Sydanliiton mukaan naisten vyotaronymparys saisi olla max 80 cm. Se on kylla todella vahan, lyon vetoa ettei siihen ylla kuin 10-20% naisista.
Esim. minä pidän itseäni ihan tavallisen hoikkana ja sopusuhtaisena, eikä tulisi mieleenkään laihduttaa. Pituus on 170 ja vaatekoko 38, mutta vyötäröllä on Sydänliiton mukaan kuitenkin liikaa eli 81 cm. En käsitä, en.
Kommentit (98)
Persjalkaisena näytän toki kohtuullisen hoikalta silti. 163 senttiä/noin 55 kiloa.
Minä taas olen 170 cm/68 kg ja sopiva vaatekoko tosiaan 38. Ihmiset vain ovat erilaisia. Henkilökohtaisesti en keski ensimmäistäkään järkevää syytä ostaa huonosti istuvia vaatteita tai esim. vyötärölle kirjaimellisesti tyhjää jättäviä farkkuja vain sen takia, että minun mitoillani " pitäisi" housujen olla kokoa 42 (says who, btw??). Ainoat koon 42 housut olen elämässäni ostanut heti synnytyksen jälkeen pidettäviksi, ja silloin vyötäröä todellakin oli " hieman" enemmän.
Vaikuttasiko tässä muuten sekin, minkä kauppojen vaatteista puhumme? Esim. H&M:ltä minun pitää aika usein ostaa kokoa 40, samoin Veromodasta. Poikkeuksiakin on. Esim. KappAhl taas on " isojen kokojen kauppa" , jossa yleensä automaattisesti valitsemani M-koko on minulle liian iso.
Hyvää kevättä kaikennäköisille ja -kokoisille. :)
ap
Jos lantio on yli metrinen, niin 38 ei ole oikea koko. Koko 38 käy henkilöille, joiden lantio on n. 96-senttinen. Katso vaikka mistä mittataulukoista.
Mikä muuten noiden virallisten mittataulukoiden mukaan pitäisi olla farkkukokoni? Nyt se nimittäin on 30/32.
Tässä on muuten sekin mahdollista, että olen mitannut lantioni huolimattomasti, täytyypä tehdä se uudestaan. Vaatekokoni kun kuitenkin tiedän, eikä siitä mihinkään pääse.
ap
leveän lantion/takapuolen ja 77-senttisen vyötärön ympärille menee 28-farkut just ja just...ja aapeella oliko se 29 vai 30?? Mitä vaatteen kohtaa tuo ensimmäinen tuumakoko ilmaisee?
Tosin minulla ne farkut ovat niitä vanhanaikaisia tuumakokoja, joten vyötärölle ne eivät todellakaan yllä.
Mutta jokainen pitäköön mitä tahtoo ja mikä päälle mahtuu!=)
Kokonumerot ovat viittellisiä, mittataulukoista puhumattakaan. Sovittamalla se lopullinen istuvuus selviää. Minulla esim. vaikuttaa hirmu paljon vaatteen leikkaus rintojen kohdalla. Olen kokoa 75 D, joten aika monesti paitapuserot ym. kerta kaikkiaan kinnaavat rinnoista, vaikka muuten istuvat aivan hyvin. Ja jos ostaisin rinnoista sopivan vaatteen, se roikkuisi hartioilta ja vyötäröltä.
ap
Itse en ole huomannut, että H&M:n tai Vero modan vaatteissa pitäisi valita isompi koko. Kävin viime viikolla Zarassakin, josta olen kuullut, että on kapoisia housuja, siellä sujahtivat koko 36 housut jalkaan sukkelaan. Ainoa asia, mikä Zaran housuissa on vikaa on lahkeiden pituus. Ne on varmaan suunniteltu vähintään 175 cm pitkille naisille. Merkkivaatteissa on melkein järjestään reilummat koot eli niistä mahtuvat 34 leikiten päälle.
Hyvä ap, pidä pintasi vaan. Tottakai itse vaatekokosi tiedät parhaiten : )
Ja olen aina kaikkien taulukoiden ulkopuolella, lähinnä kai minimaalisten rintojeni vuoksi. Mittaustulokset (ohuen paidan läpi, koska on vain metallinen mittanauha ja se tuntuu kylmältä):
rinnanympärys 80 cm
rinnan alta ympärys 75 cm (joo, olen noin AA)
vyötärö 70 cm, mutta viimeksi se on jäänyt 1-2 cm alle
lantio luiden törröttämiskohdasta (eli ylhäältä) 88 cm
lantio pepun kohdalta leveimmästä kohdasta 95 cm.
Noita Finatexin taulukoita katsoessani jäi vähän ihmetyttämään, kun joka vartalotyypissä lantion ylin kohta oli leveämpi kuin pepun kohta, joka minulla on kaikkein levein (joku alalantio 2 se oli tuolla taulukossa nimeltään). Minulla on tosi litteä peppu!
Jos siis olisin normaalipeppuinen, olisin vielä kauempana " normaaleista" naisista. :o
Hehee, strategiset mittani ovat siis hyvin omituiset 80-70-95 :D
Näin siis pitäisi olla, jos valmistajat noudattavat standardeja. Kaikkihan niitä eivät varmastikaan noudata ja laittavat kooksi mitä haluavat. Tuumakoot menevät vyötärön ympäryksen mukaan. Yleensä tuumakoot sopivat vain pötköille naisille.
Sinä ihan itse päätät haluatko laihduttaa vai et. Riskirajat ovat riskirajoja, ei mitään lakipykäliä joita rikkovat raahataan pakolla painonvartijoihin.
mutta vyötärönympärys on 68cm. Enää siis 12 senttiä " väärälle puolelle" .. kamalaa..
175/59 95-68-97
ole. Miehen ja pitkän naisen rakenne on erilainen..
Ennen synnytyksiä olin todella timmi, eli minulla ei ollut ylimääräistä missään. Silloin vyötärönympärykseni oli 76. Nyt se on 80, enkä tosiaan ole pitänyt itseäni lihavana ennen kuin kuulin tästä rajasta. :(
Mun vyötärön ympärys on n. 88 cm. Ja kyllä mun mielestä mulla on iso maha. Multa kysytään aina silloin tällöin olenko raskaana.
Epäilen, että siksi heillä on suolistolle yms. vähemmän tilaa tantion sisällä, joten tilaa tarvitaan enemmän ylempänä. Mutta tämä on siis vain oma epäilyni.
Toisekseen, minusta lyhyillä riskirajan pitäisi olla suurempi, eikä päinvastoin, koska heillä on malatampi tila kaikille sisäelimille kuin pitkillä. Onhan raskaanakin lyhyillä vatsa enemmän pömpöllään kuin pitkillä, koska sisällä ei enää ole tilaa.
EU-direktiivit vaikuttaa asiaan niin että muuttuivat. Nimittäin eihän suomalainen vartalo ole mihinkään muuttunut...