Käytätkö nahkaa hyvällä omatunnolla?
Täällä esitetään kysymyksiä vegaaneille mutta haluaisin kysyä lihaanilta välillä vastavuoroisuuden vuoksi, eli onko nahka mielestäsi hyvä asia tai näetkö sen asiana jonka kulutuksessa voisit ottaa eettisyyden huomioon? Esimerkiksi vaatia eettistä nahkaa tai jopa jättää nahkan ostamatta? Entä kun tällä palstalla usein kehutaan kuinka syödään kotimaista lihaa jonka uskotaan olevan suht eettistä, mutta miten ulkomailla jossa eläinten kohtelu voi olla hyvin järkyttävää, olisiko valmis lomamatkalla välttämään tällaista lihaa?
p.s. itse olen elänyt ilman nahkatuotteita yli 20 vuotta. Nahattomia kenkiä on aina löytynyt helposti ja mielestäni niiden kestävyydessä ei ole ollut moittimista, en edes muista milloin minulla olisi kengät kuluneet puhki. Vanhimmat kenkäni ovatkin juuri tuon 20 vuotta vanhat.
Kommentit (79)
Ettehän te ahneet ihmiset ajattele kuin itseänne. Ette kykene empatiaan.
"Itse olen sekasyöjä, koska minusta se on oikein, enkä näe moraalista eroa eläinten tai kasvien hyväksikäytössä. Minusta ei ole kaikkein relevantein asia, kärsiikö eläin eläessään, mutta en silti kannata eläinrääkkäystä, vaan pointti on se, että sekä kasvit että eläimet ovat elämänmuotoja, joita pyrin kohtelemaan tasapuolisesti."
Me ollaan kaikki biologisessa mielessä sekasyöjiä. Moraalisen käsityskykymme ja nautinnonhalumme mukaan valitsemme mitä syömme. Vegaani valitsee jättävänsä eläinkunnantuotteet pois, lihaani valitsee syödä myös lihaa. Miksi tämä nimitys lihaaneja loukkaa? Häpeättekö julkisesti myöntää että olette tehneet tällaisen epämoraalisen valinnan syödä lihaa,ette halua että teitä muistutetaan siitä?
Kasveista ja eläimestä, jos et ymmärrä että eläimellä on hermosto minkä vuoksi se tuntee kipua toisin kuin kasvi niin kertaapa biologiaa. Sitä paitsi kun syöt lihaa, myös eläimet joita syöt ovat syöneet kasveja moninkertaisen määrän. Jos olet kasvissyöjä niin voi syödä nuo kasvikset suoraan ilman että kierrätät niitä eläimen kautta eli joudut tappamaan kasveja vähemmän. Myös kasveja voi olla tappamatta, silloin valitset olla fruitariaani ja ehkä muutat tropiikkiin ja syöt vain hedelmiä.
Et kannata eläinrääkkäystä mutta kuitenkin supportoit omalla kukkarollasi ostamalla ei kotimaista nahkaa?
Molemmissa autoissani on nahkapenkit ja tietty löytyy nahkakenkää, nahkatakkia jne.
Terveisiä viherpiipertäjille!
[quote author="Vierailija" time="07.10.2014 klo 17:33"]
Tää just niin minua keistittynä ärsyttää. Kun useat kristityt ovat niin helvetin tekopyhiä!!! Lauletaan seurakunnassa aamenta ja näin mutta ei ollenkaan kiinnitetä huomiota siihen mitä maailmassa OIKEASTI tapahtuu!!! Annetaa vain heikoimpien kärsiä. Kuulkaa se on niin, että kristittyinä MEILLÄ ON VASTUU. Kristittynä en käytä nahkatuotteita, poikkeuksena sohva jonka saimme käytettynä. Olen myöskin kasvissyöjä. Kristittynä haluan näyttää esimerkkiä muille ja kaikkien kristittyjen kuuluisi ottaa asioista selvää ja alkaa ajatella nokkaansa pidemmälle. Raamatun sanaa pyrkikäämme noudattamaan; kaikkea elämää pitää kunnioittaa. Jumala antoi meille tämän maan jotta pistäisimme siitä huolta. Kuka sen tekee ellei me kristityt? Surullista kyllä tälläiset asiat eivät tunnu kiinnostavaan kovinkaan monia uskovia. Nyt varmasti joku heittää että korotan itseni, mutta se ei ole tarkoitukseni vaan tarkoitukseni on herätellä muita kristittyjä todellisuuteen, tää elämänmeno ei voi jatkua loputtomiin näin ja tuotantoeläinten tappaminen ja käyttö on KAUKANA siitä miten Jumala sen tarkoitti. Minulla on kova huoli tämän maailman puolesta, niin pohjaton suru. Jos ette usko niin googlatkaa kosher slaughter mitä se nykypäivänä on. Ei VOI olla Jumalan mielenmukaista, päinvastoin. Puhumattakaan tavallisimmasta teurastuksesta. Ajatelkaa edes vähän omilla aivoillanne ja kohdelkaa omalta osaltanne jokaista elävää olentoa, niin ihmistä kuin eläintä hyvin.
[/quote]
Mutta eiväthän kristityt todellakaan ole ajamassa mitään kosher-teurastusta eläimille. Päinvastoin. Juurihan minä sanoin, että eläimiä pitää kohdella arvokkaasti ja hyvin.
-13
[quote author="Vierailija" time="08.10.2014 klo 10:43"]
"Itse olen sekasyöjä, koska minusta se on oikein, enkä näe moraalista eroa eläinten tai kasvien hyväksikäytössä. Minusta ei ole kaikkein relevantein asia, kärsiikö eläin eläessään, mutta en silti kannata eläinrääkkäystä, vaan pointti on se, että sekä kasvit että eläimet ovat elämänmuotoja, joita pyrin kohtelemaan tasapuolisesti."
Me ollaan kaikki biologisessa mielessä sekasyöjiä. Moraalisen käsityskykymme ja nautinnonhalumme mukaan valitsemme mitä syömme. Vegaani valitsee jättävänsä eläinkunnantuotteet pois, lihaani valitsee syödä myös lihaa. Miksi tämä nimitys lihaaneja loukkaa? Häpeättekö julkisesti myöntää että olette tehneet tällaisen epämoraalisen valinnan syödä lihaa,ette halua että teitä muistutetaan siitä?
Kasveista ja eläimestä, jos et ymmärrä että eläimellä on hermosto minkä vuoksi se tuntee kipua toisin kuin kasvi niin kertaapa biologiaa. Sitä paitsi kun syöt lihaa, myös eläimet joita syöt ovat syöneet kasveja moninkertaisen määrän. Jos olet kasvissyöjä niin voi syödä nuo kasvikset suoraan ilman että kierrätät niitä eläimen kautta eli joudut tappamaan kasveja vähemmän. Myös kasveja voi olla tappamatta, silloin valitset olla fruitariaani ja ehkä muutat tropiikkiin ja syöt vain hedelmiä.
Et kannata eläinrääkkäystä mutta kuitenkin supportoit omalla kukkarollasi ostamalla ei kotimaista nahkaa?
[/quote]
ehkäpä tiede ei ole vain vielä kyennyt osoittamaan, että kasveilla ja hedelmilläkin on tunteet? Mitä tekisit, jos paljastuisi, että ne todellakin tuntevat kipua? Onhan se aika brutaalia kun salaatista revitään lehti irti. Juuret jäävät aivan orvoiksi ja niille syntyy kriisi. Miten niiden nyt pitäisi toimia...
[quote author="Vierailija" time="07.10.2014 klo 18:33"]
Linkkiä kestää hieman vilkaista. Se vain kertoo totuuden mistä teidänkin asusteidenne nahkat tulevat. Onko tuo kaikki teille todellakin ok? Eli ette edes uskalla katsoa miltä totuus näyttää, sillä se kertoisi jotain teidän omasta välinpitämättömyydestänne.
Itse, vegaani siis, käytän talvella kivannäköisiä toppasaappaita, ne sopivat sporttiseen elämääni. Hyötyliikuntaa tulee paljon, sillä todellakin pidän ulkonäöstäni huolta. Juhlavampiin tapauksiin kun ei tarvitse kinoksissa kömpiä, käytän tekomokkaisia saappaita korkkareilla tai ilman. Arkena jos tietää että ei tarvitse kinoksissa kulkea, käytän vuorattuja nilkkureita.
Toisaalta ymmärrän lihansyönnin ja senkin että käytetään kotimaista lihaa, sillä tiedän itsekin että lihasta luopuminen on vaikeaa, siihen on syntynyt tottumus ja riippuvuussuhde. Mutta tuo että tuetaan hyvällä omatunnolla eläinten rääkkäämistä ulkomailla käyttämällä niiden nahkoja antaa minulle ihmisestä jopa psykopaattisen välinpitämättömän, toisen kärsimyksestä nauttivan ihmisen kuvan. Mielestäni noiden nahkojen käyttö on yhtä epäeettistä kuin turkiksen käyttö.
Miksi ette halua käyttää suomalaista nahkaa kun niin vouhkaatte suomalaisen lihan puolesta? Käsityöläisystäväni kertoi että suomalaiset nahkayritykset ovat joutuneet lopettamaan kun nahka tulee ulkomailta.
ap
[/quote]
Minun käsityöläisystäväni on kertonut, että suomalaiset vaatetusalan yritykset ovat joutuneet lopettamaan, kun kankaat tuodaan ulkomailta ja valmistetaan vaatteiksi ulkomailla. Miksi ette käytä suomalaisesta puuvillasta valmistettuja Suomessa valmistettuja vaatteita?
Miksi syötte ulkomailta tuotua soijaa, kun kotimaista härkäpapuakin voisi syödä?
Miksi ette ole auttamassa naapurin yksinäistä mummoa vaan olette täällä netissä lorvimassa päivät pitkät? Hyi teitä, moraalittomat ihmiset. Minun moraalini se on täydellinen moraali. Minä syön vain vihreitä kotimaassa tuotettuja kasviksia, jotka kypsennetään ainoastaan kotimaassa tuotetulla tuulivoimalla. Tuulivoimalassa on tietenkin ympärvuorokautinen valvonta, etteivät linnut lennä propelleihin. Tuulivoimaloiden työntekijöiden kotona on sertifikaatin mukaiset valvojat valvomassa, että työntekijät eivät syö salaa kotonaan lihaa.
ugh.
Kannattaa lukea tämä ennen kuin sanoo EVVK http://www.kuluttaja.fi/fi-FI/edelliset-numerot/2012/3-2012/kenen-yli-kavelen/
Ei kannata lukea vähä-älyistä vegaanipropagandaa.
[quote author="Vierailija" time="07.10.2014 klo 16:37"]
Käytän hyvällä omallatunnolla nahkaa, villaa ja turkiksia. Syön lihaakin hyvällä omallatunnolla.
[/quote]
Kuin myös.
[quote author="Vierailija" time="11.10.2014 klo 03:48"]
[quote author="Vierailija" time="11.10.2014 klo 03:41"]
[quote author="Vierailija" time="11.10.2014 klo 03:14"]
[quote author="Vierailija" time="11.10.2014 klo 02:58"]
Ymmärrättekö, että nahka on orgaaninen aine? Eli nahka ei ole itsessään pysyvää, vaan sitä käsitellään useilla kemikaaleilla, jotka joutuu vesistöön. Edelleenkin joidenkin mielestä ekologisempi kuin tekonahka? Entä eettisyys?
[/quote]
Tietenkään orgaaninen aine ei ole pysyvää, vaan se hajoaa kuten luonnon kiertokulkuun kuuluukin. Sinunko mielestäsi tekonahan valmistukseen kuluvia kemikaaleja ei tarvitse ottaa laskuihin mukaan? Eettisempää on suosia luonnollisia materiaaleja eikä kuormittaa ympäristöä synteettisten korvikkeiden valmistuksesta syntyvillä myrkyillä.
[/quote]
Ei kyllä ole eettistä sekä kuormittaa luontoa että satuttaa ja hyväksikäyttää eläimiä.
[/quote]
Ei niin, eettisempää ympäristön kannalta on hyväksikäyttää eläimiä vähemmällä myrkkymäärällä ja ympäristövaikutuksilla kuin mitä vaatii tekonahan tuotanto.
[/quote]
Eivät ne eläimet niistä kemikaaleista kärsi, vaan ympäristö ja ne työntekijät, jotka nahkaa käsittelevät. Eläimet ovat nahan käsittelyvaiheessa jo kuolleet...
Ja miksi turkiksia ja nahkaa puolustavat ihmiset vetoavat aina lapsityövoimaan ("teidän ituhippien vaatteet on tuotettu epäeettisesti lapsityövoimalla, öhöhöhö"...? Ettekö tiedä, että esimerkiksi nahantuotantoon liittyy ihmisoikeusrikkomuksia? Nahkaa tuottavien yritysten on todettu käyttävän orjatyövoimaa ja yritysten työntekijät altistuvat myrkyllisille ja terveydelle haitallisille kemikaaleille päivittäin.
Mitä ympäristövaikutuksiin tulee, keinomateriaalien pitäminen epäekologisena on harhaluulo. Esimerkiksi aito turkis rasittaa ympäristöä enemmän kuin keinomateriaalista valmistettu takki. MTT:n tutkimuksen mukaan keinomateriaalit tuottivat huomattavasti vähemmän hiilidioksidipäästöjä kuin turkikset, erityisesti minkkiturkin osalta. Happamoittavien päästöjen osalta turkikset osoittautuivat tutkimuksessa keinomateriaaleja huomattavasti enemmän ympäristöä kuormittaviksi. (MTT 2011: Suomessa tuotetun minkin- ja ketunnahan elinkaariarviointi 2011.)
[quote author="Vierailija" time="07.10.2014 klo 17:00"]
Käytän vain esinahkaa ;)
[/quote]
:D!
Kusipäät käyttää eläinten nahkaa päällään
[quote author="Vierailija" time="07.10.2014 klo 16:34"]
Täällä esitetään kysymyksiä vegaaneille mutta haluaisin kysyä lihaanilta välillä vastavuoroisuuden vuoksi, eli onko nahka mielestäsi hyvä asia tai näetkö sen asiana jonka kulutuksessa voisit ottaa eettisyyden huomioon? Esimerkiksi vaatia eettistä nahkaa tai jopa jättää nahkan ostamatta? Entä kun tällä palstalla usein kehutaan kuinka syödään kotimaista lihaa jonka uskotaan olevan suht eettistä, mutta miten ulkomailla jossa eläinten kohtelu voi olla hyvin järkyttävää, olisiko valmis lomamatkalla välttämään tällaista lihaa?
p.s. itse olen elänyt ilman nahkatuotteita yli 20 vuotta. Nahattomia kenkiä on aina löytynyt helposti ja mielestäni niiden kestävyydessä ei ole ollut moittimista, en edes muista milloin minulla olisi kengät kuluneet puhki. Vanhimmat kenkäni ovatkin juuri tuon 20 vuotta vanhat.
[/quote]
Minulla on kaksi nahkatakkia, joista molempien valmistajan selvitin etukäteen. Toisessa suomalaista nahkaa ja toisessa saksalaista. Kengät on Eccot ja Clarksit, joilla molemmilla netistä löytyy lupaus vastuullisuudesta ja ovat maininneet huomioivansa ympäristöä. Kengänvalmistajilta en ole löytänyt yhtä tarkkaa tietoa nahan alkuperästä kuin takeista löytyy, mutta monella kengänvalmistajalla ei ole annettu edes ympäristölupausta.
Usein selvitän merkin pohjalta, mitä valmistaja kertoo. Nykyään se onnistuu helposti liikkeessäkin, mutta kun käyn täältä harvemmin kaupungissa, tulee etukäteenkin katsottua joidenkin merkkien osalta, mitä ovat kertoneet vastuullisuudesta.
"Lihakarjan kautta kulkee esimerkiksi ruohoa, jota ihminen ei voi syödä suoraan. Miksi tämä on niin vaikeasti käsitettävä asia? Jatkuvasti pitää jankuttaa, että eläimet syö meidän kasvikset."
Eli mielestäsi vegaanin syömä porkkana kärsii mutta karjan syömä ruoho ei kärsi? Jos ajatellaan kasvien kärsimystä niin itsestäni olisi järkevämpää olla vegaani ja syödä kasviksia kuin syöttää ruohoa ja muita kasviksia moninkerroin eläimille. Näin kasvikset kärsisivät vähemmän. Mutta tiedättekö lihaanit mitä? En usko että teistä kukaan oikeasti suree kasvisten kärsimyksiä. Tämä kasvikset kärsii on vain lihaanien oma vittuiluläppä, jolla haluatte näpäyttää vegaaneja. Jos oikeasti olisitte huolissanne kasvisten kärsimyksestä niin alkaisitte fruitariaaniksi, eli silloin ei tarvitsisi tappaa kasvia, silloin syödään vain pudonnut hedelmä.
Ja miksi olisitte kiinnostuneita kasvisten kärsimyksistä kun ette ole kiinnostuneita edes eläinten kärsimyksistä.
Myös tuo pössyttely-syyttely on vain teidän omaa keksintöänne, jolla yritätte nostattaa itseänne kun olo tuntuu tukalalle. Olen paitsi vegaani myös terveysfasisti joten en käytä edes alkoholia.
Jakamastani videosta ei tullut minulle viruksia, eli jos et halua katsoa videota niin joku näissä eläinrääkkäysasioissa kuitenkin on joka sinusta ei tunnu mukavalle vaikka niin kovasti väität että evvk.
Aloitin ketjun sillä haluaisin ymmärtää lihaanien aivoituksia, kykenevätkö he ollenkaan myötätuntoon, ovatko kanssaihmiseni jotenkin sairaalloisen välinpitäättömiä toisia eläviä olentoja kohtaan tai jopa nauttivat väkivallasta sydämettömästi. Yhteenvetona voisin laittaa että muutamaa poikkeusta lukuunottamatta ihminen taitaa rotuna olla moraalisesti hyvin alhaisesti kehittynyt.
Nahan ekologisuudesta, jos nahka on materiaalina niin ylivoimainen, niin miksi kaikki vaatteenne ei ole nahkaa? Ja miksi nahkaa pitää aina vaan ostaa uutta ja uutta jos se kerran kestää? Itse en tosiaan ole ostellut vuosiin muita vaatteita kuin alusvaatteita sillä ihan hyvin vegaaniset vaatteeni ja asusteeni ovat kestäneet. Minulla on pitkäikäiset goretex-kengät talveksi ja tekomokkasaappaita(jotka siis taitavat olla kangasta). Ostan kenkiä todella harvoin, mielestäni muotioikkujen mukana kulkevat lihaanit ostelevat kenkiä enemmän. Kulutukseni ylipäätään on hyvin vähäistä, en shoppaile, en ostele dvd-levyjä tai muutakaan muovikrääsää, en sisutusesineitä, en muotiasusteita kelloja, en hiussuihkeita tai kovia kemikaaleja siivoukseen. En ajale autolla turhaan(vrt. lihaanit jotka kehuvat facebookissa että lähtevät nyt ajamaan autolla ihan vaan siksi että ituhippiä, eli minua, vituttaisi). Uskon että kulutukseni on ekologisempaa kuin tavallisella kuluttajalla.
Toisessa ketjussa moitittiin vegaania muovinkäyttämisestä. Mutta eikö kaikki liha pakata paksuun muoviin? Pavut pakataan pahvilaatikoihin. Muuten kai käytämme aikalailla samoja tuotteita, esim. salaatteja on aina vain muoviin pakattuna, ihan samalla lailla lihaanikin käyttää(tai ainakin pitäisi K-vitamiinin vuoksi) salaattia.
En tuo esille vegaanisuuttani siksi, että haluaisin kilpailla kuka on parempi tai ekologisempi. Itselläni on tavoittaana omassa elämäntavassani kärsimyksen vähentäminen. Kaikilla meillä on varmasti parantamisen varaa.
Ne jotka eivät koe huonoa omatuntoa vaikka nahan vuoksi eläin joutuisi kidutuksen kohteeksi, ok, jatkakaa nahan käyttöä niin kuin ennenkin. Mutta jos tätä lukee joku jota hieman kiinnostaa eläinrääkkäyksen vähentäminen, niin harkitkaa kotimaisen nahan käyttöä. Tukisitte samalla kotimaista työtä, eikös sekin ole muotia nykyisin. Ja eikös sekin ole muotia että ei rahdata tuotteita muualta maailmasta suomeen.
http://www.karrax.fi/nahkalaadut.php
Tässä muuten hyvä linkki eettisistä vaatteista ylipäätään, ei sisällä väkivaltaa vaan ihan hyvää infoa suomeksi:
http://www.vihreatvaatteet.com/nahka-vai-tekonahka/
eli nahassa on hyviä puolia mutta myös huonoja: se tukee tehomaataloutta ja nahan kestävyyden parantamiseksi käytetään ympäristölle haitallisia aineita kuten kromia. Näin nahasta tulee myös huonommin maatuva. Jos ostat nahkaa kauempaa ei-teollisista maista, niin paitsi että siellä elämiä mahdollisesti on rääkätty, niin myrkylliset parkitsemisaineet pääsevät suoraan vesistöön sillä puhdistusjärjestelmiä heillä ei vielä ole.
Kotimaisia kenkiä:
http://www.vihreatvaatteet.com/nahka-vai-tekonahka/
tässä myös hyvää keskustelua nahankäyttäjän blogista:
http://uusimusta.squarespace.com/kemikaalicocktail/2011/4/26/teholihaa-vaatekaapissa.html
kerrotaan mm. että suomalainen naudan nahka kuljetetaan italiaan ja sieltä mahdollisesti takaisin suomeen nahkavaatteena. Eli meitä vegaaneja syytetään soijan ym. ruoan roudaamisesta ulkomailta mutta pitäisikö lihaanien katsoa peiliin ensin?
Myötätuntoa sydämiinne, hyvää viikonloppua kuitenkin vaikka en ihan ymmärräkään teitä!
Ja vielä kerran, kaapissani olevat vaatteet, niin kengät, laukut ja takit ovat 10-21 vuotta vanhoja ja ovat hyväkuntoisia ilman väkivaltaakin. Vain lenkkarit, sukat ja alusvaatteet kuluvat niin että joutuu heittämään pois useammin kuin kerran 15 vuodessa. Olen kaunis ja kivannäköinen vaikka en osallistukaan muotioikkuihin. Koen että vegaaninen elämäntapani pitää minut sen verran hyvännäköisenä että en tarvitse materiaalisia koristeluja kuten vaikkapa hopeakoruja (nämäkin ovat epäeettisiä, ihmisiä ja luontoa kohtaan). Hiukseni ovat ruokavalioni vuoksi niin upeat että en tarvitse mitään hiussuihkeita. Koen hyvää oloa elämäntavastani, minun ei tarvitse paikkailla pahaa oloa shoppaamalla. Tuntuu surulliselle että ihmisten pitää paikata jotain tyhjyyden tunnetta sisällänsä shoppaamalla turhaan.
Nahka on miellyttävä materiaali jolle oikein ei ole hyvää vegevastinetta. Käytän mielelläni nahkavaatteita. Laadukas nahkatakki on suoaikkivaatteeni.
Nahka on vähän eri asia, kuin turkis. Se nahka jää ylimääräiseksi joka tapauksessa esim. siitä naudasta joka teurastetaan ravinnoksi. Turkiksessa se eläin on se hukkaan heitettävä osa. Ei sitä kukaan syö ellei sitten syötetä toisille turkiseläimille.
En käytä nahkaa koska mulla ei oo siihen varaa, ja aina on halvempi vaihtoehto eli tekonahka. Ainoa mitä en kuitenkaan käyttäisi olisi turkikset, joita tehdään eläimistä ja joita ei syödä muuten. Lihansyöjänä kannatan sitä että ruho käytetään kokonaan, kun se on kerta tapettu niin arvostetaan kaikkea mitä siitä voidaan hyödyntää. Siksi en näe ongelmana esim. siannahkahansikkaita yms.