Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Käytätkö nahkaa hyvällä omatunnolla?

Vierailija
07.10.2014 |

Täällä esitetään kysymyksiä vegaaneille mutta haluaisin kysyä lihaanilta välillä vastavuoroisuuden vuoksi, eli onko nahka mielestäsi hyvä asia tai näetkö sen asiana jonka kulutuksessa voisit ottaa eettisyyden huomioon? Esimerkiksi vaatia eettistä nahkaa tai jopa jättää nahkan ostamatta? Entä kun tällä palstalla usein kehutaan kuinka syödään kotimaista lihaa jonka uskotaan olevan suht eettistä, mutta miten ulkomailla jossa eläinten kohtelu voi olla hyvin järkyttävää, olisiko valmis lomamatkalla välttämään tällaista lihaa?

http://peta.vg/1i5n

p.s. itse olen elänyt ilman nahkatuotteita yli 20 vuotta. Nahattomia kenkiä on aina löytynyt helposti ja mielestäni niiden kestävyydessä ei ole ollut moittimista, en edes muista milloin minulla olisi kengät kuluneet puhki. Vanhimmat kenkäni ovatkin juuri tuon 20 vuotta vanhat.

Kommentit (79)

Vierailija
21/79 |
07.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytän käytettyä nahkaa hyvällä omallatunnolla koska pitkälle käsiteltynä se on roskana melkoinen ympäristörasite. Hyvin tehtynä kestää myös niin pitkään että on käytettynäkin hyvä sijoitus.

Vierailija
22/79 |
07.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.10.2014 klo 17:33"]

Tää just niin minua keistittynä ärsyttää. Kun useat kristityt ovat niin helvetin tekopyhiä!!! Lauletaan seurakunnassa aamenta ja näin mutta ei ollenkaan kiinnitetä huomiota siihen mitä maailmassa OIKEASTI tapahtuu!!! Annetaa vain heikoimpien kärsiä. Kuulkaa se on niin, että kristittyinä MEILLÄ ON VASTUU. Kristittynä en käytä nahkatuotteita, poikkeuksena sohva jonka saimme käytettynä. Olen myöskin kasvissyöjä. Kristittynä haluan näyttää esimerkkiä muille ja kaikkien kristittyjen kuuluisi ottaa asioista selvää ja alkaa ajatella nokkaansa pidemmälle. Raamatun sanaa pyrkikäämme noudattamaan; kaikkea elämää pitää kunnioittaa. Jumala antoi meille tämän maan jotta pistäisimme siitä huolta. Kuka sen tekee ellei me kristityt? Surullista kyllä tälläiset asiat eivät tunnu kiinnostavaan kovinkaan monia uskovia. Nyt varmasti joku heittää että korotan itseni, mutta se ei ole tarkoitukseni vaan tarkoitukseni on herätellä muita kristittyjä todellisuuteen, tää elämänmeno ei voi jatkua loputtomiin näin ja tuotantoeläinten tappaminen ja käyttö on KAUKANA siitä miten Jumala sen tarkoitti. Minulla on kova huoli tämän maailman puolesta, niin pohjaton suru. Jos ette usko niin googlatkaa kosher slaughter mitä se nykypäivänä on. Ei VOI olla Jumalan mielenmukaista, päinvastoin. Puhumattakaan tavallisimmasta teurastuksesta. Ajatelkaa edes vähän omilla aivoillanne ja kohdelkaa omalta osaltanne jokaista elävää olentoa, niin ihmistä kuin eläintä hyvin.

[/quote]

Jahas. Taas on uskovainen omahyväisesti nostamassa itseään toisten yläpuolelle. Mikä siinä on kun he eivät tajua että uskossa (kristin- tai missään muussakaan) ei ole mitään erikoista etiikkaa joka saisi sen kannattajat käyttäytymään paremmin kuin muut. Kaikilla on vastuu pitää huolta planeetastamme, ja ihmisen ei tarvitse uskoa taivaalliseen diktaattoriin ymmärtääkseen tätä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/79 |
07.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lihan syöntiä yritän vähentää, ja olisin kasvissyöjä jos saisin lapset irvistelemättä syömään pelkkää kasvisruokaa.

Nahkakenkiä käytän kyllä, koska järjellä ajatellen ravinnoksi käytettävien eläinten nahkakin kannattaa hyödyntää. Ostin myös kirpputorilta mielestäni tosi hyvännäköisen nahkatakin, mutta sen käyttäminen tuntuu itsestä vähän ristiriitaiselta, se on niin selvästi kuolleeseen eläimeen pukeutumista :) Mutta ei kai hyvää käytettyä takkia hukkaankaan kannata heittää. Uutena en nahkatakkia ostaisi.

Vierailija
24/79 |
07.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Linkkiä kestää hieman vilkaista. Se vain kertoo totuuden mistä teidänkin asusteidenne nahkat tulevat. Onko tuo kaikki teille todellakin ok? Eli ette edes uskalla katsoa miltä totuus näyttää, sillä se kertoisi jotain teidän omasta välinpitämättömyydestänne. 

Itse, vegaani siis, käytän talvella kivannäköisiä toppasaappaita, ne sopivat sporttiseen elämääni. Hyötyliikuntaa tulee paljon, sillä todellakin pidän ulkonäöstäni huolta. Juhlavampiin tapauksiin kun ei tarvitse kinoksissa kömpiä, käytän tekomokkaisia saappaita korkkareilla tai ilman. Arkena jos tietää että ei tarvitse kinoksissa kulkea, käytän vuorattuja nilkkureita.

Toisaalta ymmärrän lihansyönnin ja senkin että käytetään kotimaista lihaa, sillä tiedän itsekin että lihasta luopuminen on vaikeaa, siihen on syntynyt tottumus ja riippuvuussuhde. Mutta tuo että tuetaan hyvällä omatunnolla eläinten rääkkäämistä ulkomailla käyttämällä niiden nahkoja antaa minulle ihmisestä jopa psykopaattisen välinpitämättömän, toisen kärsimyksestä nauttivan ihmisen kuvan. Mielestäni noiden nahkojen käyttö on yhtä epäeettistä kuin turkiksen käyttö.

Miksi ette halua käyttää suomalaista nahkaa kun niin vouhkaatte suomalaisen lihan puolesta? Käsityöläisystäväni kertoi että suomalaiset nahkayritykset ovat joutuneet lopettamaan kun nahka tulee ulkomailta. 

ap

Vierailija
25/79 |
07.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haluaisin tietää, mitä ovat nämä "lhaanit", joita vastaan vegaanit täällä kampanjoivat?

Itse olen sekasyöjä, koska minusta se on oikein, enkä näe moraalista eroa eläinten tai kasvien hyväksikäytössä. Minusta ei ole kaikkein relevantein asia, kärsiikö eläin eläessään, mutta en silti kannata eläinrääkkäystä, vaan pointti on se, että sekä kasvit että eläimet ovat elämänmuotoja, joita pyrin kohtelemaan tasapuolisesti.

Vierailija
26/79 |
07.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.10.2014 klo 18:33"]Linkkiä kestää hieman vilkaista. Se vain kertoo totuuden mistä teidänkin asusteidenne nahkat tulevat. Onko tuo kaikki teille todellakin ok? Eli ette edes uskalla katsoa miltä totuus näyttää, sillä se kertoisi jotain teidän omasta välinpitämättömyydestänne. 

Itse, vegaani siis, käytän talvella kivannäköisiä toppasaappaita, ne sopivat sporttiseen elämääni. Hyötyliikuntaa tulee paljon, sillä todellakin pidän ulkonäöstäni huolta. Juhlavampiin tapauksiin kun ei tarvitse kinoksissa kömpiä, käytän tekomokkaisia saappaita korkkareilla tai ilman. Arkena jos tietää että ei tarvitse kinoksissa kulkea, käytän vuorattuja nilkkureita.

Toisaalta ymmärrän lihansyönnin ja senkin että käytetään kotimaista lihaa, sillä tiedän itsekin että lihasta luopuminen on vaikeaa, siihen on syntynyt tottumus ja riippuvuussuhde. Mutta tuo että tuetaan hyvällä omatunnolla eläinten rääkkäämistä ulkomailla käyttämällä niiden nahkoja antaa minulle ihmisestä jopa psykopaattisen välinpitämättömän, toisen kärsimyksestä nauttivan ihmisen kuvan. Mielestäni noiden nahkojen käyttö on yhtä epäeettistä kuin turkiksen käyttö.

Miksi ette halua käyttää suomalaista nahkaa kun niin vouhkaatte suomalaisen lihan puolesta? Käsityöläisystäväni kertoi että suomalaiset nahkayritykset ovat joutuneet lopettamaan kun nahka tulee ulkomailta. 

ap
[/quote]
Mee ny ituhippi roskiin.

Vierailija
27/79 |
11.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.10.2014 klo 20:05"]

Mummokortti käytetty!

"Molemmissa autoissani on nahkapenkit ja tietty löytyy nahkakenkää, nahkatakkia jne.

Terveisiä viherpiipertäjille!" 

Et vahingoita viherpiipertäjiä nahalla, lähetä terveisesi rääkätyille eläimille.  Kuinka saat sadistista nautintoa heidän nahkoistaan. Kyllähän pedofiilitkin nauttivat teoistaan, miksipä ei lihaani, kyllä me viherpiipertäjät ymmärretään että sadistit eivät välitä toisen kärsimyksestä.

"ehkäpä tiede ei ole vain vielä kyennyt osoittamaan, että kasveilla ja hedelmilläkin on tunteet? Mitä tekisit, jos paljastuisi, että ne todellakin tuntevat kipua? Onhan se aika brutaalia kun salaatista revitään lehti irti. Juuret jäävät aivan orvoiksi ja niille syntyy kriisi. Miten niiden nyt pitäisi toimia..."

Mutta ei niillä edelleenkään ole hermostoa. Sitä paitsi jos haluat vähentää kasvien kärsimyksiä, lopeta lihansyönti. Lihakarjan kautta kulkee kasviksia enemmän kuin jos söisit ne itse suoraan.

[/quote]

Lihakarjan kautta kulkee esimerkiksi ruohoa, jota ihminen ei voi syödä suoraan. Miksi tämä on niin vaikeasti käsitettävä asia? Jatkuvasti pitää jankuttaa, että eläimet syö meidän kasvikset.

Vierailija
28/79 |
11.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytän nahkatuotteita ihan yhtä hyvällä omallatunnolla kuin ap käyttää lapsityövoimalla tuotettuja nahattomia tuotteitaan.

Vierailija
29/79 |
11.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En syö lihaa, mutta käytän kyllä nahkaa jalkineissa ja laukuissa. Nahkakengät hengittää, joten jalat ei ui hiessä, kuten tekonahkakengissä. Kangaskengät taaskaan eivät kestä kovin kauaa. Tekonahkalaukut alkaa hajoamaan vuoden-parin sisään, eikä niitä voi korjata. Nahkalaukut sen sijaan kestää ja kestää ja kestää. Tuon kestävyyden ansiosta en siis joudu ostamaan niitä nahkatuotteita kovinkaan usein. Tuskin olen yhdenkään kokonaisen eläimen verran nahkaa käyttänyt elämäni aikana, joten en pode huonoa omaatuntoa. Ne eläimet ovat kärsineet minusta riippumatta. Lihaa en halua syödä, koska se ruokkii lihateollisuutta suoraan. Harva meistä ei aiheuta yhtään kärsimystä välillisesti tai käytä ketään hyväkseen.

Vierailija
30/79 |
11.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja siiiiiinä se ap:n moraalisaarna tuli! Kestipä kauan ennenkuin paljastit oman NAHKASI!

Vierailija
31/79 |
11.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.10.2014 klo 01:06"]

Ja siiiiiinä se ap:n moraalisaarna tuli! Kestipä kauan ennenkuin paljastit oman NAHKASI!

[/quote]

Ei ap tänä yönä ehdi jankuttamaan, tänään on pössyttelybileet. Siksi ap:n piti vänkyttää jo päivällä erinäisissä ketjuissa, vähän niinkuin varastoon.

Vierailija
32/79 |
11.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kerran elämässäni ostanut yhden pitkän nahkatakin. Olen nyt 15:ttä vuotta sen onnellinen omistaja ja käytän sitä aina kun kelit sallivat. Isältäni sain perinnöksi kunnon talvitakin, joka on tehty kokonaan lampaanvillasta/nahasta. Sillä pärjää vaikka millaisilla keleillä. Kahdet nahkaiset maiharit olen ostanut elämäni aikana. Ensimmäiset uutena ja toiset käytettyinä. Niitäkin käytän aina kun sää sallii tai olen matkoilla.

Ja syön lihaa, se on tosin pääasiassa suomalaista. Nahkatakkikin on tehty suomalaisesta siannahasta. Kengistä en osaa sanoa. Loppupäätelmäksi sanoisin, että käytän nahkaa hyvällä omallatunnolla. Ja tulen jatkossakin käyttämään, jos koen tarpeelliseksi.

Vierailija
33/79 |
11.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.10.2014 klo 01:20"]

[quote author="Vierailija" time="11.10.2014 klo 01:06"]

[/quote]

Ei ap tänä yönä ehdi jankuttamaan, tänään on pössyttelybileet. Siksi ap:n piti vänkyttää jo päivällä erinäisissä ketjuissa, vähän niinkuin varastoon.

[/quote]

Tai ylemmältä taholta on ärähdetty, että nyt ap on sössinyt jo ihan tarpeeksi. Ap on vetänyt vegaanien maineen lokaan, antanut vegaaneista aivan idiootin kuvan ja nyt olisi syytä pitää näppis kurissa tai tulee kenkää.

Vierailija
34/79 |
11.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Virustorjuntani estää avaamasta linkkiäsi, ei ole turvallinen. Yritätkö sinä tahallasi levittää viruksia?

Vierailija
35/79 |
11.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.10.2014 klo 16:52"]Kuljen nahkakengissä, käytän villavaatteita ja nahkakasseja, mutta koko elämäni aikana olen omistanut vain yhden nahkatakin joskus 70-luvulla. Niin ja syön lihaa, tosin en joka päivä.

Jos ei halua käyttää nahkajalkineita, niin mitä vegaani käyttää talvipakkasilla? Kuoma-töppösiäkö? Ne ovat kyllä ihan mukavat ja lämpimät, mutta kovin arkiset. Vai eivätkö vegaanit käy koskaan juhlatilaisuuksissa, joihin pukeudutaan hienosti alusta loppuun? Jos vegaanit kaikki ovat samanlaisia kuin se, jonka tunnen, en halua tutustuakaan useampiin. On niin luonnonmukainen, ettei huolehdi hygieniastaankaan, joten suoraan sanottuna haisee kauhealle. Vaatteet on välillä kuin kaatopaikalta päälle vedettyjä, hän kun näetsen kierrättää. Minä lienen täys tollo, kun olen sitä mieltä, että vegaanius ei estä huolehtimasta itsestään ja ulkoasustaan.
[/quote]Niin no, minä en ole vegasn vastustan m[quote author="Vierailija" time="07.10.2014 klo 16:52"]Tekonahkatuotteiden valmistaminen on paljon epäekologisempaa kuin aitojen nahkatuotteiden.
[/quote]

Tuo ei ole totta, mieti nyt millainen se nahkatuotteen elämänsynty on.

Vierailija
36/79 |
11.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En käytä enää. Kävin kerran turkistarhalla vierailulla ja sinä päivänä jäivät kaikki nahka- ja turkistuotteet kertaheitolla. On naurettavaa väittää että sellainen olisi eettistä ja jos ihminen ei pysty edes katsomaan videota missä esim. turkiseläin kärsii niin ei ole ansainnut pitää eläimen ruhoa tai ihoa yllään. Eikä myöskään sellainen joka pystyy katsomaan.

Vierailija
37/79 |
11.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.10.2014 klo 02:33"]

[quote author="Vierailija" time="07.10.2014 klo 16:52"]Kuljen nahkakengissä, käytän villavaatteita ja nahkakasseja, mutta koko elämäni aikana olen omistanut vain yhden nahkatakin joskus 70-luvulla. Niin ja syön lihaa, tosin en joka päivä. Jos ei halua käyttää nahkajalkineita, niin mitä vegaani käyttää talvipakkasilla? Kuoma-töppösiäkö? Ne ovat kyllä ihan mukavat ja lämpimät, mutta kovin arkiset. Vai eivätkö vegaanit käy koskaan juhlatilaisuuksissa, joihin pukeudutaan hienosti alusta loppuun? Jos vegaanit kaikki ovat samanlaisia kuin se, jonka tunnen, en halua tutustuakaan useampiin. On niin luonnonmukainen, ettei huolehdi hygieniastaankaan, joten suoraan sanottuna haisee kauhealle. Vaatteet on välillä kuin kaatopaikalta päälle vedettyjä, hän kun näetsen kierrättää. Minä lienen täys tollo, kun olen sitä mieltä, että vegaanius ei estä huolehtimasta itsestään ja ulkoasustaan. [/quote]Niin no, minä en ole vegasn vastustan m[quote author="Vierailija" time="07.10.2014 klo 16:52"]Tekonahkatuotteiden valmistaminen on paljon epäekologisempaa kuin aitojen nahkatuotteiden. [/quote] Tuo ei ole totta, mieti nyt millainen se nahkatuotteen elämänsynty on.

[/quote]

Össöösssöö. Mieti itse mitä se nahankorvikkeiden valmistaminen aiheuttaa ympäristölle. Vai etkö halua miettiä? Tulee parempi mieli, kun ne pahat asiat on jossain siellä kaukana? Itse voi patsastella hyveellisyyden sädekehässä ja se kuuluisa joku muu kärsii seuraukset sinun korvikkeidesi tuotannosta.

Vierailija
38/79 |
11.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrättekö, että nahka on orgaaninen aine? Eli nahka ei ole itsessään pysyvää, vaan sitä käsitellään useilla kemikaaleilla, jotka joutuu vesistöön. Edelleenkin joidenkin mielestä ekologisempi kuin tekonahka? Entä eettisyys?

Vierailija
40/79 |
10.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme viisi kahdeksan