Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi ihmiset muuttavat korpeen, jossa on täysin auton varassa eikä palveluita lähimaillakaan?

Vierailija
06.04.2008 |

Kommentit (40)

Vierailija
1/40 |
07.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joskus tuntuu, että keskustassa asuville jo normaali okt-lähiö on korpea ja oikeaa maaseutua/ korpea eivät ole nähneetkään.

t. eräs lapsena korvessa asunut

Vierailija
2/40 |
07.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

päässä, niin ettehän te sitten asu ap:n tarkoittamassa korvessa. Me asumme ' maalla' , ja meillä on kylällä koulut ja kaupat, ja kaupunkiin menee linja-auto, joten periaatteessa pärjäisimme ilman autoa. Itsekkyyttämme ja laiskuuttamme meillä on kaksi autoa. Mutta en haluaisi muuttaa sellaiseen paikkaan, missä kaikki kulkeminen, lapsillakin kavereiden tapaaminen, olisi vain autokyydin varassa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/40 |
07.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin huomioikaa myös se että jo 10 vuoden päästä yksityisautolla kulkeminen on huomattavasti kalliimpaa (toki voi laittaa kädet ristiin ja toivoa että kyllä sitä tekniikan pelle pelottomat keksivät vaikka mitä uusia autotsydeemejä tai että hokkuspokkus - ei sitä ilmastonmuutosta ja ikäviä päästörajoitteita olekaan ja hups öljyä löytyykin entistä enemmän). Itse asiassa luulen, että joukkoliikenteeseen jopa haja-asutusalueilla on PAKKO alkaa panostaa taas enemmän kun tajutaan että nykymeininki ei vaan enää vetele.

Lisäksi kannattaa huomioida rakentamis- tai talon ostamisvaiheessa lämmitysjärjestelmät, eli älkää nyt enää missään nimessä panostako öljy- tai sähkölämmitykseen! Taloilla pitäisi olla samanlaiset energiankulutusmerkinnät kuin kodinkoneilla ikään, tyyliin A++.

Vierailija
4/40 |
07.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

95% lakkautettu ja homma jatkuu.

Vierailija
5/40 |
07.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Itse asiassa luulen, että joukkoliikenteeseen jopa haja-asutusalueilla on PAKKO alkaa panostaa taas enemmän kun tajutaan että nykymeininki ei vaan enää vetele.

Ööööö... Mitä sitten? Tämähän juuri ratkaisee haja-asutusalueiden kulkemisongemat. Hyvä asiahan tämä on!

Lisäksi kannattaa huomioida rakentamis- tai talon ostamisvaiheessa lämmitysjärjestelmät, eli älkää nyt enää missään nimessä panostako öljy- tai sähkölämmitykseen! Taloilla pitäisi olla samanlaiset energiankulutusmerkinnät kuin kodinkoneilla ikään, tyyliin A++.

Maalämpö olisi tietty paras, mutta öljylämmitys vesikiertoisella lattialämmityksellä on myös ihan passeli. Öljypolttimon saa helposti vaihdettua esim. pelletti- tai puulämmityskattilaksi.

Vierailija
6/40 |
07.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei naapureilla tunnu olevan. Eläköityneitä kun ovat kaiken lisäksi. :(

Vierailija
7/40 |
07.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen koko ikäni asunut ensin Tampereella, sitten Helsingissä 30 vuotta yhteensä. Nyt olemme muuttaneet 12 asukkaan kuntaan moottoritien ja junaradan kupeeseen.

Meiltä kotoa on matkaa " keskustaan" ja juna-asemalle 2km ja lasten hoitopaikkaan 1,5km. Meillä on yksi auto, koska käyn itse kävellen + junalla isossa kaupungissa töissä ja haen lapset myös kävellen/pyörällä. Kävelyä minulle kertyy päivittäin 6km. Näin keväällä osa menee pyörällä.

Eli lähimmät palvelut 2km päässä. Onko tämä " korpea" jossa ollaan kahden auton varassa? Minusta ei, koska 2km on itselleni pieni kävelymatka. Jollekin toiselle se voi olla liikaa...

Vierailija
8/40 |
07.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

niin huomioikaa myös se että jo 10 vuoden päästä yksityisautolla kulkeminen on huomattavasti kalliimpaa (toki voi laittaa kädet ristiin ja toivoa että kyllä sitä tekniikan pelle pelottomat keksivät vaikka mitä uusia autotsydeemejä tai että hokkuspokkus - ei sitä ilmastonmuutosta ja ikäviä päästörajoitteita olekaan ja hups öljyä löytyykin entistä enemmän). Itse asiassa luulen, että joukkoliikenteeseen jopa haja-asutusalueilla on PAKKO alkaa panostaa taas enemmän kun tajutaan että nykymeininki ei vaan enää vetele.

jos yksityisautoilu kallistuu, niin kallistuu myös julkinen liikenne. Luuletko todellakin että jokaista tietä pitkin Suomessa alkaa julkinen liikenne toimia, hyvä jos näin todellakin on, mutta vähän pahaa pelkään. Nykymeininki kyllä jatkuu vaan. Olkoon bensan tai disukan hinta ihan mitä vaan, niin edelleen ajan omalla autollani. Ja sähköllä lämmitämme, hinnasta viis. Haluan helpon lämmitysmuodon, eikä pelletti ole sitä.

Vierailija
9/40 |
07.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei sentään ihan 12 !

Vierailija
10/40 |
07.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mietin itse samaa koko lapsuuteni ja nuoruuteni, kunnes muutin kaupunkiin. Kaikki palvelut ovat kävelymatkan säteellä. En vieläkään ymmärrä miksi kukaan haluaa asua keskellä ei mitään. Autolla pääsi kyllä, mutta milläs alaikäinen ja kortiton pääsi minnekään itse? Olisin halunnut harrastaa monia asioita, mutta en voinut, koska mihinkään ei päässyt sieltä ihanasta maaseudun rauhasta.

Vierailija
11/40 |
07.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Vierailija:

Itse asiassa luulen, että joukkoliikenteeseen jopa haja-asutusalueilla on PAKKO alkaa panostaa taas enemmän kun tajutaan että nykymeininki ei vaan enää vetele.

Ööööö... Mitä sitten? Tämähän juuri ratkaisee haja-asutusalueiden kulkemisongemat. Hyvä asiahan tämä on!

Tämä oli heitto niille, jotka perustavat sen haja-asutusalueella asumisensa auton tai jopa kahden auton kanssa kaasuttelulle. Eli jos maalla haluaa asua, niin on sitten jatkossa oltava valmiutta myös luopua jostakin viime vuosikymmeninä niin olennaisesti siihen kuuluneista asioista kuten yksityisautoilusta. Linja-autossa on myös tunnelmaa, junassa sitäkin enemmän.

Maalämpö olisi tietty paras, mutta öljylämmitys vesikiertoisella lattialämmityksellä on myös ihan passeli. Öljypolttimon saa helposti vaihdettua esim. pelletti- tai puulämmityskattilaksi.

Samoin tässä - eli tulevaan kannattaa varautua jo nyt (kuten ilmeisesti sinä fiksuna olet jo asioita miettinyt, kaikki eivät vain ole niin fiksuja). Sitten vuosien päästä vinguta että valtio/EU taas pettää kun ei tue nyt meitä poloisia jättisuurten lämmityskulujen kanssa. Kaikki on kuitenkin kiinni omista valinnoista.

Vierailija
12/40 |
07.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruuhkaa nyt jo rapeeksi.

Mietis ap sitä, että jos kaikki asuisi kehä kolmosen sisäpuolella, niin olisiko se sitten kuitenkaan niin kivaa?

Sitäpaitsi kaikki kuitenkin käyttää autoja, vaikka asuisikin palveluiden lähellä. Ellei nyt ihan saman korttelin kioskista ole kyse.

Vierailija
13/40 |
07.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miettikää, kuinka teidän " korvessa" elävien talon arvon käy, kun liikkuminen ja energia ihan tosissaan kallistuu. Mistä niin rikkaita ihmisiä Suomessa riittäisi joka haja-asutusalueen talon ostajiksi (sitten kun vanhoina haluatte kuitenkin sieltä korvesta palvelujen välittömään läheisyyteen)? Nyt vaan sitten panostamaan lasten koulutukseen täysillä että heillä on aikanaan varaa asua korpitalossanne...

Jep, olen inhorealisti.

Vierailija
14/40 |
07.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Miettikää, kuinka teidän " korvessa" elävien talon arvon käy, kun liikkuminen ja energia ihan tosissaan kallistuu. Mistä niin rikkaita ihmisiä Suomessa riittäisi joka haja-asutusalueen talon ostajiksi (sitten kun vanhoina haluatte kuitenkin sieltä korvesta palvelujen välittömään läheisyyteen)? Nyt vaan sitten panostamaan lasten koulutukseen täysillä että heillä on aikanaan varaa asua korpitalossanne...

Jep, olen inhorealisti.

Luulempa että talojan arvot nousevat eikä laskevat. Lapsiperheet haluavat muuttaa maaseudun rauhaan. Ei kaikki maaseutu ole korpea, vaikka niin luulet.

On aivan sama kuinka paljon energia maksaa, asun omassa talossani järven rannalla. En muuta kaupunkiin kuin jalat edellä. Miksi vanhana pitäisi palveluiden välittömään läheisyyteen muuttaa ??? Eikö vanhat osaa ajaa autolla ?

Vierailija
15/40 |
07.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Totta. Moni kylläkin käy kaupassa matkan varrella. Kyläkaupoissa on niin surkea valinnan vara.

Vierailija
16/40 |
07.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

että saatiin unelmiemme talo meren rannalta halvalla.

titty kaikki muutkin asioat mitä jo on mainuttu vaikutti asiaan.

saatiin sillä hinnalla mikä oltais täällä maksettu pienestä kaksiosta niin hieno talo.

Vierailija
17/40 |
07.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luulempa että talojan arvot nousevat eikä laskevat. Lapsiperheet haluavat muuttaa maaseudun rauhaan. Ei kaikki maaseutu ole korpea, vaikka niin luulet.

On aivan sama kuinka paljon energia maksaa, asun omassa talossani järven rannalla. En muuta kaupunkiin kuin jalat edellä. Miksi vanhana pitäisi palveluiden välittömään läheisyyteen muuttaa ??? Eikö vanhat osaa ajaa autolla ?

[/quote]

Hyvä, että olet valmis tinkimään muista menoistasi saadaksesi asua lämpimästi siellä missä nyt asut.

Ja pointti onkin tuo autolla ajaminen. Kyllä sitä osataan ajaa mutta saako/onko varaa enää ajaa autoa 2040-luvulla?

Vierailija
18/40 |
07.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin kallista että ei sen takia ole varaa maalla asua.

Vierailija
19/40 |
07.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tarvitse tinkiä mistään sen takia että maalla asun. Asia on toisinpäin oikeastaan, rahaa jää paljon enemmän käteen kuin kaupungissa asuessa. Matkustelemme muutenkin 5-6 kertaa vuodessa lentäen lomille niin Europpaan kuin Aasiaankin.

Vierailija
20/40 |
07.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaupungissa asuminen on sitten edullista vai ?

Vuokra-asuntojen hinnat ovat pilvissä ja omistusasuntoihin ei kovinkaan monella ole mahdollisuutta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kolme kahdeksan