saako sieniä syödä raskausaikana?
Hei,
mulla nyt neljäs vauva tulossa ja tulipa mieleen, että niinku oisin jossain nähny sanottavan, että odotusaikana ei sais metsäsieniä syödä...tietääkä kukaan, pitääkö paikkaansa? Olen kyllä nimittäin pizzassa syönyt ihan-ihan alussa...hmmm...
Ja mitähän moinen aiheuttaisi?
Kiitos vastauksista!
Kommentit (4)
tuvallisia kuitenkin lienee just. kaikki kantarelli, suppikset ja herkkusienet, joita voi syödä ryöppäämättä. Jättäisin kyllä väliin suurina annoksina varsinkin kaikki ryöpättävät sienet jäämien takia... ei kuitenkaan varmaan haittaa vaikka silloin tällöin seka-sienisalaattia söisi.
Niin ja varmaan riippuu paljon alueesta. pääkäupunkiseudulla lienee pahempiasia kuin jossain korvessa.
Lehdissä on ollut nyt syksyllä juttua, että Cesium-137:n EU:n pitoisuussuositukset ylittyvät Suomessa. Ja juuri ne minun suosikkisienilajini, kuten mm. mustavahakas keräävät aivan erityisen paljon laskeumaa. Minun kotikunnassani on toisiksi pahin luokitus laskeuman suhteen(http://www.stuk.fi/sateilytietoa/sateily_ymparistossa/tshernobyl/cesium…).
Lehdessä neuvottiin, että sienet kannattaa huuhtoa ennen paistamista ja kaataa paistaessa kertynyt neste pois ennen syömistä (kamalaa tuhlausta!). Olen näin tehnyt ja herkutellut sienillä raskaana ollessa. Korvasienet olen tosin jättänyt haikein mielin väliin.
Olipa hyvä tuo linkkisi stuk:n cesiumlaskeumasivulle!
Samalla löytyi hyvää tietoa mm. radonista.
Mupsi
Ja miksiköhän ei saisi? Sienistä saa sitäpaitsi hyvin seleeniä...ja jonkin verran kalsiumia, sinkkiä, rautaa ja mangaania.
Olen omana raskausaikanani oikein himoinnut erilaisia sieniruokia, ja nyt kun niitä viimein saa niin vielä viikolla 38 olen rämpinyt metsässä korin kanssa... ja kun vauva on syntynyt, ehdin vielä toivottavasti keräämään pois suppilovahverot.
Tässä syitä, miksi eräät välttelevät:
Kerääväthän ne tietysti jonkin verran raskasmetalleja, mutta sienestyskausi on lyhyt - saman verran saanet itseesi, kun käyt kaupungilla vetämässä keuhkot pari kertaa täyteen ilmaa (MUTU-arvio).
Tsernobylin onnettomuuden jälkeen on myös mitattu joillain alueilla kohonnutta radioaktiivisuutta, mm. sienissä. Suomen Säteilyturvakeskus seuraa jatkuvasti elintarvikkeiden radioaktiivisuutta, ja nykyisen tiedon mukaan kotimaisia elintarvikkeita voi käyttää rajoituksetta (tietty luottaisin myös tuohon kuuluisaan maalaisjärkeen).
Myrkkysienistä kannattaa edelleen pysyä loitolla, enkä välttämättä koskisi korvasieniinkään edes kunnon käsittelyn jälkeen. Rouskuja olen säilönyt etikkaan ja laittanut suolasieniksi. Kuusiherkkusieni ja jättiherkkusieni saattavat sisältää lisäksi suurehkoja määriä kadiumia (raskasmetalli).
Hyvällä ruokahalulla olen siis syönyt tatteja, haperoita, rouskuja, kanttarelleja, suppilovahveroita, kehnäsieniä ja vahakkaita. Muun muassa.
Niin, ja tuo viittaukseni herkkusienten kadiumpitoisuuteen: ei siis koske kaupassa myytäviä tavallisia valkoisia herkkusieniä.
T. Zco (huomenna 40 rv.)