** -- Nuoret äidit -- **
Pistetäänpä taas vähän vauhtia tähän keskusteluun korjausten jälkeen! :D
Oltiin pudottu aikas kauas ja minäkin palaillut vasta keskustelujen pariin takas korjausten jälkeen...Vielä näyttää vähän olevan häikkää välillä mutta toivotaan jotta ei meitä häiritse! :x
Kuulumisia???
Täällä voidaan hyvin ja pikkuinen jaksaa kovasti potkia.
Iltaisin vaivaa vähän issias muuten kaikki ok.
Vähän on jo väsymyksen oireitakin ollu ja maha kasvaa kovaa vauhtia, nyt sen jo huomaa ulkopuolinenkin! :x
Kommentit (72)
Ja nyt tahtoisin myös jopa pidempää keskustelua nuorten äitien keskuudessa!
Pääasiassa toivomuksena olisi keskustelu tällä hetkellä ensimmäistä lastaan odottavien äitien kesken keskustelua, mutta myös sellaisten joilla mahdollisesti ensimmäinen lapsi on saatu nuorena...
Alkuun voisin tietysti aloittaa vaikka esittelemällä itseäni, että saataisiin keskustelun aihioita käyntiin...:D (toivoisin sitä myös mahdollisesti muilta)
Olen siis nyt 20-vuotias nuori nainen etelä-pohjanmaan seudulta. Mieheni on 21. Asumme omassa rivitalo kaksiossa joka remontoitiin ennen muuttoa. Asuntoon muutimme joulukuussa 07. Meillä on isokokoinen koira (Rottweiler-Suomenpystykorva) 2-vuotias, joka on täysin pihakoira. Koira on kiltti ja todella lapsirakas, joskin hiukan honkkeli. Alkuraskaus on ollut TODELLA helppo, melkein liiankin.... Ei pahoinvointia. rv 18+4
Mielialanvaihtelut tuntuvat voimistuvan päivä päivältä....
Rahatilanne ei tällä hetkellä kovin häävi mutta tarpeellinen.
Autoja on kaksikin. Toinen -00 passatti joka on hyvin rakas mutta valitettavan ruikulla koko ajan. Mietimme korjauksen ja vaihdon vaihtoehtoja. Jos korjataan tuskin luovutaan....vielä!
toinen -88 corolla hb joka tälläkin hetkellä myynnissä(/vaihto) vaihdettaisiin mielellään vaikka tieliikennemönkijään. Tarvetta kun kyseiselle autolle ei ole.
No siinä nyt jo olikin tarpeeksi....:D
Eikun kirjailemaan.....
Timotei 18+4
minäki ekaa ootan. oon 21 ja mies saman verran.
asutaan täällä eteläisessä suomessa, ihan vuokralla kerrostalossa. niin kyllä haaveiltais muutosta ja omasta kodista. jos vaik eka oottais vauvaa ja kattelis sen jälkeen. :)
oon nyt toista viikkoa sairaslomalla ja jään sitte suoraa perää äitiyslomalle.. tekeminen meinaa loppua vaan ku kaikki muut on töissä ym ja mä yksin hengailen päivät.
tuntuu et kaikki on siivottu ja pyykätty ja hinkattu jo. sit oon vaa käyny lenkillä (välillä, sillon ku iskias antaa myöten) ja piirrelly.. mun rakas harrastus. ja roikkunu netissä. hmm. mitäs muuta.
ootan että lasketaan vene vesille. siinä tekemistä sitte. :) harmittaa vaan et taitaa jäädä tän kesän moottoripyöräilyt vähemmälle, mut on se varmaan sen arvosta. :)
tulis jo se pikkune. <3
alf 30+5
Eli täältäkin löytyy yksi esikoista odottava nuori tuleva äiti!
Olen 19-vuotias ja mies 23. Ostimme kk sitten oman asunnon kerrostalosta, kolmion, jota nyt remontoimme. Remontin toivomme valmistuvan niin, että kesän aikana päästään muuttamaan!:) Asumme Etelä-Suomessa ja tällä hetkellä vuokralla.. Mitähän muuta.. Siinähän sitä nyt näin aluksi on juttua!
J4nni rv 6
Heippa vaan kaikille!
Täällä yksi _ei enää niin nuori_ ;), eli ikää tulee kesällä 36 v.
Esikoiseni syntyi n. 1 kk sen jälkeen, kun olin 18 v täyttänyt.
Haluttu ja suunniteltu raskaus oli.
Muistan, että ihmiset sipisivät ja supisivat raskaudestani, ja etenkin vanhemmat ihmiset päivittelivät, että " mitähän tuostakin tulee?" :/
Lähipiiri kuitenkin oli pääasiallisesti kannustavia tilanteestamme.
Tyttäreni isä on mua 6 v vanhempi, eli oli 24 v tyttären syntyessä.
Meidän suhteemme ei vaan ollut järin hyvällä pohjalla, ja arvelinkin jo odotusaikanani, että onni ei tule jatkumaan pitkään.
Silti halusin lapsen pitää, enkä tuota asiaa ole kuuna päivänä katunut ;)
Olimme avoliitossa, josta erosimme tyttären ollessa 1 v 2 kk.
Nykyään tyttäreni on jo 17 v, täyttää kesällä 18 v.
Fiksu ja ihana nuori nainen on :) Olen rehellisesti sanottuna ylpeä hänestä ;)
" Omillaan" asuu jo, ja opiskelee.
Uudessa suhteessa olen elänyt jo reilun 14 v, ja tästä suhteesta meillä 2 poikaa, pian 6 v ja vasta 4 v täyttäneet.
Kolmatta yhteistä odotellaan syntyväksi syyskuussa -08.
Hassua ajatella, että _jos_ tyttäreni perustaisi perheen yhtä nuorena kuin minäkin, olisin pian jo mummo :D
Odottava mummo :D
Eipä se äitiys katso ikää, vaan pikemminki asennetta, väittäisin.
En osaa nyt muuta sanoa, kuin että -nostan hattua nuorille äideille/äideiksi tuleville- :)
Mukavaa odotusaikaa kaikille! :)
Hienoa kuulla muistakin nuorista perheistä... Ja etenkin muumimamma-72- , ihana tarina sinun nuoreudesta ja kannustuksesta! Tuli taas sellanen olo että kyllä tämä onkin sen arvoista...<3
Alkoi ihan hymyilyttämään!:)
Nyt taas jaksaa paljon eteenpäin ja odottaa iloisena...
Lisää vain tarinaa....:)
Mä meen nyt vielä jatkamaan töitä ja kirjoittelen sitten myöhemmin vielä lisää...:)
Timotei 18+5
Nyt jo osasin yhdistää alfin tuolta toisesta keskustelustani tänne....:D Sähän oot sitten hyvin samaa ikäluokkaa, kun meinaa mullakin toi 21 tulee ny lokakuussa sitte täytee...:D
Sä ny oot sitte vaa reilusti pitemmällä kuin mä....:D
Ja tuosta moottoripyöräilystä tuli mieleeni että meilläkin taitaa jäädä yhteen reisuun jos sitäkään...pyörää ei meidän markille kyllä sitten tuu mun siunatun tilani aikana ainaskaa! Ei se sitte olis kivaa...:( moottoripyörähullu kun olen... Mönkijäkin piti tuos hommata mutta menipä sekin sitten stn luoton takia puihin! :( Kuvitella!Aivan kuin kiusallaan eivät myöntäneet miehelle kuin 1500e luottoa...:O Ihan ihme summia....? :S Nooh...se on handelspankkeni se! Meni sitten miehellä maku, sano että antaa ny ainaki hetken olla että kattellaan sitte vaikka vähä myöhemmin jos sais ukko hankittua paremmat luottojärjestelyt...:D
Vähä jäi harmittaan....taitaapi jäädä sitten mun osalta mönkkäilytkin sitten vähemmälle...:(
J4nnillähän on hyvin vielä aikaa ennenkuin mahdolliset " pahimmat" oireet alkavat... tsemppiä remonttiin! Siinä sitä onkin sitten urakkaa ja kestämistä....kyllä meilläkin sanon, HUH HUH, sillon oli kivat ajat kun rempattiin...:D
Vois vaikka porkkanaksi pistää sellasen et olis mielenkiintosta kuulla teiltä kuinka miehen kanssa sujuu näin raskausaikana....Meillä kun muutenkin on ollu toi elo yhtä vuoristorataa tunteiden puolella(niiin erilaisia kun olemme) että saati sitten nyt!!!:D
Kyllä mä luulen välillä että onkohan toi miekkonenkin raskaana kun sellasta hormonimylläkkää tuntuu olevan....;D
Joskus tuntuu riitakin pienestä asiasta niin ylivoimaselta kun oikein heittää hormonit kuperkeikkaa....:D
Timotei
et älkää ihmetelkö jos jossain seilaa yksinäinen teksti jossa ei oo mitää hirmu tärkeetä tietoo. se on vaan se mun karannu.
ollaan timotei kuitenki samaa vuosimallia, mä oon vaan juhlinu jo tammikuussa synttäreitä. :)
mä tartun aiheeseen.
meillä miehen kanssa menee ihan loistavasti siks että mä oon vaan se joka törttöilee ja se on sit tosi ihana mulle. tuntuu et joka päivä on jotai typeriäki aiheita josta pitää sit pillittää. ja toinen sitte aina jaksaa lohduttaa ja rutistaa.
harmi et mies on vaa nii paljo töissä ettei aina kerkee hirveesti näkee, ja ite sitte lomalla jo miettii mitä tekis. kait se kohta helpottaa ku ilmat paranee ni ei se malta olla kaikkia päiviä kokonaan töissä. :))
eli meillä menee ihan " tavallisesti" , silleen ku voi vaan mennä. pari kertaa on vaan kiistelty rahasta, mihin sen käyttää ja mitä kaikkee vauvalle ostaa. mut se nyt tuntuis olevan aikas normaalia.. :)
enpä muuta nyt tähän hätään keksi, pakko mennä syömään. :)
voikaa paksusti. :)) alf 30+6
No sitäpä ollaan sitten hyvää vuosikertaa....:D
Tuosta riitelystä kun tuli vielä mieleeni että meillä se taitaa olla niin että, kait se musta monesti lähtee... Mies on vaan niin herkkä loukkaantumaan ja mä taas herkkä vahvan temperamenttini takia suuttumaan... Sitä on vaikea selittää mutta kun jostakin kismaa tulee niin meillä taivas lyö tulta!:D On se niin hälyttävän ja sekavan nopea tilanne mistä se kärjistyy sodaksi...Sitten sitä vähä molemmin puolin vaihdellen häntä koipien välissä kihnutetaan toisen viereen ja pois ja tuuli pikkuhiljaa tyyntyy...:) Viimestään seuraavana päivänä...:O :D
Mä toki oon huomannu sen että kun nyt muutenkin noita unia on alkanu näkeen niin jos riita jää yön yli, nään mä mitä " kamalimpia" unia seuraavana yönä... =/ siis tyyliin pelkään jotain sormenpään kokosta matoa joka ei oikeasti ole pelottava mutta sen unen laatu on vaan niiiin....PELOTTAVA!!!:O
Ja se ainainen raha....siitä on niin helppo saada riita aikaan meidän isukin kanssa...:O
Meillä esikoinen syntyi kesällä 06 kun olin vielä 20v ja toinen kerkeää syntymään ennen kuin täytän 23.
Kuulunko joukkoon vai pidättekö vain esikkoja odottavien jutusteluna? :D
Nazuli, tyttö 06/06 ja la 040808
Emme syrji ketään!Mukaan vain jutusteluun....:) kiva kuulla nuoren mutta jo kokeneemmankin juttusia...:)
Sitten voin varmaan esittäytyä vähän " paremmin" .
Eli asustellaan Pirkanmaalla, mies on töissä ja mä opiskelen terveydenhoitajaksi.
Rakennetaan omakotitaloa ja päästään nyt kuukauden sisään muuttamaan. Meillä on myös koira (7v. saluki)
Esikoinen on tosiaan 1v10kk touhukas tyttö, jonka saimme vähän avustettuna laps.hoidoilla, nyt tärppäsi ihan luomusti.
Meillä kestovaippaillaan ja kantoliinaillaan, toinenkin vauva olisi tarkoitus täyskestottaa sairaalasta lähtien, ja itse toimin kantoliinatukihenkilönä.
Muutettiin tänne maalle Riihimäeltä ja täältä ei vielä hirveästi etenkään äitikavereita ole.
Tämä raskaus on siis edennyt viikolle 22+3 ja on sujunut tähän asti yhtä hyvin kuin viimeksikin, ainoastaan liitoskivut vaivaa ja alussa oli pahoinvointia joka nyt on jo unohtunut :)
Maha on kasvanut viime viikkoina kovasti. Ensi viikolla mennään Tampereelle 4d-ultraan, sitä odotan innolla.
Nazuli
Sulla on nazuli sitten tuo laskettuaikakin +/-0 kuukautta ennen mua tuolle toiselle...:)
Hyvä muuten kun tuli puheeksi nuo kestovaipatkin...! Oon kans pohdiskellu että minkähänlaisia ne on käyttää kun meilläpäin ei kellään ole tietoa/kokemusta niistä...=/ Sähän voisit kertoa niistä hiukan lisäinfoa...:) mua ainaski vähä kiinnostais...:D
Saako kysellä mahdollisesti tarkempaa aluetta pirkanmaalta minne ootte taloa rakentamassa kun itse olen paljasjalkainen Tamperelainen...:) Minä se muutin taas Tampereelta tänne " maalle" , heh, tarkemmin Seinäjoelle....:D (tosi maalle) ei vais, ensin kyllä ihan Kurikkaan mutta hakusena olikin päästä lähelle Kauhajokea joka on äidinäitini synnyinseutu...:) Nyt ollaan tarpeeksi lähellä...:D
" maallemuuttelijat" :D
ja noista kestovaipoista ois kiva kuulla lisää.. :) aattelin kyl niihin siirtyä jos " onnistuu" ... :) kertokaa kertokaa, tuun sit taas kattoo ku nyt kiire... :)
alf tasan 31+0. :))
Mulla oli tänään vapaapäivä koulusta, esikoiselle oli kuitenkin hoitopaikka varattuna joten vein tytön päiväkotiin ja menin itse heti aamusta raksalle siivoamaan. Just tulin kotiin eli n.7 tuntia siellä siivoilin, ja nyt on kyllä olo sen mukainen :D Lähinnä siis nuo liitoskivut vaivaa ja väsyn kovin helposti, mutta eikös se taas tästä...
Muuten olo on kyllä ollut todella energinen osittain kevään ja osittain raskauden takia. Tuntuu että jaksaa mitä vaan ja varmaan joku pesänrakennusvietti nostaa päätään kun koko ajan pitäisi siivota, ommella tai leipoa jotain.
Kiva jos on muitakin kestoista ja liinoista kiinnostuneita, kerron niistä mielelläni kun kysytte vaan, molemmat on meillä hyväksi todettu, mutta niille ketä ei kiinnosta niin ei tarvitse pelätä että alan muitten valintoja arvostelemaan ;)
Mä olen ommellut itse aika paljon noita kestoja, ja ihan pienellä todennu parhaaksi harsot ja villahousut, mutta toki nyt on ollut pakko ommella muutama ihan pikkuinen muotoonommeltukin vaippa uudelle tulokkaalle.. http://www.aijaa.com/v.php?i=1867643.jpg
Kantoliinoista niitä meille on kertynyt n.15 kpl :D Eli vähän olen niihin hurahtanut.. Ihan pienelle tykkään eniten trikoisesta liinasta mutta heti kun painoa tulee lisää niin kudottu vie kyllä meillä voiton. Ja kantopusseista ja rengasliinoista on oiva apu esim. kauppareissuilla ym. lyhyillä kantomatkoilla.
Liinailun takia en aio myöskään hankkia kaksostenrattaita eli luultavasti tulen vauvaa kantamaan ja esikoinen saa istua rattaissa jos ei jaksa vielä joka paikkaan kävellä. Tosin tuota 13kg painoistakin meillä kannetaan vielä päivittäin, minä nyt vähemmän kun mahan kanssa ei liina tunnu enää mukavalle.
Timotei: Me rakennetaan Toijalan (ts. Akaan), Urjalan ja Kalvolan rajalle, hädintuskin Urjalan puolelle :D Eli aika keskellä ei mitään.. Tampereelle ja Forssaan ajaa kuitenkin puolessa tunnissa ja Toijalaan reilut kymmenen minuuttia joten ihan eristyksissä ei sentään olla.
Mutta tuppaa tulemaan aika pitkä viesti :D Pitäis varmaan yrittää raivata keittiö ja sitten hakemaan tyttöä hoidosta.
Nazuli 22+4
Jos meinaan oot tehny ite niin mitä maksaa jos teet muutaman mullekin!???! :D Siis mä en ymmärrä kun toiset on luotuja tekemään käsillään kaikkee tollasta, mut musta ei IKINÄ olis moiseen...! :O
Siis vähän on ihania...:D
Voisin ostaa noita muutaman vaikka ihan vaan sen takia että ne on niin söpöjä...;D Varsinkin noi snoopykuvioiset...:P
Menin nyt ihan shokkiin ja ihastuin... ;P
Öö...niin!Kerro ny vaikka ihan alkuun vähä noitten kestareiden käytöstä yleisesti kun ei minkäänlaista hajua kyllä oo...:O
En osaa siis paljo kysyäkään....
Ei kyllä mun nyt pitää vissiin vaan tehä tota ruokaa, menin ihan tolaltani noista kuvista... ;D
Timotei ja Pikku-J 18+6
Täällä olis vielä yksi nuori tuleva äiti. Aluksi vähän meistä.. minä syksyllä 21 ja mies 24. Asustellaan pohjois-pohjanmaalla, ostettiin viime keväänä omakotitalo täältä vähän syrjemmästä ( keskustaan 10 kilsaa, mutta kouluun vain 500m). Ollaan tykätty tosi paljo asustaa täällä omassa rauhassa:) Ensimmäistä täälläkin odotellaan ja la on 15.7. Innolla odotan jo lomalle pääsyä, mutta töitä ois vielä pari kuukautta, jään sitte suoraan äippälomalle.
Odotusaika on mennyt yllättävänkin hyvin, nyt on alkanu närästys ja selkäkivut vaivaamaan. Sukupuolta ollaan yritetti kysellä, mutta pikkuinen haluaa pitää meitä jännityksessä heinäkuuhun asti:)
Parisuhteesta teillä oli kans jotakin puhetta. Meillä menny nyt ihan " normaalisti" . Oon muutenkin aika herkkä suuttumaan ja nyt vielä herkempi, mutta mies on ihmeesti jaksanu. Hyvä niin. Välillä tuntuu, että minä nalkutan ja nalkutan ja se raukka jaksaa vaan kannustaa:)
Nyt tais salkkarit alkaa, niin menenpä tuijottamaan sitä ja kirjoittelemaan palaan sitte myöhemmin.
Aurinkoista viikonloppua kaikille :)
Helmiir ja pikkuinen 25+3
Mikäs nyt sitten kattaakaan pohjois-pohjanmaata...?
Kiva saada keskusteluun mukaan myös pohjalaista näkemystä...;D
Lieköhän viikonloppu vai mikä kun on vähän tämä keskustelu tyrehtynyt...? :O
No mutta meitinkin tästä pitää lähteä juhlimaan 80siä joten palaillaan...:)
Hyvät viikonloput kaikille!
Mentiin jo eilen mökille ja oltiin koko päivä raksalla.
Mä yritin siivoilla mutta sain kiusakseni kivuttomia mut aika epämukavan tuntuisia supistuksia joten otin vähän kevyemmin. Toivon että nämä ei jatkuisi, vaikka varmaan ovat ihan harjoitussuppareita niin aina ne silti huolettaa, ja meillä olis vielä toukokuullu varattuna 2 viikon Kreikan matka eikä sinne ole lähtemistä jos yhtään on vaaraa ennenaikaisesta synnytyksestä..
Kiitos Timotei, kyllä nuo on ihan mun omatekemiä :) Ja ei ole mitään vaikeita tehdä, jos suoraa ja siksakkia osaa ommella niin kuka tahansa onnistuu. Olen kavereille ommellutkin vaippoja, tulee paljon halvemmaksi tehdä itse kuin ostaa kaikkea valmiina, etenkin kun noihin saa hyödynnettyä aika pienetkin palat ja sitten kierrätysmateriaaleja.
Me lähdetään kylpyyn kun koko poppoo raksapäivän jäljiltä, mutta jos illalla on aikaa niin voisin tulla jotain " infopakettia" kirjoitella kestoista :)
Nazuli 22+5
Siis nazuli, mitä maksais että sais muutaman itsellekin tilattua...:D
Oli kyllä niin söpösiä ja hienoja!:D
Mulle kun ei o tuota ompelun taitoa eikä oikein tahtoakaan suotu...:D
Kerro nyt vähän siitä käytöstäkin lisää...
Kovin on mennyt keskustelu vaitonaiseksi...?Eikö juttu enää kiinnostakaan ketään...Nyt kevättä rintaan ja hymyä huuleen, pistetään juttu luistammaa...:D
Pitää olla liian nopeet sormet... :D
Loppuun piti vielä pistää tuo aika missä mennään eli
Timotei Ja Pikku-J rv 26