysyin tolpillani.

Aika karua meininkiä. Kukaan ei tullut kysymään / tarjoamaan apua vauvanhoidossa, vaikka olin niin poikki rankasta synnytyksestä. Onko tää siis ihan perusmeininkiä vuodeosastoilla????

Kommentit (273)

Vierailija
61/273 |
21.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrät varmaan että suurin osa veronmaksajista maksaa enemmän veroja kuin kuluttavat yhteiskunnan palveluja? Jos jokainen (tai edes valtaosa) olisi saamapuolella, olisi tämäkin yhteiskunta jo kaatunut.

On typerää laskea että jokainen maksaisi oman JA lastensa " osuuden" , se lapsi maksaa sen oman osuutensa sitten aikuisena.

Vierailija:

Koulutuksineen, päiväkoteineen, neuvoloineen. Ei se teidän potti ihan taida riittää edes kaikkeen omaan hyväänkään.

Vierailija
62/273 |
21.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta sellaista se on. Takana on varmaankin ihan hyvä ajatus siitä, että osastollaoloaikana opitaan itse hoitamaan vauvaa. Ja että kyseessä ei ole mikään palvelutalo vaan siellä ollaan omatoimisia. Monella muullakin osastolla potilaat/asiakkaat vaihtavat lakanansa itse.

Olen synnyttänyt kahdesti ja kyllä huonoimmassa kunnossa olevat äidit saivat apua: heille tuotiin ruokaa ja vaatetta ja autettiin vauvan nostelussa jne kaikin tavoin. Mutta toki sitä apua pitää osata vähän vaatia, koska lähtökohtana on tuo omatoimisuus. Sanoa että ihan oikeasti en pysty enkä jaksa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/273 |
21.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kenen on vastuu, jos hg 70 -äiti pyörtyy vaihtaessaan lakanoita tai hakiessaan ruokaa, ja kaatuu vaikkapa jonkun vauvan päälle ja vauva vammautuu??

Olen jo kaksi kertaa aiemmin kysynyt tätä.

Ja joo, synnytys ei ole sairaus, mutta synnytyksen jälkeen voi olla SAIRAANA, menikö jo hoitsuillekin jakeluun?

Vierailija
64/273 |
21.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

miksi ihmeessä synnytysosastoilla ei ole lähihoitajia tekemässä näitä muita työtehtäviä? Vaihtamassa lakanoita, auttamassa synnyttänyttä peseytymään, jakamassa lääkkeitä ja ruokaa, auttamassa vauvan hoidossa? Jotenkin tietysti luulisi kätilöltäkin löytyvän sen verran ammattitaitoa, että tajuaa, että synnyttänyt, joka on letkuissa kiinni, leikattu ja hg alle 100, että ei ehkä ihan terävimmässä kunnossa ole... No, tämä on niin tätä.

Terveydenhuollon puolella työnjako ja työn organisointi on hyvin hierarkkista. Yksittäinen kätilö tai hoitaja tms. ei voi tehdä mitän suuria linjanvetoja. Kyse on paitsi aikaresurssista, myöskin hallinnollisesta kulttuurista.

" Kermapersekätilöiden" tai " hemmoteltujen mammojen" haukkuminen ei vie asiaa mihinkään suuntaan. Sen sijaan tällaisista asioista pitäisi puhua silloin, kun puhutaan terveydenhuollon kehittämisestä sekä hallinnollisesti että työtehtävien suhteen. Kun kerran kätilöiden palkat jne. terveydenhuollon menot ova tälle yhteiskunnalle liian korkeita maksettaviksi, niin sitten täytyy järkeistää ja saada lisää niitä lähihoitajia ja laitoshuoltajia, jotta kätilöiden ammattitaito ei mene hukkaan lakanoiden vaihtoon jne. rutiinihommaan jonka osaa tehdä kuka tahansa. Kyse on työprosessien tutkimisesta ja kehittämisestä.

Vierailija
65/273 |
21.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osastolla harvemmin hoitajina on kätilöitä.

Vierailija
66/273 |
21.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Kenen on vastuu, jos hg 70 -äiti pyörtyy vaihtaessaan lakanoita tai hakiessaan ruokaa, ja kaatuu vaikkapa jonkun vauvan päälle ja vauva vammautuu??

Olen jo kaksi kertaa aiemmin kysynyt tätä.

Ja joo, synnytys ei ole sairaus, mutta synnytyksen jälkeen voi olla SAIRAANA, menikö jo hoitsuillekin jakeluun?

Hb 70 arvolla annetaan jo punasolu siirto. Ei tuolla arvolla kukaan olekaan vauvojen päälle kaatuilemassa ja suihkuun pyörtymässä. Jos näin on käynyt kannattaa valittaa enemmin kyseiseen sairaalaan.

Vierailija
67/273 |
21.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sairaanhoitajalla ei ole ammatillista pätevyyttä toimia synnytysten toimialueella laisinkaan.

Vierailija
68/273 |
21.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suosittelen mielelläni Jorvia myös ystäville!

Vierailija
69/273 |
21.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Suosittelen mielelläni Jorvia myös ystäville!

Vierailija
70/273 |
21.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaikka maailma pyöri silmissä.

Koska minut kärrättiin synnytyssalista osastolle, sanoi minua työntänyt kätilö, että otetaan osastoesittely sitten, kun olet hieman voimistunut.

No, verihän ei odotellut voimistumistani eikä seuraava kätilö tiennyt, että olin ulkona osaston toimintatavoista.

Kaikki ruoka-ajat meni ohi ja kun kysyin lakanoista niin sain todella tylyn vastauksen, että hae itse. Kun kysyin heti perään, että missä ne lakanat sitten ovat, ei kätilö ollut enää kuulevinaan.

Onneksi vieruskaveri kertoi ystävällisesti verhon raosta, että käytävältä rullakosta löytyy.

Joo, olisihan tuo pitänyt nähdä, mutten ollut sängystäni noussut ennen sitä enkä tullessani synnytyssalista heti haukkana huolehtinut, mistä saan lakanoista tulevaisuuden tarpeisiini.

Tämä siis Helsingissä Naistenklinikalla osastolla 52. Elettiin maaliskuuta 2005.

Olen vieläkin vihainen vaikka viime vuonna sain parempaa kohtelua...toisaalta, tiesin jo valmiiksi, missä puhtaitten liinavaatteiden rullakko majailee...

Vierailija
71/273 |
21.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaisiko tarkastella osastojen toimintaa? Miten voi imetys lähteä liikkeelle, jos ei edes ruokaa saa?? Tämä on jo vastoin WHO:n periaatteita, ihmisoikeusrikos minusta.

Vierailija
72/273 |
21.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarvitaan " pikkasen isompi" kansanliike, että hoitajia tulisi lisää osastoille. Näin sitä pienenä ihmisenä voi pähkäillä että a) kaikkea supistetaan ja b) valtio ei kuitenkaan ole lamassa tai köyhtymässä. Missä siis vika? Kätilöille tsemppiä, itsekin harkitsen alaa ja tällaisten ketjujen jälkeen aina epäilyttää kovasti!

Terveydenhuolto kaipaa todellakin hierarkiamuutoksia ja lisäväkeä töihin. Ottaisiko joku kansanedustaja tämän asiakseen? Ei?

Mutta toki olen sitä mieltä, että heikkokuntoisten synnyttäneiden lakanat täytyy todellakin jonkun muun kuin synnyttäneen vaihtaa.

Vierailija
73/273 |
21.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja jos on aiemmin ollut sairaalassa, niin ruokahan tuodaan sängyn ääreen. Ajatella, että ivf-punktion jälkeenkin sai sängyn äärelle välipalan, mutta onpa tosiaan outoa, jos synnytyksen jälkeen pitää itse viimeisillä voimillaan vielä syömisistä huolehtia. Ja jos imetys sen takia epäonnistuu... se on minusta erittäin vakava asia.

Vierailija
74/273 |
21.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tajuatko, että ihminen voi olla niin huonossa kunnossa, ettei PYSTY!! Et ilmeisesti. Sääliksi käy.

Vierailija
75/273 |
21.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli miten hommat oikeasti menevät esimerkiksi synnytysosastolla (ja synnyttäneiden)? Kätilöt hoitavat synnytykset. Onko vuorossa aina myös esimerkiksi laitoshuoltajia, jotka hoitavat siivoamisia? Milloin ja missä ovat laitoshuoltajat töissä? Lääkäreiden lisäksi ketä muita on töissä edellä mainituilla osastoilla?

Ja mitkä ovat kätilöiden tehtävät?

Kiitos.

Vierailija
76/273 |
21.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja kuinka monta kertaa ne lakanat pitää vaihtaa parin vuorokauden aikana?

Neljä kertaa olen synnytyslaitoksella ollut, ja tosiaan tuntuu että puhutaan jostain ihan eri maailmasta.

Vierailija
77/273 |
21.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en lakanoita vaihtele tai itse nouda ruokaa. Paskat minä mistään vierailuajoista sitten.

Vierailija
78/273 |
21.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja vierailuaikoja noudattamattomat ihmiset voidaan poistaa vartijan toimesta.

Vierailija
79/273 |
21.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähän aiheen vierestä, mutta minua ainakin häiritsi synnärillä, kun ruoka-aikana piti hakea ruoka kaukaa käytävältä ja heikossa kunnossa sinne hoiperrella. Ei sillä, ettei siihen olisi pystynyt ja ettei hoitajilla muuta tekemistä olisi. Se vain tuntui stressaavalta, kun aikaa ruoan hakemiseen, syömiseen ja astioiden palauttamiseen oli noin tunti. Kyllähän nuo siinä ajassa tietysti tekee, mutta jos vauva juuri herännyt ja nälkäänsä karjuu ja imettämisessä menee sellainen puoli tuntia (esikoisen tapauksessa enemmänkin), olisi kyllä kiva jos voi hoitajia sen verran vaivata.

Vierailija
80/273 |
21.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksei sitten kotiuteta näitä " hyvässä kunnossa olevia" ? Tässä ei nyt joku oikein täsmää...

Ja tervetuloa vain vartijoiden kanssa. Voivat sitten samalla poistaa minut ja vauvankin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi seitsemän neljä