Mä säälin lapsia, jotka ovat joka päivä hoidossa 9-10 h päivässä :(
ja lomaa ei pidetä koskaan! kesällä ehkä muutama hassu viikko. Moni ei tunnu käsittävän, että päivähoito on lapselle TYÖTÄ. Kuka voi hyvällä omallatunnolla teettää lapsillaan noin pitkiä työpäiviä? Käsi pystyyn!
Kommentit (99)
Jos edes toinen välillä tekisi lyhyempää päivää tai edes lomia. Lapsia on turha tehdä, jos tarkoitus on että yhteiskunta heidät hoitaa ja kasvattaa. Mutta 9h päivät ovat joka tapauksessa aivan liian pitkiä päiviä alle kouluikäiselle lapselle. Varmasti lapset väsyvät ja kiukkuavat, jos jatkuvasti tekevät tuollaista päivää :( Säälin, ihan oikeasti!
Oma lapseni joutui hetken tekemään 9-tuntisia 5veenä ja pahaa teki! Nyt olen ollut pitkään kotona- minä ja lapset nautitaan (vanhin 12 nuorin 3)
tutustuttamassa alle 3v lastani hoitoon.
ryhmä pieni, hoitajat lempeitä ja mielestäni oikein hyvää. minä ainakin jätän lapseni hoitoon hyvillä mielin. päivä on pitkä ja ikävä on lapsella ja minulla, vaikka herään joka aamu kukonlaulun aikaan jotta pääsen sitten hakemaan lapset aikaisin hoidosta.
elämä on kuulkaas sellaista että aina ei voi valita juuri sitä mitä haluaa. ei kertakaikkisesti ole varaa olla kotona, vaan pitää olla töissä ja osa-aikaista ei saa.
sen mitä voi tehdä on koittaa varmistaa hyvä hoito ja vaikuttaa aktiivisesti siihen. ja olla lähellä ja läsnä silloin kun ei ole töissä.
valittettavasti minäkin huomasin, että pitkistä hoitopäivistä tuli lapselle jo oirehdintaa: levottomuus, turvattomuus, itkuisuus..... otin lapsen pois päivähoidosta, kun kuopus syntyi. Olen edelleen kotona 3v. ja 7v. lasten kanssa ja kuopus muuttui aivan silmissä pitkien hoitopäivien jäätyä taakse. Myöhemmin riitti ihan kerhotoiminta pari kertaa viikossa " kaverinälkään" . En enää ikinä halua että lapseni joutuisi olemaan 7h enempää päivähoidossa. 9-10 h lohkaisee suurimman osan lapsen päivästä!
päiviä on viikossa kolme tai neljä. Olen yh, joka tekee vuorotöitä eli pakko on pitää tommosia päiviä, mutta vastapainoksi paljon vapaata kotona.
jos kummallakin sellainen työtilanne että ei pysty joustamaan tai sairaan pitkät matkat tms. Itse teen lyhennettyä työaikaa, joten hoitopäivä jää siihen 7 tuntiin. Mutta miinuspuolia ovat se jatkuva nurina töissä että joko sää taas lähdet kesken päivän (jestas, tästä ollaan sovittu ja kaikki tietää sen), jatkuva leikinlasku miten sitä vaan puoli päivää töissä ollaan, selkeä urakehityksen lasku (sinänsä sillä ei niin väliä ole), sillä " eihän sille voi näitä hommi antaa kun ei ole kuitenkaan koko päivää töissä " jne. Jos tuon mäkätyksen kestää tai on hyvä työnantaja niin suosittelen :) Kaikki ei jaksa kuunnella tuota vaan siirtyy kokopäiväiseksi.
ja siks teinkin toisen lapsen ja jäin kotiin
Olen opiskeleva yh, ja etenkin työharjoitteluaikoina lapsen päivät venyvät 9-tuntisiksi. Mulla on tehtävä 8-tunnin työpäivää, ja siihen työmatkat päälle molempiin suuntiin. Ei kaikilla ole mahdollisuutta tehdä lyhennettyä työpäivää. Ja ne luennotkin on ihan pakollisia, jos meinaa kurssit suorittaa.
Niin, ja lomista. Lapsillani ei ole kesälomaa, paitsi ehkä se " muutama hassu viikko" jossain kohti. Minun on tehtävä kesällä töitä, sillä miten muuten me elettäis? Sossun luukulta käsin?
Tietysti, jos lasten isä ottaisi joskus lapsia luokseen, vaikka edes kesällä, tulisi heille edes vähän enemmän lomaa päivähoidosta. Mutta kun ei niin ei. Vaan eihän sun tartte isää syyllistää tai moralisoida, äitihän se on aina kaiken pahan alku ja juuri.
Hoityopäivästä tulee väksin sen yhdeksän tuntia matkoineen.
Elettävä on, asuttava ja syötävä, vaatteita ostettava, lääkkeitäkin.
Kaikkien elämä ei mene saman kaavan mukaan, mutta sitä on ilmeisesti niin kovin vaikea ymmärtää.
pitää lapset kotona 7v ikäisiksi saakka ja noukkia sossun rahaa?
on muuten sekin väärin että joissakin kunnissa on sallittua kotona olevan tuoda lapset hoitoon.
Vierailija:
pitää lapset kotona 7v ikäisiksi saakka ja noukkia sossun rahaa?
on muuten sekin väärin että joissakin kunnissa on sallittua kotona olevan tuoda lapset hoitoon.
Eikös kaikilla ole subjektiivinen oikeus päivähoitoon? Siinä on osasyy ainakin täällä pääkaupunki seudulla että pk jonot ovat piiiitkät, kun monen hoidossa olevan lapsen toinen vanhempi on kotona..
eli vievät paikan joltain työssäkäyvien lapselta.
Mut sepä on taas aihe erikseen..
Vanhemmat tekevät ilta-ja yötyötä sesonkipainotteisella matkailualalla joten vapaapäiviä on harvakseltaan. Lapsi tulee iltapäivällä hoitoon ja haetaan aamulla kotiin muutamaksi tunniksi. Välillä (3-4 kertaa vuodessa sesonkien välillä) on tosin 2-3 viikon tauko työstä.
Ja paikkakunnallamme näitä lapsia on paljon, koska matkailuala on suurimpia työllistäjiä täällä. Vuoropäiväkoti on tupaten täynnä lapsia, joten me kotona hoitavatkin perhepäivähoitajat olemme joutuneet ottamaan yölapsia hoitoon.
T. pph
Elämä opettaa.
Meidän 2+v on nyt päiväkodissa klo 7.30-16.30 pahimmillaan ja parhaimmillaan 8-16. Molemmat vanhemmat tekevät kokopäivätyötä, velkaa 2 alkava luku ja kuukausilyhennys nelinumeroinen. Kotona lisäksi kolme harrastavaa koululaista.
13 kk ikäisenä meni päivähoitoon ja oli aluksi hoidossa klo 8-14.30. 20 kk ikäisestä oli päivähoidossa 16 pvänä kuukaudessa. Kaikkemme tehtiin että saatiin ns. pehmeä lasku päivähoitoon.
Kesäloma on lapsellamme 6 vkoa. Talvisin yhteenäsä noin 3 vkoa.
Kolme ensimmäistä hoidettiin kotona 2,5-6,5 vuoden ikään.
Kun elää elämää niin huomaa että tilanteita on monia ja tapoja on monia. Tärkeintä on keskittyä omaan elämäänsä ja korjata omia tekemisiänsä.
Sitä ei välttämättä tajua heti 30v. Toiset eivät koskaan.
Vierailija:
ja lomaa ei pidetä koskaan! kesällä ehkä muutama hassu viikko. Moni ei tunnu käsittävän, että päivähoito on lapselle TYÖTÄ. Kuka voi hyvällä omallatunnolla teettää lapsillaan noin pitkiä työpäiviä? Käsi pystyyn!
Töissä on käytävä molempien ja tehtävä täyttä päivää. Palkatonta lomaa ei ole varaa pitää.
Jatkuvasti on lasta hirveä ikävä. Mutta minkäs teet. Mistään ei pysty karsimaan, rahat ovat nyt jo loppu ennen seuraavaa tiliä ja viikko ennen seuraavaa liksaa syödään makaroonia ja tonnikalaa.
käteen kuin kokopäiväisenä.
Osan siitä säästän, koska teen 4 päiväistä viikkoa besakuluissa. Ja lisäksi hoitomaksuissa, koska lapsi ei ole kokopäiväpaikalla.
Jos on tahtoa niin on mahdollisuuksia. Jos teidän talous kaatuu siihen, että ei voi tehdä lyhennettyä päivää niin ei kannata tehdä lapsia ainakaan lisää.
Minäkin olisin mielelläni kotona hoitamassa lapsiani, mutta kun ei valitettavasti ole taloudellisesti mahdollista.
Sitä varmasti oikeisto yrittää, että köyhät eivät lisääntyisi, mutta kyllä varmasti lisäännytään. Lapset ovat parasta mitä olla voi!
Me teemme parhaamme, emmekä ole huonoja vanhempia siksi, että joudumme tekemään täyttä työpäivää ja lomailemaan ansaittujen lomien puitteissa.
mutta en siksi että lapsi kokisi perhepäivähoitajan kanssa olemisen jotenkin työlääksi. Se viihtyy erinomaisesti ja viihtyisi pitempiäkin päiviä kuin nyt on, mutta mä en itse halua nähdä sitä niin vähän.
eikä mun lapset ole tuollaisia päiviä hoidossa ja ihan hyvin arvosanoin olen mennyt läpi ja nytkin on jo kasassa 90 opintopistettä. Luen hyppytuntisin ja en mene ihan kaikille tunneille ja käytän kaikki mahdolliset vapaa-ajat tehokkaasti