Mitä mieltä ekaluokkalaisen rankaisusta opettajan taholta?
Poikani 7 v oli kahden kaverinsa kanssa heilunut pukuhuoneessa. Siitä rangaistukseksi (oli sovittu, että pukuhuoneessa ei saa riehua, eivät olleet siis kuitenkaan lyöneet, potkineet, tönineet vaan heiluneet sivulta toiselle) opettaja oli määrännyt, että pojat eivät saa osallistua kahdelle seuraavalle liikuntatunnille vaan joutuvat seuraamaan niitä sivusta.
Mitä mieltä te muut olette rangaistuksesta?
Itse sain purra huuleen, kun viestin näin reissuvihkosta ja en kyennyt kirjoittamaan pojan vihkoon kuin selvä ja oman nimeni. Kyse ei ole siitä, etteikö poikia olisi saanut rankaista, itse vaan olen sitä mieltä, että onko tuo nyt oikeanlainen rankaisu (vai peräti palkinto?). Opettajana päätin kuitenkin olla lojaali toista opettajaa kohtaan ja olla astumatta hänen varpailleen, sillä olisihan poika nähnyt, jos olisin reissuvihkoon asiaa kommentoinut.
Kommentit (5)
ja muutkin huomaavat, että rangaistus tulee. Taidat olla curlaava vanhempi..?
Jos tuon takia 2 liikuntatuntia jää väliin niin on kohtuuton.
Mutta luulen että ovat tehneet jotakin muutakin.
ensinnäkin lasta ei pidä rangaistukseksi erottaa tai lomautta opetuksesta. TOisenakin ainakin pari vuotta vanhemmat pojat voisivat jo tosiaan pitää tuota palkkiona. Kolmanneksi rangaistuksen pitää olla jotain välitöntä tai ainakin pian suoritettavaa vielä tuossa iässä.
Joku puhuttelu heti tunnin jälkeen olisi olut parempi, kenties joku mietintätehtävä (kotiaine 100 sanaa tms) siitä, miten koulussa pitää käyttäytyä lisäksi olisi hyödyllisempi.
Opettajat on niin uupuneita nykyisin ilmeisesti, etteivät jaksa pohtia pitempään sopivaa rangaistusta. Tuo on palkinto enemminkin varsinkin, jos ei poikasi kavereineen pidä liikuntatunneista.
Siis missään nimessä en ole curling-vanhempi. Mielestäni poikia olisikin pitänyt rankaista, mutta ei mielestäni kieltämällä liikuntaa vaan vaikka vapaa-ajan riistolla eli jälki-istunnolla tai vaikka että olisi määrännyt pojat odottamaan kahden seuraavan liikuntatunnin jälkeen että kaikki muut käy ensin suihkussa ja pojat pääsee vasta sitten (liikuntatunnit on aina päivän päätteeksi) tms.
Nyt jatkossa, kun tiedän, että poikani on tosi huono esimerkiksi telinevoimistelussa, niin arvaanpa, että mikä juolahtaa pojan mieleen.
Lisäksi on jotenkin hassua, kun koulussa on vielä erityinen liikuntakuukausi nyt ja lapset kerää pisteitä liikuntapassiin. Tuoko sitten rohkaisee liikuntaan? Liikunnan ilo ja huono käytös pukuhuoneessa suihkuun mennessä pitäisi minusta pitää erillään. Muutenkin on jo kammo suihkussa käynnistä, kun erityisluokkalaiset (samalla liikuntatunnilla, vaikkeivat samalla luokalla olekaan) käyvät poikani pippeliin kiinni aika ajoin.