Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mädin syömisestä..Neuvoja kaivataan.

Vierailija
22.12.2014 |

Ensimmäistä kertaa ikinä kokeillaan joulupöydässä mätiä. Ostin kirjolohen mätiä sellaisen pienen pakastetun purkillisen. Eli tuo valutetaan ja sekoitetaan smetanaan ja sipulisilppuun? Minkä kanssa se mössö sitten syödään? Paljaaltaan?

Syödessä sitten, pureskellaanko tuo mössö vai nielaistaanko vain? Eikö ne mätipallerot ole kamalan tuntuisia hampaiden välissä? Ja oikeasti, pakko kokeilla edes kerran elämässään, siksi mätiä nyt hommattiin.

Kommentit (35)

Vierailija
21/35 |
23.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Paahda paahtoleipä kevyesti. Laita päälle mätiä, punasipulisilppua ja smetanaa.

Man kan börja med smör om man vill. Själv använder jag omvänd ordning så smetanan eller något lite lättare kommer först, schalottenlöken som nästa och rommen överst. På det viset smakar det mera och ser festligare ut. 

Vierailija
22/35 |
23.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö kukaan ole silakan mätiä syönyt? Parasta mun mielestäni. Muikku kakkosena.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/35 |
23.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Älä sekoita mätiä, smetanaa ja sipulisilppua valmiiksi, vaan tarjoile erillisistä astioista kaikki. Paahtoleivällä hyvää, mutta voi laittaa kalapöytään muiden tarjottavien lisäksi sellaisenaan. Mädin voi korvata kasvipohjaisella Kaviartillakin:)

Rom går inte att ersätta med båg, varför du fick tummen ner. Allt annat var precis såsom det skall vara.

Kolla grammatiken, ordföljden t.ex.

Vierailija
24/35 |
23.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tosta kirjolohen mädistä saa välttis hyvää kokemusta. Itse ostan muikun mätiä ja joskus myös siian. Toi kirjolohi on liian iso raetta mun makuun.

Vierailija
25/35 |
23.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Älä sekoita mätiä, smetanaa ja sipulisilppua valmiiksi, vaan tarjoile erillisistä astioista kaikki. Paahtoleivällä hyvää, mutta voi laittaa kalapöytään muiden tarjottavien lisäksi sellaisenaan. Mädin voi korvata kasvipohjaisella Kaviartillakin:)

Rom går inte att ersätta med båg, varför du fick tummen ner. Allt annat var precis såsom det skall vara.

Kolla grammatiken, ordföljden t.ex.

Det är inte speciellt populärt här.

Vierailija
26/35 |
23.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä hoidan homman venäläisittäin. Voileipäkeksin päälle juustohöylvällä voikiehkura, mätiä ja napsu jääkylmää vodkaa. Ei montaa. Litistetään kielellä kitalakea vasten.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
27/35 |
23.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitää olla paahtoleipää tai vastaavaa alle, ei sitä lautaselta pelkältään saa haarukkaan. 

Vierailija
28/35 |
23.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei mätää kannata syödä, heitä kompostiin.

Meinaat, et yök, täähän maistuu aivan kalalta! :)

Päämaja-leffassa Mannerheim kysyi Airolta: Kumpiko teistä, kenraali, on parempaa: normaali vai prässytty kaviääri?

Airo siihen: Herra Marsalkka, Näin sota-aikana ei kannata olla liian ronkeli, pääasia on, että on kaviääriä. :)

 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
29/35 |
23.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä paahdetaan molemmille kaurapaahtoleipää siivu/syöjä. Minä kiikutan ne pöytään, sitten sipaisu oivariinia leivälle sulamaan ja siihen päälle lusikallinen kylmää kirjolohenmätiä.  Juomaksi shampanjaa, snapsia, valkoviiniä. Ei mitään lisukkeita. 

Sama toistetaan pari kertaa. 

Mädin syöminen saattaa vaatia totuttelua, mutta, jos pitää graavikalasta, silleistä ja silakoista, niin kyllä mätikin maistuu. Onhan se vähän brassailua. Varsinkin mustan kaviaarin syöminen nykyisin. Lähes mahdotonta, mutta neukkukauppa-aikoina tuttua huvia.

Vierailija
30/35 |
23.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Just tein lohimoussea. Vatkasin kylmäsavulohi tuorejuustoo Viola ja smetana purkin (creme fraiche käy myös) hetken vatkaimella, lisäsin kylmäsavulohta 120g, graavia lohta, toinen mokoma, sitruunan mehua 1-2rkl, sitruunapippuria vähän ja mustapippuria myllystä, punasipulia pieneksi pilkottuna, tilliä hienonnettuna desin verran. Sit kylmään. Pidän mädin erikseen pikku kulhossa ja laitan pikku keon leivän päälle missä joululimpun päällä ensin tota moussea. Voi sen mädin toki sekoittaa sinne mukaan mutta kun nyt olet ensi kertaa asialla niin pidä erillään ja rouhaise mustapippuria joukkoon, pidä kylmässä, mielellään parvekkeella jos ei mene pakkasen puolelle yöllä. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
31/35 |
23.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistathan, että mäti on helposti pilaantuva elintarvike, joten sen käsittelyssä tulee huolehtia hyvästä hygieniasta ja kylmäketjusta. Pakastettu mäti sulatetaan jääkaapissa yön yli, minkä jälkeen se säilyy vuorokauden verran 03 asteessa.

Vierailija
32/35 |
23.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

0-3 asteessa

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
33/35 |
23.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta mäti on parhaimmillaan ruisleivän päällä, esimerkiksi Vaasan ruispala toimii hyvin. Sivelen leivän smetanalla, päälle mätiä ja punasipulisilppua.

Vierailija
34/35 |
23.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän joulupöytään kuuluu blinit ja kaviaari. Tehdään sipulilla ja sitruunalla maustettu creme fraiche, sipaisu sitä blinin päälle ja helmiäislusikalla kaviaaria. Lasissa tietysti samppanjaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
35/35 |
23.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä syön ruisnappien kanssa, saaristolaisleivän, coctailpiirakoiden päällä, ruokalautasella sellaisenaan muun ruuan kanssa.

Siis mäti,smetana ja punasipuli sekaisin, ripaus mustapippuria ja sitruunanmehua.

Joskus olen tehnyt vatkatun vaahdon, en tykännyt. Joskus olen laittanut ainekset erillään esille.

Sopisi myös sipsien dipiksi, uuniperunan kanssa...

Musta ne kirjolohenmädin isot pallerot poksuu kivasti suussa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kaksi seitsemän