Meni sossu kotikäynnillä hiljaiseksi kun 4v tokaisi että meille tulee vauva (ei tosiaankaan ole tulossa)
Olen tehnyt lapset hyvin nuorena (16 ja 19v) joten oli hetken kauhuissaan eikä sanonut mitään. Sitten sanoi lapselle vain että joskus sitten teille ehkä tulee. Ei edes kysynyt että onko tulossa. Hauskaa oli seurata, enkä tod alkanut sille kertomaan onko tulossa vai ei. Ajatteli ehkä etten heti putkeen tee lisää
Kommentit (30)
Joo, kyllä meillä yleensä siivotaan
Kiva kun voi kysellä käytännön juttuja joltain joka niistä tietää
Minun mieheni opiskeli aikoinaan lääkäriksi ja minä samaan aikaan merkonomiksi. Sossusta kävivät kyllä kotona koska lapsia oli paljon. Helpompi heidän liikkua kotiin kun meidän sinne sosiaaliasemalle.
Sossusta saatii apua rahallisesti yhden vuoden verran kun miehellä ei ollut mahd. käydä opintojen lomassa töissä. (saatiin kolmoset ja kotona tarvittiin miestä avuksi). Sosiaalitoimi tuki meidän perhettä myös perhetyönä koska minun opinnot veivät aikaa ja sukulaisia ei ollut kyseisellä paikkakunnalla. Perhetyöntekijä kävi n. kahdesti kuukaudessa hoitamassa lapsia kun minä kävin tenttimässä.
Se olisi kyllä upeaa, mutta ei enää juuri missään totta. Eiköhän ap:kin ole ihan lastensuojelun asiakas, yrittää vain itselleen uskotella muuta.
Ai niin ja vaikka ap saisikin kotiapua, tuskin sieltä tulisi sossu vaan lähihoitaja tms.
Älä ole noin kapeakatseinen. Perheitä on erillaisia ja yleensä sossu tekeekin ennalta ehkäisevää työtä!!! Eli meidänkin perheeseen syntyi kolmoset ja kun ei ole lähipiiriä lähettyvillä niin totta hitossa on odotettavissa että apua tarvitaan ja vanhemmat väsyy(varsinkin kun molemmat opiskeli)! Mitään meidän perheessä ei ole tapahtunut eikä tapahdukkaan. Siis lapsia ei kaltoinkohdella yms. Kyse on väsymyksestä joka aika ajoin painaa, muttei vaikuta kumminkaan mitenkään lastenhoitoon. Ja apua tarvittiin vain lastenhoitoon, ei mihinkään muuhun. Sain sillä aikaa hyvin luettua kun perhetyöntekijä oli lapsien kanssa puistossa.
Meidän tapauksesta on aikaa, kyseessä pieni kaupunki. Perhetyöntekijöillä oli aikaa ja asiakkaita kyseisenä vuonna todella vähän. Nykyään varmaan tilanne hieman erilainen.
Ja kyllä ne sossut käy kotonakin. Kertaakaan ei ole meidän perheen tarvinnut toimistolla käydä.
Meidän kunnassa muuntokoulutettiin kaikki vanhat kodinhoitajat amk sossuiksi.
useimmiten se on kytketty lastensuojeluun.
Olen tietysti sitä mieltä, että ehkäisevä työ pitäisi palauttaa ja ihan tavallistenki lapsiperheiden pitäisi saada kodinhoitoapua tarvittaessa.
eli siis olette lastensuohjelun asikasperhe (avohuollon tukitoimia) Joko teille on tarjottu loma tai tukiperhettä? ja perhetyöntekijä käy kotona? Näistähän jää merkinnät aina rekisteriin...
kun eväät on eukoilta loppu ja vekarat valvottaa yötä päivää. Saavat nukkua muutaman tunnin, kun joku muu hoitaa katrasta.
Ja sitten täällä mammat syyllistää kun joku väsyneenä laiminlyö lapsienhoitoa!
Mitä se merkintä haittaa? Perhetyöntekijänä tiedän että perheitä on monia. On niitä jossa on päihdeongelmaa ja on niitä missä on ihan normaaliperhe, mutta vanhemmilla väsymystä. Järkevää on hakea apua kun sitä tarvitsee.
Ei todellakaan ole normaalia ja tavallista olla lastensuojelun asiakkaana. Ihmiset ottaa " ilmaista" lasten ja kodinhoitoapua vastaan ymmärtämättä ollenkaan mitä tarkoittaa olla lastensuojelun asikasperhe. Siitä lähtien olet sossujen rekisterissä ja " tapetilla" eli peheen tekemisiä seurataan ja interventioita tehdään herkemmin. Kuka haluaa selittää elämäänsä ja jaksamistaan alituiseen sossuille palavereissa???
vanhemmilla on päihde- tai mielenterveysongelmia tai muuta kyvyttymyyttä. Joissain kaupungissa ns tavalisiin perheisiin voi saada neuvolan kautta perhetyöntekijöitä auttamaan siivoamisissa jne tietyin kriteerein, mutta siihen ei tarvita sosiaalityöntekijän arviota. Sosiaaltyöntekijä ei todellakaan tee siivoshommia tms. Olen itse sosiaalityöntekijä, tosin en enää lastensuojelupuolella.
Jos haluaa osallistua perhekerhoon tai saada kotiapua jostain syystä niin kaikki menee sossun kautta. Eikä lastensuojelun asiakkuudessa mitään outoa ole. Lastensuojelun alaisuuteen kuuluu nykyisin paljon toimintaa eikä kaikki todellakaan ole tarjottu ongelmaperheille.
Joku kirjoitti että kuka haluaa kertoa sossuntädeille elämästään jne. No jos ei ole mitään peiteltävää niin miksei siitä voisi kertoa sossuntädeille jos niitä asia kiinnostaa?? Ei minua ainakaan mikään leimi haittaa, mitä hiton väliä sillä on. Se ketä kiinnostaa tulla syynäämään meidän perhe niin welcome! Ei ole mitään hävettävää. Normaali tai sanoisin että normaalia onnellisempi perhe ollaan. ;)
Itse olen ollut sossunasiakas opiskeluaikoina ja sitten kun sain lapset. Kun tulin raskaaksi niin tarjottiin kotiin apua. En tiedä miksi, mutta avun otin vastaan ja aina kun perhetyöntekijä kävi hoitamassa lapsia niin minä kävin asioilla. (mies oli koulussa).
Mitään päihde, mielenterveysongelmia ei ole meidän perheessä ikinä ollut. Minä olen sairaanhoitaja ja mies on kouluavustaja. Rahasta on ollut välillä pulaa kyllä ja lastenhoitajasta kun kaikki tuttavat asuvat satojenkilometrien päässä.
Se miksi ajauduimme sossunpiiriin oli syynä opinnot ja se ettei ollut mahd. tehdä töitä iltaisin kun lapset oli pieniä. Tarvittiin toimeentulotukea.
Kotona kävi johtava sosiaalityöntekijä perhetyöntekijän kanssa(asiasta sovittiin toimistolla kun toinen lapseni syntyi, työntekijä siis kysyi haluisinko välillä apua kotiin kun mies teki kahta duunia). Juotiin siinä kahvit ja puhuttiin että miten he voisivat auttaa. Sanoin että helpottaisi kovasti jos he katsoisivat muutaman kerran viikossa lapsia että pääsisin juokseville asioille(asuttiin jonkun matkan päässä kaupungista ja autoa ei ollut). Heillä oli yksi naistyöntekijä jolla oli väljempää, sovittiin tapaamiset aina niille päiville kun hänellä oikeasti sitä aikaa oli. Ystävystyin hyvin tämän työntekijän kanssa, ihana ihminen ja hän ihastui kovin meidän lapsiinkin. Vieläkin kyselee kuulumisia välillä vaikkei olla vuosiin enää oltu sossunasiakkaina. (lähettää siis omalla puhelimellaan viestejä ja esim. joulukortti tulee joka vuosi).
Kysyn nyt vaan että oikeastikko kuvittelette että kaikki sosiaalitoimen asiakkaan on jonkun sortin ongelmaisia? Pöh sanon minä. Kylillä yksi ystävänikin saa kotiapua koska jäi yh:ksi(todellakin erinomainen äiti eikä edes saa toimeentulotukea, tekee hulluna töitä ja hoitaa lapsensa mainiosti). Meidän kunnassa ei oikeasti ole lastenhoitajia. Perhetyöntekijät auttavat kyllä normi perheitäkin tarpeen tullen.
ei ainakaan saa mitään tukea opiskelujen suorittamiseen. Se sanottiin todella suoraan. Siis ei todellakaan tule kukaan hoitaan lapsia, että pääsee tenttimään. Olisikin täysin haaskoota tuommoinen.
ja vielä sosiaalialan työntekijöiltäkin. Mielestäni silloin kaikki on kunnossa, kun ihminen vielä itse ymmärtää apua hakea. Ja miksi mitään pitäisi hävetä tai olla kertomatta, jos ei ole mitään peiteltävää? Lastensuojelu. Eikö nimi jo kerro, että voidaan tehdä myös ennaltaehkäisevää työtä, joka ei tarkoita sitä että teissä olisi mitään vikaa. Myös normaaleista perheistä tehdään silloin tällöin ilmoituksia, senhän voi tehdä kuka tahansa nykyisin. Kasvatusalan ammattilaisia myöten niitä on tehty. Silloin sosiaalitoimen tehtävä on tarkistaa tilanne. Ja entä sitten jos siitä jää rekisteriin merkinnät, mikäli mitään hävettävää ei ole? Mitä siellä silloin sellaista on, mitä hävetä pitäisi?
Jkl:ssä oli 4vuotta sitten vielä asiat hyvin. Tehtiin paljon ennaltaehkäisevää työtä ja perhetyöntekijöitä oli paljon alueittain. Siellä sai moni opiskelijaperhe kotiapua että opinnot saatiin loppuun kunnialla.
Joo ja mitään hävettävää ei ole kotiavussa eikä sosiaalitoimenavussa. Kuinka moni teistäkin on joutunut joskus lainaamaan rahaa tutuilta tai vanhemmiltanne tai pyytämään lastenhoitoapua esim. hammaslääkäri käynnin ajaksi(ihan yhtälailla teillä on sillon ongelmia kun muillakin)? Varmasti lähes kaikki! Joten ajatelkaapa niitä joilla ei ole oikeasti ketään kuka hoitais ja mies ei voi olla töistä poissa! Onneksi on perhetyö joka vielä joissakin kunnissa auttaa täpärissä tilanteissa perheitä joilla ei mitään sen kummempaa ongelmaa ole. Pienissä kunnissa kun ei ole esim mannerheiminlastensuojelun hoitopiiriä yms.!
Kaksoset syntyivät keskosina ja alku oli hankala(itkuisia). Olin ihan lopussa kun molemmat valvotti ja en saanut nukkua missään välissä yli 15min kerralla. Mies opiskeli ja teki yötöitä. Kiitos ihanien perhetyöntekijöitten jotka hoitivat lapsiani n. 2h viikossa ja MINÄ SAIN NUKKUA!!!!!
Mitään muuta ongelmaa ei meidän perheessä ollut. Minulla vain jumalaton univaje! Rahallistatukea emme saaneet. Neuvolan kautta tarjosivat perhetyötä kun näkivät että meitsi alkaa näkemään nukkumatteja. =)
(puistattaa ajatellakaan teitä)