Sydanliiton mukaan naisten vyotaronymparys saisi olla max 80 cm. Se on kylla todella vahan, lyon vetoa ettei siihen ylla kuin 10-20% naisista.
Esim. minä pidän itseäni ihan tavallisen hoikkana ja sopusuhtaisena, eikä tulisi mieleenkään laihduttaa. Pituus on 170 ja vaatekoko 38, mutta vyötäröllä on Sydänliiton mukaan kuitenkin liikaa eli 81 cm. En käsitä, en.
Kommentit (98)
yleensä kokoo 38,painoo semmoset 59kg ja vyötärö jotain 72cm.
Mutta ei tosiaan mulla mene mikään 32/34 kokoo oleva vaate päälle...
plus kaikki läskit sitten päälle. T 180cm.
Ei nuo suositukset ihan tuulesta ole temmattuja, arvon leidit.
Mikä teillä yli 80 cm:n vyötärön omaavilla on rinnanympärys tissien alta? Jos se on esim. 80 (rintsikat vaikka C80) niin onhan se nyt lihavuutta vyötäröllä, jos sen vyötärön ympärysmitta on suurempi kuin rinnanympärys!
Sittenhän kaikki lns laudat aaa-kuppiset on vyötärö läskejä
ja ennen ekaa lasta paino oli normaali (BMIn mukaan), en ollut mikään superhoikka, vaan vartaloltani ihan tavallinen, vaatekoko 40 ja vyötärönympärys n. 73 cm.
nyt on 7 kg ikiaikaisia raskausläskejä, jotka ei tunnu lähtevän millään (pysyvästi), BMI lievästi ylipainoisen ja vyötärö pikkasen päälle 90 cm.
Verenpaine on noussut, ja paha kolesteroli myös. Voin ihan suoraan myöntää, että tämä kehitys on todella huonoksi terveydelleni ja minun pitää laihduttaa - ja oppia tekemään se niin etten mene jojoilmiöön, jota olen tässä viime aikoina kokenut ihan riittävästi.
mut ei se rinnanalus mitta kyllä 80cm ole...
Onko sinusta ihan sama, onko 80-senttisen syötärön omistaja 150 vai 180 cm pitkä?
Ovathan muutkin mitat suhteessa pituuteen: Pitkillä ihmisillä on keskimäärin isompi jalka, leveämmät hartiat... Mikä tästä tekee erikoistapauksen?
olen itse keskimittainen (pikaksen alle 170), mutta pitkäjäseninen, eikä koon 38 hihat ja lahkeet ole koskaan riittäneet mulle mitenkään (vaikka aikanaan hoikempana muuten mahtui päälle).
Mulla esim. 74 cm ja rintsikat tietysti sen mukaiset eli ympärysmitta 70 tai 75 vähän mallista riippuen. Kuppikoolla ei siis ole tässä asiassa merkitystä.
Jos mun vyötärömitta olis 80 niin herranen aika, minähän levenisin rintakehästä alaspäin, eikä se todellakaan ole tervettä!!
Siinä käytettiin naisen riskivyötärönmittana 90cm. BMI:llä oli siinä merkitystä kanssa. Normaalipainoisesta sanottiin, että vyötärönmitalla ei ole väliä, vaan sillä on väliä vain ylipainoisten kohdalla.
Mä oon tosi lyhyt, 155cm. Painoin ennen lapsia 45kg mutta vyötärönympärykseni oli 75cm. Painoni on edelleen normaali, mutta vatsanahka on venynyt niin pahasti kolmen ison lapsen jälkeen, että epäilen ettei se koskaan palaa alle 80cm muuten ku kirurgin veitsen alla.
Vierailija:
Onko sinusta ihan sama, onko 80-senttisen syötärön omistaja 150 vai 180 cm pitkä?
Ovathan muutkin mitat suhteessa pituuteen: Pitkillä ihmisillä on keskimäärin isompi jalka, leveämmät hartiat... Mikä tästä tekee erikoistapauksen?
Itse olen kyllä 175 cm pitkä ja minulla vyötärönympärys 65 cm. Jos se olisi yli 80 niin olisin kyllä vyötärölihava. En mä usko, että mun sisäelimet on sen suuremmat kuin 20 cm lyhyemmällä sisarellanikaan. Eikä mulla ole sen leveämmät hartiat kuin hänellä ja jalkakin on 2 numeroa pienempi.
Joten eiköhän me olla ihan yksilöitä eikä voida vetää mitään yleislinjauksia, että pitkillä saisi olla isompi vyötärönympärys kuin lyhyillä.
66
Mitään 75 on turha tunkee päälle ku tissit pursuaa.
ku ihan mitta riittäää ympäryksessä ja jos pienempää yrittää niin ei tod mene päälle.'
Ei kaikilla isotissisillä oli se rinnanaluski tuhottomia
että rinnat B:n ja C:n välistä, joten kun ostan vähän isompaa ympärysmittaa, niin siinä vähän isommat kupit.
Siksihän niissä on niitä säätöhakasia vaikka kuinka
kokoa A38-40 tietymillä, siltikin kuljen 36-koon housuissa ja nekin löpöttää päällä. Muutenkin käytän S-koon vaatteita, päällystakeista hameisiin. Eli tiedä häntä sitten. Kaipa ne kauppojen housut on jotain standardimitoituksia ja ne on valmistettu sen mukaan, mitä vartalotyyppiä naisissa on eniten eli B-mitoituksen (siis fintexin mittaluokituksissa) mukaan. Itse olen kyllä mitoitukset oppinut siten, että C=normaali, B=hoikka. Itselläni on yhdet hoikan mitoituksen mukaan tehdyt housut kokoa 38 ja ne kyllä tippuvat päältä. No, olipa viralliset mitoitukset tai mielikuvamitoitukset mitä vaan, niin itse olen kyllä omasta ja muidenkin mielestä hoikka. Terv. 90-70-90, paino 58, pituus 167.
Mä olen 167 cm pitkä ja painan nyt kahden lapsen jälkeen n. 59 kg. Vyötärönympärys oli n. 74 cm (kapeimmalta kohdalta 69 cm, mutta se ei mun mielestä enää ollut vyötäröä). Ennen lapsia vy oli n. 67 cm. Jos veden vatsan sisään, vyötärö on TOSI kapea, mutta kun annan olla normaalisti, siinä on ärsyttävä löllökasa. Rinnan alta ympärysmitta on n. 74 cm. lantio 93 cm. Housuissa käytän kokoa 36-40 (hirveästi vaihtelee saman kaupankin housuissa oikea koko), paidoissa 36-38. Mielestäni olen hoikka, mutta persevä. Harrastan säännöllisesti liikuntaa, mutta aika kevyttä ja toivon, että kun joskus jaksan ja ehdin alkaa treenaamaan kunnolla, saan tohon löllömahan pois. Toisaalta voi olla, ettei se ikinä häviä. Onneksi vy on kuitenkin alle sen 80 cm.
pullahtanut raskauksien jälkeen vaikka paino ei ole muuttunut.
Olin ennen raskauksia ylipainoinen (bmi 27) ja sitä olen edelleen. Vyötärönympärykseni vaan on muuttunut 75 sentistä 85 senttiin :(
kiva, kun joku laittoi että se mitataan navan yläpuolelta, eli pääsen siihen 80cm tasan, pituutta on 180cm, mutta silti vyötäröllä on liikaa.
ja tässä linkki
/ / ffp . uku . fi / clinic / hip . htm
Ilmeisesti sulla on enemmän lihasta ja mulla laardia :)