Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mitä ajattelet lapsiperheestä jossa on 14 lasta?

Vierailija
06.04.2008 |

Kommentit (66)

Vierailija
1/66 |
06.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja jos ei äidin kunto kestä, niin muka ehkäistään?? Paskanmarjat. Ei ainakaan kukaan minun tuntemistani lestoista käytä ehkäisyä, vaikka mikä tulisi. En tiedä onneksi kuin yhden synnytykseen kuolleen äidin. Kuoli 9. lapsensa synnytykseen. Mies otti saman tien uuden vaimon jonka kanssa teki vielä lapsia lisää saman verran..

Vierailija
2/66 |
06.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen 12 lapsisesta perheestä ja huomiota ja rakkautta olen saanut kylliksi asti. Olen oppinut jakamaan yms. Ei ole tarvinnut lähteä maailmalle uusavuttomana ja peukalo keskellä kämmentä kun on lapsuudenkodissa oppinut jo monenlaisia asioita... mutta huom. kasvatusvastuuta minulla ei ole ollut! Olen saanut sen verran vastuuta kun lapselle voi ylipäätänsä antaa. Olen ylpeä siitä missä olosuhteissa olen saanut kasvaa. Ehjässä ja rakastavassa perheessä. Olkaahan tekin onnellisia ja jättäkää arvostelu vähemmälle.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/66 |
06.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eivät ne keitä sen suuremmilla kuin muutkaan. Tiedän 14-lapsisen perheen, jossa kastiketta tehdään 2 litran kattilalla. Jokainen saa lirauksen, lisää ei voi ottaa.

Jääkaapista ei saa ottaa mitään ilman lupaa, koska kaikki on laskettu ja jos otat luvatta vaikka jugurtin, joku toinen jää silloin ilman.

Kuin laitoksessa.

Vierailija
4/66 |
06.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haluaisinpa nähdä, kun teet vaikka jonkun sopan ja kuorit ne juurekset ekaks. Ja juu, se valkopesu kestää koneessa varmaan ihan yhtä kauan on perheessä 4 tai 14 ihmistä, mutta se kone pyörii pikkasen tiuhempaan siinä isossa perheessä.

On se hienoa lapsuutta, kun isommat lapset toimivat kodinhoitajina ja lapsenvahteina eivätkä tee sitä omaa työtään: leikki ja koulunkäynti, harrastukset.

Vierailija:

ei mene paljoa enempää aikaa oli lapsia 5 tai 10.

Samat koneet ne joka paikassa pyörittää pyykit ja tiskit,

varmasti isommat lapset tekee jo kotihommia paljon.

Ja ruoanlaittoon menee sama aika tekikö sitä sitten neljälle tai neljälletoista.. Lisää lientä vaan soppaan :)

Missähän myydään niin isoja kattiloita?

Joten vanhemmille jää aikaa olla lasten kanssa, jos on halua ja tarvetta.

Vierailija
5/66 |
06.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Ja jos ei äidin kunto kestä, niin muka ehkäistään?? Paskanmarjat. Ei ainakaan kukaan minun tuntemistani lestoista käytä ehkäisyä, vaikka mikä tulisi. En tiedä onneksi kuin yhden synnytykseen kuolleen äidin. Kuoli 9. lapsensa synnytykseen. Mies otti saman tien uuden vaimon jonka kanssa teki vielä lapsia lisää saman verran..

Tuntuu todella haittaavan jos on iso perhe? Niin, kyllä niitä kuolemia voi sattua kenelle vaan, oli lesta tai ei. Ja meinaat että riskit kuolemaan ovat suuremmat mitä enemmän on synnyttänyt? Ihan vain valaisen kun olet niin tietämätön että monille on tehty myös sterilisaatio tai kohdunpoisto lääketieteellisistä syistä. Ehkäisyä on jouduttu käyttämään myös tietyissä tilanteissa (esim. fyysisen sairauden vuoksi), joten kuvitteletko että sinulle tullaan se " uutinen" ensimmäisenä kertomaan:)?

Vierailija
6/66 |
06.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menikö perille?

Vierailija
7/66 |
06.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eivät pelkät pienet.

Vierailija
8/66 |
06.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Menikö perille?

Vierailija
9/66 |
06.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

" Haluaisinpa nähdä, kun teet vaikka jonkun sopan ja kuorit ne juurekset ekaks. Ja juu, se valkopesu kestää koneessa varmaan ihan yhtä kauan on perheessä 4 tai 14 ihmistä, mutta se kone pyörii pikkasen tiuhempaan siinä isossa perheessä.

On se hienoa lapsuutta, kun isommat lapset toimivat kodinhoitajina ja lapsenvahteina eivätkä tee sitä omaa työtään: leikki ja koulunkäynti, harrastukset."

Miksi sitä täällä ollaan aina niin kaikkitietäviä? Vaikka kuinka isoissa perheissä kasvaneet selittelisivät sinunkaltaisille mustavalko-ajattelijoille miten ovat kokeneet lapsuuden niin ei mene jakeluun. Sinä ja muut kaltaisesi kun tiedätte " totuuden" ? Juu, lapset ovat tosiaan ihan kotosalla vaan vanhemman roolissa, eivät käy koulua, eivät leiki, eivät harrasta, eivät siis yhtään mitään.. Todella pimeetä ajattelua.

Vierailija
10/66 |
06.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Vierailija:

" Haluaisinpa nähdä, kun teet vaikka jonkun sopan ja kuorit ne juurekset ekaks. Ja juu, se valkopesu kestää koneessa varmaan ihan yhtä kauan on perheessä 4 tai 14 ihmistä, mutta se kone pyörii pikkasen tiuhempaan siinä isossa perheessä.

On se hienoa lapsuutta, kun isommat lapset toimivat kodinhoitajina ja lapsenvahteina eivätkä tee sitä omaa työtään: leikki ja koulunkäynti, harrastukset."

Miksi sitä täällä ollaan aina niin kaikkitietäviä? Vaikka kuinka isoissa perheissä kasvaneet selittelisivät sinunkaltaisille mustavalko-ajattelijoille miten ovat kokeneet lapsuuden niin ei mene jakeluun. Sinä ja muut kaltaisesi kun tiedätte " totuuden" ? Juu, lapset ovat tosiaan ihan kotosalla vaan vanhemman roolissa, eivät käy koulua, eivät leiki, eivät harrasta, eivät siis yhtään mitään.. Todella pimeetä ajattelua.

Vierailija
11/66 |
06.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko oma elämä kateissa? Etsikää ensin se ja huolehtikaa sen jälkeen itsestänne ja läheisistänne. Antakaa muidenkin tehdä niin.

Vierailija
12/66 |
06.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen saanut huomiota mutta olen oppinut myös jakamaan. Ja siitä olen äärettömän kiitollinen.

Vierailija
13/66 |
06.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävin koulua, leikin ja harrastin musiikkia ja liikuntaa pienestä tytöstä lähtien. (Hui!)

Vierailija
14/66 |
06.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja kyllä, olen oppinut jakamaan. Ei mitään probleemia ole senkään suhteen.

Vierailija
15/66 |
06.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on 12 sisarusta ja itse olen vanhemmasta päästä. Positiivista oli se, että oli aina leikkikavereita eikä koskaan tekemisen puutetta. Hyvää oli, että oppi tekemään kaikki mahdolliset kotityöt ja osasi hoitaa pikkulapsia, ihan vauvaakin. Itsekkääksi ei voinut kasvaa, koska tavaraa ei saanut niin paljon kuin pienen perheen lapset ja aina oli otettava toiset huomioon. Äiti oli kotona kun lähti koulusta ja kun tuli kotiin. Ruokaa meillä oli riittävästi, mutta kyllä just esim. jugurtteja oli yksi per nenä samoin jätskejä jne. Karkkipäivänä sai suklaapatukan, joskus harvoin limsaa lasillisen. Jouluna sai vanhemmilta 2 lahjaa, mutta kummeilta yms sitten vielä muutaman.

Negatiivisa muistoja...ei ollut omaa huonetta, sitä olisin teini-iässä kiihkeästi kaivannut. Omaa rahaa ei juuri ollut ennenkuin sitten kesätöistä. Hirveästi piti pienestä asti tehdä kotitöitä, tyyliin: sitten pääset luistelemaan, kun olet imuroinut ja tyhjentänyt tiskikoneen, no sitten kaverit olivat jo lähteneet luistelemasta kotiin. Isommat lapset olivat tosi paljon hoitajina pienemmillä, pikkuvauvoillakin tuntikausia. Ja tämä oli ihan yleinen tapa ja tiedän olevan edelleenkin.

Minulla on paljon hyviä ja lämpimiä muistoja lapsuudesta, mutta on paljon katkeriakin. Äidin syliä ei tuntunut ikinä riittävän meille isommille, muutamalle pienimmälle vain. Muistan miten haaveilin, että olisipa äiti joskus yhden päivän ihan minua varten...ja kunpa ei aina tarvitsisi olla niin iso ja reipas. Päätin, etten ikinä hanki suurperhettä, tahdon antaa aikaa lapsilleni, läheisyyttä ja hellyyttä yllin kyllin. Minulla on 4 lasta ja näissäkin rakkaissa työtä riittämiin.

Vierailija
16/66 |
06.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

ja kyllä, olen oppinut jakamaan. Ei mitään probleemia ole senkään suhteen.

Lapsimäärä ei ole ainoastaan se minkä perusteella voidaan nähdä onko turvallinen ja hyvä lapsuus vaiko ei. Perhesuhteet, vanhempien välinen suhde yms yms.

Tiedän että näitä keskusteluja moni lesta lukee mutta jättää vastaamatta kun on vaan niin naurettavia aiheita. Fiksu päätös.

Vierailija
17/66 |
06.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt aikuisiällä sisarukset ovat kuitenkin tosi kivoja.. Mutta itse päätin etten milloinkaan tee 2-4 lasta enempää, koska haluan antaa lapsilleni enemmän mitä itse olen saanut.

Vierailija
18/66 |
06.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkei siellä kotona voi olla itsekäs, mutta muualla sitten kyllä, kauhea kiire kahmia itselleen kaikki koska on pelko että joku muu vie tän viimeisen jugurtin jos minä en äkkiä nyt heti sitä ota.

Vierailija
19/66 |
06.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

turha sun on väittää vastaan.. Tunnen vl-äidin, jonka 13. synnytys päättyi vauvan kuolemaan ja äidin aivoverenvuotoon, jonka jäljiltä äiti ollut vuoden laitoshoidossa. Oli varoitettu lääkärien ja terkkarin taholta, ettei saisi enää tehdä lapsia, mutta.. Perheessä myös todella ikävä perinnöllinen sairaus, mutta se ei estä tekemästä lapsia. Ehkäpä tämä viimeisin niitti sen sikiämisen lopetti, toivotaan..

Vierailija:

Täällä taas ollaan niin kaikkitietäviä. ;) 15, ai että synnytykseen kuollaan, kuinka monta lestaäitiä tiedät jotka ovat synnytykseen kuolleet?

Vierailija
20/66 |
06.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta todella, todella harvinaista verrattuna siihen miten paljon lestat synnyttää. Tiedän myös tapauksen jossa äiti kuoli synnytykseen vaikkei mikään lesta ollutkaan. Kyllä lestoille tehdään aika paljon myös sterilisaatioita tai kohdunpoistoja. Tuunnen ja tiedän niin paljon tapauksia joissa mahdollinen seuraava raskaus olisi hengenvaarallinen joten ei hengellä lähdetä leikkimään. Se on myös lestadiolaisten lääkäreiden kanta.