Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mädin syömisestä..Neuvoja kaivataan.

Vierailija
22.12.2014 |

Ensimmäistä kertaa ikinä kokeillaan joulupöydässä mätiä. Ostin kirjolohen mätiä sellaisen pienen pakastetun purkillisen. Eli tuo valutetaan ja sekoitetaan smetanaan ja sipulisilppuun? Minkä kanssa se mössö sitten syödään? Paljaaltaan?

Syödessä sitten, pureskellaanko tuo mössö vai nielaistaanko vain? Eikö ne mätipallerot ole kamalan tuntuisia hampaiden välissä? Ja oikeasti, pakko kokeilla edes kerran elämässään, siksi mätiä nyt hommattiin.

Kommentit (35)

Vierailija
1/35 |
22.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä sekoita mätiä, smetanaa ja sipulisilppua valmiiksi, vaan tarjoile erillisistä astioista kaikki. Paahtoleivällä hyvää, mutta voi laittaa kalapöytään muiden tarjottavien lisäksi sellaisenaan. Mädin voi korvata kasvipohjaisella Kaviartillakin:)

Vierailija
2/35 |
22.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse teen mätimousseen ja syön sitä perunoiden ja muiden kylmien ruokien kanssa. Itse käytän siian mätiä, koska se on hienorakeisempaa. Nuo isot mätipallot, kuten sulla on niin poksuu sit suussa. Tietenkin pureskelet ja maistelet mitä suussasi on.

Rosollia, mätimoussee ja uusia perunoita. Ai namia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/35 |
22.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarjoa mäti, smetana ja sipulisilppu erikseen. Toki niitä laitetaan sitten lautaselle vierekkäin ja suuhun samaan aikaan. Kyllä minä ainakin pureskelen, mutta käytännössä siinä taitaa tulla purruksi lähinnä sipuli. Minä syön noita ihan sellaisenaan muiden jouluruokien välissä.

Vierailija
4/35 |
22.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen aina syönyt ennen siian- tai muikunmätiä. Sitä piisaa lapsuudenkodissani, jossa kalastetaan aina.

 Ensi kerran maistoin kesällä kirjolohenmätiä ja ihastuinkin siihen. Muikunmäti on minusta huonointa. Vaan makunsa kullakin.

Itse sotken smetanan, sipulin ja mädin. Taidan vielä keventää vähän ja korvata osan kermaviilillä.

Vierailija
5/35 |
22.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä mäti, smetana ja punasipulisilppu ovat pienissä astioissa erikseen esillä, ja niitä syödään kalojen ja saaristolaisleivän kanssa. Ostin viime jouluna kirjolohen mätiä, aiemmin syönyt lähinnä siian mätiä. Siian mäti on paljon kalliimpaa, ja toki myös parempaa. Kirjolohen mäti on isompaa, ja pallerot jäävät helposti suuhun pyörimään. Mutta kyllä kai ne kuuluu puraista rikki, tai en tiedä, ei vain ole ikinä tullut mieleen että nielaisisi kokonaisina?

Vierailija
6/35 |
22.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paahda paahtoleipä kevyesti. Laita päälle mätiä, punasipulisilppua ja smetanaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
7/35 |
22.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paahdettu paahtoleipä (tai pikku blini, jos on) alle. Levität smetanaa leivälle, sitten mätiä ja silputtua sipulia päälle. Rouhit myllystä mustapippuria hieman halutessasi ja sitten ääntä kohti. Pureskelemaan hyvin. Tämä minusta toiseksi paras blinin jälkeen, mutta kukin löytää oman tapansa. Saaristolaisleipä ja perunat toimii myös.

Vierailija
8/35 |
23.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Smetanan voi myös vatkata kevyesti vähän kovemaksi, mutta varo ettei mene voiksi.
itse teen mätimoussen eli:

Siianmätiä

Kovaksi vatkattua smetanaa

punasipulihakkelusta (niin hienoa kun sipulista saa)

sekoitetaan kevyesti keskenään ja tarjoillaan saaristolaisleivän ja mustapippurin kanssa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
9/35 |
23.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä oon mieluummin ilman kuin syön korjolohenmätiä, joka on oikeesti aika roskaa verrattuna muikunmätiin. Syön muikunmädin paahtoleivän, smetanan, punasipulin ja maustepippurin kanssa. Jokaista kerros leivän päälle, ei mitään valmiita mössöjä.

Vierailija
10/35 |
23.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Smetana ja vastaavat kyllä mielestäni pilaavat mädin. Ei sammenmätiäkään kukaan smetanan kanssa vatkaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
11/35 |
23.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä syödään smetanan, sipulisilpun ja perunan kanssa. Joskus myös paahtoleivän, mutta joulupöydässä perunan ja muiden kalojen kanssa.

Vierailija
12/35 |
23.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun minä yritän syödä mätiä, oksennan. Venäjällä eka kerra, Pietarissa, en kunnolla ehtinyt suuhunkaan laittaa. Sen verran kuitenkin, että paha maku kulki läpi olemukseni. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
13/35 |
23.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuten täällä jo 7 sanoi. Kevyesti paahdettu vaalea leipä, siihen päälle ensin smetanaa, sitten mätiä ja muutama punasipulin silppu. Muuta ei tarvita. Namnam. 

Muuten söisin tätä herkkua vaikka vuoden ympäri mutta kolesterolin määrä on aikas reipas.

Vierailija
14/35 |
23.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse tykkään syödä mätiä, smetanaa ja punasipulisilppia joululeivän päällä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
15/35 |
23.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Creme Fraichea 1-2 purkkia, kirjolohenmäti tai muu mäti, punasipuli hienonnettuna, valkopippuria ripsaus, pari raapaisua sitruunankuorta, sekoita kevyesti ja anna maustua vähintään vuorokausi jääkaapissa tiiviissä rasiassa. 

Nauti suolakeksien, voileipäkeksien, vahvan ruisleivän, ruisnappien, paahtoleivän tms. kanssa

En ole kokeillut, mutta toiminee uuniperunan täytteenäkin, tilliä ehkä sekaan.

 

Vierailija
16/35 |
23.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku voi olla tuolle pahasti allerginen. Ruokailu voi loppua siihen, et pitää soittaa 112.

Vierailija
17/35 |
23.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse olen aina syönyt ennen siian- tai muikunmätiä. Sitä piisaa lapsuudenkodissani, jossa kalastetaan aina.

 Ensi kerran maistoin kesällä kirjolohenmätiä ja ihastuinkin siihen. Muikunmäti on minusta huonointa. Vaan makunsa kullakin.

Itse sotken smetanan, sipulin ja mädin. Taidan vielä keventää vähän ja korvata osan kermaviilillä.



Minä kevennän smetanaa bulgarialaisella tai turkkilaisella jugurtilla. Blini-illallisella tarjoan erikseen smetanan, smetanajugurttisekoituksen ja maustamattoman jugurtin. Omassa suussani tuo rasvainen jugurtti maistuu parhaimmalta. Blinien kanssahan on pöydässä sulatettua voita eli sitä rasvaa saa yllin kyllin. Minun suussani smetana maistuu melkein pelkälle rasvalle. 

Jouluna mäti on hyvää saaristolaisleivän päällä. Jos ei ole smetanaa ja sipulisilppua, kelpaa ihan vaikka Oivariini saaristolaisleivän päälle mädin kaveriksi.

Vierailija
18/35 |
23.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä teen keitetyistä kananmunista puolikkaita. Leikkaan kananmunan poikittain halki ja otan keltuaiset, jotka vedän sauvasekoittimella sileäksi tahnaksi. Sitten sekoitan mädin tai Kaviartin tahnaan ja laitan sekoituksen kananmunanpuolikkaiden koloihin.

Vierailija
19/35 |
23.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Älä sekoita mätiä, smetanaa ja sipulisilppua valmiiksi, vaan tarjoile erillisistä astioista kaikki. Paahtoleivällä hyvää, mutta voi laittaa kalapöytään muiden tarjottavien lisäksi sellaisenaan. Mädin voi korvata kasvipohjaisella Kaviartillakin:)

Rom går inte att ersätta med båg, varför du fick tummen ner. Allt annat var precis såsom det skall vara.

Vierailija
20/35 |
23.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mätää kannata syödä, heitä kompostiin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi seitsemän neljä