Meni sossu kotikäynnillä hiljaiseksi kun 4v tokaisi että meille tulee vauva (ei tosiaankaan ole tulossa)
Olen tehnyt lapset hyvin nuorena (16 ja 19v) joten oli hetken kauhuissaan eikä sanonut mitään. Sitten sanoi lapselle vain että joskus sitten teille ehkä tulee. Ei edes kysynyt että onko tulossa. Hauskaa oli seurata, enkä tod alkanut sille kertomaan onko tulossa vai ei. Ajatteli ehkä etten heti putkeen tee lisää
Kommentit (30)
Meille saatiin neuvolan kautta ja papereissa merkintä " ei merkitä sosiaalihuollon asiakkaiksi" .
Meille ei tarvita muuta apua kun se perhetyöntekijä
välillä että jaksan haastavan lapsen ja sen tosiasian kanssa että käytännössä hoidan hänet yksin. En häpeä hankkia apua kun kerran kunnassa on tällainen tukimuoto.
Meillä samaa juttua. Nukkumaton vauva, minä yksin hoidan ja aloin uupua niin että se neukkatäti katsoi
aiheelliseksi pyytää tuota työntekijää jotta mulla säilyy järki päässä.
Nyt hoitaja tulee kerran viikossa ja se 2-4h omaa aikaa tekee ihmeitä.
-30-
Hoitaja käy jotta voimme opiskella ja tehdä osa-aikatöitä. Sukulaisistamme ei ole apua, joten saimme tämän avun. Näin Helsingissä!
Silloin kun tarvitsee apua, ei oikeasti ole mitään merkitystä sille jääkö papereihin merkintöjä. Parempi hakea apua ajoissa! Terveyskeskuksessakin jää merkinnät. Sosiaalityöntekijät eivät todellakaan tule keneltäkään nappaamaan lapsia pois. Jos perhe itse hakee apua, varmasti autetaan. Ja jos perhe ei itse ymmärrä/ suostu ottamaan apua vastaan, sitten on vasta lastensuojelutoimien aika kuten tukiperhe/sijaisperhe. Ja tässä tilanteessa lasten on oltava vakavassa vaarassa, yleensä ihan fyysisesti koska henkisiä laiminlyöntejä on vaikea näyttää toteen.
Monet perheet oikein toivovat tukiperhettä tai muuta apua ja sehän on suurta viisautta. Ei niitä anneta väkisin.
Noita lastensuojelun rekistereitä ei pääse ulkopuoliset katsomaan. Ja en keksi nyt muita syitä miksi noihin rekistereisiin mentäisiin kuin riitaisa avioero, adoptio tai sairasvakuutus (?). Ja jos rekistereissä on että on saanut joskus pari kuukautta perhetyötä, niin se ei ainakaan ole yhtään paha asia. Eri asia jos siellä lukee lapsen pahoinpitelyä tms niin avioerotilanteessa voi toinen osapuoli olla vahvoilla.
Jokainen meistä voi tarvita apua jossakin elämänvaiheessa. Kenties on vaikea ajatella, että itse olisi joskus avuntarvitsija, mutta viimeistään vanhuudessa olemme sitä jokainen. Eipä siis täälläkään jaotella ihmisiä hyviin ja LASTENSUOJELUPERHEISIIN. " Hyvissä" perheissäkin tapahtuu ihan kaikenlaista.
Terveisin Psykologi
En minä pelkääkään, täällä vaan väitetään että aina tulee merkintä rekisteriin, vaikka ei tule jos ei ole tarve varsinaiselle sossuasiakkuudelle.
-30-
tuohon hänen itse aloitukseensa, pelkästään lastensuojelusta keskusteltu. Onko jollekkin muulle käynyt noin että lapsi tokaissut noin vaikkei tod mitään vauvaa ole tulossa?
Ap
Sitten on ns. todellinen maailma ihan erikseen.
vaikea-asteinen kehitysvammaisuus.
Meillä käy myös perhetyöntekijä ja emme silti ole mikään huumeperhe.
Asiaton kirjoitus sosiaalityöntekijältä tuolla aiemmin.
34 vastaa
Teen lastensuojelutyötä, sosiaalityöntekijät ovat lähimmät työkaverit. Niin että kun tunnen näitä asiakasperheitä, voin sanoa, että ääritapauksia lukuunottamatta voisimme kuka tahansa olla se apua tarvitseva perhe. Vaikka jos toinen vanhempi sairastuu vakavasti, perhe on kriisissä. Siinä ei kannata alkaa miettiä mitään rekisterimerkintöjä.
Meillä on käynyt monet kerrat, eikä me olla silti mitään ns. lastensuojelun asiakkaita.