Oletko ollut kassalla, kun asiakkaan pankkikortti ei ole käynytkään? -ei kateta
Eli tilillä ei ole esim ollut katetta? Mitä asiakas yleensä tässä tilanteessa sanoo? Mitä sinä itse ajattelet siinä tilanteenssa ja tuleeko näitä tilanteita usein?
Kommentit (50)
Meidän prisamssa kyllä tarkistaa se kone, että tilillä on katetta, kun ostokset ylittävät yli 50 euroa. Mulla on visa-pankkikortti yhdistelmä. se tarkistus näkyy sitten katevarauksena verkkopankissa.
Myöskin postissa asioidessani ja muutamassa apteekissa on sama systeemi, että ei voi ostaa jos ei ole rahaa tilillä.
Minä en ole ikinä ylittänyt tiliäni, mutta mies höyläsi kerran 16 euroa miinukselle.
Olen ollut asiakaspalvelutyössä ja siellä pari kertaa sattui niin, että kone ilmoitti ettei voi käyttää korttia. Silloin asiakas on maksanut käteisellä tai toisella kortilla ilman sen suurempia selityksiä.
Kerran sattui aika nolo juttu, kun kone ilmoitti että kortti on varastettu ja se p itää ottaa pois. Asiakas oli keski-ikäinen mies ja juovuksissa. Sanoin, etten voi antaa korttia takaisin koska se on varastettu. Mies huutaa ja kiroaa kunnes vaimonsa tulee paikalle. Vaimo muistaa, että mies on ilmoittanut itse korttinsa varastetuksi kun ei ole löytänyt sitä, vaikka se on ollut koko ajan lompakossa :)
Joten älä siis katso asiakkaitasi kuin halpaa makkaraa jos kortti ei kelpaa!!
t.23
On kyllä isoja summiakin kyseessä. Usein asiakas antaa toisen kortin tai sitten matkatoveri maksaa matkan.
tai tällä kortilla on 20000 euroa, vaan kassajärjestelmä ilmoittaa meillä (pieni ruokakauppaketju) muutamalla eri viestillä mistä on kyse. Useimmiten vika on yhteyksissä, ja silloin ruutuun ilmestyy ' ' yhteyskatko' ' tai joku numerokoodi. Joskus kone ilmoittaa vain ' ' ei' ' tai ' ' ei myyntilupaa' ' (eli tili tyhjänä), joskus muistaakseni jopa ihan suoraan että ' ' ei katetta' ' ja silloinkin sanon asiakkaalle vaan epämääräisesti että sori, tää ei nyt mene läpi =)
Minä nimittäin sain viime viikolla kuulla, ettei kortillani ole myyntilupaa, vaikka tilillä oli _oikeasti_ 1500 euroa. Kävin tarkastamassa asian automaatilla, josta nostin rahaa.
Syitä tuohon " ei myyntilupaa" -ilmoitukseenkin voi olla monia, vaikkeivat kassat taida selityksiä uskoa. Eikä niitä pidäkään uskoa heti, mutta silti on hyvä muistaa ystävällinen käytös. Ainakin itselleni tuli todella paha mieli, vaikka tiesinkin olevani maksukykyinen asiakas.
Käskin kokeilla uudestaan ja sama juttu. SItten maksoin visalla. Menin kotiin ja katsoin verkkopankista että kyllä sitä rahaa vaan oli. Marssin pankkiin ja uudessa kortissa oli joku " vika" .
On käynyt myös tällä uudella kortilla sitten samalla tavalla, mutta uusintayrityksellä maksu meni läpi!
laitteetkin antavat joskus syyttä suotta virheellisiä ilmoituksia, mutta kun tuo yksi kirjoittelija väitti, ettei kassa voi saada tietoa siitä, ettei asiakkaan tilillä ole katetta, niin se on virheellinen tieto. Vastaus siihen on: kyllä voi.
Viimeksi tänään pojan visa electron ei ollut kelvannut. Hän sitten soitti mulle ja katoin nettipankista, niin katetta oli kyllä. Laitoin vielä varoiksi lisää rahaa, mutta ei ollut kelvannut siltikään =/
Itsellä myös on joskus ollut hieman epävarma olo, onkohan tilillä tarpeeksi rahaa, onneksi on tähän mennessä aina ollut. Hätävaraksi olen hommannut mastercardin, jota voi sitten käyttää. Aika noloa olis alkaa tavaroita laittaa pois kassalla...
Olet väärässä.
Meillä kassaohjelma antaa varmaan kutakuinkin 10 erilaista syytä sille, jos maksutapahtumaa ei jostain syystä voida hyväksyä. Tuo " ei myyntilupaa" on vain yksi niistä ja se tarkoittaa selkeästi sitä, ettei tilillä ole katetta. Se on sitten taas eri asia, miten kassa tuon asian asiakkaalle ilmaisee.
Mä en katso ketään kuin halpaa makkaraa, kuten jo aiemmin kerroin, itsellenikin on käynyt niin, ettei tilillä ollutkaan katetta. Voi voi, sitä sattuu, elämäähän se vain on ja tavallisempaa kuin luuullaankaan.
Muita virheilmoituksia kone saattaa antaa tyyliin " nostoraja ylitetty" , " kortti varastettu tai kadonnut" , " automaattivarmennus epäonnistui" jne jne jne.
Mutta tuon " ei myyntilupaa" -ilmoituksen on ainakin meidän ohjeissa ihan selkeästi kerrottu olevan se, ettei tilillä ole tarpeeksi katetta.
t. Kassa
Vierailija:
Sirukortitkin nykyään tarkistetaan ennen kuin tapahtuma hyväksytään siis kun näpytät itse pin-koodin.