Puetteko pojillenne kirkkaita värejä päiväkotiin?
Minä puen, ja olen vähän ihmeissäni siitä minkälaista palautetta poika on saanut muilta pojilta. Ticketin oranssi välikausianorakki sai aikaan sen että lasta haukuttiin porkkanaksi, eilen oli Timberlandin punainen paita päällä ja pojat olivat kuorossa huudelleet lapselleni että onpa ruma paita :( Onko kaikilla vaan sinistä ja harmaata sitten?
En oikein tiedä miten pitäisi toimia, jätänkö värit kotioloihin vai teenkö kuten ennenkin ja " alistan" lapseni haukkumiselle? Poikaa itseään se ei tunnu häiritsevän, mutta minusta ei tunnu kivalta.
Kommentit (37)
Mikseivät aikuiset puutu nimittelyyn? nyt lapset oppivat, että on ihan OK nimitellä toista vaatteiden tai muun vastaavan vuoksi. meidän päiväkodisssamme on onneksi ollut nollatoleranssi kiusaamisen suhteen ja pienetkin ongelmat on tuotu heti vanhempien tietoon. Sama juttu koulussa.
jolla se aate ei olis lähtenyt jo kotoa. Eli kyllähän ne lapset oppii vanhempiensa opettamat tavat.
Tosin en laittanut sitä tarhaan, kun ei olekaan ollut niin kylmää, tänään ois pakkasen puolella näköjään mut ei ole tarhapäivä :)
Eli vk-haalarilla (sini-oranssi, ihan poikien heh) ollaan menty :)
Ostin sellaiset maastokuosiset paikat, valko-beessi-ruskeat, ihan hyvin sopii haalariin ja kyllä poika kelpuutti omakseen...
No ensi syksynä testataan tuleeko kiusaamista :/
mutta ihastui hoitopaikassa puettuihin vaaleanpunaisiin varahousuihin niin, että itki kun ne otettiin päältä. Ostettiin sitten omat, jotka ovat nyt lempparihousut.
Hoidossa on 1-6-vuotiaita, eskarilaiset hiljaa naureskelevat pinkeille pöksyille, mutta kukaan ei ole silti kiusannut, tietenkään, poikahan on vasta 2.
Kerran pojalla oli lelupäivänä nukke, ja kun joku yritti kiusata, eräs eskarilaispoika tuli puolustamaan, ja kielsi kiusaamasta. Syy siihen taitaa kuitenkin olla, että pojan isoveli on jo koululainen, eikä kukaan halua ryttyillä koululaisen veljelle ;)
Vierailija:
Alan olla allerginen vaaleanpunaiselle, kun jokaisella tytöllä on vaaleanpunaista, vaaleanpunaista ja vielä kerran vaaleanpunaista...Pojalleni puen mieluiten oranssia ja limen vihreää sekä ruskeaa.
Ihan omasta halustaan. Kuusivuotias osaa jo ilmaista mielipiteensä, enkä minä häntä jarruttele. Jos kerran pitää pinkistä ja vaaleanpunaisesta, pitäkööt niitä. Olin aikanani sitä mieltä, ettei meidän lapsesta tule vaaleanpunaista hörhöä, mutta taisin olla väärässä.
Pojallani pidän mitä milloinkin. Hän on vielä niin pieni, 3v, että vaatteiden tärkein kriteeri on mukavuus. Oranssia löytyy meiltä paljon, samoin ruskeaa ja vihreää (kirkasta, ei tunkkaista). Sekä tietenkin sinistä. Eri sävyissä.
Vierailija:
jolla se aate ei olis lähtenyt jo kotoa. Eli kyllähän ne lapset oppii vanhempiensa opettamat tavat.
Esikoisellamme (tyttö) on vahvat mielipiteet tyttöjen ja poikien väreistä. Vaikka itse olen häntä pukenut ihan kaiken värisiin vaatteisin. Itse ohjautuu kuitenkin vaaleanpunaiseen, ja pikkuhiljaa vaatteista on jäänyt siniset ja ruskeat pois. Kun ei hän niitä tappeluitta suostu päälleen laittamaan.
Esikoinen, 6v. hyväksyy kuitenkin sen, että naapurin tytöllä on sininen lempivärinä. Vaikka kovasti se kuitenkin hämmästyttää. Ja sen voin vannoa, etten minä eikä mieheni tuota väriajattelua olla lapsen mieleen tungettu. Itsekin pidän paljon sinistä ja mieheni punaista...
koska pukee päälleen kitisemättä sitä, mitä äiti kaapista kantaa.
Paljon on sinisen eri sävyjä (eniten), ruskean eri sävyjä, vihreän erisävyjä, harmaan sävyjä, punaista ja oranssia lähinnä tehosteina. Myös tummia värejä käytössä.
Mä tykkään pukea poikani siniseen, koska se sopii hänelle, niin kuin isälleen on aina sopinut. Ovat sellaisia elovenapoikia sinisine silmineen.
Kumpparit löytyy punaisena, sinisenä sekä muumikuvioisena. Minulle asti ei ole ainakaan vielä tullut, että mistään olisi haukuttu.
Mitä väliä sillä merkillä on tässä asiassa? Muuten kyllä sama värimaku ap:n kanssa mutta poikakin vielä niin pieni, ettei itse tajuaisi, vaikka laittaisin mekon päälle ; )
Ärsyttää suunnattomasti jo valmiiksi, että joutuu mahdollisesti pukemaan poikansa rumiin ja yksitoikkoisiin väreihin vain sen takia, että muut lapset kiusaavat ja opettavat pojalle jotain naurettavia poikien väri -juttuja.
taitaa olla vika niissä kiusaajissa eikä väreissä. Varmaan keksisivät sitten jonkun muun asian mistä lällättää. Ota puheeksi hoitajien kanssa, eikös tuollaista kiusaamista pitäisi kontrolloida.
Vierailija:
En viitsi pukea, eikä nelivuotias suostu itsekään, sanoo että pojat nauravat hänelle.
Poika kyllä on, mutta kotihoidossa. Mutta kaippa se joskus eskariin ja kouluunkin lähtee :)
Mua ahdistaa aina ihmiset - lapset ja aikuiset jotka ovat päästä varpaisiin värikkäitä kuin pellet, on yhtä aikaa kaikki kirkkaat värit. Sitä meillä ei harrasteta. Siitä saa vaan päänsäryn.
Mutta pojan kaapissa on oranssia, punaista (kirkas, tumma, vaaleanpunainen, pinkki), keltaista. MUTTA, esim tänään hänellä on keltainen t-paita ja valkoiset housut, näyttää ihan kivalta mielestäni ja poikakin tykkää ´tyttöväreistä´. Eli kunhan pysyy sellaisessa asialinjassa, eli väripilkku aina piristää jos sitä on vain yhdessä kohdassa esim paita eikä niin, että on paita, housut, sukat, pipo ja haalari kirkuvan kirkkaisssa eri väreissä.
Eipä ole kaverit koskaan poika haukkuneet. Eikä pojalla tullut `eieiei` kausia vielä jonkun värin suhteen.
Kyllä mä tuossa tilanteessa kannustaisin poikaa, että ei siinä värien käytössä mitään pahaa ole ja antaisin hänen käyttää niitä kirkkaitakin vaatteita.
On siinä huonoksi kasvatettuja lapsia jos oranssista takista saa porkkanan haukuttavaksi :(
Vierailija:
Minä puen, ja olen vähän ihmeissäni siitä minkälaista palautetta poika on saanut muilta pojilta. Ticketin oranssi välikausianorakki sai aikaan sen että lasta haukuttiin porkkanaksi, eilen oli Timberlandin punainen paita päällä ja pojat olivat kuorossa huudelleet lapselleni että onpa ruma paita :( Onko kaikilla vaan sinistä ja harmaata sitten?En oikein tiedä miten pitäisi toimia, jätänkö värit kotioloihin vai teenkö kuten ennenkin ja " alistan" lapseni haukkumiselle? Poikaa itseään se ei tunnu häiritsevän, mutta minusta ei tunnu kivalta.
värikkäitä vaatteita,on punaista,vaaleanpunaista,vihreää,keltaista ja ties mitä--muutenkin poikani ovat aina olleet kiinnostuneita pukeutumisesta ja on ihan kiva katsoa kun miettivät tarkkaan vaatetusta esim. kouluun eivätkä kulje kulahtaneissa verkkareissa (niitäkin löytyy treenien jälkeen) vaan vaihtavat joka päivä puhtaat vaatteet ja sävy sävyyn jne.
Alan olla allerginen vaaleanpunaiselle, kun jokaisella tytöllä on vaaleanpunaista, vaaleanpunaista ja vielä kerran vaaleanpunaista...
Pojalleni puen mieluiten oranssia ja limen vihreää sekä ruskeaa.
Nyt poika on 6 v ja syksyllä menossa eskaan. Valitsi just itse Legon Kirkkaan limen bionicle paidan sekä turkoosin legon paidan. Tykkään, että pojalla on jotenkin sävysävyyn vaatteet. Esim. Punaruskea raitapaita yhdistettyinä ruskeisiin housuihin. Niin, että alaosa ja yläosa ois jotenkin balanssissa. Ulkovaatteissa oli myrkyn vihreää/oranssia. Koskaan ei ole poikaa haukuttu värien vuoksi vaikka tarharyhmän muilla samanikäisillä paljon harmaata, mustaa ja tummansinistä näkyykin.
just kävin nappikaupasta hakemassa paikkalaput oranssikeltaiseen haalariin, ajattelin laittaa sen huomenna pojalle (4,5v) päiväkotiin kun on vähän paremmin toppainen kuin välikausihaalarinsa (sininen),
eilen täällä voivottelin tätä haalariongelmaa ja nyt keksi nsiihen ratkaisun omasta mielestä hyvänkin, eli tämä 116cm haalari kirpputorilta,
mutta nyt en enää tiedäkään oliko hyvä löytö ja keksintö sittenkään, tällä viikolla poika vasta aloitti tarhassa, että joutuukohan heti nimitellyksi sitten kun on sellainen värillinen, ehkä jopa " tyttöjen" , haalari päällä?
Hänellä on myös punaiset saappaat olemassa mutta tarhassa nyt kyllä tummansiniset kun on vuorelliset vielä käytössä ja ne on tummat eli ihan " poikien" ...
Voi hitto. Tekis niin mieli laittaa se oranssi-keltainen haalari mutta en todella halua että porkkanaksi tms haukutaan heti ekalla tarhaviikolla, voi hitto.
Mitä tekisin, muuta tollasta ns paksumpaa haalaria ei enää ole käytössä kuin tuo värillinen ja siihen ostin sopivat paikatkin polviin ja peppuun jo, juuri olin alkamassa silittää niitä paikalleen.
Löysin tuon haalarin muutes kirpputorilta, ikivanha kai, Reimatec 2,90e kai toppamalli mutta ei kovin paksun tuntuinen kuitenkaan ja kivan värinen minusta eli oranssi jossa keltaista ja ne paikat maksoi 4,50e yhteensä että aika edullisesti oisin saanu pojalle kelpo haalarin nyt tehtyä. Voi hitto oikeesti en osannu ajatella että tarhaikäiset jo alkaa kiusata väreistä toisiaan...
Laittaisitteko te tuota haalaria edes pojalle muutenkaan? Onkohan se liian tyttöjen oikeesti, kuvittelin unisex-väriksi vielä ennen tämän ketjun lukemista :(
tai tummansiniseen kolitsiasuun tai verkkareihin.
Muistan, kun omalla pojalla oli ton ikäisenä yhtenä päivänä hoidossa tummansiniset kurahousut, jossa oli polvien ja takamuksen kohdalla punaiset " paikat" siis ihan uutenakin jo. Heti kaikki haukkuivat punapyllypaviaaniksi. Niin tuli vaan mieleen, että ei välttämättä värit ole huono homma poikien pukeutumisessa vaan se miten niitä käytetään.
Jos sinun poika on siitä iloinen niin laita vaan! Äkkiä se selviää tuleeko sanomista.
Pyrin hankkimaan aina mahdollisimman kirkasvärisiä vaatteita, ja periaatteesta en pue poikaa koskaan kokonaan tummansiniseen/harmaaseen/ruskeaan asuun. En muista kuin yhden kerran, jolloin toinen poika oli kateellisena (?) arvostellut pojan paitaa jossa on Spidermanin kuva kirkaanpunaisella pohjalla, sai siitä melkoisen läksytyksen äidiltään kun äidille oli kerrottu tapahtuneesta.
Meidän esikoisen (pian 6v) lemppari värit on: kirkkaansininen, vihreä, oranssi, keltainen, turkoosi, vaaleansininen, sekä ruskea.
Keskimmäisen (4v) lemppari värit on: kirkkaanpunainen, sinisen eri sävyt, oranssi ja keltainen.
Kuopuksella (2v) ei ole vielä suosikkeja.
Lapset on kaikki poikia.