..ooOO HELMIEN HUHTIKUU OOoo..
Kommentit (64)
Täysikuu: Mä laskin tuohon 2kk ikään asti vauvan iän viikoissa. Eli tyttö syntyi torstaina ja tämän viikon maanantaina tuli sitten päivämäärissä se 2kk täyteen, joten nyt lasken sen mukaan. Muutoin on vaikea kirjoittaa esim. vauvakirjaan juttuja. Tai ainakin musta on nyt helpompi sanoa, että Inari on 2kk kuin 9 viikkoa. Mutta kaikilla on tietysti oma tapansa. Sitäkään en kyllä ymmärrä, kun joku sanoo, että lapsi on 12kk, 16kk tai 24kk!
Nojanda: En tiedä muuta, kuin että kuparikierukan voi laittaa vaikka imettää, se kun on hormoniton. Hormonikierukasta en osaa sanoa. Voi olla, ettei sitä voi sitten laittaa. Mutta mulle on tulossa kuparikierukka viikon päästä.
Nyt suklaaneliöiden päällystä tekemään :P Ettei vaan pääse laihtuu..
M ja I
Viime aamuyö valvottiin kauheiden masuvaivojen kourissa. =( Oikein itseenkin sattuu kun pikkuisen mahaa niin vääntää ja itku on kova.
Eipä muuta tällä kertaa, nyt Viola jo taitaakin kaivata syliin.
täysikuu ja Viola 5vk, 2pv
Eipä meillekkään mitään niin ihmeempii kuulu.Santeri opettelee kovasti perunan syöntiä.3lusikkaa vasta annan.Ei uskalla antaa paljoa et masu ei mee kovalle.Meillä ei vielä oo ollu 2kk neuvolaa.Huomenna soittaa meille tterveydenhoitaja ajan.
Painaa jo yli kuusikiloa.santeri on kova naureskeleen ja äänteleen.Aika vähän viihtyy vielä yksikseen.
mutta nyt tulee vieraita.
anna_liisa ja Santeri 2kk 3pv.
Meidän elämä kolmilapsisena perheenä on sujunut uskomattoman hyvin. Pikkuneiti on ollut niin kiltti ja tyytyväinen ettei tahdo uskoa todeksi. 2 kk neuvolassa käytiin ja mitat oli 5215g ja 58 cm. Pitkä tyttö. Uskokaa tai älkää mutta toistaiseksi ollaan pärjätty pelkällä rintamaidolla, korvikkeen tippaakaan ei olla tarvittu. Olen jopa saanut maitoa pakastimeenkin asti. Koskaan aiemmin ei imetys ole sujunut yhtä hyvin.
Yötkin ollaan nukuttu hyvin, kun itse välttää kaaleja ja suklaata niin masuvaivoiltakin vältytään. Kahdella syötöllä mennään yöt. Saapa nähdä miten käy kun aloitetaan kiinteät ja korvikkeet.
Nyt pihalle auringonpaisteeseen, pihatöitä riittää.
Kävin luomassa meille oman ryhmän nimellä HELMET 2008. Laittaa sen hakusanaksi niin pitäisi löytyä. (saa kirjoittaa pienilläkin kirjaimilla).
Mulla on ainakin Violasta siellä oma kansio, mutta pitää olla mun ystävä jotta niitä pääsee katsomaan. Joten eikun vrkostoitumaan, helmet! =)
täysikuu81:
Kävin luomassa meille oman ryhmän nimellä HELMET 2008. Laittaa sen hakusanaksi niin pitäisi löytyä. (saa kirjoittaa pienilläkin kirjaimilla).
En vaan löydä tätä vaikka kävin äsken kokeilemassa.. Teinköhän jotain väärin vai mitä minä en nyt hoksaa? Laitoin juuri sinne hakuun tuon ja ei löydy vaan...
Meille kuuluu hyvää. Neiti kasvaa kohisten, täysimetyksellä on. Ens maanantaina on neuvola, ikää tytöllä silloin 6 viikkoa. Painoa on jo lähemmäs 5.5kg. Ilmoittelen mitat sitten ens viikolla, eka kertaa katotaan pituutta syntymän jälkeen.
Meidän arki rullaa kyllä ihanasti. Tyttö on tosi tyytyväinen. Syö ja nukkuu hyvin. Illalla käy nukkumaan siinä klo22 pintaan (kellojen siirto kesäaikaan vaikutti meillä, kun aiemmin nukahti hyvinkin klo21 aikaan). Aikaisemmin söi yöllä melkein sen 3 kertaa, mutta nyt kun on aloittanut illalla tankkaamaan tunnin ja välillä vajaankintunnin välien tissiä, niin ekan pätkän nukkuu 4-4½h ja sit syö ja nukkuu taas sen 4-4½h. Viime yönä toinen syöttö oli siis jo aamusta klo 6 jälkeen. Aivan ihanasti siis menee yöt, jos ne noin menee jatkossakin.
Relatipoista on ollut puhetta. Mä aloitin ne tytölle heti kun sairaalasta kotiuduttiin. Mitään vaivoja ei oo niistä tullut (ja kuulinkin vasta ihen viime viikolla, että niistäkin voi joillekin tulla mahavaivoja). Jekovit on myös käytössä. Niiden sopivuutta eniten pelkäsin, kun esikoinen sai niistä aikanaan mahavaivoja. Rera-tabletteja syön itsekin sekä 6v esikoinen.
Rota-rokotteesta on kanssa puhuttu. Mä pyysin siihen jo reseptinkin, mutta päädyttiin miehen kanssa kuitenkin siihen, että ei anneta sitä tytölle. Mä oon ajatellut olla 2 vuotta kotona, ja se rokotteen suojahan on vaan 2 vuotta. Ja kotihoidossa tuskin sairastaa niin paljon, kuin jos olisi hoidossa. Toisaalta, esikko meni aikaan hoitoon (pph) 11-kuisena, ja on koko elämänsä aikana sairastanut tosi vähän. Jospa tämä kakkonenkin pääsisi yhtä vähillä kulkutaudeilla.
Mutta, tässä siis meidän kuulumiset. Aurinkoista kevättä kaikille helmimammoille ja vauvoille!
T: Auris ja tyttö 5vk 3pv
Nyt olen vihdoinkin keksinyt ratkaisun vauvan jatkuvaan kitinään ja tissittelyyn. Vaunulenkit! Meidän Tilda on oikein citybaby kun on niin kauan tyytyväisenä kun mamma pysyy kaupungilla vaunujen kanssa tai muuten vaan on vaunut liikkeessä. Nukkuu vaan tyytyväisenä ja vaatii ruokaa silloin 4-5 tunnin välein. Yöt on rahoittuneet tuon iltamaratoonin ansiosta. Ei tee lenkit varmaan pahaa jenkkakahvoillekaan ja ylimääräselle hyllymahalle ;) ;) Meidän vauva on tosiaan ollut niin yliväsynyt koska ei nuku täällä sisällä kun ihan pieniä pätkiä koiranunta.
Ristiäisiä olen myös suunnitelut ja haalinut astioita äitini luota. Ristiäiset on siis viikon päästä sunnuntaina. Kukkakaupassa kävin myös suunnittelemassa kukkakimppua kahvipöytään.. Aikas ihanaa. Omat vaatteet ristäisiin on ongelma kun mihinkään vanhohin ei oikein mahdu ja uusia tämän kokoisia en haluais paljoo ostella kun tarkotuksena ois noita kiloja yrittää vihdoinkin nyt kahden raskauden jäljiltä tiputtaa. 14 kiloa on yhteensä jäänyt matkaan.. Huh mikä urakka! Tästä syystä kuljen vielä mammafarkuissa jotka kyllä jo roikkuu ja löpöttää..
Imetystukiryhmässäkin olen käynyt. Muuten ihan kiva päästä asiasta turisemaan, mutta pientä fanaattisuutta siel on kyl ilmassa joissain asioissa mitkä häiritsee.
Tildakin on päässyt nyt sitten ekaa kertaa kuvattavaksi kun avoimessa pk:ssa oli valokuvaus ja otatin tytöistä sitten myös sisaruskuvat. Jännittää miten onnistuvat!
Ei tänne meille tämän kummempia. Ihanaa kun aurinko paistaa!
Kevättunnelmissa Nojanda ja Tilda 8 viikkoa
täysikuu81:
Mulla on ainakin Violasta siellä oma kansio, mutta pitää olla mun ystävä jotta niitä pääsee katsomaan. Joten eikun vrkostoitumaan, helmet! =)
Olin jo menossa pyytämään sua ystäväksi ryhmän kautta, mut enpä löydä minäkään ryhmää mistään... Suomessa on vaan 4 Helmet-hakusanalla löytyvää ryhmää ja niistä se ei varmasti ole mikään. Täsmänä HELMET 2008 ei löydä mitään... :( ???
Noin muuten meidän elämästä... Huoh. Linus kaipaa kovasti syliä ja turvaa... Nukkuu kapalossa. Mut nukkuu kuitenki ja se on jo iso plussa meidän elämään!
Edelleen roikkuu rinnalla pitkiä aikoja, eikä syö tuttia/pulloa, mut suunta on ehkä " parempaan" ... Onpahan äitinsä poika; jos ei palvelu pelaa nyt ja heti, menee hermo ja loukkaantuu... Ja sitte saaki lepytellä :)
Isäki on sitä mieltä, et äidin poika on, kyllä.
Kaksoisleuasta voi päätellä, et äidin antama ravinto riittää, joten siitäkään ei tarvi kantaa huolta. Siltikin mietin (lastenlääkärin neuvoja vastaan), et Linus on kohta 2,5kk... Luka aloitti silloin kiinteät ja elämä oikeasti helppottu sillon... Vaikkakin lapsia tehdessään pitää aikuisen ihmisen tietää, et elämä muuttuu heidän mukanaan ja omat jutut odottaa lapsen juttujen jälkeen... Mut silti. Rytmi olis mukava juttu... :P
Noh. Pitää alkaa laittamaan kaverin tenavalle 7v lahjaa huomisille synttärijuhlille... Ihania nuo " tyttöjutut" , vaaleanpunaisia prinsessakortteja ja paljetteja... :D
Mukavaa viikonloppua Helmet!
Toivottavasti Täysikuu saat naamakirjan pelittään, ni päästään sinneki pällistelemään toisiamme! (vai onko se sit käyttäjässä vika...)
Luuk@ ja Linus melkein 9vk4pv
Eli en löytänyt tuota HELMET 2008 -ryhmää, joten loin uuden groupin, eli käykää kokeilemassa josko nyt löytyisi.:)
Se on nyt sellainen ryhmä johon pitää saada lupa liittyä, ettei kaikenmaailman hörhöt liity. Eli pyytäkeepi lupaa niin lisään teidät sitten.:)
Valentine ja Typy 2,5kk
Minä en vieläkään löydä mitään ryhmää tuolla Helmet nimellä.. Onkohan käyttäjässä vai facebookissa vika nyt? Eli jos jollain on onnistunut niin ilmoitelkaa niin yritän sit uudestaan :)
Eilen muuten käytiin neuvolassa Veikan kanssa ja samalla laitettiin se rota-rokote. Unelias herra oli sitten eilisen päivän mutta muuten ei näyttäis mitään sivuvaikutuksia rokotteella vielä olevan.. Pikkumies oli kasvanut hienosti ja vielä mennään ainakin pelkällä rintamaidolla. Niin ja lähete tuli fysioterapiaan. Antavat sieltä käsittelyohjeita sillä Veikka silleen pingertää itseään kun sen nostaa syliin tai laittaa esim. mahalleen lattialle niin oli sitten lääkäri sitä mieltä, että voisi käydä siellä fysioterapeutilla. No, pitää maanantaina sinne varailla aikaa. Keskimmäinen onkin tän viikon sairastanut ja vielä viime yönä nosti kuumetta ja nyt valuu räkä ja ääni kähisee. Saas nähdä ollaanko kohta koko loppu poppoo samassa taudissa:/
Mut nyt on niin hieno ilma, että pitää lähteä ulkona käymään kyllä! Iloiset viikonlopun jatkot kaikille!
Vimpula ja Veikka
En tiedä miksi ei löydy... tässä linkki ryhmään, josko se toimisi.
Kumpaa käytetään? Sitä varmaan minkä kaikki löytää. Itse löysin oman ryhmäni hakusanalla, mutta se johtuu varmaan siitä että olen ryhmän jäsen... Toimiikohan tuo linkki kaikille?
Kyllä tämä tästä! =)
En oo aikasemmin pahemmin ehtinyt mitään kirjotellakkaan kun on kaik aika mennyt vauvan ja isomman tytön kanssa.
Vauva voi hyvin, tosin kasvaa hitaasti, ja sitä johtuen olen jo kohta kuukauden ajan antanut rintamaidon lisänä korviketta iltaisin. Tyttö 2kk ja painoa vasta 3kg 800g! (Syntymäpaino tasan 3kg.)Iltaisin huutaa nälkää ja koko ajan tissillä, kun annan pullon niin johan alkaa tyttö jokeltaa ja hetken seurustelun jälkeen nukkuu todella hyvät yöunet. Kahdesti herää tissille yöllä.
En tiedä mistä johtuu hidas panon nousu mutta terkkari veikkas että on laiskanpuoleinen imuttaja eikä yllä viimeisille ravitseville maidoille kun vásähtää ennen sitä. Imuttaa yhtä rintaa helposti puolikin tuntia tai joskus jopa enemmän ja usein nukahtaa tissille.
Muuten todella rauhallinen vaavi. Ekat hymyt tuli pari vkoa sitten ja nyt hymyilee varsinkin äitille jatkuvasti. Jokltelee jo jonkin verran mutta kuuostaa lähinnä kissan naukunalle. Kovasti liikkuu kun laittaa lattialle. Vaunuihin usein nukahtaa ennen kun ehditään ulos asti ja siksipä laitan monesti päikkäreille vaunuihin.
Nautin todella tästä vauva-ajasta, ainoo mikä kiristää hieman pinnaa, on iso-siskon kateuskohtaukset aina silloin tällöin. Kiltistä 5-vuotiaasta tui yhtäkkiä täys paholainen joka keksii kaiken näköistä pahantekoa koko ajan eikä usko yhtään mitään. Onko muilla vastaavaa? En nimittäin aina tiedä miten suhtautua....
Minäkin tässä kirjoittelen kun vielä pienimmät nukkuu. Ihmeen rauhallista kun esikkokin jo lähti kouluun niin saa ihan oman hetken..
Ekaksi tosta rotarokotteesta. Meillä se otetaan kun täällä sen saa ilmaiseksi. Eli seuraavalla neuvolakäynnillä se sitten laitetaan ilmeisesti.
Nimeä en vielä ole lisäillyt pinoon kun vasta ensi viikonloppuna on ristiäiset ja vieläkin on pientä vääntöä nimestä. Vielä kaikenlisäksi esikoisen ja minun välillä siis, että kun ei päästä yhteisymmärrykseen;)
Vauva muuten kasvaa ja kehittyy. Vieläkään ei mistään rytmeistä ole mitään tietoa mutta ajan kanssa ehkäpä. No, tissillä roikkuminen on selvästi vähentynyt eli välit pidentynyt ja nopeammin syö itsensä kylläiseksi. Ulkoiltu ollaan kun on tuo 2-vuotias joka ehdottomasti tarvitsee ne ulkoiluhetket ettei vallan seinille hypi! Melkoinen viikari on mutta onneksi alun mustasukkaisuuden jälkeen on helpottanut. Esikko uhmaa vuorostaan mutta se taitaa kuulua ikään kyllä.. Täyttää siis 8 tuossa toukokuussa ja on kyllä välillä melkoinen villikko :/ mutta osaa olla kyllä taas suurena apuna kun sille päälle sattuu.
No, nyt kuuluu ähinää joten täytyy mennä vaan toisella kertaa taas lisää!
Hauskaa viikonloppua kaikille helmille! :)
Täysikuun ryhmän löysin (meitä on siis siellä nyt kaksi!), mut Valentinen ryhmää en sitten mistään...
Mut siellä se toinenki varmasti on... Etsivä löytää (vaikka tein eilen kaiken samalla tavalla tulos oli nolla, nyt onnisti...?)
Santeri alkanut sängyn päällä kääntyyn mahalleen!!Heti ku laitan sen vasemmalle kylelle se menee mahalleen.Saa nähdä koska lattialla alkaa kääntyyn?!
Ihana ku ilmat on alkaneet lämpeneen.Meillä Santeri ei vaan vieläkään ala kunnolla nukkuun ulkona.Joutuu käymään hyssyttään pariinki otteeseen niin saa sen kaksi tuntia nukkumaan siellä.Muutenki päivällä nukkuu minusta aika vähän.Mut yöt nukkuu hyvin,11 tuntia.
Mun kaverilla viikon vanhempi tyttö vauva niin se nukkuu mielettömän pitkiä unia ulkona.Aamu päivästä sillä tyttö nukkuu 3-4 tuntia ja ilta päivästä 4-5 tuntia.Yöt se nukkuu noin 8 tuntia.
Niillä on kaikki lapset olleet kovia nukkuun.
Mitenkäs teillä muilla nukkuuko pitkiä päivä unia?
anna_liisa Santeri kolmea päivää vaille 3kk.
Nyt meitä on siellä jo kolme, joten otetaan vaan se mun luoma ryhmä HELMET 2008 käyttöön, jos kaikki sen löytävät.
Sen verran muutin äsken asetuksia, että ryhmään liittymiseen pitää kysyä lupa (hyvä idea valentine), toivottavasti ei nyt hankaloita mitään.
Tässä vielä linkki uudestaan.
http://www.facebook.com/group.php?gid=12334403260
anna-liisa kyseli nukkumisesta,
meillä nukutaan öisin 7-8h yhdellä heräämisellä, sitten aamupäivällä yht. 1-2h parissa eri pätkässä ja iltapäivällä onkin pakko lähteä pitkälle kävelylle jotta Viola nukkuisi. Muuten vain torkahtelee sohvalla 5-10min pätkiä ja on t-o-d-e-l-l-a kiukkuinen illalla väsyneenä. Vaunulenkki on yleensä tunnin ja sen jälkeen nukkuu parvekkeella 1/2 -1 tuntia. Joten aikamoinen kukkuja tuo meidän pikkuinen.
Juu, nyt löytyi tuolla linkillä se ryhmä, ja pyysin myös liittymistä sinne. Sittenhän meitä on jo neljä.:) Nyt ulkoilemaan...
Valentine ja Typy 2,5kk
Meil on kans kuvia Facebookissa, joten olis ihan huippua nähdä teidän muidenkin vauvojen kuvia! Perustaakahan joku osaava sinne meille oma ryhmä (mä oon viel vähän kädetön sen naamkirjan kans) .
Ja hei, siitä LIVE-TAPAAMISESTA.. Onko kellään ehdottaa mitään päivämäärää siihen? Se keskustelu kun on tippunut jo jonnekin tosi pitkälle..
Nuo NYRKIT on meilläkin kovassa käytössä. Neiti kaluaa niitä kun viimestä päivää, samoin jäystää mun sormia ja ote on tosi kova. Meinaan vaan, että kuinkahan kovaa sitten jäystetään kun on hampaat tulossa..? Siihen varmaan loppuu tämän mamman imetys..) Ja tutti ei sit vieläkään kelpaa..
PEITON HEILUTTELUSTA: Kun ei yhtään kiinnosta.. Miestä kyllä ja pakkohan tuo ois kohta piinasta päästää ;) mutta ei ennen kun on ehkäsy kunnossa. Ja tuossahan toi mini-pilleri resepti makaa pöydällä jo toista viikkoa..
KIERUKASTA mietin vaan, että eikö ollut niin että kierukkaa ei voi ottaa kun imettää?
Ja nyt meni Tildalla hermo..
Nojanda ja Tilda ~ 2,5 kk