Nyt alkoi pelottamaan, ettäj os rintasyöpäni onkin perinnöllinen.
Kommentit (11)
on periytyvää lajia yleensä silloin kun siihen sairastuu alle 60-vuotiaana. Näin mulle kertoi HYKSin syöpäklinikan lääkäri.
ei kai se pelkkä ikä siihen riitä, tarvitaan kai myös useita sairastuneita lähisukulaisia?
Varmasti pelottaa aika moni asia. Minulla todettiin rintasyöpä reilu vuosi sitten, ja hoidot on jo takana, mutta se pelko jää. Elämä ei ole kuin ennen. Tietenkin toivon, etteivät lapseni joudu tämän paskan taudin kurimuksiin, mutta sille en enää mitään voi tehdä, muuta kuin opettaa olemaan tarkkana, ja menevän lääkäriin jos tarvetta tulee. Meillä on vain isänäiti, jolla on ollut tauti nuorempana, nelikymppisenä, eli ei voimakasta sukutaustaa. Minä olin 33v.
koska isän puolen suvussa paljon rintasyöpää ja munasarjasyöpää ja eturauhassyöpää ja muutakin löytyy.
Oikeastaan ilman syöpää on vain mummoni.
Testien tulokset menee kevääseen asti.
Olen sairastunut alle 40v, muut suvun naiset alle 50v. Osalla uusinut, osa kuollut tähän.
Silti periytyviä on vain noin 5-10%
Siis sinulla joka oli 33v?
Jos pieni suku ja kaksikin sairastunut alle 40v, niin panee miettimään
äidillänin ollut myös 31 vuotiaana. Nyt olen menossa perinnöllisyys tutkimuksii. Itsellä yksi tytär
korkeatasoista, kuvittelisin että lääkäreillä on hyvin pieni kynnys lähettää jatkotutkimuksiin, jos ikä on matala ja suvussa syöpää aiemminkin.
Siellä tutkitaan BRCA1 ja BRCA2-geenit.
Kestää 3-4kk.
sairastaneet. Kumpikin tosin 50 iässä, pieni suku. Äiti säästynyt siltä ja itsekin toistaiseksi. Jos todetaan että se geeni on, ni miten tod. näk sairastuu?
ollut rintasyöpiä, niin ei sitten tarvitse sitä pelätä.