Sydanliiton mukaan naisten vyotaronymparys saisi olla max 80 cm. Se on kylla todella vahan, lyon vetoa ettei siihen ylla kuin 10-20% naisista.
Esim. minä pidän itseäni ihan tavallisen hoikkana ja sopusuhtaisena, eikä tulisi mieleenkään laihduttaa. Pituus on 170 ja vaatekoko 38, mutta vyötäröllä on Sydänliiton mukaan kuitenkin liikaa eli 81 cm. En käsitä, en.
Kommentit (98)
esim. kasvoista minulla ei ole varaa laihtua yhtään, enkä halua myöskään yhtään pois rinnoista enkä lantiosta.
ap
riskiryhmässä, jos mahassa on vähänkin ylimääräistä, koska se masussa oleva rasva on juuri pahinta. Käytännössä siis isoreitinen ja perseinen, mutta hoikkavyötäröinen ihminen ei ole riskiryhmässä, koska rasva ei noissa paikoissa ole pahasta.
Itse olen 165/49, mutta erittäin taipuvainen juuri keskivartalon pulskiintumiseen eli minunkin vyötäröni on ollut lähellä tuota rajaa, vaikka muut näkevät minut aina hyvin hoikkana, koska jalat ja kädet ovat tosiaan tikut, vaikka profiilissa on nähtävissä pieni pallo (silloin siis jos olen lihonut). Siksi nykyään pidän myös vatsalihakset kunnossa - eipähän farkutkaan sitten kiristä.
Lihavuuden asiantuntijat (lääkäreitä) sanoivat, että Suomessa on siirrytty käyttämään eri lukemia. Naisilla 90 cm ja miehillä 100 cm.
Katsopa löytyisikö areenalta tuo?
Vyötärönympärys mitataan alimman kylkiluun ja suoliluun yläreunan puolivälistä normaalin uloshengityksen lopussa.
Tai sitten lukeudut niihin suomalaisnaisiin, jotka pukeutuvat jatkuvasti aivan liian pieniin vaatteisiin. Minulla myös lähes samat mitat, ja olen jo hyväksynyt sen että housukokoni näillä mitoilla on kyllä 42...
Ja vaatteeni ovat aivan sopivia.
ap
Miten vyötärönympärys mitataan?
Vyötärönympärys mitataan 1 - 2 cm navan yläpuolelta paljaalta iholta. Mittanauhan tulee olla vaakasuorassa eli yhtä korkealla edestä, takaa ja sivuilta. Mitattaessa painon tulee olla tasan molemmilla jaloilla. Ensin hengitetään sisään ja sitten ulos ja mittanauhan lukema katsotaan uloshengityksen lopuksi. Mittanauha ei siis saa kiristää eikä olla liian löysällä.
Joissakin malleissa oikea koko on 40, mutta useimmiten 38. Sinulla on varmasti leveämpi vyötärö kuin minulla, jos kerran kokosi on 42.
Se ettei nykyään näennäisesti hoikatkaan naiset pääse alle sen, johtuu ruoka-ja juomavalinnoista. Siellä sydänliiton sivuilla sanotaan myös, että esim. alkoholi menee niinsanotusti suoraan vyötärölle. Uskon, että nää nykyajan nopeat hiilarit tekee samoin.
Kun katsoo nuoria hoikkia naisia, on lähes kaikilla silti makkara vyötäröllä. Ja nuorethan juo paljon viinaa ja syö roskaruokaa.
Minulla pituus 162, paino 60kg ja vyötärö 65cm.
mutta haluaisin palata noihin mittoihin. Mutta miten?
nää mitat oli ennen tätä Mäkkäreiden maihinnousua.
Nyt tosiaan ei tahdo nuorillakaan naisilla olla vyötärö alle 80cm.
Varsinainen ampiaisvyötärö sitten onkin rehevään J-Lo peppuun verrattuna. ;o) Näin me immeiset ollaan erimuotoisia.
nykytanssi, bodypump ja satunnainen pilates. En kylläkään tiedä onko mun mitat nyt mitään ihannetta lähellä, lantionympärys kuitenkin 101 cm..
18
ja vyötärönympärykseni näin 40 v on tuo 80 cm.
Kun 20-vuotiaana painoin 59 kg, niin vyötärönympärykseni oli 74 cm.
Tästä voidaan päätellä, että bmi:n pitäisi olla alle 20, jotta minä voisin yltää noihin mittoihin.
en minäkään ole tasapaksu, 96-80-99. Ja hartiani ovat leveät, joten minusta tulee tiimalasivaikutelma. Hartioiden takia vaatekokoni on 42.
Ja vyötärösikin mukaan vaatekokosi on 42. Ehkä ostamasi housut ovat vain malliltaan löysiä, mutta kyllä mittojesi mukaan 38 ei ole sinun kokosi. Vaatteissa muuten vyötärön ympärys mitataan kapeimmalta kohdalta.
Vierailija:
Miten vyötärönympärys mitataan?Vyötärönympärys mitataan 1 - 2 cm navan yläpuolelta paljaalta iholta. Mittanauhan tulee olla vaakasuorassa eli yhtä korkealla edestä, takaa ja sivuilta. Mitattaessa painon tulee olla tasan molemmilla jaloilla. Ensin hengitetään sisään ja sitten ulos ja mittanauhan lukema katsotaan uloshengityksen lopuksi. Mittanauha ei siis saa kiristää eikä olla liian löysällä.
Ja itse asiassa tämä on parempi ohje
Vyötärönympärys mitataan alimman kylkiluun ja suoliluun yläreunan puolivälistä normaalin uloshengityksen lopussa.
Mittaan työkseni vyötärön ympäryksiä (ja teen kyllä vähän muutakin ;)) ja voin sanoa, että napa ei kaikilla ihmisillä ole siinä kohdassa, josta se mittaus pitäisi tehdä.
Lantioni on niin leveä, että 90 cm on ihan mahdoton saavuttaa. Ja jos olen alipainoinen, niin lonkkaluut törröttää, joten mieluumin vähän pehmustetta niitten päälle.
pienellä vaivalla kyllä melkoisesti pois jos jättäisin kaikki herkut, mitä en kylläkään tee.
Olen kylläkin tosi lyhyt ja ei mulla silti vyötäröä kauheasti ole, lantion ympärykseni on 87 cm, rinnanympärys on 82 cm.
Tietääkö muuten joku oikean vastauksen siihen, miksi lyhyellä (noin 150-160cm) on samat mitat voimassa kuin pitkällä? Itse veikkaan sitä, että lyhyellä on kuitenkin ne samat sisäelimet kuin pitkälläkin ihmisellä, enkä usko että niiden koossa on aikuisen i hmisen kohdalla suuria eroja, vai onko? En tiedä kun en ole lääkäri.
ap